Base description which applies to whole site

C: Beleidsconclusies

In 2014 is de Nederlandse agenda van «focus, balans & legitimiteit», zoals ook in het regeerakkoord opgenomen, boven verwachting uitgevoerd. Nederland is er, in nauwe samenwerking met een aantal gelijkgezinde lidstaten, in geslaagd om tijdens de Europese Raad van juni 2014 duidelijke prioriteiten en principes te laten vastleggen in de «Strategische Agenda voor de Unie in Tijden van Verandering». Subsidiariteit en proportionaliteit zijn in het DNA van de Europese Commissie gebracht. De Nederlandse agenda kwam ook tot uiting in de vorming van de nieuwe Europese Commissie, die conform de Nederlandse inzet opgezet is in clusters. Mede als gevolg van deze agenda is Frans Timmermans de Eerste Vicepresident van de Europese Commissie geworden. Met diens benoeming tot nieuwe EU-commissaris voor betere regelgeving staat het continu verbeteren van EU-regelgeving en het terugdringen van administratieve lasten hoog op de Europese agenda. Betere regelgeving kan een sleutelrol spelen in het ondersteunen van groei en ondernemerschap.

Belangrijke resultaten die niet in de Memorie van Toelichting werden voorzien betreffen onder meer een pakket aan maatregelen dat de nieuwe Europese Commissie presenteerde om de economische groei te bevorderen, waaronder een investeringsplan dat Nederland heeft verwelkomd. Nederland ziet dit pakket als onderdeel van een geïntegreerde aanpak, bestaande uit, naast investeringen, gezonde overheidsfinanciën en structurele hervormingen.

De Nederlandse inzet voor een ambitieus EU klimaat- en energiebeleid resulteerde in het door de Europese Raad in oktober vastgestelde Klimaat- en Energie Beleidsraamwerk met een bindende EU-doelstelling van ten minste 40% broeikasgasreductie in 2030 ten opzichte van 1990, een aandeel van ten minste 27% in 2030 aan hernieuwbare energie in de EU en een EU-brede indicatieve doelstelling voor energie-efficiëntie van 27%. Dit laatste percentage is lager dan het door Nederland gesteunde Commissievoorstel van 30%.

Nederland heeft zich er tevens met succes voor ingespannen om met gelijkgezinde landen binnen het kader van de huidige verdragen een EU-mechanisme tot stand te brengen dat een politieke dialoog in de Raad over rechtsstatelijkheid binnen de EU mogelijk maakt. Het is boven verwachting gelukt raadsconclusies in de Raad Algemene Zaken te realiseren waarin een jaarlijkse dialoog over rechtsstatelijkheid in de Raad wordt gestart, met tevens een mogelijkheid tot thematische discussies.

De Inspectie Ontwikkelingssamenwerking en Beleidsevaluatie (IOB) bracht het rapport «Strategie bij benadering: Nederlandse coalitievorming en de multi-bi benadering in het kader van de EU-besluitvorming (2008–2012)» uit. De IOB karakteriseert Nederland hierin op basis van de onderzochte casestudies als een actieve lidstaat wat betreft het vormen van ad-hoc coalities, het mobiliseren van gelijkgezinden en het bevorderen van gezamenlijk optreden. De coalitievorming verliep volgens de IOB veelal organisch langs vertrouwde patronen, waarbij gelijkgezindheid en eerdere samenwerking meestal de doorslaggevende factoren waren bij de partnerkeuze. De IOB constateert dat de onderhandelingen bij vijf van de zeven onderzochte kwesties een gewenst onderhandelingsresultaat opleverden. De IOB stelt verder vast dat de bilaterale ambassades in de Europese hoofdsteden een duidelijke toegevoegde waarde hebben in het kader van de zogenoemde multi-bi benadering, waarbij hun rol per type lidstaat varieert. In een reactie op het rapport (oktober) onderschrijft het kabinet het belang van een actieve opstelling van Nederland in de EU. Daarbij wordt vaak met gelijkgezinde lidstaten samengewerkt omdat dit de meest voor de hand liggende manier is om een doorslaggevende meerderheid te vormen.

Licence