Base description which applies to whole site

4.6 Artikel 6 IT

Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het investeren in en in stand houden van alle IT van Defensie. In het materieelverslag wordt aangegeven welke voornaamste activiteiten over het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden in relatie tot de doelstellingen van het onderliggende beleid. De verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase.

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 6 (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

  

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

Art.

Verplichtingen

0

906.734

1.105.595

1.019.047

1.534.005

1.737.187

‒ 203.182

         
 

Uitgaven

0

593.070

751.622

872.600

1.168.440

1.816.435

‒ 647.995

         

6.11

Verwerving

0

277.402

371.412

424.725

579.324

1.410.078

‒ 830.754

 

Opdrachten

0

277.402

371.412

424.725

579.324

1.410.078

‒ 830.754

 

Verwerving: voorbereidingsfase

0

0

0

0

0

619.107

‒ 619.107

 

Verwerving: realisatie

0

277.402

371.412

424.725

579.324

790.971

‒ 211.647

6.12

Instandhouding

0

315.668

380.210

447.875

589.116

555.159

33.957

 

Opdrachten

0

315.668

380.210

447.875

589.116

555.159

33.957

 

Instandhouding IT

0

315.668

380.210

447.875

589.116

555.159

33.957

6.16

Over-/ onderprogrammering

0

0

0

0

0

‒ 148.802

148.802

 

Fonds

0

0

0

0

0

‒ 148.802

148.802

 

Fonds

0

0

0

0

0

‒ 148.802

148.802

         
 

Ontvangsten

0

13.941

22.797

16.572

16.222

16.769

‒ 547

         

Verplichtingen

In 2024 is voor een bedrag van € 1.534,0 miljoen aan verplichtingen aangegaan. Dat is € 515,0 miljoen meer dan in 2023. Ten opzichte van de ontwerpbegroting is € 203,2 miljoen minder verplicht dan begroot. Het betreft een saldo van zowel verhogingen als verlagingen van de verplichtingen. In de 1e suppletoire begroting, de suppletoire Prinsjesdag begroting, de 2e suppletoire begroting en de slotwet is een uitgebreidere toelichting opgenomen. Het betreft voornamelijk het onder verwerving genoemde doorschuiven van budgetten in voorbereiding. Het verplichtingenbudget wordt in latere jaren opgeboekt.

Uitgaven

Verwerving

Voorbereidingsfase

De projecten in voorbereiding zijn in het afgelopen jaar nader uitgewerkt en ter besluitvorming aangeboden. Hieruit volgt een actueel financieel ritme. Na de besluitvorming worden deze middelen overgeboekt naar de onderzoeks- of realisatiefase of naar een ander jaar. Het budget voor de voorbereidingsfase is in 2024 daarom met € 619,1 miljoen afgeboekt. Budget dat naar latere jaren is geschoven, is in die jaren opgeboekt.

De verlaging van het budget voor projecten in de voorbereidingsfase is komt deels voor uit de verschuiving van projecten naar de realisatiefase. Dit betreft onder andere de doorgroei van het Defensie Cyber Commando (DCC) en het project Wapenkamer van de toekomst. Daarnaast vindt bij een aantal projecten herfasering plaats als gevolg van langere doorlooptijden voor het afsluiten van contracten en levertijden ten gevolge van de marktomstandigheden, zoals bijvoorbeel dIGO CEMA capaciteit Mariniers en OSINT CLAS .

Realisatiefase

In 2024 heeft Defensie op de realisatiefase IT € 579,3 miljoen gerealiseerd. Dat is een stijging van € 154,6 miljoen ten opzichte van 2023. Desondanks zijn de uitgaven in de realisatiefase € 211,6 miljoen lager dan begroot, dit komt doordat budget wordt doorgeschoven omdat de realisatie lager is dan begroot.

Binnen het programma GrIT (commercieel vertrouwelijk) hebben diverse oorzaken geleid tot vertraging binnen het programma waardoor uitgaven zijn verschoven naar latere jaren. In de vijfde voortgangsrapportage GrIT (kamerstukken 35728, nr. 17) is dit nader toegelicht.

Daarnaast hebben zich enkele afwijkingen voorgedaan in de DMP-plichtige projecten op dit artikel. In onderstaand overzicht zijn alle projecten in realisatie met een financiële omvang van meer dan € 50,0 miljoen opgenomen. Gelet op het commercieel vertrouwelijke karakter van een aantal projecten wordt voor deze projecten slechts een indicatie gegeven van de bandbreedte van het projectbudget. De voortgang van deze projecten wordt in het DPO toegelicht. Deze wordt gelijktijdig met dit jaarverslag aan uw Kamer aangeboden.

Het restant van het verschil kan worden verklaard door het saldo van verschuivingen in een aantal kleinere, niet DMP-plichtige projecten

Figuur 8

Instandhouding

In 2024 is de realisatie op de instandhouding van IT met € 141,2 miljoen toegenomen ten opzichte van 2023. Tevens is er voor € 34,0 miljoen meer uitgegeven aan instandhouding IT dan in de vastgestelde begroting. Deze extra uitgaven ten opzichte van de begroting worden verklaard mede door de extra uitgaven op kleine IT-middelen, zoals mobiele telefoons en tablets en het gestegen dataverbruik in het buitenland.

Over-/onderprogrammering

Defensie raamt in het begrotingsjaar meer investeringen dan het budget dat daarvoor beschikbaar is. Dit is de overprogrammering. Onzekerheden - denk bijvoorbeeld aan onvoorziene vertragingen en omstandigheden - kunnen de geraamde investeringen vertragen. Door meer investeringen te programmeren wordt zoveel als mogelijk getracht te voorkomen dat vertragingen bij individuele projecten leiden tot onderrealisatie van het beschikbare budget van de investeringsportfolio en de gehele begroting. Overprogrammering is zodoende een instrument dat bij kan dragen aan een tijdige en doelmatige implementatie van de investeringsbudgetten. Omdat niet meer uitgegeven kan worden dan het beschikbare budget, vindt op overprogrammering geen realisatie plaats. De geraamde overprogrammering wordt gedurende het jaar afgeboekt tot nul.

Licence