Base description which applies to whole site

3.1 Domeinen Roerende Zaken

Begroting van baten en lasten voor het jaar 2012 (x € 1 000)
 

Realisatie 2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Baten

             

Opbrengst moederdepartement

552

825

150

150

150

150

150

Opbrengst overige departementen

11 872

10 991

16 758

16 758

16 758

16 758

16 758

Opbrengsten derden

3 342

3 335

2 735

2 735

2 735

2 735

2 735

Rentebaten

30

30

30

30

30

30

30

Buitengewone baten

238

           

Exploitatie bijdrage

             

Totaal baten

16 034

15 181

19 673

19 673

19 673

19 673

19 673

               

Lasten

             

Apparaatkosten

             

Personele kosten

4 920

5 147

5 958

5 958

5 958

5 958

5 958

– waarvan eigen personeel

4 450

5 047

5 858

5 858

5 858

5 858

5 858

– waarvan externe inhuur

470

100

100

100

100

100

100

Materiële kosten

9 200

9 425

13 127

13 021

13 021

13 021

13 021

– waarvan ICT

600

550

750

750

750

750

750

               

Overige lasten

             

– Rentelasten

19

33

0

0

0

0

0

– Afschrijvingskosten

565

770

687

687

687

687

687

– Dotaties voorzieningen

1 252

– 200

– 100

0

0

0

0

– Buitengewone lasten

23

0

0

0

0

0

0

               

Totaal lasten

15 979

15 175

19 672

19 666

19 666

19 666

19 666

               

Saldo van baten en lasten

55

6

1

7

7

7

7

Toelichting op de baten

Opbrengsten moederdepartement

De opbrengsten betreffen opslag voor de Belastingdienst en Douane. Door het vervallen van de verwerking van executoriaal in beslag genomen voertuigen voor de Belastingdienst is de opbrengst met € 0,7 mln. verminderd t.o.v. OB 2011.

Opbrengsten overige departementen

  • Het bekostigingsmodel dat met het Openbaar Ministerie is afgesloten heeft betrekking op de levering van vervoer, opslag, verwerking en vernietiging van conservatoir en klassiek in beslaggenomen goederen. Het in 2011 aangepaste model is geldig van 2012 tot en met 2016 en vertegenwoordigt een waarde van € 9,3 mln.

  • De landelijke verwerking van strafrechtelijke ontmanteling en vernietiging van hennepkwekerijen is vanaf 2012 belegd bij DRZ. Dit is het resultaat van het Programma Aanpak Georganiseerde Hennepteelt dat heeft geleid tot een samenwerkingsverband tussen Politie, OM en Domeinen Roerende Zaken. De geraamde baten bedragen € 6.5 mln.

  • Diverse opbrengsten voor opslag, taxaties, advies en verkoopfaciliteiten met betrekking tot het ministerie van Veiligheid en Justitie (€ 0,3 mln.), Agentschap Telecom, Korps Landelijke Politiediensten en Defensie (€ 0,2 mln.) en Rijkswaterstaat (€ 0,1 mln.).

  • Opbrengsten uit hoofde van vernietiging van datadragers die door departementen worden afgestoten (€ 0,4 mln.).

Opbrengsten derden

De opbrengsten bestaan vooral uit opgelden (€ 2,5 mln.). Daarnaast zijn er opbrengsten van boetes bij ontgunde verkopen en opbrengsten van overtollige goederen van DRZ en kentekenbewijzen (€ 0,2 mln.).

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De categorie personele kosten omvat de salariskosten en opleidingskosten (0,2 mln.) van ambtelijk personeel. DRZ heeft een formatie van 85,8 fte welke mogelijk in 2012 wordt uitgebreid (met maximaal 16 fte, € 1.1 mln.) in verband met de landelijke verwerking van hennepkwekerijen. Kosten van herplaatsingkandidaten (5 fte’s) in verband met sluiting van de locatie in Veldhoven bedragen € 0,1 mln. De gemiddelde loonkosten van de operaties per fte bedragen € 55 455 (excl. bovengenoemde uitbreiding).

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan uit de volgende kostencategorieën:

• Huren Rijksgebouwendienst (RGD) en huisvestingskosten

€ 4,0 mln.

• Vernietigingskosten vuurwerk, in beslaggenomen goederen en hennep

€ 6,0 mln.

• Automatisering

€ 0,8 mln.

• Transportkosten m.b.t. vuurwerk en voertuigen

€ 0,7 mln.

• Bedrijfsmiddelen

€ 0,3 mln.

• Reis- en verblijfkosten, bureaukosten, communicatie en overige kosten

€ 1,3 mln.

Totaal

€ 13,1 mln.

De toename van de vernietigingskosten (€ 5.2 mln.) wordt veroorzaakt door de landelijke verwerking van hennepkwekerijen m.i.v. 2012. Besparingen worden voornamelijk gerealiseerd in huurkosten (€ 1.3 mln.).

