Base description which applies to whole site

4.6 Beleidsartikel 6 Investeringen krijgsmacht

Algemene doelstelling

Defensie voorziet in nieuw materieel, infrastructuur en IT-middelen en zij verkoopt, indien aan de orde, groot materieel en infrastructuur.

Rol en verantwoordelijkheid

De Minister is verantwoordelijk voor het tijdig voorzien in nieuw materieel, infrastructuur en IT-middelen alsmede de afstoting van overtollig groot materieel en infrastructuur. Tot de investeringen worden gerekend alle planbehoeften met een meerjarig karakter. Dit omvat ook de bijdragen aan de NAVO voor het doen van investeringen en wetenschappelijk onderzoek. Tot de investeringen worden ook bijdragen gerekend aan de instandhouding, die direct samenhangen met de betreffende investering.

Beleidsconclusies

In 2019 heeft Defensie € 2,5 miljard geïnvesteerd in onder andere de verwerving van de F-35 (€ 835,3 miljoen), infrastructuur (€ 283,9 miljoen), IT (€ 221,8 miljoen) en de vervanging en modernisering van de Chinook (€ 273,8 miljoen). Dit is € 786,1 miljoen meer dan in 2018. De afgelopen jaren is bij zowel de uitgaven als de verplichtingen een stijgende lijn zichtbaar. Door de ongelimiteerde eindejaarsmarge op het investeringsartikel kan niet gerealiseerd investeringsbudget worden meegenomen naar het volgend jaar.

Defensie streeft er naar op termijn meerjarig gemiddeld ten minste 20% van het uitgavenbudget te besteden aan investeringen, waarbij schommelingen over de jaren elkaar uitmiddelen. Dit is conform de NAVO-richtlijn. Sinds 2015 stuurt Defensie op een meerjarig gemiddelde investeringsquote9. Deze gemiddelde investeringsquote (2015–2019) is dit jaar hoger uitgekomen dan vorig jaar op 18,2% (dit was 15,3% over 2014–2018); de investeringsquote over alleen 2019 is 23,9% (2018: 18,9%). Door een realisatie van onder de 20% in de jaren 2015 t/m 2017 voldoet de meerjarige gemiddelde investeringsquote nog niet aan de norm.

Tabel Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel Budgettaire gevolgen van beleid art 6 Investeringen Krijgsmacht (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie

vastgestelde begroting

Verschil

2015

2016

2017

2018

2019

2019

2019

Verplichtingen

2.162.332

2.558.598

2.129.841

3.799.130

4.266.773

5.115.563

– 848.790

Opdracht Voorzien in nieuw materieel

1.716.112

1.452.071

1.732.810

3.186.241

3.695.843

4.447.178

– 751.335

Opdracht Voorzien in infrastructuur

182.395

924.264

190.522

197.911

242.801

226.249

16.552

Opdracht Voorzien in IT

176.527

96.110

128.685

309.482

222.991

332.230

– 109.239

Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek

62.386

57.058

59.727

81.971

80.774

75.236

5.538

Bijdrage aan de NAVO

24.912

29.095

18.097

23.525

24.364

31.770

– 7.406

Reservering valutaschommelingen

         

2.900

– 2.900

               

Uitgaven

1.101.504

1.304.491

1.441.839

1.736.955

2.523.053

2.839.964

– 316.911

Waarvan juridisch verplicht

       

169%

65%

 

Programmauitgaven

1.101.504

1.304.491

1.441.839

1.736.955

2.523.053

2.839.964

– 316.911

Opdracht Voorzien in nieuw materieel (1, 2, 3)

689.851

900.886

1.040.082

1.112.677

1.920.516

2.133.671

– 213.155

Opdracht Voorzien in infrastructuur (1, 3)

197.960

197.858

212.451

258.273

283.898

264.157

19.741

Opdracht Voorzien in IT (1, 2, 3)

120.722

111.479

112.078

272.087

221.821

332.230

– 110.409

Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek (3)

61.612

61.078

56.860

67.133

72.534

75.236

– 2.702

Bijdrage aan de NAVO (1)

31.359

33.190

20.368

26.785

24.284

31.770

– 7.486

Reservering valutaschommelingen

         

2.900

– 2.900

               

Programmaontvangsten

222.796

143.242

154.679

234.122

110.797

123.056

– 12.259

– waarvan verkoopopbrengsten groot materieel (strategisch)

193.414

99.534

101.920

126.714

72.691

73.886

– 1.195

– waarvan overige ontvangsten materieel

   

21.302

51.671

26.140

33.700

– 7.560

– waarvan verkoopopbrengsten infrastructuur (strategisch)

11.667

37.771

17.603

39.371

4.291

10.050

– 5.759

– waarvan overige ontvangsten infrastructuur

   

12.023

10.785

4.578

2.120

2.458

– waarvan overige ontvangsten IT,WOO en NAVO

17.715

5.937

1.831

5.581

3.097

3.300

– 203

Toelichting op de instrumenten

De posten met een verschil groter dan € 10,0 miljoen of noemenswaardige verschillen worden hieronder nader toegelicht.

