Base description which applies to whole site

4.1 Artikel 1 Volksgezondheid

Een goede volksgezondheid, waarbij mensen zo min mogelijk blootstaan aan bedreigingen van hun gezondheid én zij in gezondheid leven.

Tabel 9 Absolute levensverwachting en waarvan jaren in goed ervaren gezondheid
 

1980

2000

2010

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

1. Absolute levensverwachting in jaren1:

           

- mannen

72,5

75,5

78,8

79,9

80,1

80,2

80,5

79,7

79,7

80,1

80,3

- vrouwen

79,2

80,6

82,7

83,1

83,3

83,3

83,6

83,1

83,0

83,1

83,3

            

2. Waarvan jaren in goed ervaren gezondheid2:

           

- mannen

-

61,5

63,9

64,9

65,0

64,2

64,8

66,4

65,4

63,2

64,1

- vrouwen

-

60,9

63,0

63,3

63,8

62,7

63,2

65,8

65,1

62,3

62,4

1

2

Een belangrijke beleidsopgave voor de minister is het beschermen en bevorderen van de gezondheid van burgers. Mensen zijn in eerste instantie echter wel zelf verantwoordelijk voor hun gezondheid en dienen zichzelf – indien mogelijk – te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.

De minister vervult de volgende rollen:

Stimuleren: van het maken van gezonde keuzes, van de beschikbaarheid van betrouwbare informatie over gezonde keuzes, en van een gezonder aanbod van voeding.

Financieren: van (bevolkings)onderzoeken/screeningen, van diverse nationale programma’s, projecten en organisaties die zich bezighouden met de bescherming en bevordering van de gezondheid van burgers en preventie van ziekten.

Regisseren: het opstellen van wettelijke kaders voor verschillende manieren om burgers te beschermen tegen gezondheidsrisico’s.

Naar aanleiding van veranderingen in de verspreiding van infectieziekten waarvoor het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) beschermt, en nieuwe inzichten in hoe vaccinaties optimaal werken, is het vaccinatieschema geëvalueerd en aangepast. Daarnaast hebben er op basis van het advies van de Gezondheidsraad in 2023 vier wijzigingen plaatsgevonden in de leeftijd waarop vaccinaties worden aangeboden. Deze aanpassingen worden in 2025 doorgevoerd.

Tweede Termijn Structuur Echoscopisch Onderzoek

De prenatale screening zonder medische indicatie valt niet onder de Zorgverzekeringswet (Zvw). Daarom wordt vanaf 1 januari 2024 het Tweede Termijn Structureel Echoscopisch Onderzoek (TTSEO), oftewel de 20-wekenecho, gefinancierd via de Rijksbegroting. De financiering van de TTSEO verloopt sindsdien via de regionale centra prenatale screening die worden gesubsidieerd voor de uitvoering van de prenatale screening. Deze wijziging heeft niet tot knelpunten in de uitvoering geleid.

Verbreding inzet zelfafnameset

2024 was het eerste volledige jaar waarin de zelfafnameset (ZAS) actief toegestuurd wordt aan de doelgroep van het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Dit gebeurt sinds de zomer van 2023. In de monitor over dit bevolkingsonderzoek in opdracht van het RIVM over 2023 is een stijging in deelname aan het bevolkingsonderzoek te zien van 45,7% in 2022 naar 49,7% in 2023, die waarschijnlijk verband houdt met de verbreding van de inzet van de ZAS. De monitor over 2024 verschijnt in het najaar van 2025.

Beleidsevaluatie bevolkingsonderzoeken naar kanker

In 2024 is door een onderzoeks- en adviesbureau een beleidsevaluatie over de drie bevolkingsonderzoeken naar kanker uitgevoerd. Uit de beleidsevaluatie blijkt dat de bevolkingsonderzoeken naar kanker doeltreffend zijn in het realiseren van gezondheidswinst. Daarnaast wordt de organisatorische en financiële doelmatigheid van de bevolkingsonderzoeken als positief beschouwd. De aanbevelingen uit deze evaluatie worden meegenomen bij de verdere verbetering van de bevolkingsonderzoeken.

