Base description which applies to whole site

Artikel 1 Investeren in waterveiligheid

Omschrijving van de samenhang in het beleid

Om te voldoen aan de wettelijke normen van de primaire waterkeringen in beheer bij de waterschappen en het Rijk en een bijdrage te leveren aan het beheer van de rijkswateren.

Het artikel waterveiligheid is gerelateerd aan beleidsartikel 11 (Waterkwantiteit) op de begroting van hoofdstuk XII.

Budgettaire gevolgen van de uitvoering van art. 1 Investeren in waterveiligheid (in € 1.000)
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Verplichtingen

0

1.304.951

1.202.246

1.035.193

235.227

282.267

247.056

Uitgaven

0

575.526

827.890

869.228

886.544

720.974

597.241

Waarvan juridisch verplicht

   

95%

       

1.01 Grote projecten waterveiligheid

0

367.978

673.058

762.726

749.351

530.078

332.884

1.01.01 Programma HWBP-2 Waterschapsprojecten

 

172.696

245.165

320.963

414.201

215.257

198.187

1.01.02 Programma HWBP-2 Rijksprojecten

 

13.493

15.342

10.406

37.551

77.843

62.528

1.01.03 Ruimte voor de rivier

 

159.484

377.908

390.653

256.958

212.761

48.221

1.01.04 Maaswerken

 

22.305

34.643

40.704

40.641

24.217

23.948

               

1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid

0

197.281

147.835

104.389

135.688

190.546

263.407

1.02.01 Verkenningen en planuitwerkingsprogramma

 

54.506

31.560

27.779

98.413

187.245

263.096

1.02.02 Realisatieprogramma

 

142.775

116.275

76.610

37.275

3.301

311

               

1.03 Studiekosten

0

10.267

6.997

2.113

1.505

350

950

1.03.01 Studie en onderzoekskosten

 

10.167

6.997

2.113

1.505

350

950

1.03.02 Overige studiekosten

 

100

         
               

1.04 GIV/PPS

             

Van totale uitgaven

             

– Bijdrage aan agentschap RWS

 

7.248

7.100

4.550

1.100

   

– Restant

 

568.278

820.790

864.678

885.444

720.974

597.241

               

Ontvangsten

0

96.299

141.865

220.003

181.110

180.365

171.478

1.09 Ontvangsten investeren in waterveiligheid

 

96.299

141.865

220.003

181.110

180.365

171.478

1.09.01 Ontvangsten waterschappen HWBP-2

 

79.450

124.450

171.000

151.489

158.028

114.293

1.09.02 Overige ontvangsten HWBP-2

             

1.09.03 Ontvangsten waterschappen nHWBP

 

1.550

6.176

9.042

28.991

22.337

57.185

1.09.04 Overige ontvangsten nHWBP

             

1.09.05 Overige aanleg ontvangsten

 

15.299

11.239

39.961

630

   

Budgetflexibiliteit

Met uitzondering van de nog niet in uitvoering genomen aanlegprojecten worden de budgetten in 2014 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2014. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2028 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.

Onderstaand zijn de beschikbare budgetten na de begrotingsperiode tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2028 toegelicht.

Bedragen x € 1.000
   

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

1 Investeren in waterveiligheid

uitgaven

827.890

869.228

886.544

720.974

597.241

462.691

486.136

1.01 Grote projecten waterveiligheid

 

673.058

762.726

749.351

530.078

332.884

166.110

283.460

1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid

 

147.835

104.389

135.688

190.546

263.407

294.335

201.428

1.03 Studiekosten

 

6.997

2.113

1.505

350

950

2.246

1.248

1.09 Ontvangsten investeren in waterveiligheid

Ontvangsten

141.865

220.003

181.110

180.365

171.478

171.171

169.389

Bijdragen van hfdst XII (art 26)

 

686.025

649.225

705.434

540.609

425.763

291.520

316.747

Bedragen x € 1.000
   

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

1 Investeren in waterveiligheid

uitgaven

827.890

869.228

886.544

720.974

597.241

462.691

486.136

1.01 Grote projecten waterveiligheid

 

