Base description which applies to whole site

Art.nr. 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid

A. Algemene doelstelling

De kwaliteit van het onderwijs wordt gewaarborgd door de beschikbaarheid van voldoende personeel van voldoende kwaliteit voor alle onderwijsdeelnemers.

B. Rol en verantwoordelijkheid

De Minister is verantwoordelijk voor een onderwijsstelsel dat zodanig functioneert dat het onderwijs aansluit bij de talenten en ambities van individuele leerlingen/studenten en bij de behoefte van de maatschappij. De leraar en de schoolleider zijn daarbij cruciaal.

Financieren:

De Minister draagt bij aan het lerarenbeleid op scholen door het (mee)financieren van (mogelijkheden tot) professionalisering. Dit via aanvullende bekostiging en subsidies.

Stimuleren:

De Minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van directe stimuleringsmaatregelen ten behoeve van de ontwikkeling van de kwaliteit en professionaliteit van docenten en het bijdragen aan een aantrekkelijk beroep. Dit door middel van het in 2007 uitgebrachte actieplan «LeerKracht van Nederland», het in mei 2011 uitgebrachte actieplan «Leraar 2020, een krachtig beroep!» en de in oktober 2013 opgestelde «Lerarenagenda 2013–2020: de leraar maakt het verschil» en de op basis daarvan met belanghebbenden afgesloten convenanten en bestuursakkoorden.

Regisseren:

De Minister draagt verantwoordelijkheid voor het borgen van de onderwijskwaliteit van scholen. Om deze verantwoordelijkheid waar te maken levert zij een bijdrage aan het zorgen voor voldoende docenten van voldoende kwaliteit. Zij doet dat door wetten en regels uit te vaardigen voor goed bestuur, door een dialoog te voeren met en toezicht te houden op belanghebbenden, en zo nodig actief regie te voeren.

Indicatoren/kengetallen:

De indicatoren voor het arbeidsmarkt- en personeelsbeleid worden beschreven in het onderdeel beleidsprioriteiten en in OCW in cijfers. Het Dashboard Lerarenagenda geeft een beeld van de kwantitatieve voortgang voor alle zeven lijnen van de Lerarenagenda.

C. Beleidsconclusies

Onderwijscoöperatie

In mei 2018 heeft de Onderwijscoöperatie (OC) besloten zichzelf op te heffen. Dit betekent dat de subsidierelatie tussen OCW en de OC per 1 januari 2019 is beëindigd. Inmiddels zijn de meeste taken van de OC stopgezet. De OC heeft in 2018 al geen Leraar van het Jaar-verkiezing meer georganiseerd en ook het Lerarencongres is geannuleerd. De publiekrechtelijke taken van de OC, met als voornaamste de uitvoering van het Lerarenontwikkelfonds (LOF), zijn overgedragen naar het CAOP. Voor de medewerkers die nog geen andere aanstelling hebben kunnen vinden, heeft de OC een sociaal plan opgesteld. Leraren zijn nu weer aan zet om te komen tot een nieuwe, stevige, breed gedragen beroepsorganisatie van leraren die de beroepsgroep vertegenwoordigt.

De belangrijkste andere wijzigingen op het gebied van leraren worden beschreven in het onderdeel beleidsprioriteiten.

D. Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 9.1 Budgettaire gevolgen van beleid art. 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid (bedragen x € 1.000)
             

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

     

2014

2015

2016

2017

2018

2018

2018

Verplichtingen

153.898

168.537

188.280

152.191

138.490

180.323

– 41.833

Uitgaven

339.016

209.749

208.594

162.367

140.384

181.159

– 40.775

                   

Bekostiging

157.130

18.720

24.612

27.820

26.720

32.442

– 5.722

Hoofdbekostiging

             

Prestatiebox

33.700

           
 

Professionalisering po/vo/bve

33.700

           

Aanvullende bekostiging

123.430

18.720

24.612

27.820

26.720

32.442

– 5.722

 

Functiemix VO Randstadregio's

61.075

           
 

Salarismix MBO Randstadregio's

41.001

           
 

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

16.120

18.720

24.612

27.820

26.720

32.442

– 5.722

 

G.O.- en vakbondsfaciliteiten po

5.234

           
                   

Subsidies

156.984

177.228

167.251

125.339

109.289

135.889

– 26.600

 

Lerarenbeurs/zij-instroom

81.474

111.722

115.534

109.945

103.380

122.642

– 19.262

 

impuls lerarentekorten vo en wetenschap en techniek pabo

16.103

20.366

16.774

2.625

687

1.638

– 951

 

Versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen

17.942

16.779

17.418

63

     
 

Verankering academische opleidingsschool

2.665

2.383

1.120

       
 

InnovatieImpuls Onderwijs

2.726

385

         
 

Arbeidsmarkt-/kennisactiviteiten po

2.230

           
 

Onderwijscoöperatie

2.900

2.908

3.015

2.945

822

2.945

– 2.123

 

Open Universiteit (LOOK)

1.937

           
 

Promotiebeurs voor leraren

7.874

7.610

6.502

3.251

   

0

 

Projecten professionalisering

959

1.327

1.092

3.899

1.665

2.000

– 335

 

Projecten regionale arbeidsmarktproblematiek

7.335

4.733

654

     

0

 

Caribisch Nederland

2.097

2.308

         
 

Overige projecten

10.742

6.707

5.142

2.611

2.735

6.664

– 3.929

               

Opdrachten

9.168

7.302

10.908

3.654

1.623

7.492

– 5.869

 

Onderzoek, ramingen en communicatie

9.168

7.302

3.837

2.685

1.497

3.492

– 1.995

 

Leraren- en schoolleidersregister

   

7.071

969

126

4.000

– 3.874

               

Bijdrage aan agentschappen

7.770

6.499

5.823

5.554

2.752

5.336

– 2.584

 

Dienst Uitvoering Onderwijs

7.770

6.499

5.823

5.554

2.752

5.336

– 2.584

               

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

7.964

           
 

– 

Stichting Vervangingsfonds Bedrijfsgezondheid

7.964

           

Ontvangsten

6.544

7.596

12.319

11.319

9.812

6.000

3.812

E. Toelichting op de financiële instrumenten

De realisatie van de uitgaven 2018 is € 40,8 miljoen lager dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting. De realisatie van de ontvangsten is € 3,8 miljoen hoger dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting.

Bekostiging

Aanvullende bekostiging

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen:

Opleidingsscholen ontvangen aanvullende bekostiging om gezamenlijk leraren op de werkplek op te leiden. De realisatie is € 5,7 miljoen lager dan oorspronkelijk begroot. Het aantal studenten dat bepalend is voor het niveau van de bekostiging op de opleidingsscholen heeft niet het maximum bereikt.

Subsidies

Om de realisatie van verschillende beleidsdoelstellingen te bewerkstelligen worden subsidies verstrekt. De belangrijkste subsidies zijn de lerarenbeurs (t.b.v. bachelor- en masteropleiding voor leraren in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger beroepsonderwijs), zij-instroom (t.b.v. instroom uit andere beroepssectoren), impuls tekortvakken vo en wetenschap en techniek pabo. De realisatie op de subsidies is € 26,6 miljoen lager dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting. Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt door de taakstelling van € 25,0 miljoen op de lerarenbeurs. Daarnaast is door de afbouw van activiteiten door de Onderwijscoöperatie € 2,1 miljoen niet besteed. Verder is de realisatie op de regeling tegemoetkoming onderwijsmasters € 1,1 miljoen lager dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting en is de realisatie van een subsidie voor een onderzoek naar innovatieve concepten € 0,5 miljoen lager dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting.

Opdrachten

Door middel van opdrachten worden beleidsgerichte activiteiten en onderzoeken uitgevoerd. De realisatie op de opdrachten is € 5,9 miljoen lager dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting. Dit komt voornamelijk door de taakstellende onderuitputting op het lerarenregister door de afbouw van activiteiten door de Onderwijscoöperatie.

Bijdrage aan agentschappen

Dienst Uitvoering Onderwijs:

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW en levert producten en diensten op het terrein van de bekostiging van instellingen, financiering van studenten en informatievoorziening. Het betreft hier het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.

De gerealiseerde uitgaven liggen € 2,6 miljoen lager dan in de oorspronkelijke begroting opgenomen. Dit verschil betreft een verlaging van € 2,6 miljoen in het kader van de (op totaalniveau budgetneutrale) herverdeling basisbetaling DUO over de begrotingsartikelen van het Ministerie van OCW. Deze middelen zijn herverdeeld naar aanleiding van de resultaten van een onderzoek door een extern onderzoeksbureau.

Ontvangsten

De ontvangsten zijn € 3,8 miljoen hoger doordat meer leraren, die hun opleiding niet of niet voldoende hebben afgerond in voorgaande jaren, de toegekende beurs hebben terugbetaald.

Licence