Base description which applies to whole site

Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur

Omschrijving van de samenhang met het beleid

Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting hoofdstuk XII 2018 bij beleidsartikel 16 Openbaar vervoer en Spoor.

Overzicht van de budgettaire gevolgen van de uitvoering van artikel 14 Regionale, lokale infrastructuur (x € 1.000)
         

Realisatie

Begroting

Verschil

 
 

2014

2015

2016

2017

2018

2018

2018

 

Verplichtingen

240.876

2.994

113.677

107.860

8.201

59.087

– 50.886

1

Uitgaven

163.374

134.964

141.544

236.352

97.268

246.600

– 149.332

 

14.01 Grote regionaal/lokale projecten

149.178

128.658

100.603

148.786

94.429

194.764

– 100.335

 

14.01.02 Planuitw. Progr. Reg/lok

11.159

25

0

0

253

0

253

 

14.01.03 Realisatieprogr. Reg/lok

138.019

128.633

100.603

148.786

94.176

194.764

– 100.588

2

14.01.04 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

0

0

 

14.02 Regionale Mob. Fondsen

9.334

0

0

0

0

0

0

 

14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid

4.862

6.306

40.941

87.566

2.839

51.836

– 48.997

3

14.03.01 RSP-ZZL: RB projecten

4.862

6.306

4.891

5.526

2.839

2.595

244

 

14.03.02 RSP-ZZL: mob. Fondsen

0

0

36.050

82.040

0

33.034

– 33.034

 

14.03.03 RSP-ZZL: REP

0

0

0

0

0

16.207

– 16.207

 

14.09 Ontvangsten

1.210

844

175

0

2.219

0

2.219

 

Financiële toelichting

Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie, zie voor de gehanteerde norm de toelichting «normering jaarverslag» zoals opgenomen in de leeswijzer.

  • Ad 1) De lagere verplichtingenrealisatie wordt veroorzaakt door (versnelde) stortingen in Provinciefonds, Gemeentefonds en btw-compensatiefonds.

  • Ad 2) Voor een toelichting op de lagere realisatie van € 100,6 miljoen wordt verwezen naar het projectenoverzicht behorende bij 14.01.03.

  • Ad 3) Voor een toelichting op de lagere realisatie van € 49 miljoen wordt verwezen naar het projectenoverzicht bij 14.03.

14.01 Grote regionale/lokale projecten

Motivering

Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden voor de ontvangers buiten de G3 (de drie grote steden) en voor de G3 (respectievelijk € 112,5 miljoen en € 225 miljoen) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord in het jaarverslag Hoofdstuk XII 2018 bij beleidsartikelen 14 Wegen en verkeersveiligheid en 16 Openbaar vervoer en Spoor.

Algemeen

Producten

Regionale/lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de regionale overheid. IenW levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.

Verkenningen

Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten is geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.

Projectoverzicht behorende bij 14.01.02 Planuitwerkingsprogramma Regionaal, lokale infrastructuur (bedragen x € 1 miljoen)
 

Projectbudget

Planning

 
     

PB of TB

Openstelling

Toelichting

 

Begroting

Huidig

Begroting

Huidig

Begroting

Huidig

 

Projectomschrijving

2018

 

2018

 

2018

   

Overige projecten en reserveringen

48

49

         

Projecten in voorbereiding

             

Overige projecten in voorbereiding

             

Gesignaleerde risico's

             

Afronding

             

Programma

48

49

         

Begroting (IF 14.01.02)

48

49

         
14.01.03 Realisatieprogramma regionaal/lokaal

Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote infrastructuurprojecten die door derden worden aangelegd.

Projectoverzicht behorende bij 14.01.03 Realisatieprogramma Regionaal, lokale infrastructuur (bedragen x € 1 miljoen)
 

Kasbudget 2018

Projectbudget

Oplevering

Toelichting

Begroting

Realisatie

Verschil

Begroting

Huidig

Begroting

Huidig

 

Projectomschrijving

2018

   

2018

 

2018

   

Projecten Noordwest-Nederland

               

Noord/Zuidlijn Noord-WTC

31

31

0

1.186

1.186

2018

   

Utrecht Trams naar De Uithof

30

 

– 30

111

112

2018

 

1

Ombouw Amstelveenlijn

25

 

– 25

78

79

2020

 

2

Projecten Zuidwest-Nederland

               

A12/A20 Parallelstructuur Gouwe

     

101

99

Regio

   

HOV netwerk Zuid-Holland Noord (voorheen

             

Rijn-Gouwelijn)

47

15

– 32

205

207

2021

 

3

Rotterdamsebaan

62

48

– 14

309

294

Regio

 

4

Hoekse Lijn

     

18

18

Regio

   

Afronding

   

0

         

Programma Realisatie (IF 14.01.03)

195

94

– 101

2.008

1.878

     

Budget Realisatie (IF 14.01.03)

195

94

– 101

         

Overprogrammering (–)

0

0

0

         

Toelichting:

  • Ad 1) Utrecht Tram Uithof. De planning voor de Uithoflijn is verschoven van juli 2018 naar de tweede helft van 2019. Het uitgavenritme is hierop aangepast.