673.058

762.726

749.351

530.078

332.884

166.110

283.460

1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid

 

147.835

104.389

135.688

190.546

263.407

294.335

201.428

1.03 Studiekosten

 

6.997

2.113

1.505

350

950

2.246

1.248

1.09 Ontvangsten investeren in waterveiligheid

Ontvangsten

141.865

220.003

181.110

180.365

171.478

171.171

169.389

Bijdragen van hfdst XII (art 26)

 

686.025

649.225

705.434

540.609

425.763

291.520

316.747

1.01 Grote projecten waterveiligheid

Motivering

Deze projecten, die door de Tweede Kamer de status van groot project zijn toegekend, dragen bij aan de waterveiligheid in Nederland.

Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP-2)

Producten

Onder het HWBP-2 vallen de verbetermaatregelen die zijn voortgekomen uit de periodieke toetsing volgens de Waterwet. Uit de resultaten van de eerste (2001) en tweede (2006) toetsing op veiligheid van de primaire waterkeringen bleek dat een deel van deze keringen niet voldeed aan de wettelijke norm (Kamerstukken II, 2007/2008, 27 625 en 18 106, nr. 103). Verder bleek uit een toets in 2003 door RWS en de keringbeheerders dat de zeeweringen langs de Noordzeekust op een aantal locaties op een termijn van twintig jaar niet meer aan de geldende veiligheidsnorm zouden voldoen. Deze locaties zijn aangemerkt als Zwakke Schakels. Op negen van deze locaties ligt tevens een opgave tot verbetering van de ruimtelijke kwaliteit, de zogenaamde prioritaire zwakke schakels kust. Vanuit het HWBP-2 worden subsidies verstrekt aan de waterschappen voor de uitvoering van de vereiste verbetermaatregelen en worden de maatregelen aan de rijkskeringen betaald.

Met het afsluiten van het Bestuursakkoord Water (2011) dragen de waterschappen bij aan de financiering van het HWBP-2. In bijlage 4c is een nadere toelichting op de financieringsafspraken ten aanzien van het hoogwaterbeschermingsprogramma opgenomen.

De procedureregeling grote projecten is op 22 maart 2011 op het HWBP-2 van toepassing verklaard. Op basis van de uitgangspuntennotitie van de Tweede Kamer is een basisrapportage opgesteld (Kamerstukken II, 2011/2012, 27 625, nr. 237). Het HWBP-2 bestaat uit 89 versterkingsprojecten, inclusief de Zwakke Schakels.

Conform de Regeling Grote Projecten ontvangt de Tweede Kamer ieder half jaar een voortgangsrapportrage: vóór 1 april 2014 (Voortgangsrapportage 5) en vóór 1 oktober 2014 (Voortgangsrapportage 6).

Het HWBP-2 is onderdeel van het Deltaprogramma met behoud van eigen besturing, organisatie en financiering.

2e Hoogwaterbeschermingsprogramma

Meetbare gegevens

Het HWBP-2 bestaat uit 89 projecten. Eind 2012 voldeden 58 projecten aan de norm. In de basisrapportage is aangegeven dat de overgrote meerderheid van de projecten in 2017 is afgerond en dat enkele projecten een geprognosticeerde einddatum van na 2017 laten zien. Dit beeld is in de 3e voortgangsrapportage (peildatum 31 december 2012) niet gewijzigd.