Verplichtingen

Opdracht voorzien in nieuw materieel

De realisatie van het verplichtingenbudget opdracht voorzien in nieuw materieel is € 751,3 miljoen lager dan begroot. Bij met name het Combat Support Ship, de Midlife Update Fennek, Vervanging 127mm kanon Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF) en Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS) is minder verplicht dan verwacht door vertraging in het aanbestedingstraject, met name door langere verwervingsvoorbereiding en vertraging in het offertetraject. Voor de MALE UAV is de geraamde verplichting in de tweede helft van 2018 al verplicht in plaats van in 2019.

Opdracht voorzien in infrastructuur

De verplichtingen voor voorzien in infrastructuur zijn € 16,5 miljoen hoger dan begroot. Dit komt met name doordat contracten eerder zijn afgesloten dan verwacht. Dat betreft onder andere contracten voor het programma Bouwtechnische verbetermaatregelen brandveiligheid en het programma Aanpassingen vastgoed als gevolg van wijziging regelgeving.

Opdracht voorzien in IT

De realisatie van dit verplichtingenbudget is € 109,2 miljoen lager dan begroot. Dit komt met name doordat voor GrIT (project in planning) in 2019 geen grote verplichting is aangegaan. Over de voortgang van dit project wordt het parlement separaat geïnformeerd.

Uitgaven

Voorzien in nieuw materieel

In dit jaarverslag wordt een toelichting gegeven op de projecten die een afwijking van meer dan € 10,0 miljoen kennen ten opzichte van de vermelding in de begroting 2019. In het Defensieprojectenoverzicht, dat ook op Verantwoordingsdag wordt aangeboden, worden significante afwijkingen voor alle projecten boven € 25 miljoen toegelicht sinds het vorige Defensieprojectenoverzicht.

Projecten in realisatie zeestrijdkrachten (bedragen x € 1 miljoen)

Omschrijving project

Projectvolume (begroting 2019)

Gerealiseerde uitgaven t/m 2018

Verwachte uitgaven in 2019

Gerealiseerde uitgaven in 2019

Verschil uitgaven 2019

Instandhoudingsprogramma Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF)

182,6

78,1

37,5

25,9

– 11,6

Maritime Ballistic Missile Defence (MBMD)

143,5

115,7

11

2,1

– 8,9

Verbetering MK48 torpedo

147,4

74,2

15,3

42,5

27,2

Vervanging maritiem Surface-to-surface missile)

100–250

Commercieel vertrouwelijk

Vervanging MK46 Lightweight torpedo

100–250

Commercieel vertrouwelijk

Verwerving Softkill Torpedo Defensiesysteem

100–250

Commercieel vertrouwelijk

Instandhoudingsprogramma Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF)

De realisatie is € 11,6 miljoen lager uitgevallen dan begroot. De technische realisatie van een aantal milestones van met name de lopende contracten Modernisation LCF Mission Management (MLMM) en Combat Management System (CMS) zijn vertraagd. De gekoppelde (deel)betalingen, vastgelegd in de overeengekomen aflever- en betaalschema van de betreffende contracten, zijn hierdoor doorgeschoven van 2019 naar 2020.

Verbetering MK48 torpedo

De realisatie is € 27,2 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Voor dit project zijn Foreign Military Sales (FMS) contracten aangegaan met de Amerikaanse overheid. Defensie kan beperkt invloed uitoefenen op het FMS-betaalritme. In 2019 is meer uitgegeven op FMS betaalverzoeken dan in de raming was opgenomen.

Projecten in realisatie landstrijdkrachten (bedragen x € 1 miljoen)

Omschrijving project

Projectvolume (begroting 2019)

Gerealiseerde uitgaven t/m 2018

Verwachte uitgaven in 2019

Gerealiseerde uitgaven in 2019

Verschil uitgaven 2019

Army Ground Based Air Defence System (AGBADS)

100–250

Commercieel vertrouwelijk

Groot Pantserwielvoertuig (GPW, Boxer) productie

806,3

789,0

12,6

2,3

– 10,3

Verlenging levensduur Patriot

100,1

12,7

11,3

16,1

4,8

C-RAM- en CLASS 1-UAV -detectiecapaciteit

100–250

Commercieel vertrouwelijk

Midlife Update Fennek

250–1.000

Commercieel vertrouwelijk

Groot Pantserwielvoertuig (GPW, Boxer), productie

De realisatie is € 10,3 miljoen lager uitgevallen dan begroot. Door vertraging in het offertetraject voor de nachtzichtmiddelen is hiervoor geen verplichting aangegaan, waardoor de betaling doorschuift naar 2020.

