Figuur 1

Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | ||
Art. | Verplichtingen | 564.152 | 564.553 | 591.609 | 663.080 | 714.501 | 570.125 | 144.376 |
Uitgaven | 515.502 | 551.437 | 547.264 | 605.664 | 718.618 | 570.125 | 148.493 | |
91.1 | Apparaatsuitgaven kerndepartement | 515.502 | 551.437 | 547.264 | 605.664 | 718.618 | 570.125 | 148.493 |
Personele uitgaven | 356.753 | 391.320 | 386.032 | 442.284 | 523.856 | 376.296 | 147.560 | |
Eigen personeel | 313.140 | 324.819 | 323.479 | 367.273 | 421.852 | 338.278 | 83.574 | |
Externe inhuur | 43.613 | 66.501 | 62.553 | 75.011 | 101.604 | 36.779 | 64.825 | |
Overig personeel | 0 | 0 | 0 | 0 | 400 | 1.239 | ‒ 839 | |
Materiële uitgaven | 158.749 | 160.117 | 161.232 | 163.380 | 194.762 | 193.829 | 933 | |
ICT | 28.547 | 35.970 | 35.634 | 30.435 | 42.780 | 41.716 | 1.064 | |
SSO's | 89.935 | 97.462 | 79.942 | 97.643 | 105.918 | 100.862 | 5.056 | |
Overig materieel | 40.267 | 26.685 | 45.656 | 35.302 | 46.064 | 51.251 | ‒ 5.187 | |
Ontvangsten | 35.182 | 42.161 | 9.613 | 17.889 | 15.802 | 4.406 | 11.396 | |
Toelichting uitgaven
Op de apparaatsuitgaven is € 148,5 mln. meer uitgegeven ten opzichte van de vastgestelde begroting. Hiervan was € 166,9 mln. opgenomen in de eerste suppletoire begroting, tweede suppletoire begroting en suppletoire begroting September. De slotwet bevat een mutatie van € -18,4 mln. Dit artikel bestaat uit ruim 30 grotere en kleinere diensten/budgethouders. In de loop van het uitvoeringsjaar vinden er vele kleine mutaties en enkele grotere mutaties plaats. De belangrijkste mutaties zijn:
– De toekenning loon -en prijsbijstelling tranche 2024-2029 ad € 26,2 mln. in 2024.
– De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) heeft vanuit het coalitieakkoord structureel budget ontvangen voor Cyber. Hiervan wordt € 34,5 mln. verstrekt aan het NCSC voor het uitvoeren van hun jaarplan dat onder ander bestaat uit het uitvoeren van de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni).
– Vanuit het rijksbrede programma Open op Orde krijgt het Ministerie van Justitie en Veiligheid structureel € 9,9 mln. om de informatiehuishouding van het ministerie te verbeteren en transparanter te maken. Daarnaast wordt er € 6 mln. toegevoegd aan het budget Informatiehuishouding in 2024 voor overlopende posten.
– Voor het inrichten van de locatie continuïteit crisisbeheersing wordt € 5 mln. toegevoegd.
– Een technische mutatie waarbij € 12,3 mln. voor Justicelink zijn geboekt naar de juiste budgetcode. Justicelink is een nieuwe gegevensinfrastructuur/ICT voorziening voor het WODC en het NFI die door middel van een gegevensknooppunt en analyseomgeving, gefedereerde data-analyse mogelijk moet maken.
– Een bijdrage van € 5,4 mln. aan het ministerie van Financiën ten behoeve van de categorie Vakkennis & Persoonlijke Ontwikkeling (VP&O) die rijksbrede overeenkomsten afsluit met als doel het ontsluiten van relevante vakkennis en informatie die overheidsfunctionarissen nodig hebben om hun publieke taak goed te kunnen uitvoeren.
– € 5,3 mln. voor de uitvoering van de projecten in het kader van het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS)
– € 5,7 mln. voor het programma transitie stelsel Bewaken en Beveiligen.
– De afrekening 2023 met de Belastingdienst van de werkkostenregeling (WKR) voor € 5,3 mln.
– Voor de uitgaven voor grensprojecten 2024 en de uitgaven I+R straten capaciteit 2024 wordt € 9,6 mln. vanuit versterking vreemdelingenketen naar apparaatskosten geboekt.
– De uitputting van het HGIS-budget blijft achter met € 6,3 mln. door vertragingen in het besluitvormingsproces binnen de huisvestingsprojecten. Hierdoor komen HGIS-projecten trager dan verwacht op gang.
– Vanuit EZK zijn meerjarig middelen ontvangen voor NFI ten behoeve van Justicelink. Een deel hiervan (€ 8,5 mln.) dient nog te worden overgeboekt naar NFI.
– De afronding en betaling van de voorziene inrichting van de locatie crisisbeheersing vindt later plaats dan voorzien wat resulteert in een onderuitputting van € 5 mln.
– Een meevaller van € 5,8 mln. op de uitgaven identificatie en registratie (IenR) omdat de facturatie nog moet plaatsvinden.
Toelichting ontvangsten
Op de apparaatsontvangsten is € 11,4 mln. meer gerealiseerd dan begroot. Deze saldo bestaat uit diverse kleine posten waaronder een ontvangst van € 4,9 mln. voor facilitaire dienstverlening met betrekking tot de verrekening met de taakorganisaties.
Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Vastgestelde Begroting 2024 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatsuitgaven ministerie (GVKA) | 2.336.165 | 2.466.861 | 2.621.447 | 2.856.303 | 3.262.826 | 2.844.878 | 417.948 |
Kerndepartement | 515.502 | 551.437 | 547.264 | 605.664 | 718.618 | 570.125 | 148.493 |
Openbaar Ministerie | 603.660 | 621.331 | 671.324 | 750.707 | 868.909 | 763.220 | 105.689 |
Raad voor de rechtspraak | 984.607 | 1.064.406 | 1.147.872 | 1.228.445 | 1.380.119 | 1.248.862 | 131.257 |
Raad voor de Kinderbescherming | 199.439 | 195.211 | 217.419 | 233.210 | 253.302 | 225.666 | 27.636 |
Hoge Raad | 32.957 | 34.476 | 37.568 | 38.277 | 41.878 | 37.005 | 4.873 |
Totaal apparaatskosten Agentschappen (BLS)1 | 2.073.011 | 2.214.157 | 2.497.861 | 2.822.002 | 3.235.485 | 3.073.248 | 162.237 |
Dienst Justitiële Inrichtingen | 1.376.825 | 1.455.673 | 1.482.837 | 1.644.425 | 1.853.521 | 1.752.009 | 101.512 |
Immigratie en Naturalisatiedienst | 446.192 | 495.637 | 532.580 | 620.247 | 739.320 | 740.458 | ‒ 1.138 |
Centraal Justitieel Incasso Bureau | 140.332 | 148.792 | 153.858 | 185.030 | 229.214 | 198.145 | 31.069 |
Nederlands Forensisch Instituut | 64.374 | 63.653 | 70.955 | 83.068 | 90.751 | 82.995 | 7.756 |
Dienst Justis | 45.288 | 50.402 | 51.665 | 56.801 | 64.226 | 62.926 | 1.300 |
Justitiële Informatiedienst | 67.927 | 82.726 | 87.615 | 77.070 | 10.545 | ||
Justitiële ICT organisatie | 138.039 | 149.705 | 170.838 | 159.645 | 11.193 | ||
Totaal apparaatskosten ZBO's en RWT's2 | 6.940.832 | 7.036.889 | 7.919.504 | 8.351.075 | 9.672.788 | 8.869.091 | 803.697 |
Nationale Politie | 6.232.513 | 6.362.359 | 7.087.318 | 7.274.593 | 8.014.578 | 7.465.586 | 548.992 |
Politieacademie | 3.009 | 3.075 | 3.211 | 3.347 | 3.232 | 3.394 | ‒ 162 |
Raad voor rechtsbijstand | 30.888 | 26.810 | 28.388 | 30.607 | 32.152 | 30.859 | 1.293 |
Bureau Financieel Toezicht | 7.883 | 8.146 | 8.535 | 9.622 | 10.512 | 9.936 | 576 |
Autoriteit Persoonsgegevens | 23.826 | 26.257 | 29.020 | 36.361 | 45.538 | 40.121 | 5.417 |
College voor de Rechten van de Mens | 8.215 | 8.303 | 10.233 | 10.506 | 11.921 | 10.284 | 1.637 |
College van toezicht collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten | 915 | 1.127 | 1.192 | 1.332 | 1.534 | 1.251 | 283 |
College gerechtelijk deskundigen | 1.925 | 1.969 | 2.012 | 2.088 | 2.338 | 2.174 | 164 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 5.127 | 5.127 | 5.127 | 5.421 | 6.199 | 5.127 | 1.072 |
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal | 0 | 0 | 2.424 | 2.424 | 5.455 | 5.602 | ‒ 147 |
Raad voor de rechtshandhaving | 277 | 253 | 235 | 277 | 317 | 270 | 47 |
Reclasseringsorganisaties (cluster): | |||||||
– Stichting Reclassering Nederland | 158.156 | 160.436 | 167.669 | 180.885 | 188.426 | 172.846 | 15.580 |
– Leger des Heils, Jeugdbescherming en Reclassering | 22.892 | 23.861 | 25.258 | 26.647 | 27.881 | 27.069 | 812 |
– Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 77.032 | 78.826 | 82.270 | 85.381 | 89.248 | 88.858 | 390 |
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 8.890 | 9.995 | 13.740 | 17.237 | 14.744 | 9.959 | 4.785 |
Slachtofferhulp Nederland | 40.248 | 41.093 | 41.487 | 49.697 | 58.012 | 52.064 | 5.948 |
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen | 3.066 | 3.381 | 2.929 | 4.619 | 3.708 | 3.642 | 66 |
Stichting HALT | 12.644 | 12.897 | 10.820 | 12.694 | 13.608 | 13.236 | 372 |
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid | 102.764 | 62.542 | 35.067 | 45.139 | 49.240 | 40.140 | 9.100 |
Onderzoeksraad voor veiligheid | 16.045 | 15.594 | 17.461 | 15.430 | 16.315 | 16.315 | 0 |
Centraal Orgaan opvang asielzoekers3 | 159.447 | 167.729 | 302.582 | 490.830 | 1.061.030 | 756.192 | 304.838 |
Stichting Nidos4 | 25.070 | 17.109 | 42.526 | 45.938 | 16.800 | 114.166 | ‒ 97.366 |
Particuliere Jeugdinrichtingen (cluster)5 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Gerechtsdeurwaarders (cluster) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Notarissen (cluster) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Kansspelautoriteit (Ksa) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Het Keurmerkinstituut BV | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
vóór 2022 maakten de apparaatskosten van Justid en JIO onderdeel uit van de apparaatskosten van de opdrachtgevers (resp. kerndepartement en DJI)
Voor ZBO's/RWT's is een onderscheid tussen apparaat en programma lastig te maken omdat het onderscheid niet altijd in de jaarrekening naar voren komt.