Projectoverzicht tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma; realisatie
   

Totaal

         

Budget in € mln

Oplevering

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

later

huidig

vorig

Project HWBP-2

                   

2020

2020

Projecten Nationaal

                       

HWBP-2 Rijksprojecten

204

193

4

5

11

6

34

74

59

11

   

HWBP-2 Waterschapsprojecten

2.970

2.965

717

128

286

338

352

260

161

728

   

Overige projectkosten

44

44

10

6

6

6

6

5

4

1

   

Programma

3.218

3.202

731

139

303

350

392

339

224

740

   

Begroting (DF 1.01.01/02)

     

186

261

331

452

293

261

703

   

Overprogrammering (–)

0

   

47

– 42

– 19

60

– 46

37

– 37

   

Ruimte voor de Rivier

Producten

Met de Planologische Kernbeslissing Ruimte voor de Rivier (PKB) wil het kabinet twee doelstellingen bereiken:

  • 1. Het op het vereiste niveau brengen van de bescherming van het rivierengebied tegen overstromingen. Dit houdt in dat de veiligheid langs de Rijntakken en het benedenstroomse deel van de bedijkte Maas (vanaf Hedikhuizen) uiterlijk in 2015 in overeenstemming wordt gebracht met de wettelijke vereiste norm.

  • 2. Een bijdrage leveren aan het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van het rivierengebied, wat het rivierengebied economisch, ecologisch en landschappelijk versterkt.

Het programma Ruimte voor de Rivier is op 15 mei 2001 door de Tweede Kamer aangewezen als «Groot Project». De PKB Ruimte voor de Rivier is in 2006 door de beide Kamers vastgesteld. De basis van de PKB zijn de waterveiligheidsnormen die voorschrijven dat het Nederlandse rivierensysteem een piek in de waterafvoer, die statistisch eens per 1250 jaar kan voorkomen, veilig kan verwerken. Dit is de maatgevende afvoer. Deze norm is in 2001 voor de Rijn vastgesteld op 16.000 m3/s bij Lobith. De Maas benedenstrooms van Hedikhuizen moet uiterlijk in 2015 een maatgevende afvoer van 3.800 m3/s bij Borgharen veilig kunnen verwerken. Voor de IJssel wordt de maatgevende afvoer verhoogd met een gezamenlijke toestroom van 250 m3/s vanuit de zijrivieren.

De PKB bevat een besluit over het uiterlijk eind 2015 uit te voeren basispakket van 39 maatregelen en de plaats waar deze getroffen worden. Het PKB geeft bovendien een doorkijk naar de lange termijnopgave voor waterveiligheid. Om flexibiliteit in te bouwen is gekozen voor een programmatische aanpak.

Conform de Regeling Grote Projecten ontvangt de Tweede Kamer ieder half jaar een voortgangsrapportrage: vóór 1 april 2014 Voortgangsrapportage 23 en vóór 1 oktober 2014 Voortgangsrapportage 24.

De stand van zaken per 31 december 2014 is naar verwachting:

  • 5 van de 39 maatregelen zijn geschrapt. Voor het bereiken van de waterveiligheidsdoelstelling bleken ze niet nodig;

  • Voor 100 procent van het realisatiebudget is de projectbeslissing genomen. Alle maatregelen zijn in uitvoering dan wel uitgevoerd.

De verwachting is dat de waterveiligheid van het programma Ruimte voor de Rivier eind 2015 wordt gehaald, met uitzondering van zeven projecten waarover de Kamer al is geïnformeerd met Kamerstukken II, 2012/2013, 30 080, nr. 64. Dit betreft de bypass Kampen in combinatie met de zomerbedverdieping Beneden–IJssel, de hoogwatergeul Veessen–Wapenveld, de twee dijkverleggingen Cortenoever en Voorsterklei, de dijkverbetering Nederrijn/ Betuwer/ Tieler- en Culemborgerwaard en de twee dijkverbeteringen bij de Lek (Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden en Betuwe/ Tieler- en Culemborgerwaard). Ten opzichte van de begroting 2013 is de dijkverlegging Lent versneld waardoor deze maatregel in 2015 de veiligheidsdoelstelling realiseert.

Ruimte voor de Rivier is onderdeel van het Deltaprogramma met behoud van eigen besturing, organisatie en financiering.