Mentale gezondheid

In 2024 is uitvoering gegeven aan de aanpak ‘Mentale gezondheid: van ons allemaal’. Daarin is onder meer ingezet op het bevorderen van de mentale gezondheid via culturele activiteiten met de Open Oproep ‘Cultuur in de Buurt’, in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Tevens is in 2024 het initiatiefwetsvoorstel Integrale suïcidepreventie door beide Kamers aangenomen en gepubliceerd in het Staatsblad 2024, 189. Inmiddels is gestart met de implementatie van de wet, waaronder het uitwerken van de algemene maatregel van bestuur en de wijze waarop de financiële middelen richting gemeenten gaan. De verwachting is dat de wet Integrale suïcidepreventie op 1 juli 2025 in werking gaat treden.

Gezondheidsachterstanden

Op 13 december jl. is de kabinetsreactie op het SER-advies ‘Gezond opgroeien, wonen en werken’ en de eerste contouren van een beleidsagenda ‘Gezondheid in alle beleidsdomeinen’ naar de Tweede Kamer verstuurd. Het doel van deze agenda is de gezondheid van iedereen – en in het bijzonder die van mensen in een kwetsbare situatie - in de basis te verbeteren en om gezondheidsachterstanden terug te dringen. Jaarlijks zal de Kamer worden geïnformeerd over de voortgang van de beleidsagenda, de eerste keer in het najaar van 2025.

Brede welvaart en toekomstverkenning

In 2024 heeft het RIVM de Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2024 gepubliceerd die vooruit kijkt naar onze toekomstige gezondheid. Een belangrijke indicator van brede welvaart is een goede gezondheid en welzijn. Gezondheid is sterk bepalend voor de kwaliteit van leven. Uit de Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV) blijkt dat het percentage mensen dat de eigen gezondheid als goed of zeer goed ervaart, naar verwachting redelijk stabiel blijft rond de 78% tussen 2022 en 2050. Tegelijkertijd zien we dat onderliggend wel zaken verschuiven in de samenleving. Zo daalt het percentage van de bevolking dat geen mobiliteits-, gezichts- of gehoorbeperking heeft in deze periode van 87% naar 84% en neemt het aantal mensen dat eenzaam is toe van 6,8 naar 7,6 miljoen. Deze toename komt volledig op het conto van de toename van eenzame 75-plussers.

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 1 (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

  

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

Art.

Verplichtingen

5.417.362

6.907.739

3.769.283

3.768.488

2.032.035

1.751.224

280.811

         
 

Uitgaven

2.508.610

7.633.717

5.286.291

2.797.819

2.401.551

2.345.826

55.725

         

1.10

Gezondheidsbeleid

405.933

567.514

562.906

926.551

1.008.062

930.060

78.002

 

Subsidies (regelingen)

23.194

23.389

19.516

48.885

49.698

46.645

3.053

 

(Lokaal) gezondheidsbeleid

22.538

22.770

19.516

48.885

49.698

46.356

3.342

 

Overige

656

619

0

0

0

289

‒ 289

 

Opdrachten

2.429

3.154

3.484

3.187

1.581

12.750

‒ 11.169

 

(Lokaal) gezondheidsbeleid

2.429

3.154

3.484

3.187

1.581

12.750

‒ 11.169

 

Bijdrage aan agentschappen

128.582

139.527

141.420

170.160

199.492

188.333

11.159

 

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

94.964

109.466

111.528

133.628

155.657

132.182

23.475

 

RIVM: Wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed

33.618

29.591

29.657

36.232

43.535

52.256

‒ 8.721

 

Overige

0

470

235

300

300

3.895

‒ 3.595

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

251.728

393.924

388.362

396.230

449.474

385.059

64.415

 

ZonMw: Programmering

251.728

393.924

388.362

396.230

449.029

385.059

63.970

 

Overige

0

0

0

0

445

0

445

 

Bijdrage aan medeoverheden

0

7.520

10.124

308.089

307.817

297.273

10.544

 

Lokale aanpak

0

7.520

10.124

308.089

307.817

297.125

10.692

 

Overige

0

0

0

0

0

148

‒ 148

1.20

Ziektepreventie

1.935.975

6.907.201

4.546.347

1.676.929

1.184.416

1.224.188

‒ 39.772

 

