Met het artikel 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte wordt invulling gegeven aan een meer flexibele planning van infrastructuur zoals toegezegd in de kabinetsreactie op IBO Flexibiliteit (Kamerstukken II 2016-2017, 34 550 A, nr. 5).
Het artikel bevat alle (plan)flexibele budgetten die gereserveerd zijn voor het verbeteren van de bereikbaarheid en gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII en de SVIR vlot, veilig en leefbaar. De planflexibele budgetten zijn de budgetten welke naar mening van het kabinet flexibel zijn om bij (nieuwe) planvorming te betrekken. Het gaat om de (beschikbare) investeringsruimte, reserveringen die worden aangehouden en om de projectbudgetten gedurende de verkenningsfase. Over deze budgetten zijn nog geen (definitieve) bestuurlijke afspraken gemaakt en zijn niet-juridisch verplicht. Door deze budgetten bijeen te plaatsen in één artikel zijn alle flexibele budgetten overzichtelijk gepresenteerd en worden na besluitvorming, zoals een voorkeursbeslissing, ingezet bij de betreffende modaliteit. Het gaat om algemene reserveringen, de investeringsruimte, verkenningen naar bereikbaarheidsopgaven en reserveringen voor korte termijn mobiliteitsmaatregelen. De budgetten op artikel 11 zijn de basis voor het berekenen van de flexnorm in de infrastructuuragenda.
In dit artikel staan ook de brede verkenningen nieuwe stijl. Kenmerkend aan deze verkenningen is dat ze – indien mogelijk - modaliteitsneutraal zijn, een niet-infrastructurele oplossing wordt meegenomen en dat ze niet automatisch doorgaan naar de planuitwerking maar dat een expliciete afweging (tussen verkenningen) plaatsvindt. Dit is zo vastgelegd in de MIRT-werkwijze. In deze werkwijze staat het opgavengericht werken voorop. Samen met bestuurlijke partners wordt steeds bezien welke maatregel op welk schaalniveau, op de korte en op de lange termijn het meest bijdraagt aan de opgave bereikbaarheid. Zo ontstaat een mix van maatregelen die samen met andere partners over een langere periode worden uitgevoerd.
Op artikel 11 vindt er geen realisatie plaats. Zodra er bestuurlijke afspraken worden gemaakt bijvoorbeeld door vaststelling van een voorkeursbeslissing worden de budgetten gemuteerd naar het betreffende productartikel.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | ||
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 806.927 | ‒ 806.927 | 1 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 520.419 | ‒ 520.419 | |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | ||||||||
11.01 Verkenningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 117.594 | ‒ 117.594 | 2 |
11.03 Reserveringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 157.915 | ‒ 157.915 | 3 |
11.03.01 Gebiedsprogramma's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 22.874 | ‒ 22.874 | |
11.03.02 Overige reserveringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 130.892 | ‒ 130.892 | |
11.03.03 Reserveringen Coalitieakkoord | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.149 | ‒ 4.149 | |
11.04 Generieke investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 244.910 | ‒ 244.910 | 4 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
11.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderstaand wordt op het niveau van artikelonderdelen, de verplichtingen en ontvangsten een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.
1. De verplichtingen zijn afgenomen met € 807 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting.
• De toelichting op deze verplichtingenverlaging is voor een groot deel gelijk aan de toelichting van de uitgaven verlagingen (- € 520,4 miljoen). Deze worden onder punt 2 en 3 toegelicht;
• Additioneel zijn de verplichtingen nog met € 286,6 miljoen verlaagd ten opzichte van de uitgaven. Dit is te grotendeels te verklaren door de volgende posten:
• Reservering Pakket Zeeland: hier zijn de verplichtingen met € 38 miljoen extra verlaagd, omdat de verplichtingen in een ander ritme nodig zijn dan de uitgaven.
• Reservering Rotterdam HOV: de verplichtingen zijn additioneel met € 9,4 miljoen verlaagd ten opzichte van de uitgaven. Vanwege het voorgenomen Voorkeursbesluit in het BO MIRT 2022 zijn de middelen overgeboekt naar de planuitwerkingsfase. De verplichtingen zijn in een ander ritme nodig dan de uitgaven.