Projectoverzicht Ruimte voor de rivier; realisatie
   

Totaal

         

Budget in € mln

Oplevering

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

later

huidig

vorig

Project RvdR

                       

Projecten Nationaal

                       

Projectbudget Ruimte voor de rivier

2.306

2.209

860

204

399

385

242

213

3

 

2015

2015

Programma Realisatie

2.306

2.209

860

204

399

385

242

213

3

0

   

Begroting (DF 1.01.03)

     

159

378

391

257

213

48

     

Overprogrammering (–)

0

   

– 45

– 21

6

15

0

45

0

   

Maaswerken

Producten

Op dit onderdeel worden de uitgaven van de deelprogramma’s Zandmaas en Grensmaas van het programma Maaswerken verantwoord. Maaswerken is voortgekomen uit het Deltaplan Grote Rivieren dat na de twee hoogwaters in de Rijn en de Maas in december 1993 en januari 1995 tot stand kwam. Belangrijkste doelstelling van de deelprogramma’s Zandmaas en Grensmaas is het verbeteren van de bescherming van inwoners van Limburg en Noord-Brabant tegen hoogwater van de Maas.

Sinds 2003 valt Maaswerken (deelprogramma’s Grensmaas en Zandmaas) als zelfstandig groot project onder de procedureregeling uitvoering grote projecten en ontvangt de Tweede Kamer ieder halfjaar een voortgangsrapportage (voor 1 april 2014 voortgangsrapportage 25 en voor 1 oktober 2014 voortgangsrapportage 26).

Voor de Zandmaas (oplevering 2015) ligt de focus in 2014 op continuering van de zomerbedverdieping en peilopzet in stuwpand Sambeek, de aanleg van de hoogwatergeulen in Well-Aijen en Lomm en de aanpassing van kaden rond het retentiegebied Lateraalkanaal-West. Voor de Grensmaas ligt de nadruk op de realisatie van de zogeheten «elf locaties» (rivierverruiming door grindwinning).

Naast de werken in de Zandmaas en de Grensmaas zijn nog aanvullende maatregelen nodig om in alle dijkringen langs de Maas het wettelijke beschermingsniveau te bereiken (overstromingskans kleiner dan 1/250e per jaar). Dit «sluitstuk» van het werk aan de Maas betreft een reeks kaden (dijken) die op de benodigde hoogte worden gebracht. Het prioritaire deel van dit werk dient in 2020 gereed te zijn. Planuitwerking en realisatie van deze «prioritaire sluitstukkaden» gebeurt door de twee Limburgse waterschappen. Hiervoor heeft het ministerie van IenM een budget van € 75 mln beschikbaar gesteld en is een bestuursovereenkomst met de waterschappen gesloten.

Het oplossingenpakket voor de Grensmaas, afspraken over het bereiken van het wettelijk beschermingsniveau van 1/250e per jaar en over de gebiedsontwikkeling Ooijen–Wanssum zijn gezamenlijk vastgelegd in de Bestuursovereenkomst Waterveiligheid Maas van 10 november 2011.

In 2012 is een beperkte aanpassing doorgevoerd van de scope natuur in de Grensmaas en de Zandmaas (Kamerstukken II, 2012/2013, 18 106 A, nr. 216). Dit als gevolg van de herijking van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) en de daardoor verminderde financiële middelen van het ministerie van EZ voor het realiseren van de natuurdoelstelling van Maaswerken.

Meetbare gegevens

Indicator

Zandmaas

Grensmaas

Hoogwaterbeschermingsprogramma

70% in 2008 / 100% in 2015

100% in 2017

Natuurontwikkeling

427 ha (plus 60 ha compensatie)

1 208 ha

Grind

ten minste 35 mln ton

Grensmaas, natuurontwikkeling:

In de begroting 2013 is een waarde van tenminste 1.000 ha opgenomen, feitelijk de oorspronkelijke scope à 1.252 ha. In deze ha zit ook onvergraven natuur, waarbij niet zeker is dat deze volledig kan worden gerealiseerd, omdat een onteigeningstitel ontbreekt. Met een neerwaartse bijstelling van 44 ha wordt de scope 1.208 ha.