Subsidies (regelingen)

312.752

553.921

496.471

388.879

446.098

392.118

53.980

 

Ziektepreventie

104.770

325.828

234.164

88.187

127.694

89.411

38.283

 

Bevolkingsonderzoeken

131.989

134.113

164.839

197.036

246.568

225.150

21.418

 

Bevolkingsonderzoeken

14.195

17.473

19.640

0

0

449

‒ 449

 

Vaccinaties

61.798

76.507

77.828

103.656

71.836

77.108

‒ 5.272

 

Opdrachten

1.113.067

3.899.557

1.695.575

163.295

13.536

184.662

‒ 171.126

 

Ziektepreventie

1.113.067

3.899.557

1.695.433

149.593

5.723

146.322

‒ 140.599

 

Pandemische paraatheid

0

0

142

13.702

7.813

38.340

‒ 30.527

 

Bijdrage aan agentschappen

328.201

541.372

508.049

586.009

535.327

406.478

128.849

 

RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra

206.843

354.557

337.199

408.814

376.634

154.637

221.997

 

RIVM: Bevolkingsonderzoeken

39.661

45.535

43.880

50.060

58.774

55.700

3.074

 

RIVM: Vaccinaties

81.697

141.280

126.970

127.135

99.919

116.475

‒ 16.556

 

Pandemische paraatheid

0

0

0

0

0

79.653

‒ 79.653

 

Overige

0

0

0

0

0

13

‒ 13

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

0

529.113

88.392

1.133

0

1.133

 

LCCB

0

0

529.113

88.392

1.133

0

1.133

 

Bijdrage aan medeoverheden

181.955

1.818.867

1.274.469

450.354

167.803

240.930

‒ 73.127

 

Pandemische paraatheid

0

0

0

49.708

50.868

93.392

‒ 42.524

 

Overige

181.955

1.818.867

1.274.469

400.646

116.935

147.538

‒ 30.603

 

Garanties

0

93.234

42.670

0

0

0

0

 

Overige

0

93.234

42.670

0

0

0

0

 

(Schade)vergoeding

0

250

0

0

0

0

0

 

Overige

0

250

0

0

0

0

0

 

Vermogensverschaffing/-onttrekking

0

0

0

0

20.519

0

20.519

 

Afwikkeling Intravacc

0

0

0

0

20.519

0

20.519

1.30

Gezondheidsbevordering

136.571

129.197

149.303

160.916

165.139

158.890

6.249

 

Subsidies (regelingen)

115.431

108.043

85.175

92.824

90.112

78.534

11.578

 

Preventie van schadelijk middelengebruik

22.007

17.786

24.557

31.786

31.925

23.109

8.816

 

Gezonde leefstijl en gezond gewicht

31.352

26.115

30.776

31.581

32.294

26.929

5.365

 

Letselpreventie

4.729

5.024

6.783

8.138

9.014

5.587

3.427

 

Bevordering van seksuele gezondheid

56.350

58.200

22.106

20.313

15.827

19.499

‒ 3.672

 

Overige

993

918

953

1.006

1.052

3.410

‒ 2.358

 

Opdrachten

6.920

5.708

7.693

9.080

6.325

13.026

‒ 6.701

 

Gezondheidsbevordering

6.920

5.708

7.693

9.080

6.325

13.026

‒ 6.701

 

Bijdrage aan agentschappen

174

443

162

1.378

2.300

4.613

‒ 2.313

 

Overige

174

443

162

1.378

2.300

4.613

‒ 2.313

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

0

0

0

0

206

‒ 206

 

Overige

0

0

0

0

0

206

‒ 206

 

Bijdrage aan medeoverheden

14.046

15.003

56.273

57.634

66.402

62.511

3.891

 

Heroïnebehandeling op medisch voorschrift

14.046

15.003

14.496

15.216

15.531

16.160

‒ 629

 

Seksuele gezondheid

0

0

41.777

42.418

50.871

46.351

4.520

1.40

Ethiek

30.131

29.805

27.735

33.423

43.934

32.688

11.246

 

Subsidies (regelingen)