  • Ad 2) Amstelveenlijn. In verband met een herziene planning van de werkzaamheden verschuiven de mijlpalen op basis waarvan de betalingen plaatsvinden. De voor 2018 geplande kasuitgaven verschuiven hierdoor naar latere jaren.

  • Ad 3) HOV Net Zuid Holland. Dit project bestaat uit drie deelprojecten. Het deelproject bus corridor Leiden-Katwijk-Noordwijk zit nog in de planuitwerkingsfase. Een groot deel van de in 2018 gepande kasuitgaven verschuift hierdoor naar latere jaren.

  • Ad 4) Rotterdamsebaan. Er is in 2018 minder uitgegeven dan verwacht, nadat in 2017 een flink hogere subsidie gegeven kon worden dan eerder was geraamd. Verder is er voor dit project € 8 miljoen gestort in het btw-compensatiefonds in 2018.

14.01.04 Investeringsruimte

Motivering

In 2016 is besloten om de resterende Investeringsruimte Regionaal/Lokaal over te hevelen naar de Investeringsruimte Spoorwegen en de Investeringsruimte Hoofdwegennet zodat men beter in staat is een integrale afweging te maken. Indien een regio aanspraak wil maken op een subsidie voor een groot regionaal/lokaal project zal dit worden afgewogen tegenover andere investeringen vanuit artikel 12 Hoofdwegennet en artikel 13 Spoorwegen. Zie ook Ontwerpbegroting 2017 voor een nadere toelichting.

14.02 Regionale mobiliteitsfondsen

Motivering

Over heel Nederland worden verschillende Regionale Mobiliteitsfondsen (RMF) gebruikt.

Producten

In 2018 zijn conform de begroting geen uitgaven gedaan op dit artikelonderdeel.

14.03 RSP Zuiderzeelijn, pakket Regionale Bereikbaarheid (ad 4)

Motivering

Betreft het RSP-convenant Rijk-regio (Kamerstukken II 2007–2008, 27 658, nr. 43). Het pakket omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid (concrete bereikbaarheidsprojecten en regionaal mobiliteitsfonds) en een Ruimtelijk Economisch Programma (REP).

Producten

Projectoverzicht Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (14.03) (bedragen x € 1 miljoen)
 

Kasbudget 2018

Projectbudget

Oplevering

Toelichting

Begroting

Realisatie

Verschil

Begroting

Huidig

Begroting

Huidig

 

Projectomschrijving

2018

   

2018

 

2018

   

Projecten Noord-Nederland

               

14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten

3

3

0

120

90

   

1

14.03.02 Regionaal Mobiliteitsfonds

33

0

– 33

536

537

   

2

14.03.03 Ruimtelijk economisch programma

16

0

– 16

50

5

   

3

Afronding

   

0

         

Begroting (IF 14.03)

52

3

– 49

706

632

     

LMCA Spoor: spoordriehoekSporendriehoek Noord-Nederland1

13

3

– 10

140

       

Totale rijksbijdrage Noord-Nederland

65

6

– 59

846

632

     
1

Het project LMCA Spoor is onderdeel van het project Sporendriehoek Noord-Nederland dat wordt verantwoord op artikel 13.03.01. Dit betreft het Pakket Noorden.

Toelichting:

  • Ad 1) Concrete Bereikbaarheidsprojecten. Het opdrachtgeverschap van het project ESGL is overgedragen aan de Provincie Friesland. In 2018 heeft om die reden een storting in het Provinciefonds plaatsgevonden. Het resterende budget zal de komende jaren eveneens via het Provinciefonds beschikbaar worden gesteld.

  • Ad 2) Regionaal Mobiliteitsfonds. De voor 2018 en latere jaren geplande uitgaven zijn, gelet op de voortgang van de in uitvoering zijnde projecten, op verzoek van de Regio deels al in 2017 uitbetaald.

  • Ad 3) Ruimtelijk economisch programma. De voor 2018 en latere jaren geplande uitgaven zijn, gelet op de voortgang van de in uitvoering zijnde projecten, op verzoek van de Regio deels al in 2017 uitbetaald.

Licence