Een kwalitatief goed, toegankelijk en betaalbaar aanbod voor curatieve zorg.
Ziekenhuisopnamen | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Astma en COPD1 | 18,9 | 19,4 | 19,2 | 19,5 | 20,2 | 19,9 | 21,5 | ‒ | 23,5 | 26,3 | 25,1 | 23,7 | 22,6 | 22,2 | 13,8 | 12,5 |
Diabetes 2 | 7,5 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,4 | 6,9 | 7,2 | ‒ | 6,5 | 6,3 | 6,1 | 6,0 | 5,5 | 5,3 | 4,7 | 4,5 |
Hartfalen3 | 19,2 | 19,4 | 19,0 | 19,9 | 20,0 | 19,1 | 19,5 | ‒ | 16,0 | 16,8 | 16,4 | 16,1 | 15,4 | 16,2 | 14,3 | 14,8 |
De minister is verantwoordelijk voor een goed werkend en samenhangend stelsel voor de curatieve zorg. De Zorgverzekeringswet vormt samen met de zorgbrede wetten, zoals de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) en de Wet Toelating Zorginstellingen (WTZi), de wettelijke basis van dit stelsel. Vanuit deze verantwoordelijkheid vervult de minister de volgende rollen:
Stimuleren van kwaliteit, veiligheid en innovatie in de curatieve zorg, de beschikking over de benodigde materialen, de toegankelijkheid en betaal baarheid van de curatieve zorg, de werking van het zorgverzekerings-stelsel en informatievoorziening over het zorgverzekeringsstelsel.
Financieren van de zorguitgaven voor kinderen tot 18 jaar, van diverse onderzoeken en initiatieven binnen de curatieve zorg en van initiatieven op gebied van ICT-infrastructuur en van de risicoverevening binnen het stelsel.
Het onderhouden van wet- en regelgeving op gebied van geneesmiddelen, medische hulpmiddelen, lichaamsmaterialen, bloedvoorziening en registers.
Maximering eigen bijdragen voor extramurale geneesmiddelen
In 2024 is de maximering van de eigen bijdrage voor extramurale geneesmiddelen voortgezet. Dat betekende dat ook in 2024 de eigen bijdrage voor personen aan geneesmiddelen maximaal € 250 bedroeg. Deze maatregel draagt, samen met andere maatregelen, bij aan het betaalbaar houden van zorgkosten op individueel niveau. Zo bleef ook in 2024 het eigen risico bevroren op € 385.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal gebruikers 1 | 11,9 | 11,7 | 11,5 | 11,3 | 11,3 | 11,4 | 11,5 | 11,4 | 11,6 | 11,6 | 11,1 | 11,2 | 11,6 | 11,8 |
Hersteloperaties na vrouwelijke genitale verminking
In 2024 zijn hersteloperaties voor lichamelijke klachten door vrouwelijke genitale verminking (VGV) onderdeel van het basispakket. Bij uitsluitend psychische klachten wordt een hersteloperatie niet vergoed vanuit het basispakket, vanwege beperkte wetenschappelijke inzichten in de effectiviteit en veiligheid. Het Amsterdam UMC doet met een subsidie vanuit ZonMw onderzoek naar de verwijzing, indicatiestelling, effectiviteit en veiligheid van multidisciplinaire herstelzorg bij VGV. Binnen het onderzoek wordt ook onderzocht of de hersteloperaties (als onderdeel van de multidisciplinaire herstelzorg) bij louter psychische klachten effectief en veilig zijn. Naar verwachting kunnen het komende jaar tussentijdse resultaten aan de Tweede Kamer worden gepresenteerd. Definitieve resultaten worden in 2028 verwacht.
Vrouwspecifieke aandoeningen
In december 2023 werd het rapport «Maatschappelijke acceptatie vrouwspecifieke aandoeningen» door o.a. de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG) gepresenteerd. Het rapport wees op de aanzienlijke kennisachterstand, gebrekkige voorlichting en onvoldoende samenwerking in multidisciplinaire netwerken rondom vrouwspecifieke aandoeningen. De minister van VWS heeft middelen beschikbaar gesteld voor een programma bij ZonMw rondom vrouwspecifieke aandoeningen, met aandacht voor het verbeteren van kennis, diagnostiek, netwerkingvorming en behandeling. Dit moet ertoe leiden dat vrouwen sneller de benodigde hulp kunnen vinden en passende zorg krijgen. Het programma richt zich vooral op gynaecologische aandoeningen en andere lichamelijke aandoeningen die vrouwen specifiek treffen. Het programma bij ZonMw zal naar verwachting tot 2028 lopen.