27.054

27.106

25.425

30.221

38.418

29.715

8.703

 

Abortusklinieken

18.271

17.797

17.039

23.771

26.968

19.201

7.767

 

Medische ethiek

8.783

9.309

8.386

6.450

11.450

10.514

936

 

Opdrachten

500

182

57

472

1.346

381

965

 

Medische ethiek

500

182

57

472

1.346

381

965

 

Bijdrage aan agentschappen

2.577

2.517

2.253

2.730

4.170

2.592

1.578

 

CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek

2.577

2.517

2.253

2.730

4.170

2.592

1.578

         
 

Ontvangsten

36.024

59.074

485.260

181.311

207.410

39.018

168.392

         

Verplichtingen

In 2024 is het verplichtingenbudget per saldo in totaal met € 280 miljoen verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2025 en verder. Voor kasuitgaven in 2025 en verder is het vaak noodzakelijk om een verplichting aan te gaan op een eerder moment. Om zo uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2025 en verder.

Het betreft de verhoging van het verplichtingenbudget voor onder andere:

  • Het aangaan van verplichtingen voor het in stand houden van de basiscapaciteit en de uitvoering van de najaarscampagne Covid-19 vaccinaties van de GGD'en (€ 106 miljoen) in 2025;

  • Het vastleggen van meerjarige verplichtingen van ZonMw-programma's (€ 405 miljoen);

  • Verplichtingen medicinale heroïne (€ 17 miljoen);

  • Voor de bijdrage aan de NVWA in 2025 (€ 59 miljoen);

  • Verplichtingen voor subsidies Gezond Gewicht, Voeding en schadelijke middelen en letselpreventie (€ 56 miljoen);

Daarnaast is er vertraging opgetreden in de goedkeuring van de jaarlijkse opdrachtbrief aan het RIVM met de toekenning van de opdrachten over 2025. Hierdoor is de geraamde verplichtingenruimte, van € 413 miljoen, in 2024 ongebruikt gebleven.

Uitgaven

1. Gezondheidsbeleid

Opdrachten

Lokaal gezondheidsbeleid

Het verschil tussen realisatie en begroting is € 11,2 miljoen. Er vond een verlaging plaats van € 5 miljoen in verband met een herschikking van het instrument opdrachten naar subsidies bij Kansrijke Start. Er vond ook een herverdeling van budgetten binnen artikel 1 plaats, daarom is er op dit instrument een correctieboeking gedaan (€ 1,9 miljoen verlaging). De overige kleine mutaties tellen per saldo op tot € 4,1 miljoen verlaging.

Bijdragen agentschappen

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

De totale realisatie op het budget van de NVWA bedroeg in 2024 € 155,7 miljoen, dat is € 23,5 miljoen hoger dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting in 2024. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 26 september 2023 de beslissing uitgesproken dat de NVWA de kostenposten in de tarieven voor de uitvoering van keuringen in de toekomst zelf moet betalen. Er is bij de 1e suppletoire begroting € 0,9 miljoen toegevoegd voor de hierdoor ontstane uitgaven van VWS aan de NVWA in 2024. Daarnaast heeft het CBb op 20 februari 2024 uitspraak gedaan in het kader van terugbetaling van boetezaken van verkoopbonussen Tabak. Hierdoor is het budget voor de NVWA verhoogd met € 11,2 miljoen. Bij de 2e suppletoire begroting is er een loon- en prijsbijstelling toegekend van € 10,4 miljoen. De overige mutaties bedragen per saldo € 1 miljoen.

Tabel 11 Voedselvertrouwen

Stelling1

2021

2023

Over het algemeen zijn voedingsmiddelen veilig

82%

81%

Ik vertrouw erop dat voedingsmiddelen veilig zijn

81%

79%

1

Tabel 12 Voedselveiligheid: Aantal verloren gezonde levensjaren ten gevolge van voedselinfecties door ziekteverwekkende micro-organismen in voedsel in Nederland

Micro-organismen 1

Aantal verloren gezonde levensjaren (DALY=Disability Adjusted Life Year)²

         
 