• CA-reservering Rutte IV voor Woningbouw: in vergelijking met de uitgaven, zijn de verplichtingen additioneel met € 240,2 miljoen verlaagd in 2024. Het gaat om de verplichtingen op de projecten HOV4, Lijn Pampus Almere, Rijnburg en Westflank Groningen. Voor HOV 4 Eindhoven en Lijn Pampus Almere moet nog een bestuursovereenkomst worden opgesteld, dus zijn de verplichtingen in 2024 en verplaats naar 2025. Voor Westflank Groningen loopt nog een MIRT-onderzoek en wordt een ontwikkelagenda opgesteld tussen rijk en regio over ontsluitingsmaatregelen, dit vindt niet meer in het huidige jaar plaats en daarom schuiven deze verplichtingen ook naar 2025 toe.
• Hogere verplichtingen van circa € 1 miljoen.
8. De uitgaven op artikelonderdeel 11.01 Verkenningen zijn verlaagd met € 117,6 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting. Dit is met name het gevolg van de actualiseringen van de programmering op de Verkenningen N35 Wijthmen-Nijverdal (€ 94 miljoen) en Oude Lijn (€ 15 mljoen). Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de specifieke toelichting bij artikel 11.01 Verkenningen.
9. De uitgaven op artikelonderdeel 11.03 Reserveringen zijn verlaagd met € 158 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting. Dit is voornamelijk het resultaat van veranderingen bij de volgende onderdelen:
• Artikelonderdeel 11.03.01 kent een verlaging van € 22,8 miljoen als gevolg van overboekingen naar de beleidsbegroting HXII voor de Reservering Stedelijk OV Den Haag-Rotterdam. Daarnaast zijn de programmeringen van de Reserveringen Stedelijk OV Den Haag-Rotterdam, Brainport Eindhoven, Rotterdam HOV en het Programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid geactualiseerd.
• Artikelonderdeel 11.03.02 kent een verlaging van € 130,9 miljoen. Dit is te wijten aan de volgende mutaties:
• De Reservering Slimme en Duurzame Mobiliteit (- € 84 miljoen). De verlaging is te verklaren door de bijdrage aan de beleidsbegroting HXII voor de BDU. Daarnaast zijn er overboekingen geweest naar het productartikel 12 op het MF (€ 75 miljoen) voor de stimuleringsregeling Slim, Veilig, Doelmatig en Duurzaam gebruik van Mobiliteitsinfrastructuur. De rest van de verlaging is te verklaren door de actualisatie van dit programma.
• De Reservering Schoon Emissieloos Bouwen (- € 20 miljoen) heeft te maken gehad met een actualisatie van de programmering en een overboeking van een deel van deze middelen (€ 5,6 miljoen) naar het productartikel 13 op het MF, voor de uitvoering door OVS. Er is ‒ € 14,4 miljoen minder uitgegeven omdat dit bedrag doorgeschoven in naar 2025 conform de nieuwe SEB Bestedingsplan 2025 ‒ 2030 die medio februari 2025 met de Kamer wordt gedeeld.
• Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de specifieke toelichting bij artikel 11.03 Reserveringen.
15. De uitgaven op artikelonderdeel 11.04 Generieke Investeringsruimte zijn met € 245 verlaagd ten opzichte van de vastgestelde begroting. Dit voor een groot deel het resultaat geweest van de onttrekkingen uit de Risicoreservering Prijsstijgingen (- € 242 miljoen) ten behoeve van de projecten en programma's die in 2024 last hebben gehad van excessieve prijsstijgingen.
11.01 Verkenningen
Motivering
In dit artikel staan de brede verkenningen nieuwe stijl. Kenmerkend aan de verkenningen nieuwe stijl is dat ze – indien mogelijk - modaliteitsneutraal zijn, een niet-infrastructurele oplossing wordt meegenomen en dat ze niet automatisch doorgaan naar de planuitwerking maar een expliciete afweging (tussen verkenningen) plaatsvindt. De verkenningen op dit artikel dragen bij aan de bereikbaarheidsdoelstellingen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR).