Zandmaas, natuurontwikkeling:

In de begroting Deltafonds 2013 stond voor natuurontwikkeling 556 ha (plus 60 ha compensatie). Dit wijzigt in 427 ha (plus 60 ha compensatie). In het kader van de herijking van de EHS is bij het Zandmaasproject besloten 129 ha natuur niet te realiseren door de nevengeulen Belfeld en Sambeek uit de scope te halen. Deze nevengeulen leveren geen bijdrage aan de hoogwaterveiligheidsdoelstelling.

De aanpassing van de scope Grensmaas en Zandmaas is bij brief van 5 maart 2013 aan de Tweede Kamer gemeld (Kamerstuk 18 106 nr. 216)

Projectoverzicht Maaswerken; realisatie
   

Totaal

         

Budget in € mln

Oplevering

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

later

huidig

vorig

Project Maaswerken

                       

Projecten Limburg

                       

Grensmaas

151

149

66

6

14

19

19

4

4

19

2017/2024

2017/2024

Zandmaas

403

400

235

15

21

21

21

21

21

48

2017/2020

2017/2020

Programma Realisatie

554

549

301

21

35

40

40

24

24

69

   

Begroting (DF 1.01.04)

22

35

41

41

24

24

66

   

Overprogrammering (–)

0

1

0

1

1

0

0

– 3

   

Toelichting:

  • Grensmaas: het bereiken van de hoogwaterdoelstelling wordt voorzien in 2017. De grindwinning loopt door tot in 2024.

  • Zandmaas: De feitelijke oplevering wordt voorzien in de periode 2017/2020; het bereiken van de hoogwaterdoelstellingen echter al in 2015.

De kengetallen hieronder geven informatie over de stand van zaken van maatregelen ter verbetering van de waterveiligheid onder het Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP-2), en de programma’s Ruimte voor de Rivier (RvdR) en Maaswerken. Het geeft een meerjarig inzicht in de voortgang van de maatregelen van de betreffende programma’s. De beleidsinspanningen van de minister van IenM die onder hoofdstuk XII (artikel 11) vallen richten zich op de regie op deze programma’s. In de begroting van het Deltafonds wordt nader ingegaan op de uitvoering van deze projecten.

1.02 Overige aanlegprojecten

Motivering

Naast de grote projecten op het gebied van waterveiligheid zijn hieronder de overige aanlegprojecten beschreven.

Verkenningen en planuitwerkingsprogramma

Producten

Het verkenningen- en planuitwerkingsprogramma dient om een probleem of een initiatief met een maatschappelijke meerwaarde op het gebied van waterbeheer te verkennen en om daarna, indien nodig, uit alternatieven de beste oplossing voor het probleem te zoeken en voor te bereiden voor de uitvoering.

Op dit artikelonderdeel worden diverse projecten en programma’s verantwoord die zich in de MIRT-verkenningen en planuitwerkingsfase bevinden.

Projectoverzicht Verkenningen- en planuitwerkingsprogramma

Bedrag in € mln

Budget

 

Planning

 

Projectomschrijving

Huidig

vorig

PB of TB

Openstelling

Verplicht

       

Projecten Nationaal

       

nHWBP

3.195

3.522

div.

div.

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

       

Afsluitdijk: Versterking

602

593

2017

2021

Afsluitdijk: Inbouw pompen t.b.v. waterafvoer (voorheen ESA)

211

207

2017

2021

EPK Planuitw. en verkenningen Waterveiligheid (mn Afsluitdijk)

20

25

   

Ambitie Afsluitdijk

18

18

   

Projecten Oost-Nederland

       

Hoogwatergeul Kampen

0

52

   

Gebonden

       

Projecten Nationaal

       

nHWBP: Rijksprojecten

573

551

div.

div.