20152

2016

20173

2018

2019

2020

2021

2022

Campylobacter

1.691

1.501

1.291

1.345

1.387

1.268

1.400

1.400

STEC O157

61

61

61

61

61

60

61

56

L. monocytogenes

165

310

191

181

126

145

410

440

Salmonella

643

757

675

617

600

393

470

270

B. cereus toxine

28

28

29

29

29

29

29

29

C. perfringens toxine

177

177

178

179

180

180

180

180

S. aureus toxine

192

192

192

193

193

190

190

190

Hepatitis-A virus

5

5

6

8

8

6

10

6

Hepatitis-E virus

3

3

70

71

63

54

43

41

Norovirus

301

375

269

324

308

141

240

330

Rotavirus

165

88

143

154

145

51

120

190

Cryptosporidium spp.

19

22

14

19

15

4

7

10

Giardia spp.

29

29

29

28

29

7

13

19

T. gondii

1.063

1.062

1.062

1.064

1.042

1.061

1.100

1.100

Totaal

4.542

4.609

4.209

4.270

4.186

3.587

4.273

4.273

1

2

De getallen over 2015 zijn enigszins afwijkend van de getallen die in eerdere begrotingen zijn gerapporteerd dit vanwege: a) nieuwere incidentie schattingen voor hepatitis-E virus, Cryptosporidium spp. and Giaria spp.; en b) noodzakelijke modelaanpassingen (zoals m.n. het gebruik van nieuwe “disability weights” afkomstig uit een recente Europeese studie waarbij : >30,000 mensen waren betrokken (Bron: Haagsma et al. 2015; Popul Health Metr.)). Meer details zijn te vinden in . Deze noodzakelijke modelaanpassingen hebben er toe geleid dat de ranking veranderd is ten opzichte van vroegere berekeningen.

3

Het gemelde getal voor het jaar 2017 wijkt af van het eerder genoemde getal in het beleidsverslag 2021. Het getal is aangepast naar de meest recente RIVM bijgewerkte attributie inschattingen, die het resultaat zijn van de toepassing van een aangescherpte methodologie. Dit geldt ook uiteraard voor het kengetal voor het jaar 2021.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

ZonMw: programmering

Binnen de begroting van VWS is per saldo € 41,7 miljoen overgeheveld in 2024. Binnen artikel 1 Volksgezondheid betreft het middelen voor een aanvulling op het kennisprogramma Pandemische paraatheid (€ 3,0 miljoen in 2024), Extra biomedisch onderzoek naar ME/CVS (4,4 miljoen), Expertisenetwerk Post COVID (€ 8,5 miljoen in 2024) en Onderzoek meerjarige effecten maatregelen (€ 4,0 miljoen in 2024).

Vanuit artikel 2 Curatieve Zorg zijn in 2024 middelen overgeheveld voor de uitvoering van het programma kwaliteitsgelden (€ 3,9 miljoen), het Stimulerings- en ondersteuningsprogramma voor de versterking van verloskundige samenwerkingsverbanden (€ 7,4 miljoen), het programma Versterking organisatie eerstelijnszorg (€ 4,2 miljoen), het programma Future Affordable and Sustainable Therapy development (€ 2,0 miljoen), aanvulling op het programma Rediscovery ronde 6 (€ 1,1 miljoen), het programma Leefstijl in de Zorg (€ 3,5 miljoen) en het programma Passende Zorg (€ 3,1 miljoen).

Daarnaast zijn vanuit artikel 3 Langdurige Zorg en ondersteuning middelen overgeheveld voor het programma Passende Zorg binnen de Wet langdurige zorg (€ 1,8 miljoen in 2024 en € 2,0 miljoen in 2025) en het vervolgprogramma Gewoon Bijzonder 3 (€ 1,9 miljoen in 2024). Verder is vanuit artikel 6 Sport het budget in 2024 met € 2,4 miljoen verhoogd voor het programma Sportinnovator. Voor 2025 bedraagt de overheveling € 1,6 miljoen en voor 2026 € 0,1 miljoen.

Daarnaast is er minder budget nodig voor de verlenging van het onderzoeksprogramma Goed Gebruik Hulpmiddelen. Voor 2024 bedraagt dit € 6,5 miljoen en wordt overgeheveld naar artikel 2. Vanuit artikel 3 is er € 6,8 minder budget nodig geweest voor de uitvoering van het programma regionale samenwerking. Deze middelen zijn vrijgevallen.