Integraal Zorgakkoord
Met het Integraal Zorgakkoord (IZA) hebben het ministerie van VWS en veldpartijen gezamenlijk ingezet op een grote transitie in de zorg. In het hoofdstuk beleidsverslag en in meer uitgebreide vorm in de voortgangsrapportage Integraal Zorgakkoord, is reeds toegelicht welke mijlpalen zijn bereikt. In aanvulling daarop is vanuit dit beleidsartikel een publieksaanpak gestart. Deze heeft als doel ervoor te zorgen dat burgers zich ervan bewust worden dat er bij hen een rol ligt om de zorg toekomstbestendig te houden. Er is een aantal talkshows in de regio georganiseerd, met name voor burgers met een lage sociaaleconomische positie, om hen te betrekken bij de beweging van het IZA. De professionals in de zorg worden bereikt door het delen van voorbeelden en handvatten via diverse media online en offline, zoals websites, podcasts, social media, magazines, door het verbinden van de doelgroepen via netwerken en het organiseren van diverse evenementen (dialogen, congres, etc.).
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | ||
Art. | Verplichtingen | 4.793.652 | 3.387.494 | 3.496.633 | 3.961.390 | 4.262.619 | 4.105.167 | 157.452 |
Uitgaven | 4.372.943 | 3.476.461 | 3.444.812 | 3.719.608 | 4.094.044 | 4.282.287 | ‒ 188.243 | |
2.10 | Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 1.451.369 | 472.376 | 369.291 | 351.983 | 529.524 | 616.540 | ‒ 87.016 |
Subsidies (regelingen) | 176.553 | 202.405 | 256.248 | 302.835 | 440.493 | 525.741 | ‒ 85.248 | |
Medisch specialistische zorg | 74.511 | 78.851 | 83.435 | 79.199 | 82.520 | 93.415 | ‒ 10.895 | |
Curatieve ggz | 18.719 | 22.433 | 25.439 | 9.472 | 11.438 | 12.651 | ‒ 1.213 | |
Eerstelijnszorg | 2.638 | 14.140 | 31.082 | 9.342 | 4.124 | 37.187 | ‒ 33.063 | |
Lichaamsmateriaal | 33.049 | 23.946 | 25.297 | 25.469 | 25.076 | 24.850 | 226 | |
Medische producten | 47.636 | 63.035 | 90.995 | 179.353 | 317.335 | 357.638 | ‒ 40.303 | |
Opdrachten | 1.237.410 | 237.542 | 93.797 | 12.053 | 14.956 | 69.235 | ‒ 54.279 | |
Medisch specialistische zorg | 743 | 725 | 990 | 1.449 | 6.966 | 6.727 | 239 | |
Curatieve ggz | 274 | 685 | 301 | 1.402 | 647 | 2.549 | ‒ 1.902 | |
Eerstelijnszorg | 781 | 1.210 | 1.208 | 1.920 | 593 | 44.896 | ‒ 44.303 | |
Lichaamsmateriaal | 6.793 | 433 | 923 | 349 | 317 | 2.225 | ‒ 1.908 | |
Medische producten | 1.228.819 | 234.489 | 90.375 | 6.933 | 6.433 | 12.838 | ‒ 6.405 | |
Bijdrage aan agentschappen | 34.744 | 25.105 | 18.000 | 25.115 | 47.728 | 21.064 | 26.664 | |
aCBG | 2.513 | 4.150 | 8.354 | 8.504 | 13.531 | 7.741 | 5.790 | |
aCBG | 2.200 | 2.166 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
CIBG | 30.031 | 17.847 | 8.096 | 15.579 | 33.272 | 12.323 | 20.949 | |
Overige | 0 | 942 | 1.250 | 1.032 | 925 | 1.000 | ‒ 75 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.374 | 0 | 0 | 10.957 | 25.131 | 0 | 25.131 | |
Overige | 1.374 | 0 | 0 | 10.957 | 25.131 | 0 | 25.131 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.180 | 500 | 680 | |
Overig | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.180 | 500 | 680 | |
Garanties | 1.288 | 7.324 | 246 | 23 | 36 | 0 | 36 | |
Overige | 1.288 | 7.324 | 246 | 23 | 36 | 0 | 36 | |
2.34 | Ondersteuning van het zorgstelsel | 2.921.574 | 3.004.085 | 3.075.521 | 3.367.625 | 3.564.520 | 3.665.747 | ‒ 101.227 |