Producten
Budget | Voorkeursbeslissing | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2024 | 2024 | |||
Projecten Noord Nederland | |||||
Verkenning Groningen Suiker | 0 | 97 | 1 | ||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A9 Rottepolderplein | 5 | 5 | 2021 | nnb | |
Amsterdam Zuid 3e perron | 390 | 429 | 2 | ||
OV en Wonen in en rond Utrecht | 809 | 905 | 3 | ||
OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer | 934 | 872 | 4 | ||
Verkenning Oude Lijn | 1.799 | 1.402 | 5 | ||
A27 Zeewolde-Eemnes | 3 | 3 | nnb | ||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
A15 Papendrecht-Gorinchem | |||||
Verkenning MerwedeLingelijn | 0 | 57 | 6 | ||
Verkenning Rail Gent Terneuzen | 0 | 106 | 7 | ||
Verkenning BRT Leiden-Zoetermeer | 0 | 37 | 8 | ||
A15 Papendrecht-Gorinchem | 134 | 138 | 2021 | nnb | |
Capaciteitsverruiming A16 Van Brienenoordcorridor Rotterdam | 282 | 290 | Regio | Regio | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
A2 Deil-Den Bosch/Vught | 122 | 126 | 2021 | nnb | |
A58 Tilburg-Breda | 24 | 25 | 2021 | nnb | |
Verkenning HUB Den Bosch | 138 | 142 | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven & corridor Nijmegen-Eindhoven | 78 | 452 | nnb | 2024 | 9 |
Verkenning Knooppunt OV Nijmegen | 0 | 45 | 10 | ||
N35 Wijthmen-Nijverdal | 15 | 112 | nnb | nnb | 11 |
Totaal verkenningsprogramma | |||||
Begroting (MF 11.01) | 4.733 | 5.243 |
Toelichting
1. Verkenning Groningen Suiker: In verband met de faseovergang op Station Groningen Suiker zijn de beschikbare middelen overgeboekt vanuit Artikel MF 11.03 (Reserveringen) naar MF 11.01 (Verkenningen).
2. Amsterdam Zuid 3e perron: In verband met de faseovergang op Amsterdam Zuid 3e Perron zijn de beschikbare middelen overgeboekt vanuit Artikel MF 11 naar het uitgavenartikel MF 13.03.
3. OV en Wonen in en rond Utrecht: Het budget op OV en Wonen in en rond Utrecht is verhoogd door een overboeking vanuit BZK.
4. OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer: In de begroting 2024 was € 934 miljoen gereserveerd (Artikel MF 14.01 en Artikel MF 11.01). Deze bijdrage is onderdeel van een grotere bijdrage van IenW in het kader van Zuidasdok en Derde Perron, waarvan afgesproken is dat de bijdrage van IenW gekoppeld is aan een prioriteitsstelling en tekorten worden gedekt uit de reservering voor de OV-verbinding Amsterdam -Haarlemmermeer. In september 2023 is het deelproject OVT-2 opgedragen aan bouwcombinatie Nieuw-Zuid waarvoor aanvullend € 87 miljoen nodig bleek. Conform de afgesproken werkwijze is dit bedrag bij VJN 2024 in mindering gebracht op het projectbudget OV-verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer.
5. Verkenning Oude Lijn: De propositie Oude Lijn bestaat in feite uit vier projecten: 1) Oude Lijn en knooppunten 2) Station Stadionpark 3) Randstadrail/Metronet 4) BRT/HOV Leiden-Zoetermeer. De budgetten voor de projecten zijn nu afzonderlijk opgenomen. De laatste twee projecten zijn zuiver regionale projecten, die het Rijk voor de helft meefinanciert, maar waar niet direct woningbouw aangekoppeld is. Daarom is voorgesteld deze twee projecten niet te scharen onder de WoMo-projecten. Dit voorkomt dat deze projecten zowel met de NGF-verantwoording als de WoMo-verantwoording te maken hebben. Aangezien het wel IenW projecten zijn, worden deze projecten wel opgenomen in het jaarlijkse MIRT overzichten. Voor Stadionpark is derhalve € 135 miljoen overgeboekt naar MF 13.03, Voor Randstadrail/Metronet Rotterdam € 267 miljoen naar MF 14.01 en voor BRT/HOV Leiden-Zoetermeer is € 36 miljoen opgenomen op MF 11.01.
