Base description which applies to whole site

5.1 Artikel 91: Apparaat kerndepartement

Figuur 1

Tabel 42 Budgettaire gevolgen van niet-beleid artikel 91 (bedragen x € 1.000)1
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

  

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

Art.

Verplichtingen

564.152

564.553

591.609

663.080

714.501

570.125

144.376

         
 

Uitgaven

515.502

551.437

547.264

605.664

718.618

570.125

148.493

         

91.1

Apparaatsuitgaven kerndepartement

515.502

551.437

547.264

605.664

718.618

570.125

148.493

 

Personele uitgaven

356.753

391.320

386.032

442.284

523.856

376.296

147.560

 

Eigen personeel

313.140

324.819

323.479

367.273

421.852

338.278

83.574

 

Externe inhuur

43.613

66.501

62.553

75.011

101.604

36.779

64.825

 

Overig personeel

0

0

0

0

400

1.239

‒ 839

 

Materiële uitgaven

158.749

160.117

161.232

163.380

194.762

193.829

933

 

ICT

28.547

35.970

35.634

30.435

42.780

41.716

1.064

 

SSO's

89.935

97.462

79.942

97.643

105.918

100.862

5.056

 

Overig materieel

40.267

26.685

45.656

35.302

46.064

51.251

‒ 5.187

         
 

Ontvangsten

35.182

42.161

9.613

17.889

15.802

4.406

11.396

         
1

In de jaarekening 2023 stond ten onrechte bij eigen personeel een realisatie van 368.273 en bij ICT 29.435

Toelichting uitgaven

Op de apparaatsuitgaven is € 148,5 mln. meer uitgegeven ten opzichte van de vastgestelde begroting. Hiervan was € 166,9 mln. opgenomen in de eerste suppletoire begroting, tweede suppletoire begroting en suppletoire begroting September. De slotwet bevat een mutatie van € -18,4 mln. Dit artikel bestaat uit ruim 30 grotere en kleinere diensten/budgethouders. In de loop van het uitvoeringsjaar vinden er vele kleine mutaties en enkele grotere mutaties plaats. De belangrijkste mutaties zijn:

  • De toekenning loon -en prijsbijstelling tranche 2024-2029 ad € 26,2 mln. in 2024.

  • De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) heeft vanuit het coalitieakkoord structureel budget ontvangen voor Cyber. Hiervan wordt € 34,5 mln. verstrekt aan het NCSC voor het uitvoeren van hun jaarplan dat onder ander bestaat uit het uitvoeren van de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni).

  • Vanuit het rijksbrede programma Open op Orde krijgt het Ministerie van Justitie en Veiligheid structureel € 9,9 mln. om de informatiehuishouding van het ministerie te verbeteren en transparanter te maken. Daarnaast wordt er € 6 mln. toegevoegd aan het budget Informatiehuishouding in 2024 voor overlopende posten.

  • Voor het inrichten van de locatie continuïteit crisisbeheersing wordt € 5 mln. toegevoegd.

  • Een technische mutatie waarbij € 12,3 mln. voor Justicelink zijn geboekt naar de juiste budgetcode. Justicelink is een nieuwe gegevensinfrastructuur/ICT voorziening voor het WODC en het NFI die door middel van een gegevensknooppunt en analyseomgeving, gefedereerde data-analyse mogelijk moet maken.

  • Een bijdrage van € 5,4 mln. aan het ministerie van Financiën ten behoeve van de categorie Vakkennis & Persoonlijke Ontwikkeling (VP&O) die rijksbrede overeenkomsten afsluit met als doel het ontsluiten van relevante vakkennis en informatie die overheidsfunctionarissen nodig hebben om hun publieke taak goed te kunnen uitvoeren.

  • € 5,3 mln. voor de uitvoering van de projecten in het kader van het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS)

  • € 5,7 mln. voor het programma transitie stelsel Bewaken en Beveiligen.

  • De afrekening 2023 met de Belastingdienst van de werkkostenregeling (WKR) voor € 5,3 mln.

  • Voor de uitgaven voor grensprojecten 2024 en de uitgaven I+R straten capaciteit 2024 wordt € 9,6 mln. vanuit versterking vreemdelingenketen naar apparaatskosten geboekt.

  • De uitputting van het HGIS-budget blijft achter met € 6,3 mln. door vertragingen in het besluitvormingsproces binnen de huisvestingsprojecten. Hierdoor komen HGIS-projecten trager dan verwacht op gang.

  • Vanuit EZK zijn meerjarig middelen ontvangen voor NFI ten behoeve van Justicelink. Een deel hiervan (€ 8,5 mln.) dient nog te worden overgeboekt naar NFI.

  • De afronding en betaling van de voorziene inrichting van de locatie crisisbeheersing vindt later plaats dan voorzien wat resulteert in een onderuitputting van € 5 mln.

  • Een meevaller van € 5,8 mln. op de uitgaven identificatie en registratie (IenR) omdat de facturatie nog moet plaatsvinden.

Toelichting ontvangsten

Op de apparaatsontvangsten is € 11,4 mln. meer gerealiseerd dan begroot. Deze saldo bestaat uit diverse kleine posten waaronder een ontvangst van € 4,9 mln. voor facilitaire dienstverlening met betrekking tot de verrekening met de taakorganisaties.