Projecten Limburg

       

Ooijen–Wanssum

121

127

2016

 

Projecten Oost-Nederland

       

Ruimte voor de Rivier Ijsseldelta

121

121

na 2020

na 2020

IJsselsprong Zutphen

18

18

   

Projecten Noord-Nederland

       

Integrale verkenning Legger Vlieland en Terschelling

3

3

2014

2015

Bestemd

5

0

   

Projecten in voorbereiding:

       

Projecten Nationaal

       

Beheer, Onderhoud en Vervanging nieuwe aanleg (LCC)

     

Steenbestortingen

       

Projecten Zuidwestelijke Delta

       

– Rijksstructuurvisie Grevelingen-Volkerak Zoommeer

     

– Zandhonger Oosterschelde

       

– Tidal Test Centre Grevelingen

       

– Overige projecten in voorbereiding

       

Gesignaleerde risico's:

       

Totaal programma planuitwerking en verkenning

4.887

     

Begroting DF 01.02.01

4.887

     

De belangrijkste mutaties zijn:

  • Conform de door de Tweede Kamer aangenomen wijziging van de Waterwet dragen zowel het Rijk als de waterschappen 50 procent bij aan de kosten van het nHWBP. Waterschapsprojecten in het nHWPB worden voor 90 procent (voorheen 100 procent) gefinancierd uit de begroting van het Deltafonds en 10 procent via de projectgebonden bijdrage van het betreffende waterschap. Dit is de verwerking van de aangepaste subsidiesystematiek in de ontvangsten en uitgavenreeksen voor het nieuwe Hoogwaterbeschermingsprogramma.

  • IJsseldelta-Kampen: Voor de IJsseldelta Kampen is de projectbeslissing (MIRT-3) in november 2012 genomen. Hoogwatergeul Kampen is overgeheveld naar het programma Ruimte voor de Rivier.

  • Ooijen–Wanssum: Ooijen–Wanssum is een gebiedsontwikkelingproject waarmee invulling wordt gegeven aan de korte termijn waterveiligheidsopgave in het gebied en bijgedragen wordt aan de lange termijn waterveiligheidsdoelstelling van het noordelijk Maasdal. Dijken worden aangelegd en verbeterd, de oude Maasarm wordt gereactiveerd en twee nevengeulen worden gegraven. De verkenning is afgesloten en de planuitwerking is in november 2012 van start gegaan, onder verantwoordelijkheid van de provincie Limburg.

  • Zandhonger Oosterschelde: Voor de aanpak van de zandhonger is in 2007 een MIRT-verkenning gestart, inclusief praktijkproeven. Uit de praktijkproeven Galgeplaat en Schelphoek blijkt dat suppleren van intergetijdengebied de meest effectieve maatregel is. In de periode voor 2028 kunnen de werkzaamheden beperkt blijven tot de Roggenplaat Aanpak van deze locatie is op korte termijn nodig vanwege de zeer sterke afkalving. Momenteel wordt ter afronding van de MIRT-verkenning, eind 2013, een structuurvisie opgesteld en opties voor medefinanciering onderzocht. Vervolgens kan besluitvorming over de financiering van het Rijk (EZ en IenM) plaatsvinden.

  • Tidal Test Centre Grevelingen: Rijk en regio starten najaar 2013 met een marktconsultatie voor de aanleg van een getijcentrale in de Brouwersdam. De regio is daarnaast bezig met de voorbereiding een Tidal Test Centre (TTC) voor de Grevelingen. Dit is een initiatief in het kader van de Topsector Water. In het TTC kunnen innovatieve pompen worden getest, waarmee elektriciteit kan worden gewonnen uit de getijdenbeweging. Het TTC kan hiermee een opmaat zijn voor een getijcentrale in de Brouwersdam. Door in werkingstelling van de Flakkeese Spuisluis, deze is gesitueerd in de Grevelingendam, komt in beperkte mate getij terug in het meest oostelijke deel van de Grevelingen. Hiermee komt een proeflocatie beschikbaar voor het TTC. De verwachting is dat nog in 2013 tot afrondende afspraken kan worden gekomen.

Om invulling te geven aan de toezegging (naar aanleiding van de Voorjaarsnota 2012 om meer inzicht in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028 per modaliteit te verstrekken), is hieronder de budgetflexibiliteit voor de periode 2012–2028 weergegeven voor aanleg planuitwerkingen en verkenningen.