Vanuit het ministerie van SZW zijn middelen overgeheveld voor het programma Innovatieve Arbozorg (€ 1,9 miljoen) en vanuit het ministerie van LVVN voor de uitvoering van het programma Meer Kennis met dieren (€ 0,5 miljoen).

Door de sterk gestegen tarieven door de hoge inflatie is in totaal € 6,6 miljoen beschikbaar gesteld en voor de loonbijstelling tranche 2024 € 13,2 miljoen.

De overige kleine mutaties bedragen per saldo € 3,8 miljoen.

Bijdrage aan medeoverheden

Lokale aanpak

Het verschil van € 10,6 miljoen wordt veroorzaakt door de loon- en prijsbijstelling.

2. Ziektepreventie
Tabel 13 Kengetallen Deelname aan vaccinatieprogramma, bevolkingsonderzoeken en screeningen in procenten
 

2005

2010

2015

2020

2021

2022

2023

2024

Percentage deelname aan Rijksvaccinatieprogramma 1

95,8%

95,0%

94,8%

90,8%

91,3%

90,1%

84,2%

83,1%

Percentage deelname aan Nationaal Programma Grieppreventie 2

76,9%

68,9%

50,1%

53,7%

58,3%

56,8%

55,2%

 

Percentage deelname aan Bevolkingsonderzoek borstkanker 3

81,7%

80,7%

77,6%

70,4%

72,5%

70,7%

70,3%

 

Percentage deelname aan Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker 4

65,5%

64,3%

64,4%

49,7%

54,8%

45,7%

49,7%

 

Percentage deelname aan Bevolkingsonderzoek darmkanker 5

73,0%

71,6%

70,6%

67,9%

67,2%

 

Percentage deelname aan hielprik 6

99,6%

99,7%

99,3%

99,4%

99,2%

98,9%

98,8%

 

Percentage deelname aan NIPT 7

52,0%

55,1%

57,8%

67,8%

 

Percentage deelname aan structureel echoscopisch onderzoek (SEO; 20 weken echo) 8

82,5%

86,4%

85,7%

85,6%

86,6%

 

Percentage deelname aan bloedonderzoek bij zwangere vrouwen (PSIE) 9

100%

100%

100%

99%

99%

  
1

Dit betreft het percentage kinderen dat alle vaccinaties volgens het RVP-schema toegediend heeft gekregen vóór het bereiken van de leeftijd van 2 jaar.

2

Dit kerncijfer betreft het percentage gevaccineerde personen in de groep patiënten die conform het advies van de Gezondheidsraad in aanmerking komen voor vaccinatie tegen influenza.

3

Dit kerncijfer betreft het percentage vrouwen uit de doelgroep, dat deelneemt aan het bevolkingsonderzoek borstkanker. De doelgroep van het bevolkingsonderzoek bestaat uit vrouwen van 50 tot 75 jaar.

4

Dit kerncijfer betreft het percentage vrouwen uit de doelgroep, dat deelneemt aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. De doelgroep van dit bevolkingsonderzoek bestaat uit 30-60 jarige vrouwen.

5

Dit kerncijfer betreft het percentage personen dat deelneemt aan het bevolkingsonderzoek dikke darmkanker.

6

Dit kerncijfer betreft het percentage pasgeborenen dat deelgenomen heeft aan de hielprik.

7

Deelname NIPT vanaf april 2017. Dit kerncijfer betreft het percentage zwangere vrouwen dat deelneemt aan de NIPT ter bepaling van een eventuele verhoogde kans op een kind met het downsyndroom, edwardssyndroom of patausyndroom.

8

Deelname 20 weken echo

9

Subsidies

Ziektepreventie

De GGD GHOR heeft vanaf 1 juli 2023 de taken voor de landelijke coördinatie van covidactiviteiten van de GGD'en overgenomen van de Landelijke Coördinatie COVID-19 Bestrijding (LCCB). Omdat de GGD GHOR wordt gefinancierd via het instrument subsidies is circa € 41 miljoen overgeboekt van het instrument Bijdrage medeoverheden. Het resterende verschil betreft enkele kleinere mutaties.