6. Verkenning MerwedeLingeLijn: In verband met de faseovergang op Aanpak MerwedeLingeLijn zijn de beschikbare middelen overgeboekt vanuit Artikel MF 11.03 (Reserveringen) naar MF 11.01 (Verkenningen).
7. Verkenning Rail Gent Terneuzen: Dit project is nieuw opgezet in verband met de overboeking door EZ vanuit het Nationaal Groeifonds.
8. Verkenning BRT Leiden-Zoetermeer: De propositie Oude Lijn bestaat uit vier projecten, waar BRT Leiden-Zoetermeer er een van is. BRT Leiden is een zuiver regionaal project, het Rijk financiert voor de helft mee, maar hier is niet direct woningbouw aan gekoppeld. Daarom wordt dit project niet geschaard onder de WoMo-projecten. Aangezien het wel een IenW project is, wordt dit project wel opgenomen in het jaarlijkse MIRT overzichten. Voor BRT/HOV Leiden-Zoetermeer is € 36 miljoen opgenomen op MF 11.01.
9. A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven & corridor Nijmegen-Eindhoven: Dit betreft een aanvulling van € 374 miljoen vanuit Woningbouw middelen. Dit zijn zuiver regionale projecten, die het Rijk deels meefinanciert, maar waar niet direct woningbouw aan gekoppeld is. Daarom wordt dit projecten niet onder de WoMo-projecten opgenomen en is het afgesplitst.
10. Verkenning Knooppunt OV Nijmegen: In verband met de faseovergang zijn de beschikbare middelen overgeboekt vanuit Artikel MF 11.03 (Reserveringen) naar MF 11.01 (Verkenningen).
11. N35 Wijthmen-Nijverdal: Dit betreft een aanvulling van € 97 miljoen vanuit Woningbouw middelen. Dit zijn zuiver regionale projecten, die het Rijk deels meefinanciert, maar waar niet direct woningbouw aan gekoppeld is. Daarom wordt dit projecten niet onder de WoMo-projecten opgenomen en is het afgesplitst.
11.03 Reserveringen
Motivering
Op dit artikelonderdeel zijn middelen gereserveerd voor beleidsprioriteiten of voorziene omstandigheden waarbij nog geen sprake is van een formele verkenning of gedragen uitwerking. Deze middelen zijn bestemd voor specifieke toekomstige opgaven. Dit zijn bijvoorbeeld de gebiedsgerichte bereikbaarheidsprogramma’s. In deze gebiedsgerichte bereikbaarheidsprogramma’s wordt de bereikbaarheidsopgave in deze gebieden adaptief en integraal opgepakt. Daarbij wordt nauw samengewerkt met de verschillende decentrale overheden. Wanneer duidelijk is hoe en wanneer de opgaven worden aangepakt, bijvoorbeeld met een verkenning of ander soortige (korte termijn) maatregelen worden de gereserveerde middelen overgeboekt naar het betreffende productartikel of artikelonderdeel op artikel 11.