Projecten in realisatie luchtstrijdkrachten (bedragen x € 1 miljoen)

Omschrijving project

Projectvolume (begroting 2019)

Gerealiseerde uitgaven t/m 2018

Verwachte uitgaven in 2019

Gerealiseerde uitgaven in 2019

Verschil uitgaven 2019

Verwerving F-35

4.863,2

1220,4

487,9

835,3

347,4

Chinook Vervanging & Modernisering

989,4

78,7

205,6

273,8

68,2

Apache Remanufacture

901,4

13,6

4

5,3

1,3

Medium Altitude Long Endurance Unmanned Aerial Vehicle (MALE UAV)

404,8

3

37,5

46,6

9,1

AH-64D Block II upgrade

121,2

66,9

11,6

6,6

– 5

F-35: Verwerving middellange tot lange afstandsraket

118,5

0,6

4,7

0,3

– 4,4

Vervanging strategisch luchttransport en AAR (MRTT)

250–1.000

Commercieel vertrouwelijk

Verwerving F-35

De kasrealisatie voor het project Verwerving F-35 is in 2019 uitgekomen op € 835,3 miljoen. Dit is aanzienlijk hoger dan de raming van € 487,9 miljoen die medio 2018 was opgenomen in de begroting 2019. Ten opzichte van de schatting uit de ontwerpbegroting 2019 heeft de facturatie in een sneller tempo plaatsgevonden dan eerder werd aangenomen. Reden hiervoor is dat de contracten voor het merendeel van de toestellen pas in een relatief laat stadium zijn getekend, waardoor betaalschema’s laat bekend werden en hierdoor het te betalen bedrag voor 2019 te laag was geraamd. De levering van de toestellen in 2019 heeft wel volgens planning plaatsgevonden.

Chinook Vervanging & Modernisering

De realisatie is € 68,2 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Voor dit project zijn Foreign Military Sales (FMS) contracten aangegaan met de Amerikaanse overheid. In 2019 is meer uitgegeven op FMS betaalverzoeken dan in de raming was opgenomen.

Projecten in realisatie defensiebreed (bedragen x € 1 miljoen)

Omschrijving project

Projectvolume (begroting 2019)

Gerealiseerde uitgaven t/m 2018

Verwachte uitgaven in 2019

Gerealiseerde uitgaven in 2019

Verschil uitgaven 2019

NH-90

1.201,70

1.065,1

26,4

10,6

– 15,8

Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS)

405,5

82,8

44,1

26,6

– 17,5

Verwerving Defensie Bewaking- en Beveiligingssysteem (DBBS)

221,8

27,8

43,2

2,5

– 40,7

Militaire Satelliet Communicatie lange termijn defensiebreed (MILSATCOM)

132,6

124,8

3,8

1,2

– 2,6

Munitie t.b.v. aanvulling inzetvoorraden

114

51,6

19,5

44,1

24,6

Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW)

1.000 – 2.500

Commercieel vertrouwelijk

Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS)

250–1.000

Commercieel vertrouwelijk

NH-90

Op het project NH-90 is € 15,8 miljoen minder uitgegeven dan verwacht. Als gevolg van de soms moeizame harmonisatie in het internationale samenwerkingsverband, zijn enkele voor 2019 geplande contracten en betalingen niet gerealiseerd. Het betreft vooral deelprojecten die naar aanleiding van de herijkingsnota (verbeteren capaciteiten NH-90 voor operaties in het landdomein) worden uitgevoerd. Vanwege de focus op het maritieme domein heeft de budgettaire herfasering vooralsnog geen gevolgen voor de operationele inzet van de toestellen.

Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS)

De realisatie is € 17,5 miljoen lager uitgevallen dan begroot. Dit komt met name door twee belangrijke deelcontracten: Smart Vest en E-lighter. De contractvorming voor het Smart Vest heeft vertraging opgelopen waardoor € 8 miljoen minder is gerealiseerd. De realisatie op het deelcontract E-lighter is € 4,9 miljoen lager uitgevallen als gevolg van vertraging in de doorontwikkeling binnen het huidige contract.

DBBS

Voor het project DBBS is € 40,7 miljoen minder uitgegeven dan begroot. De leverancier heeft verdere vertraging opgelopen met de ontwikkeling en implementatie van de multi-site versie van de kern van het DBBS-systeem. Dit betekent dat mijlpalen later worden opgeleverd dan oorspronkelijk gepland en dat de uitgaven later zullen plaatsvinden.