Bevolkingsonderzoeken

Er is op dit subsidiebudget € 21,4 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Dit verschil is ontstaan uit onder andere de hogere kosten van € 7,8 miljoen, daarnaast heeft er een herverdeling van budgetten binnen Artikel 1 Volkgezondheid plaatsgevonden en is op dit instrument correctieboeking gedaan om de voorgenomen activiteiten te kunnen uitvoeren (1,5 miljoen ophoging). Daarnaast vond er gedurende het jaar een herziening van subsidies (regionale centra) plaats van € 4,3 miljoen.  De overige mutaties van € 7,8 miljoen hebben betrekking op onder andere de loonbijstelling en de herschikking van de uitgaven voor counseling van het premiekader naar de begroting.

Opdrachten

Ziektepreventie

Vanwege de veranderde situatie van de coronapandemie is in 2024 minder uitgegeven aan de bestrijding van de pandemie dan oorspronkelijk begroot. Bij de najaarsnota was de begroting reeds ruim € 17 miljoen naar beneden bijgesteld en bij Slotwet opnieuw met bijna € 30 miljoen. Naast de meevallers is sprake van een kasschuif van € 33 miljoen voor verplichtingen waarvan de afwikkeling niet meer in 2024 heeft plaatgevonden. Verder heeft een correctie plaatsgevonden van € 35 miljoen die is overgeboekt naar opdrachten pandemische paraatheid en is € 6,5 miljoen overgeboekt naar het RIVM en ZonMw voor diverse opdrachten. Het restant betreft enkele kleinere mutaties.

Pandemische paraatheid

Departementale en interdepartementale overboekingen in het kader van pandemische paraatheid hebben geleid tot een verschil van € 30,5 miljoen. Voor het programma versterking IV-IZB is € 16,8 miljoen gemuteerd naar de instrumenten bijdrage agentschappen en bijdrage medeoverheden. Verder zijn middelen beschikbaar gesteld voor opleiding infectieziektebestrijding (IZB) artsen, Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) , en kennis & innovatie programma’s bij ZonMw en TNO.

Bijdragen aan agentschappen

RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra

Het verschil tussen de realisatie en de begroting is € 222 miljoen. Voor de programma's Informatievoorziening Infectieziektebestrijding, pandemische paraatheid en LFI is er in totaal € 70,3 miljoen overgeheveld van Bijdrage agentschappen pandemische paraatheid naar de bijdrage agentschappen RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra. De middelen voor de overdracht van COVID-19 vaccinaankopen naar het RIVM bedragen € 52,7 miljoen. In het najaar was er een ophoging van deze middelen nodig voor extra covid-19 aankopen: € 11,7 miljoen. Ook is er voor de uitvoering van het Programma COVID-19 en Vaccinatie COVID-19 in 2024 € 21,0 miljoen overgeheveld van het instrument RIVM. Het aanpassen van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) bedroeg € 7,5 miljoen. Om aan de toenemende vraag naar complexe gegevens en analyses te kunnen voldoen is de ontwikkeling van een ASSET faciliteit afgesproken voor een bedrag van € 14,4 miljoen. De overige mutaties bedragen bij elkaar: € 20,4 miljoen.

RIVM: Vaccinaties

Voor vaccinkosten tegen griep en pneumokokken is sprake geweest van een meevaller. Verder is een deel van het budget ingeleverd in het kader van een taakstellende onderuitputting. De realisatie is daardoor € 16,5 miljoen lager uitgevallen dan begroot.

Pandemische paraatheid

Er is in totaal bijna € 80 miljoen overgeboekt via departementale en interdepartementale overboekingen. Hiervan betreft € 70 miljoen een overboeking voor de uitvoering van het programma pandemische paraatheid naar Bijdrage agentschappen: Opdrachtverlening aan kenniscentra. Deze middelen zijn ingezet voor onder andere: het inrichten van de LFI, doorontwikkeling van monitoring en surveillance, versterken kennisbasis RIVM, de gedragsunit bij het RIVM. Daarnaast is € 3 miljoen overgeboekt naar ZonMw voor onderzoeken in het kader pandemische paraatheid en zijn middelen overgeboekt voor het TNO ventilatieonderzoek en de uitvoering van het nationaal actieplan versterken zoönosenbeleid.