Subsidies (regelingen) | 100.614 | 107.210 | 139.233 | 163.388 | 152.607 | 186.061 | ‒ 33.454 | |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 1.212 | 1.251 | 1.361 | 1.445 | 1.614 | 1.476 | 138 | |
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden | 30.594 | 44.500 | 69.842 | 88.579 | 111.470 | 85.329 | 26.141 | |
Regeling veelbelovende zorg | 1.213 | 6.956 | 21.691 | 33.441 | 28.848 | 47.320 | ‒ 18.472 | |
Medisch specialistische zorg | 18.583 | 6.364 | 11.405 | 8.260 | 5.194 | 7.712 | ‒ 2.518 | |
Medisch specialistische zorg | 33.243 | 35.753 | 27.647 | 12.889 | 351 | 5.720 | ‒ 5.369 | |
Curatieve ggz | 4.141 | 2.352 | 565 | 0 | 0 | 2.723 | ‒ 2.723 | |
Curatieve ggz | 720 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Eerstelijnszorg | 10.908 | 10.034 | 6.722 | 1.232 | 2.528 | 11.069 | ‒ 8.541 | |
Overige | 0 | 0 | 0 | 17.542 | 2.602 | 24.712 | ‒ 22.110 | |
Bekostiging | 2.771.211 | 2.844.186 | 2.883.377 | 3.139.543 | 3.367.001 | 3.371.394 | ‒ 4.393 | |
Rijksbijdrage 18- | 2.723.169 | 2.796.500 | 2.831.900 | 3.078.200 | 3.303.300 | 3.303.300 | 0 | |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 48.042 | 47.055 | 51.477 | 61.343 | 63.701 | 68.094 | ‒ 4.393 | |
Overige | 0 | 631 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkomensoverdrachten | 26.554 | 25.323 | 27.948 | 20.007 | 21.922 | 24.562 | ‒ 2.640 | |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 26.461 | 25.229 | 27.853 | 19.919 | 21.832 | 24.462 | ‒ 2.630 | |
Overige | 93 | 94 | 95 | 88 | 90 | 100 | ‒ 10 | |
Opdrachten | 10.244 | 13.160 | 11.633 | 11.142 | 4.883 | 64.108 | ‒ 59.225 | |
Risicoverevening | 1.259 | 1.494 | 1.278 | 1.662 | 1.346 | 2.182 | ‒ 836 | |
Uitvoering zorgverzekeringsstelsel | 555 | 644 | 771 | 301 | 180 | 15.661 | ‒ 15.481 | |
Medisch specialistische zorg | 7.208 | 9.416 | 6.521 | 1.070 | 409 | 2.039 | ‒ 1.630 | |
Curatieve ggz | 407 | 446 | 1.874 | 1.395 | 1.317 | 1.654 | ‒ 337 | |
Eerstelijnszorg | 72 | 202 | 238 | 598 | 0 | 110 | ‒ 110 | |
Passende Zorg | 0 | 0 | 0 | 40 | 3 | 30.087 | ‒ 30.084 | |
Overige | 743 | 958 | 951 | 6.076 | 1.628 | 12.375 | ‒ 10.747 | |
Bijdrage aan agentschappen | 7.943 | 7.504 | 7.287 | 25.834 | 9.108 | 9.282 | ‒ 174 | |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 7.943 | 7.504 | 7.287 | 8.291 | 9.108 | 9.282 | ‒ 174 | |
Overige | 0 | 0 | 0 | 17.543 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 5.008 | 6.702 | 6.043 | 7.711 | 8.999 | 10.340 | ‒ 1.341 | |
Sociale Verzekeringsbank: Onverzekerden | 5.008 | 5.760 | 5.535 | 7.510 | 8.258 | 6.870 | 1.388 | |
Overige | 0 | 942 | 508 | 201 | 741 | 3.470 | ‒ 2.729 | |
Ontvangsten | 12.924 | 133.534 | 138.158 | 121.077 | 92.936 | 71.412 | 21.524 | |
Verplichtingen
In 2024 is per saldo € 60 miljoen euro op het budget voor medisch specialistische zorg aan verplichtingenruimte opgeboekt als gevolg van technische correcties. Daarnaast zijn in 2024 de subsidies aan de zorgnetwerken voor antimicrobiële resistentie (AMR) opnieuw meerjarig verplicht tot en met 2028. Hiervoor is € 26 miljoen aan verplichtingenruimte naar 2024 gehaald. Verder is voor € 6,5 miljoen aan verplichtingenruimte naar 2024 gehaald ten behoeve van het verstrekken van een projectsubsidie voor gegevensuitwisseling in de paramedische zorg.