Realisatieprogramma

Om een bijdrage te leveren aan het voldoen aan de wettelijke normen van de primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk én een bijdrage te leveren aan het beheer van de rijkswateren.

Rivierverruiming, niet zijnde Ruimte voor de Rivier

Langs de Maas, de Rijn, de Waal en de Lek worden rivierverruimingsprojecten uitgevoerd om een grotere waterafvoer te kunnen opvangen, de zogeheten NURG (Nadere Uitwerking Rivieren Gebied) projecten. Het NURG-programma wordt samen met het ministerie van Economische Zaken (EZ) uitgevoerd en draagt naast veiligheid ook bij aan de ruimtelijke kwaliteit van het rivierengebied (nieuwe natuur). Een aantal NURG-projecten is ook van belang voor het realiseren van de waterveiligheidsdoelstellingen van de PKB Ruimte voor de Rivier. De verwachting is dat de realisatie uiterlijk 2015 is afgerond. Voorbeelden zijn de projecten Afferdense en Deestse waarden en Rijnwaardense uiterwaarden.

Herstel steenbekledingen

Het herstel van de steenbekledingen in Zeeland is in 2015 gereed. In totaal is dan langs de Wester- en Oosterschelde 321 kilometer aan steenbekledingen vervangen.

Projectoverzicht; Realisatieprogramma
   

Totaal

         

Budget in € mln

Oplevering

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

later

huidig

vorig

Projecten Waterveiligheid

                       

Projecten Nationaal

                       

Deltafaciliteit Deltares

26

26

23

0

3

0

       

2013

2013

Dijkversterking en Herstel steenbekleding

852

845

613

60

87

66

25

     

2015

2015

Maatregelen i.r.t. rivierverruiming

188

189

125

5

21

20

17

     

2015

2015

Overige onderzoeken en kleine projecten

1.167

1.159

1.094

26

15

8

19

4

0

1

   

Programma Realisatie

2.233

2.219

1.855

91

126

94

61

4

0

1

   

Begroting (DF 1.02.02)

     

143

116

77

37

3

0

1

   

Overprogrammering (–)

0

   

52

– 10

– 17

– 24

– 1

0

0

   
1.03 Studiekosten

Motivering

Dit betreft enerzijds studie- en onderzoekskosten voor het Deltaprogramma (MIRT Onderzoeken) en daarnaast de overige studiekosten op het gebied van waterveiligheid.

Studie- en onderzoekskosten Deltaprogramma

Producten

Hieronder vallen studie- en onderzoekskosten voor het Deltaprogramma (MIRT Onderzoeken). Het Deltaprogramma is een programma van maatregelen, voorzieningen, onderzoeken en ambities gericht op de middellange en lange termijn waterveiligheid en zoetwatervoorziening van Nederland. Binnen het Deltaprogramma wordt gewerkt met negen deelprogramma’s1 (drie generieke en zes gebiedsgerichte deelprogramma’s), waarvan de onderstaande betrekking hebben op waterveiligheid.

Op dit onderdeel worden het Deltamodel en de Deelprogramma’s Kust, Veiligheid en Rivieren verantwoord.

  • Deltamodel: Dit is een geïntegreerde set van modellen om het waterhuishoudkundig systeem van Nederland door te rekenen voor het Deltaprogramma. Het Deltaprogramma heeft het in 2013 gebruikt om de effecten van maatregelen op het gebied van waterveiligheid en zoetwatervoorziening te berekenen. In 2014 worden die ervaringen gebruikt om het Deltamodel te verbeteren voor gebruik in de verdere uitwerking van maatregelen uit het Deltaprogramma.

  • Veiligheid: actualisering nieuwe normen voor waterveiligheid en deltadijken; gebiedsgerichte veiligheidsstrategieën.

  • Rivieren: Vanwege verwachte hogere rivierafvoeren van Maas en Rijntakken wordt voor het rivierengebied een integrale lange termijn opgave opgesteld met een te ontwikkelen strategie, die wordt uitgewerkt vanuit veiligheid, natuurdoelen, ruimtelijke kwaliteit en ruimtelijke ontwikkelingen. Deze wordt verbonden met de korte termijn opgaven, zoals de derde toetsingsopgave.

