Base description which applies to whole site

4.6 Beleidsartikel 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid

De kwaliteit van het onderwijs wordt gewaarborgd door de beschikbaarheid van voldoende personeel van voldoende kwaliteit voor alle onderwijsdeelnemers.

De Minister is verantwoordelijk voor een onderwijsstelsel dat zodanig functioneert dat het onderwijs aansluit bij de talenten en ambities van individuele leerlingen/studenten en bij de behoefte van de maatschappij. De leraar en de schoolleider zijn daarbij cruciaal.

Financieren

De Minister draagt bij aan het lerarenbeleid op scholen door het (mee)financieren van (mogelijkheden tot) professionalisering. Dit gebeurt via aanvullende bekostiging en subsidies.

Stimuleren

De Minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van directe stimuleringsmaatregelen ten behoeve van de ontwikkeling van de kwaliteit en professionaliteit van docenten en het bijdragen aan een aantrekkelijk beroep. Dit door middel van versterking van de leraar, naar een aantrekkelijke onderwijsarbeidsmarkt en de aanpak van het lerarentekort (Kamerstukken II 2021/2022, 27923, nr. 443 en Kamerstukken II 2022/2023, 27923, nr. 449).

Regisseren

De Minister draagt verantwoordelijkheid voor het borgen van de onderwijskwaliteit van scholen. Om deze verantwoordelijkheid waar te maken wordt een bijdrage geleverd aan het zorgen voor voldoende docenten van voldoende kwaliteit. Dit gebeurt door wetten en regels uit te vaardigen voor goed bestuur, door een dialoog te voeren met en toezicht te houden op belanghebbenden, en zo nodig actief regie te voeren.

Kengetallen

De indicatoren voor het arbeidsmarkt- en personeelsbeleid worden beschreven in het beleidsverslag en in OCW in Cijfers.

De belangrijkste beleidsconclusies worden beschreven in het onderdeel beleidsprioriteiten.

Tabel 35 Budgettaire gevolgen van beleid van artikel 9 (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

  

2018

2019

2020

2021

2022

2022

2022

Verplichtingen

138.490

178.784

173.761

153.039

190.290

207.219

‒ 16.931

         

Uitgaven

140.384

172.073

155.273

168.823

183.311

205.219

‒ 21.909

         

Bekostiging

26.720

29.242

38.305

40.442

44.111

49.484

‒ 5.373

Aanvullende bekostiging

26.720

29.242

38.305

40.442

44.111

49.484

‒ 5.373

 

Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen

26.720

29.242

38.305

40.442

44.111

49.484

‒ 5.373

Subsidies (regelingen)

109.289

136.960

111.566

123.184

133.281

148.830

‒ 15.549

Lerarenbeurs/zij-instroom

103.380

Lerarenbeurs

77.559

50.094

58.087

65.386

76.586

‒ 11.200

Zij-instroom

42.540

40.901

42.901

47.652

49.405

‒ 1.753

Impuls lerarentekorten vo en wetenschap en techniek pabo

687

Versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen

Wet Beroep leraar en Lerarenregister

738

1.499

568

197

2.211

‒ 2.014

Onderwijscoöperatie

822

Promotiebeurs voor leraren

Projecten professionalisering

1.665

Regionale aanpak lerarentekort

17.779

15.831

18.416

19.439

‒ 1.023

Overige subsidies

2.735

16.123

1.293

5.797

1.630

1.189

441

Opdrachten

1.623

2.289

2.901

2.241

2.729

3.831

‒ 1.102

Onderzoek, ramingen en communicatie

1.497

2.289

2.901

2.241

2.729

3.831

‒ 1.102

Leraren- en schoolleidersregister

126

Bijdrage aan agentschappen

2.752

3.582

2.501

2.956

3.190

3.074

116

Dienst Uitvoering Onderwijs

2.752

3.582

2.501

2.956

3.190

3.074

116

         

Ontvangsten

9.812

8.307

6.409

6.842

5.241

6.500

‒ 1.259

De realisatie van de uitgaven 2022 is € 21,9 miljoen lager dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting. Dit komt voornamelijk door een onderuitputting op de regelingen Lerarenbeurs en Tegemoetkoming Kosten Opleidingsscholen. Bij beide regelingen bleef de verwachte toename in aanvragen of studentenaantallen (grotendeels) uit. De verplichtingen zijn € 16,9 miljoen lager dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een verlaging van de verplichtingen op de bovengenoemde regelingen.

Bekostiging

De realisatie op de bekostiging is € 5,4 miljoen lager dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting. Dit is het gevolg van een veel lagere groei van de studentenaantallen in Samen Opleiden en minder nieuwe aspirant opleidingsscholen die voldeden aan de gestelde eisen, dan waar bij de begroting rekening mee is gehouden.

Subsidies

De realisatie op de subsidies is € 15,5 miljoen lager dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting. Dit komt voornamelijk door een lagere realisatie op de regeling lerarenbeurs ten opzichte van de vastgestelde begroting (€ 11,2 miljoen), zoals bij de Tweede Suppletoire Begroting 2022 reeds grotendeels voorzien was.

De realisatie op Wet beroep leraar en lerarenregister is ook lager dan oorspronkelijk begroot (met € 2,0 miljoen). Dit komt voornamelijk door het besluit om het lerarenportfolio af te schaffen. Dit is ook reeds gemeld in de Tweede Suppletoire Begroting 2022.

Licence