Tot slot is € 3,8 miljoen aan verplichtingenruimte naar voren gehaald ten behoeve van het verstrekken van een meerjarige opdracht voor het aanwijzen van experisecentra voor zeldzame aandoeningen. € 24,8 miljoen aan verplichtingenruimte is naar voren gehaald voor meerjarige projectsubsidies in het kader van de IPCEI geneesmiddelen, daarnaast zijn een aantal meerjarige projectsubsidies voornamelijk in het kader van medicatieoverdracht later dan verwacht pas in 2025 verleend, waardoor de verplichtingenruimte (€ 15,9 miljoen) in 2024 onbenut bleef. Er werd voor € 2 miljoen verplichtingen ruimte naar voren gehaald in verband met meerjarige opdrachten op het gebied van medische producten.
Uitgaven
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
2013 | 2015 | 2017 | 2019 | |
---|---|---|---|---|
eigen beoordeling van kwaliteit1 | 3,51 | 3,4 | 3,48 | 3,34 |
Subsidies
Medisch-specialistische zorg
Zoals toegelicht in de suppletoire begroting september zijn de middelen voor post-COVID poliklinieken op de begroting 2024 doorgeschoven van 2024 en 2025 naar 2026 en overgeheveld naar de premiegefinancierde zorguitgaven. Hierdoor vallen de uitgaven in 2024 € 12 miljoen lager uit dan geraamd.
Daarnaast zijn, zoals gecommuniceerd in de suppletoire begroting september, de middelen voor het ZonMw-programma Doorgang Reguliere Zorg overgeboekt naar artikel 1 Volksgezondheid. Hierdoor vallen de uitgaven op dit budget € 6,2 miljoen in 2024 lager uit.
Bij de suppletoire begroting september zijn verder diverse kleinere meevallers van per saldo € 5,5 miljoen gemeld. De grootste hiervan betroffen het programma Vrouwspecifieke aandoeningen en de subsidieregeling voor het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP OPEN).
Tot slot hebben zich over het jaar heen diverse kleinere tegenvallers voorgedaan binnen de subsidies voor de oncologie, geboortezorg en acute zorg waarbij de uitgaven in totaal € 15 miljoen hoger waren dan geraamd.
Tezamen met een aantal kleinere mutaties met een saldo van € -2,2 miljoen vallen de uitgaven op dit budget al met al € 10,9 miljoen lager uit dan geraamd.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Foetale sterfte [aantal per 1.000 levend- en doodgeborenen] 1 | 3,6 | 3,2 | 3 | 3,1 | 2,8 | 2,6 | 2,8 | 2,9 | 2,9 | 3,2 |
Neonatale sterfte [aantal per 1.000 levendgeborenen] 2 | 2,2 | 2,3 | 2,2 | 2 | 2 | 2,3 | 2,4 | 2,2 | 2,4 | 1,7 |
Vroeggeboorte [%] 3 | 7,4 | 7,5 | 7,2 | 7 | 6,8 | 6,9 | 6,8 | 6,7 | 6,7 | 6,6 |
Laaggeboortegewicht [%] 3 | 6,2 | 6,3 | 6,2 | 6,1 | 5,8 | 5,9 | 5,8 | 5,7 | 5,7 | 5,7 |
Curatieve GGZ
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GGZ: aantal patienten curatieve GGZ1 | 1.075.449 | 1.133.305 | 1.180.302 | 1.212.591 | 1.252.692 | 1.223.985 | 1.234.315 | 1.411.841 |
Eerste Lijnszorg
Zoals in de 1e suppletoire begroting vermeld, vallen de uitgaven op subsidies eerste lijnszorg € 11,8 miljoen lager uit. Het betreft hier voornamelijk een overboeking naar artikel 1 Volksgezondheid voor het kwaliteitsgeldenprogramma verpleging en verzorging, een overboeking naar artikel 3 voor de financiering van de Specifieke Uitkering Integraal Zorgakkoord (SPUK IZA) en een overheveling van middelen naar de premiegefinancierde uitgaven ten behoeve van de transformatiemiddelen.