Producten
Budget | Voorkeursbeslissing | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
begroting | huidig | begroting | huidig | ||
Projectomschrijving | 2024 | 2024 | |||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid | 8 | 8 | nnb | nnb | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
Reservering Westerscheldetunnel | 147 | 0 | nnb | nnb | 1 |
Reservering Netwerkontwikkeling A2/N2 | 0 | 239 | nvt | nvt | 2 |
Multimodaal Metropool Regio Eindhoven | 0 | 175 | nvt | nvt | 3 |
Brainport Eindhoven | 497 | 828 | nvt | nvt | 4 |
Reserveringen | nvt | nvt | |||
N33 en Nedersaksenlijn | 480 | 340 | nvt | nvt | 5 |
Exploitatie en Onderhoud Caribisch Nederland | 73 | 77 | nvt | nvt | |
Maatregelenpakket Spoorgoederenvervoer | 7 | 7 | nvt | nvt | |
ERTMS | 591 | 838 | nvt | nvt | |
Slimme en duurzame mobiliteit | 146 | 4 | nvt | nvt | 6 |
Strategisch Plan Verkeersveiligheid | 119 | 0 | nvt | nvt | 7 |
Pakket Zeeland | 55 | 114 | nvt | nvt | 8 |
Schoon Emissieloos Bouwen (rijksdiensten) | 174 | 105 | nvt | nvt | 9 |
Reservering Bereikbaarheid WoMo HWN | 376 | 17 | nvt | nvt | 10 |
Robuuste Hoofdvaarwegen | 170 | 173 | nvt | nvt | 11 |
Goederenvervoercorridors | 42 | 11 | nvt | nvt | 12 |
Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur (PBNI) | 0 | 146 | nvt | nvt | 13 |
Reservering Stikstof | 13 | 14 | nvt | nvt | |
Strategisch Capaciteitsmanagement | 3 | 3 | nvt | nvt | |
Verduurzaming Gebouwen | 0 | 1 | nvt | nvt | |
Modaliteitspecifieke reservering | 47 | 38 | nvt | nvt | |
Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur | 0 | 100 | nvt | nvt | 14 |
Lelylijn | 5 | 6 | nvt | nvt | |
Stedelijk OV: Den Haag (CID Binckhorst) | 336 | 0 | nvt | nvt | 15 |
Rotterdam HOV: Woningbouwmiddelen BO MIRT 2022 | 672 | 0 | nvt | nvt | 16 |
Station Groningen Suiker: Woningbouwmiddelen BO MIRT 2022 | 94 | 97 | nvt | nvt | |
RegioExpress: Woningbouwmiddelen BO MIRT 2022 | 85 | 87 | nvt | nvt | |
Reservering Programma Hoogfrequent Spoor | 0 | 133 | nvt | nvt | 17 |
Knooppuntontwikkeling OV: Station Nijmegen/Fietsenstalling | 44 | 0 | nvt | nvt | 18 |
Voortzetting gebiedsprogramma's | 6 | 0 | nvt | nvt | 19 |
EurregioRail: Woningbouwmiddelen BO MIRT 2022 | 32 | 33 | nvt | nvt | |
Ontsluiting Woningbouw | 41 | 36 | nvt | nvt | |
Reservering Instandhouding | 7.767 | 6.617 | nvt | nvt | 20 |
Totaal reserveringen | 12.030 | 10.247 | |||
Begroting (MF 11.03) | 12.030 | 10.247 |
Toelichting
1. Reservering Westerscheldetunnel: Dit betreft een overheveling van € 147 miljoen naar het beleidsartikel voor de gederfde tolinkomsten als gevolg van het vervroegd tolvrij maken van de Westerscheldetunnel.
2. Reservering Netwerkontwikkeling A2/N2: Dit betreft een aanvulling van € 239 miljoen vanuit het Nationaal Groeifonds
3. Multimodaal Metropool Regio Eindhoven: Dit betreft een aanvulling van € 174 miljoen vanuit het Nationaal Groeifonds
4. Brainport Eindhoven: Dit betreft een aanvulling van € 331 miljoen vanuit het Nationaal Groeifonds
5. N33 en Nedersaksenlijn: Dit betreft een overheveling in het kader van PEGA (Parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen) is € 480 miljoen euro toegekend aan N33 en Nedersaksenlijn. Hiervan wordt er € 250 miljoen apart gereserveerd voor de N33 Noord inclusief oeververbinding, € 145 miljoen voor N33 Midden en € 85 miljoen voor de Nedersaksenlijn.
6. Slimme en duurzame mobiliteit : Dit betreft de overheveling van € 142 miljoen conform BO MIRT afspraak voor de Stimuleringsregeling Slim, Veilig, Doelmatig en Duurzaam gebruik van mobiliteitsinfrastructuur.