Afschrijvingen

Afschrijvingen van immateriële activa houden verband met de technische realisatie van Rijksmarktplaats, upgrade van het automatiseringssysteem (SAP) en licenties voor Mavim (software waarin processen worden vastgelegd). Afschrijvingen van materiële activa houden voornamelijk verband met voertuigen, heftrucks, kantoormachines, gereedschappen en verbouwingen.

Dotaties voorzieningen

In 2011 wordt een reorganisatievoorziening gevormd, waarin de kosten van herplaatsingkandidaten worden voorzien i.v.m. sluiting van de opslaglocatie te Veldhoven. In 2012 zal deze voorziening vrijvallen (€ 0,1 mln.).

3.1.2 Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht voor het jaar 2012 (x € 1 000)

Kasstroomoverzicht (x € 1 000)

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

1. Rekening courant RHB 1/1

4 867

4 499

4 581

4 769

5 163

5 557

5 951

               

2. Totaal operationele kasstroom

3 513

576

688

694

694

694

694

               

3a. -/- Totaal investeringen

– 521

– 405

– 500

– 300

– 300

– 300

– 300

3b +/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen

26

           

3 Totaal investeringskasstroom

– 495

– 405

– 500

– 300

– 300

– 300

– 300

               

4a. -/- Eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 3 297

           

4b. +/+ Eenmalige storting door moederdepartement

             

4c. -/- Aflossingen op leningen

– 89

– 89

         

4d. +/+ Beroep op de leenfaciliteit

             

4 Totaal financieringskasstroom

– 3 386

– 89

0

0

0

0

0

               

5. Rekening courant RHB 31/12

4 499

4 581

4 769

5 163

5 557

5 951

6 345

Toelichting

De geraamde investeringen (€ 0,5 mln.) worden aangewend t.b.v. digitalisering van administratieve processen, internetverkoop volgens marktplaatsprincipe en reguliere vervanginginvesteringen. De financiering vindt plaats uit eigen middelen.

Vanaf 2012 vindt geen aflossing op de lening meer plaats, omdat deze in 2011 geheel afgelost is.

3.1.3 Doelmatigheidsindicatoren

Doelmatigheidsindicatoren

Indicatoren

realisatie 2009

realisatie 2010

2011

2012

2013

2014

Kostendekking

124%

100%

100%

100%

100%

100%

Bewaartaak

113%

91%

100%

100%

100%

100%

Verkooptaak

134%

115%

100%

100%

100%

100%

Vernietiging datadragers

152%

193%

100%

100%

100%

100%

Vernietiging vuurwerk

67%

118%

100%

100%

100%

100%

             

FTE-totaal (excl. Externe inhuur)

88

81

85,8

85,8

85,8

85,8

             

Omzet per productgroep *€ 1 000

           

Bewaren

9 324

9 837

9 791

14 958

14 958

14 958

Verkopen

3 663

3 342

3 335

2 735

2 735

2 735

Vernietiging datadragers

804

782

525

450

450

450

Verwerking vuurwerk

1 213

1 805

1 500

1 500

1 500

1 500

Totale omzet

15 004

15 766

15 151

19 643

19 643

19 643

             

Saldo van baten en lasten (%)

19%

0%

0%

0%

0%

0%

             

Betalingstermjn facturen – binnen 30 dagen

88%

90%

90%

90%

90%

             

Gegrond aantal klachten DRZ < 20%

< 20%

< 20%

< 20%

             

Uitvoering kwaliteitsprogramma

100%

100%

100%

             

Klanttevredenheid

7.7

7.6

Toelichting

Kostendekkendheid DRZ

De kostendekkendheid van de kerntaken wordt berekend door de geplande kosten af te zetten tegen de verwachte opbrengsten. Voor 2012 zijn geen bijzonderheden te verwachten en zal DRZ haar taken kostendekkend uitvoeren.

Omzet naar productgroep

Bewaren: de omzet voor het uitvoeren van de bewaartaak zal toenemen als gevolg van het uitvoeren van de landelijke coördinatie van hennepkwekerijen door DRZ (zie toelichting opbrengsten overige departementen). Voor de overige productgroepen worden geen bijzonderheden verwacht in 2012.

FTE- totaal

Het vermelde aantal fte’s betreft de begrotingssterkte (conform taakstelling).

Saldo van baten en lasten (%)

Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.

Betalingstermijn facturen (%)

De gemiddelde termijn (aantal dagen) waarbinnen leveranciersfacturen betaald worden, waarbij de norm betaling binnen 30 dagen is.

Gegrond aantal klachten (%)

Het percentage wordt berekend door het aantal gegronde klachten af te zetten tegen het aantal afgehandelde klachten. Betreft een nieuwe indicator.

Uitvoering kwaliteitsprogramma (%)

Het kwaliteitsprogramma (interne controle en inventarisatie) zal volledig uitgevoerd worden. Betreft een nieuwe indicator.

Klanttevredenheid

Het klanttevredenheidsonderzoek heeft betrekking op zowel de aanleverende klant als de afnemende klant.

Licence