Zoals vermeld in de suppletoire begroting september vallen de uitgaven op subsidies eerste lijnszorg met € 20,2 miljoen lager uit om een aantal redenen. Het betreft hier een aantal overboekingen naar artikel 1 Volksgezondheid voor de financiering van een aantal IZA-programma’s op de eerstelijnszorg, een herschikking van IZA-middelen van de eerstelijnszorg naar de medisch specialistische zorg en de herschikking van een taakstelling die bij de 1e suppletoire begroting is verwerkt.
Tezamen met een aantal kleinere mutaties van per saldo € -1,1 miljoen vallen de uitgaven op dit budget al met al € 33,1 miljoen lager uit dan geraamd.
Medische Producten
De uitgaven aan subsidies medische producten zijn lager uitgevallen omdat een deel van de subsidies via een ZBO zijn uitgezet (€ 24 miljoen; zie bijdrage aan ZBO’s) en vanwege diverse kasschuiven die nodig waren vanwege vertraging in de uitvoering van subsidies, onder andere voor medicatie-overdracht (€ 5,4 miljoen), Pharma NL (€ 4,4 miljoen) en VIPP Farmacie (€ 2,2 miljoen).
Opdrachten
Eerstelijnszorg
Zoals vermeld in de 1e suppletoire begroting vallen de uitgaven op dit budget € 22 miljoen lager uit. Primaire redenen hiervoor zijn de overboeking naar artikel 1 Volksgezondheid van de middelen voor een tweetal ZonMw programma’s voor het versterken van de basiszorg, een kasschuif van 2024 naar latere jaren voor diezelfde programma’s en tot slot een kleine meevaller op deze programma’s.
Bij de suppletoire begroting september is gemeld dat de uitgaven op dit budget € 21,3 miljoen lager zijn als gevolg van een verdere overboeking naar artikel 1 Volksgezondheid voor de programma’s voor het versterken van de basiszorg en een overboeking naar artikel 1 Volksgezondheid voor de doorontwikkeling van digitale zelfzorgmiddelen.
Tezamen met een aantal kleinere mutaties met een saldo van € -1,0 miljoen vallen de uitgaven op dit budget al met al € 44,3 miljoen lager uit dan geraamd.
Bijdrage aan agentschappen
CIBG
De bijdrage aan het agentschap CIBG is hoger uitgevallen dan in de begroting geraamd vanwege diverse oorzaken. De belangrijkste zijn extra kosten voor afrondende werkzaamheden voor het Landelijk Coördinatiecentrum Hulpmiddelen (LCH) (€ 2,3 miljoen), de gedeeltelijke kosten voor de afschrijving van batches medicinale cannabis (€ 6,25 miljoen), de bevoorschotting van de door BMC gecontracteerde teler van medicinale cannabis (€ 1,2 miljoen) en de werkzaamheden die door het CIBG zijn verricht in opdracht van de IGJ (€ 2,6 miljoen).
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Overige
Er is € 25,1 miljoen aan bijdragen ZBO’s uitgegeven die nog niet waren voorzien in de ontwerpbegroting. Zoals opgenomen in de 1e suppletoire begroting betreft het € 22,8 miljoen aan ZonMw-uitgaven voor de uitvoering van de programmalijnen ‘Human Capital Growth’ en ‘Shared Development Infrastructure' van het Nationaal Groeifonds (NGF)-project PharmaNL en € 1,35 miljoen aan NWO voor de uitvoering van het KIC Partnerschap ‘Antimicrobiële middelen voor de pré-klinische pijplijn’. Daarnaast is er € 1 miljoen uitgegeven aan NWO voor de uitvoering van het Nactar-programma. Dit is verwerkt in de suppletoire begroting september maar daar vanwege het beperkte bedrag niet toegelicht.
3. Ondersteuning van het zorgstelsel
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
aantal onverzekerden1 | 57.965 | 31.681 | 28.740 | 29.454 | 24.269 | 22.960 | 17.424 | 24.205 | 24.870 | 20.260 | 23.876 | 25.024 | 28.584 | 21.945 |
Subsidies
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
bereik acute verloskunde binnen 45 minuten 1 | 99,9 | 99,8 | 99,8 | 99,9 | 99,9 | 99,9 | 99,9 | 99,7 | 99,6 | 99,5 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal wachtenden op Wlz-zorg in de ggz 1 | 88 | 64 | 48 | 11 | 13 | 59 | 573 | 800 | 673 | 653 |
2017 | 2019 | 2020 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Binnen 15 minuten norm aanrijdtijden ambulances [%] 1 | 99,3 | 99,5 | 99,3 | 97,9 | 97,9 | 97,9 |
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden (SOV)
De uitgaven voor de reguliere SOV (exclusief uitgaven voor zorg aan Oekraïense ontheemden) zijn € 23,5 miljoen hoger dan in de begroting geraamd. De stijging van de kosten wordt onder andere veroorzaakt door de grotere bekendheid van de regeling en door de inhaalslag van de GGZ-declaraties in verband met de invoering van het Zorgprestatiemodel. Daarnaast is het aandeel van de dure zorg (zoals ziekenhuiszorg) gestegen. De SOV-uitgaven ten behoeve van zorg aan Oekraïense ontheemden zijn € 2,6 miljoen hoger; in de ontwerpbegroting 2024 was hiervoor € 6,0 miljoen geraamd terwijl de werkelijke kosten € 8,6 miljoen bedroegen. Hierdoor zijn de uitgaven in 2024 in totaal € 26,1 miljoen hoger dan geraamd.