Tabel 43 Totaaloverzicht apparaatsuitgaven/kosten inclusief agentschappen en Zelfstandige Bestuursorganen/Rechtspersonen met een wettelijke taak (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Realisatie 2024

Vastgestelde Begroting 2024

Verschil

Totaal apparaatsuitgaven ministerie (GVKA)

2.336.165

2.466.861

2.621.447

2.856.303

3.262.826

2.844.878

417.948

Kerndepartement

515.502

551.437

547.264

605.664

718.618

570.125

148.493

Openbaar Ministerie

603.660

621.331

671.324

750.707

868.909

763.220

105.689

Raad voor de rechtspraak

984.607

1.064.406

1.147.872

1.228.445

1.380.119

1.248.862

131.257

Raad voor de Kinderbescherming

199.439

195.211

217.419

233.210

253.302

225.666

27.636

Hoge Raad

32.957

34.476

37.568

38.277

41.878

37.005

4.873

        

Totaal apparaatskosten Agentschappen (BLS)1

2.073.011

2.214.157

2.497.861

2.822.002

3.235.485

3.073.248

162.237

Dienst Justitiële Inrichtingen

1.376.825

1.455.673

1.482.837

1.644.425

1.853.521

1.752.009

101.512

Immigratie en Naturalisatiedienst

446.192

495.637

532.580

620.247

739.320

740.458

‒ 1.138

Centraal Justitieel Incasso Bureau

140.332

148.792

153.858

185.030

229.214

198.145

31.069

Nederlands Forensisch Instituut

64.374

63.653

70.955

83.068

90.751

82.995

7.756

Dienst Justis

45.288

50.402

51.665

56.801

64.226

62.926

1.300

Justitiële Informatiedienst

  

67.927

82.726

87.615

77.070

10.545

Justitiële ICT organisatie

  

138.039

149.705

170.838

159.645

11.193

        

Totaal apparaatskosten ZBO's en RWT's2

6.940.832

7.036.889

7.919.504

8.351.075

9.672.788

8.869.091

803.697

Nationale Politie

6.232.513

6.362.359

7.087.318

7.274.593

8.014.578

7.465.586

548.992

Politieacademie

3.009

3.075

3.211

3.347

3.232

3.394

‒ 162

Raad voor rechtsbijstand

30.888

26.810

28.388

30.607

32.152

30.859

1.293

Bureau Financieel Toezicht

7.883

8.146

8.535

9.622

10.512

9.936

576

Autoriteit Persoonsgegevens

23.826

26.257

29.020

36.361

45.538

40.121

5.417

College voor de Rechten van de Mens

8.215

8.303

10.233

10.506

11.921

10.284

1.637

College van toezicht collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten

915

1.127

1.192

1.332

1.534

1.251

283

College gerechtelijk deskundigen

1.925

1.969

2.012

2.088

2.338

2.174

164

Stichting Advisering Bestuursrechtspraak

5.127

5.127

5.127

5.421

6.199

5.127

1.072

Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal

0

0

2.424

2.424

5.455

5.602

‒ 147

Raad voor de rechtshandhaving

277

253

235

277

317

270

47

Reclasseringsorganisaties (cluster):

       

– Stichting Reclassering Nederland

158.156

160.436

167.669

180.885

188.426

172.846

15.580

– Leger des Heils, Jeugdbescherming en Reclassering

22.892

23.861

25.258

26.647

27.881

27.069

812

– Stichting Verslavingsreclassering GGZ

77.032

78.826

82.270

85.381

89.248

88.858

390

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

8.890

9.995

13.740

17.237

14.744

9.959

4.785

Slachtofferhulp Nederland

40.248

41.093

41.487

49.697

58.012

52.064

5.948

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen

3.066

3.381

2.929

4.619

3.708

3.642

66

Stichting HALT

12.644

12.897

10.820

12.694

13.608

13.236

372

Nederlands Instituut Publieke Veiligheid

102.764

62.542

35.067

45.139

49.240

40.140

9.100

Onderzoeksraad voor veiligheid

16.045

15.594

17.461

15.430

16.315

16.315

0

Centraal Orgaan opvang asielzoekers3

159.447

167.729

302.582

490.830

1.061.030

756.192

304.838

Stichting Nidos4

25.070

17.109

42.526

45.938

16.800

114.166

‒ 97.366

Particuliere Jeugdinrichtingen (cluster)5

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Gerechtsdeurwaarders (cluster)

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Notarissen (cluster)

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Kansspelautoriteit (Ksa)

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Het Keurmerkinstituut BV

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

1

vóór 2022 maakten de apparaatskosten van Justid en JIO onderdeel uit van de apparaatskosten van de opdrachtgevers (resp. kerndepartement en DJI)

2

Voor ZBO's/RWT's is een onderscheid tussen apparaat en programma lastig te maken omdat het onderscheid niet altijd in de jaarrekening naar voren komt.

3

op basis van conceptverantwoording 2024

4

In verband met een wijziging in de financiële administratie worden personeelskosten die verband houden met de voogdijtaak gesplitst van de overige apparaatskosten. De personele kosten voor het uitvoeren van de voogdijtaak vallen onder de programmagelden.

5

Bij DJI geldt dat het volledige subsidiebedrag aan particuliere JJI's als programmakosten worden begroot en verantwoord, dus apparaat is 0%.

Licence