7. Strategisch Plan Verkeersveiligheid: Dit betreft de overheveling van € 119 miljoen voor de vierde tranche impulsregeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid.
8. Pakket Zeeland: Het projectbudget is verhoogd (o.a. middels een overboeking vanuit Financiën) in verband met de meerjarige toezegging aan NS inzake de subsidie Wind in de Zeilen. Daarnaast zijn de tranches 2023 en 2024 voor de subsidie aan NS overgeboekt naar de beleidsbegroting HXII waar deze uitgaven worden verantwoord.
9. Schoon en Emmissieloos bouwen: Dit betreft een overheveling van € 69 miljoen naar de beleidsartikelen voor de uitvoering
10. Bereikbaarheid WoMo HWN: Dit betreft de overheveling van € 359 miljoen vanuit de woningbouwmiddelen ten behoeve van het project A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven.
11. Robuuste Hoofdvaarwegen: Betreft de loon- en prijsbijstelling 2024. In de Ontwerpbegroting 2024 ontbrak het projectbudget per abuis. Daarom is het in het Jaarverslag wel toegevoegd. Het projectbudget was bij de Ontwerpbegroting 2024: € 170 miljoen.
12. Goederenvervoercorridors: Betreft de loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 0,4 miljoen) en de overboeking van € 31 miljoen naar de modaliteitsartikelen Spoor, HWN en HVWN i.v.m. gemaakte afspraken tijdens het BO MIRT GVV najaar 2023 € 24,7 miljoen en voor een deel bestaat dit uit de IenW-bijdrage aan de Maritieme Maakindustrie € 6,3 miljoen. In de Ontwerpbegroting 2024 ontbrak het projectbudget per abuis. Daarom is het in het Jaarverslag wel toegevoegd. Het projectbudget was bij de Ontwerpbegroting 2024: € 42 miljoen.
13. Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur (PBNI): Voor de jaren 2026 tot en met 2037 is in totaal € 146,1 miljoen gereserveerd voor het IenW-aandeel in de uitvoering van het actieplan Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur (PBNI).
14. Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur: er zijn middelen vanuit het Klimaatfonds met VJN 2024 overgeboekt naar het MF. Het gaat om € 100 miljoen ten behoeve van het uitvoeringsprogramma Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur (KCI)
15. Stedelijk OV: Den Haag: In verband met de faseovergang zijn de beschikbare middelen overgeboekt vanuit Artikel MF 11 naar het uitgavenartikel MF 14.01
16. Rotterdam HOV verbinding: In verband met de faseovergang zijn de beschikbare middelen overgeboekt vanuit Artikel MF 11 naar het uitgavenartikel MF 14.01.
17. PHS: Dit betreft een overheveling van € 133 miljoen om de reservering op de generieke investeringsruimte om te zetten naar een reservering op 11.03.02.
18. Knooppuntontwikkeling OV: Stat. Nijmegen/Fietsenstalling: In verband met de faseovergang zijn de beschikbare middelen overgeboekt vanuit Artikel MF 11.03 (Reserveringen) naar MF 11.01 (Verkenningen).
19. Voortzetting Gebiedsprogramma's: In de Ontwerpbegroting 2024 ontbrak het projectbudget per abuis. Daarom is het in het Jaarverslag wel toegevoegd. Het projectbudget was bij de Ontwerpbegroting 2024: € 6 miljoen
20. Reservering Instandhouding: De CA-middelen zijn ingezet voor de integrale dekkingsopgave MF voor instandhouding (€ 90,7 miljoen) en voor het dootrekken van BKN-RWS in 2031 en 2032. Daarnaast is deze reservering ook ingezet voor BKN-spoor (€ 400 miljoen).
11.04 Generieke Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel is de generieke investeringsruimte tot en met 2037 begroot. Dit betreft de investeringsruimte waarvoor nog geen bestemming is aangegeven, en ook niet specifiek is toebedeeld aan een beleidsreservering, (gebieds)programma, verkenning of een specifieke modaliteit.