Regeling Veelbelovende zorg
De regeling Veelbelovende Zorg (VEZO) verloopt in twee fases. De eerste fase is de voorbereidingsfase waarin de aanvragen worden getoetst op haalbaarheid, innovatie en de verwachte meerwaarde voor de zorg. In de tweede fase worden deze aanvragen definitief beoordeeld. Hierdoor kunnen de daadwerkelijke kosten afwijken van de oorspronkelijke begroting. In 2024 zijn de uitgaven € 18,5 miljoen lager dan oorspronkelijk begroot.
Overige
Voor de uitbetaling van de zorgbonus aan pgb-zorgverleners binnen de Zvw was € 18,7 miljoen beschikbaar. Omdat het aanvraagloket pas eind van de zomer 2024 open is gesteld, is in de 2e suppletoire begroting een bedrag van € 9,6 miljoen naar 2025 overgezet voor de in oktober 2025 te ontvangen eindafrekening. Het aantal aanvragen is lager uitgevallen dan verwacht was op basis van de doelgroep en de ervaringscijfers van de zorgbonussen van de andere wetten. Hierdoor is er € 8,7 miljoen minder besteed in 2024. Het overige verschil wordt veroorzaakt door een aantal kleinere mutaties. In totaal is er € 22,1 miljoen minder gerealiseerd.
Opdrachten
Uitvoering zorgverzekeringsstelsel
Een deel van deze middelen (€ 9,9 miljoen) is overgeboekt naar het ministerie van EZK ten behoeve van het programma Coalitie Leefstijl in de Zorg. Daarnaast is er een deel van deze middelen (€ 3,5 miljoen) overgeboekt naar artikel 1 ten behoeve van het subsidieprogramma Leefstijl in de Zorg. Tezamen met een aantal kleine mutaties vallen de uitgaven per saldo € 15,5 miljoen lager uit.
Passende zorg
De uitgaven voor passende zorg op dit artikel zijn € 30 miljoen lager dan oorspronkelijk begroot. Dit komt doordat deze middelen zijn overgeboekt naar andere artikelen ten behoeve van de uitvoering van de beleidsdoelstellingen op het gebied van Passende Zorg.
Overige
Voor het programma Expertisenetwerk post-COVID is in 2023 € 32,2 miljoen toegezegd voor de periode 2023 t/m 2026. Dit programma wordt uitgevoerd door ZonMw. Hiervoor is in 2024 € 9,4 miljoen overgeheveld naar artikel 1 bijdrage aan ZBO's/RWT's. Gezamlijk met een aantal kleinere mutaties is er € 10,7 miljoen minder gerealiseerd op dit instrument.
Ontvangsten
Overig
Na de 2e suppletoire begroting zijn op artikel 2 ontvangsten gerealiseerd die niet waren voorzien en geraamd. Dit zijn hoofdzakelijk ontvangsten als gevolg van terugvorderingen bij de vaststellingen van de subsidies verstrekt in het kader van de subsidieregeling Ondersteuning Wijkverpleging, de subsidieregeling Antimicrobiële Resistentie en VIPP5. Dit betreft in totaal € 9,7 miljoen aan hogere ontvangsten.
De door het CAK (en het CJIB) gerealiseerde ontvangsten van burgers met een betalingsachterstand in de premiebetaling Zvw zijn € 5,4 miljoen hoger dan eerder geraamd. Dit komt voornamelijk doordat het aantal wanbetalers in 2024 hoger was dan verwacht.
Gezamenlijk met een aantal kleinere mutaties zijn de ontvangsten op artikel 2 in totaal € 21,5 miljoen hoger uitgevallen.