Base description which applies to whole site

A. Mijlpalen en resultaten 2014

Aanleg

In 2014 wordt voortvarend gewerkt aan het verbeteren van de waterveiligheid, onder andere aan de grote projecten HWBP-2, Ruimte voor de Rivier en Maaswerken. Voor het HWBP-2 is de verwachting dat meerdere projecten (waaronder de Zwakke Schakels Noord-Holland) in realisatie gaan. Het programma Maaswerken omvat 55 maatregelen die op waterveiligheid zijn gericht. De maatregelen in de Zandmaas zijn in 2015 gereed, die in de Grensmaas in 2017. Daarnaast wordt aan kaden gewerkt om in alle dijkringen langs de Maas het wettelijke beschermingsniveau 1/250e te bereiken. Dit zal in 2020 gereed zijn.

Ook het programma Ruimte voor de Rivier blijft in 2014 volop in uitvoering. Verwachting is dat de uiterwaardvergravingen Huissensche Waarden en Vianen en drie dijkverbeteringen langs de Nederrijn en Lek daadwerkelijk in uitvoering gaan. Voor een nadere toelichting over de stand van zaken voor het lopende programma wordt verwezen naar de toelichting op de productartikelen, de voortgangsrapportages aan de Tweede Kamer en naar het MIRT Projectenboek 2014.

Ook voor het project Grevelingen–Volkerak–Zoommeer wordt in 2014 een mijlpaal behaald. Voor de structurering van de besluitvorming over de samenhangende ontwikkeling van Grevelingen en Volkerak–Zoommeer wordt, in samenwerking met EZ, de Stuurgroep Zuidwestelijke Delta en de relevante stakeholders, een rijksstructuurvisie opgesteld. Daarbij wordt de wenselijkheid en haalbaarheid bezien van waterberging op de Grevelingen, van het terug brengen van beperkt getij op de Grevelingen en het weer zout maken van het Volkerak–Zoommeer. Besluitvorming hierover is voorzien eind 2014 in samenhang met de deltabeslissingen.

Naar verwachting zal in voorjaar 2014 de uitvoeringsovereenkomst zoetwatermaatregelen Kierbesluit met betrokken partijen worden ondertekend. Dit is een nieuwe start voor uitvoering van het Kierbesluit. Een realistische uitvoering van zoetwatermaatregelen strekt zich uit tot medio 2018. Dan kunnen de Haringvlietsluizen daadwerkelijk op een Kier worden gezet.

Beheer en onderhoud

In 2012 zijn voor het Beheer en Onderhoud voor de periode 2013 en volgende jaren prestatieafspraken gemaakt voor het watermanagement, beheer en onderhoud waterveiligheid, waaronder kustlijnhandhaving met zandsuppleties, stormvloedkeringen en rijkswaterkeringen zoals dijken, dammen en duinen. Deze prestatieafspraken zijn nader toegelicht in artikel 3 Beheer, Onderhoud en Vervanging van deze Deltafondsbegroting. Hiervoor zijn nieuwe indicatoren opgesteld die beter aansluiten bij de doelstelling van het op orde krijgen en houden van een duurzaam watersysteem tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten, waardoor Nederland droge voeten houdt.

Begroting op hoofdlijnen

 

Art

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerp-begroting 2013

 

972.560

1.204.392

1.257.856

1.367.408

1.120.214

989.637

Mutaties 1e suppletoire wet 2013

 

67.011

26.788

25.213

20.559

17.132

17.695

Stand Voorjaarsnota 2013

 

1.039.571

1.231.180

1.283.069

1.387.967

1.137.346

1.007.332

I Belangrijkste mutaties Deltafonds

 

26.250

– 342

21.504

– 30.493

– 20.476

– 36.060

1. Kasschuif KRW

6

     

– 33.000

– 29.275

– 26.852

2. Desalderingen

1

7.078

 

22.400

630

   

3. Bijdrage waterschappen

1

 

– 374

– 958

– 3.949

– 4.064

– 12.951

4. Bijdrage waterschappen index

1

     

3.429

3.429

3.429

5. Haringvliet de Kier

2

27.575

2

35

2.361

11.260

133

6. Bijdrage provinciefonds

1

– 8.250

         

Diversen

 

– 153

30

27

36

– 1.826

181

Stand ontwerp-begroting 2014

 

1.065.821

1.230.838

1.304.573

1.357.474

1.116.870

971.272

Een volledig overzicht van de mutaties is terug te vinden in de bijlagen.

Ad 1. Vanuit de IenM-begroting (Infrastructuurfonds, artikel 18) is € 100 mln vrijgemaakt voor de Kaderrichtlijn Water-opgave op hoofdstuk XII voor de periode 2016–2018. Via het Deltafonds wordt het kasritmeverschil tussen de financieringsbehoefte van de Kaderrichtlijn Water en de financieringmogelijkheid vanuit het Infrastructuurfonds gefaciliteerd. Per saldo is deze kasschuif op het Deltafonds budgetneutraal. (zie ook Hoofdstuk XII, 4.4 verdiepingshoofdstuk, tabel met specifieke nieuwe mutaties artikel 12)

Ad 2. Deze verhoging ad € 30,1 mln betreft een bijdrage ad € 22,4 mln in 2015 van de provincie Overijssel aan het project Ruimte voor de Rivier en hogere ontvangsten ten gunste van de projecten NURG, Zandmotor en steenbekledingen.

Ad 3. Waterschappen ontvangen voor projecten uit het HWBP-2 100 procent subsidie en voor de nHWBP-projecten volgens de uitgangspunten van het wetsvoorstel 90 procent subsidie. De overige 10 procent betalen ze zelf voor hun eigen project. De heffing voor het nHWBP-gedeelte bestaat daardoor uit een solidariteitsdeel dat wordt verevend via het Deltafonds en het projectgebonden aandeel van 10 procent. Dit is de verwerking van de aangepaste subsidiesystematiek in de ontvangsten en uitgavenreeksen voor het nieuwe Hoogwaterbeschermingsprogramma.

Ad 4. Deze mutatie betreft de verhoging van de bijdrage van de Waterschappen aan het hoogwaterbeschermingsprogramma naar aanleiding van de indexering 2012.

Ad 5. De middelen uit hoofdstuk XII met betrekking tot het project Haringvliet de Kier (waterkwaliteit, incl. KRW) worden overgeboekt naar het Deltafonds , zodat uitvoering van dit integrale project, waarvan het zwaartepunt bij zoetwater ligt, uit één bron kan plaatsvinden.

Ad 6. Deze mutatie betreft de overboeking van de bijdrage van IenM aan de provincie Limburg voor de proceskosten van respectievelijk de verkenningsfase en planuitwerkingsfase van de gebiedsontwikkeling Ooijen–Wanssum.

Licence