Munitie t.b.v. aanvulling inzetvoorraden

De realisatie is € 24,6 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Dit betreft twee grote leveringen die in 2018 geraamd stonden, maar door vertraging pas in 2019 zijn uitgeleverd en betaald.

Investeringskosten Verwerving F-35

In de ontwerpbegroting 2019 werd een raming van € 4.876,2 miljoen (incl. risicoreservering van € 120,8 miljoen) voor het totale project vermeld. Inmiddels is in de Jaarrapportage F-35 van september 2019 een nieuwe raming van € 4.651,5 miljoen (incl. risicoreservering van € 77 miljoen) afgegeven. Vanaf de Jaarrapportage F-35 van september jl. wordt de delta exploitatie niet langer onder het investeringsbudget verantwoord.

Voorzien in infrastructuur

Investeringen Infrastructuur Projecten in uitvoering (bedragen x € 1 miljoen)

Omschrijving project

Projectvolume (begroting 2019)

Gerealiseerde uitgaven t/m 2018

Verwachte uitgaven in 2019

Gerealiseerde uitgaven in 2019

Verschil uitgaven 2019

DBFMO Kromhoutkazerne

624

103,7

32,8

32,8

0

Aanpassingen vastgoed Defensie

299,2

24,8

20,3

19,5

– 0,8

DBFMO Nationaal Militair Museum

136,2

15,3

5,1

5,1

0

Bouwtechnische verbetermaatregelen brandveiligheid

130,4

59,2

38,6

43,5

4,9

In de realisatie zijn geen afwijkingen groter dan € 10 miljoen opgetreden.

Voorzien in IT

Projecten in realisatie Voorzien in IT (bedragen x € 1 miljoen)

Omschrijving project

Projectvolume (begroting 2019)

Gerealiseerde uitgaven t/m 2018

Verwachte uitgaven in 2019

Gerealiseerde uitgaven in 2019

Verschil uitgaven 2019

ERP M/F/P Fase 2

125,1

71

18,3

26,9

8,6

In de realisatie zijn geen afwijkingen groter dan € 10 miljoen opgetreden.

Commissie Defensie Materieel Ontwikkeling (CODEMO)

De CODEMO-regeling is een aansprekend instrument dat vooral wordt ingezet voor innovatieve productontwikkeling met het midden- en kleinbedrijf (MKB). Defensie neemt, van goedgekeurde projectvoorstellen, 50 procent van de ontwikkelingskosten voor haar rekening. Eventuele opbrengsten voor Defensie in de vorm van royalty’s over de verkoop van de ontwikkelde producten zijn beschikbaar voor nieuwe ontwikkelingsvoorstellen. Defensie heeft € 10,0 miljoen beschikbaar gesteld voor de CODEMO-regeling. Vanuit de oude CODEMA-regeling, de voorloper van de CODEMO-regeling, zijn € 3,3 miljoen royalty’s toegevoegd, resulterend in een totaalbudget van € 13,3 miljoen.

CODEMO

Ingediende voorstellen

90

Gehonoreerde voorstellen

26

Afgewezen voorstellen

63

Voorstellen in behandeling

1

Afgeronde voorstellen

19

In 2019 is 1 nieuw projectvoorstel ingediend. Ultimo 2019 zijn 7 projecten in uitvoering en 1 projectvoorstel in behandeling. Inmiddels is een bedrag van € 10,3 miljoen aan projectvoorstellen goedgekeurd.

Verkoopopbrengsten Groot Materieel

Geen bijzonderheden.

Overige ontvangsten materieel

In 2019 is € 7,6 miljoen minder aan overige ontvangsten materieel gerealiseerd dan begroot. Op de inruil van civiele dienstauto’s is € 13,8 miljoen minder ontvangen dan geraamd. De ramingen waren eerder al naar aanleiding van de herijking business case civiele dienstauto’s neerwaarts bijgesteld zoals gemeld in de Najaarsnota 2018. Daartegenover staan hogere ontvangsten voor de F-35. Door de bijdrage in de ontwikkeling van de F-35 wordt een percentage ontvangen bij afname door andere landen. Deze ontvangst was in 2019 € 5,8 miljoen meer dan begroot.

9

In de berekening van het investeringsquote door de NAVO worden de investeringen in vastgoed niet meegenomen omdat de NAVO het vastgoed niet ziet als een militaire inzetcapaciteit. Defensie neemt in haar berekening wel de investeringen in het vastgoed mee omdat deze uitgaven wel degelijk een investeringskarakter kennen. In andere landen komt de berekening van de nationale investeringsquote ook niet volledig overeen met de berekening van de NAVO. Net als in Nederland tellen bijvoorbeeld Noorwegen, Duitsland en België ook de infrastructuur en het vastgoed mee bij de investeringsquote.

Licence