  • Kust: Onderzoek naar een duurzame veiligheidsstrategie voor de kust voortbouwend op het Nationaal Kader Kust en de Nationale Visie Kust die in september 2013 uitkomt.

1.04 GIV/PPS

Bij infrastructuurprojecten waarbij sprake is van publiek-private samenwerking bestaat de betaling uit een geïntegreerd bedrag voor ontwerp, aanleg, onderhoud en financiering gedurende een langdurige periode. De meest toegepaste vorm is Design, Build, Finance, Maintain (DBFM) waarbij de overheid pas na oplevering betaalt voor een dienst (beschikbaarheid) in plaats van betaling bij bereikte mijlpalen tijdens de bouwfase. Deze contractvorm garandeert een efficiënte en effectieve beschikbaarheid van de noodzakelijke capaciteit om, rekening houdend met de aspecten veiligheid en leefomgeving, een betrouwbaar systeem te realiseren. In de brief van 14 juni 2011 (Kamerstukken II, 2010/2011, 32 500 A, nr. 83; Prioritering Investeringen Mobiliteit en Water) is een lijst van in totaal 32 potentiële DBFM-projecten opgenomen. Op dit moment zijn nog geen geïntegreerde projecten bij de hoofdwatersystemen afgerond zodat op dit artikel nog geen uitgaven hoeven te worden verantwoord.

In de uitwerking van het Project Afsluitdijk wordt de mogelijkheid van een DBFM-contract nader onderzocht. Omdat besloten is om de projecten Volkerak Zoommeer en Verkenning Grevelingen samen te voegen en één Rijksstructuurvisie voor het gebied op te stellen, wordt een Public Private Comparator (PPC) hierover aangehouden.

1.09 Ontvangsten

Ontvangsten waterschapsprojecten

De aanvullende ontvangsten vanaf 2014 kunnen alleen gerealiseerd worden als de wijziging van de Waterwet (doelmatigheid en bekostiging hoogwaterbescherming) tijdig in werking treedt. Deze wijziging van de Waterwet vormt het uitgangspunt van de begroting en zal per 1 januari 2014 in werking treden. Het wetsvoorstel regelt dat de waterschappen vanaf 2014 de helft gaan bijdragen aan het Hoogwaterbeschermingsprogramma, conform het regeerakkoord en Bestuursakkoord Water. In 2014 gaat het om € 131 mln (prijspeil 2011) en vanaf 2015 € 181 mln per jaar. De middelen die samen met de rijksmiddelen beschikbaar zijn op de begroting, zullen eerst worden ingezet voor het HWBP-2 en vervolgens voor het nHWBP. Waterschappen ontvangen voor projecten uit het HWBP-2 100 procent subsidie en voor de nHWBP-projecten volgens de uitgangspunten van het wetsvoorstel 90 procent subsidie. De overige 10 procent betalen ze zelf. De heffing voor het nHWBP-gedeelte bestaat daardoor uit een solidariteitsdeel dat wordt verevend via het Deltafonds en het projectgebonden aandeel van 10 procent. Deze aangepaste subsidiesystematiek is in de ontvangsten en uitgavenreeksen voor het nieuwe Hoogwaterbeschermingsprogramma verwerkt.

In bijlage 4c is een nadere toelichting op de financieringsafspraken voor het hoogwaterbeschermingsprogramma opgenomen.

1

Twee van de deelprogramma’s worden uitgevoerd door het Ministerie van EZ. Dit zijn de programma’s Wadden en Zuidwestelijke Delta. Een van de programma’s wordt verantwoord op HXII, artikel 13: Deelprogramma nieuwbouw en herstructurering. De deelprogramma's Zoetwatervoorziening, Rijnmond Drechtsteden en IJsselmeergebied worden verantwoord onder artikel 2.03.

Licence