Bijdragen aan medeoverheden

Pandemische paraatheid

De uitgaven binnen het instrument bijdrage aan medeoverheden vallen in totaal € 42,5 miljoen lager uit. Deze neerwaartse bijstelling heeft voor circa € 41 miljoen betrekking op een overboeking van middelen naar het instrument subsidies voor de GGD GHOR. Het resterende verschil van € 1,5 miljoen betreft enkele kleinere mutaties.

Overige

De uitgaven aan de GGD'en en Veiligheidregio's voor COVID-19 in de vorm van de meerkostenregeling zijn circa € 30 miljoen lager uitgevallen dan begroot.

In totaal vallen de uitgaven voor bijdragen aan medeoverheden € 73,1 miljoen lager uit.

3. Gezondheidsbevordering
Tabel 14 Schadelijk middelen gebruik (in percentages)
 

2005

2006

2007

2010

2011

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Roken (volwassenen) 1

31,4

31,3

 

26,9

  

24,1

23,1

22,4

21,7

20,2

20,6

18,9

19,0

Roken (jongeren) 2

  

17,1

 

16,9

10,6

 

7,8

 

7,7

 

9,5

 

8,5

Roken (zwangere vrouwen) 3

      

8,6

 

7,4

  

7,7

 

6,3

Overmatig alcohol gebruik (volwassenen) 4

10,4

10,7

9,9

7,6

7,9

9,5

8,8

9,2

8,2

8,5

6,9

7,3

6,5

6,7

Alcohol gebruik onder jongeren 12 t/m 16 5

  

47,2

 

37,8

25,5

 

25

 

26,2

 

27,8

 

22

1

2

3

4

5

Tabel 15 Overgewicht (in percentages)
 

2005

2006

2010

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Overgewicht (volwassenen) 1

44,3

45,7

47,3

49,2

48,7

50,2

50,1

50

50

50,2

50

Overgewicht (jongeren) 2

12,8

11

13,3

13,6

13,5

11,7

13,2

14,7

15,9

12,9

12,7

1

2

4. Ethiek

Subsidies

Abortusklinieken

Het verschil tussen de realisatie en de begroting is € 7,8 miljoen. Door de stijging van het aantal uitgevoerde abortussen zijn de uitgaven hoger dan begroot (€ 4,8 miljoen). Ook de indexatie als gevolg van een loon  bijstelling voor € 0,8 miljoen heeft naast de tegenvaller in de najaarsnota € 1,8 miljoen geleid tot een verhoging in de uitgaven. Per saldo blijft er € 0,4 miljoen over, dit betreft de realisatie bij slotwet.

Ontvangsten

De ontvangsten zijn in totaal uitgekomen op € 206,8 miljoen. Daarmee zijn ze € 167,8 miljoen hoger dan geraamd. De meerontvangsten bestaan uit:

Ontvangsten ZonMw van € 66,4 miljoen. Uit de jaarrekening 2023 van ZonMw blijkt dat de toegestane hoogte van de overlooppost wordt overschreden. Op basis van de wet- en regelgeving dient ZonMw deze overschrijding terug te betalen.

Verder is € 38,8 miljoen ontvangen van GGD'en over de afrekening van meerkosten COVID-19 over het jaar 2022. Van de LCCB is € 11,3 miljoen ontvangen voor de afrekening COVID-19 meerkosten 2023 en van de GGD'en is ruim € 12 miljoen ontvangen van de afrekening over 2023. Daarnaast is € 10,8 miljoen ontvangen van de afrekening GGD GHOR. Met de afrekening van de opdracht van de voormalige Dienst Testen aan het CIBG is € 2 miljoen teug ontvangen.

Verder is € 5,4 miljoen ontvangen van bevolkingsonderzoeken (afrekening 2023, verstrekte voorschoten waren hoger dan de realisatie).

Per saldo blijft er € 21,1 miljoen aan kleinere mutaties die bestaan uit vaststellingen van (project)subsidies.

Licence