Base description which applies to whole site

01. Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.

DJI levert een bijdrage aan de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties, vreemdelingenbewaring en justitiële sancties jeugd (zie ook artikelonderdelen 34.3, 35.3 en 37.3).

Tabel 01.1 Meerjarige begroting van baten en lasten (x € 1.000)
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Baten

             

Omzet moederdepartement

2.145.851

2.215.224

2.089.729

2.096.959

2.046.985

1.934.992

1.901.314

Omzet overige departementen

0

0

0

0

0

0

0

Omzet derden

112.889

100.402

59.791

59.494

59.487

59.054

59.054

Rentebaten

205

250

250

250

250

250

250

Vrijval voorzieningen

4.216

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

             

Totaal baten

2.263.161

2.315.876

2.149.770

2.156.703

2.106.722

1.994.296

1.960.618

               

Lasten

             

Apparaatskosten

1.258.738

1.310.883

1.224.694

1.160.549

1.163.247

1.054.753

1.032.632

Personele kosten

1.039.512

1.025.339

1.019.507

957.194

962.953

855.528

838.495

– waarvan eigen personeel

980.126

983.339

980.507

922.194

929.953

825.528

808.495

– waarvan externe inhuur

59.386

42.000

39.000

35.000

33.000

30.000

30.000

Materiële kosten

219.226

285.544

205.187

203.355

200.294

199.225

194.137

– waarvan ICT

91.969

102.400

100.300

109.500

107.900

107.400

107.100

– waarvan bijdrage aan SSO’s (excl. bijdrage aan RGD voor justitiële inrichtingen)

9.279

10.000

9.000

9.000

9.000

9.000

9.000

Materiele programmakosten

956.501

945.112

1.021.079

957.261

992.372

859.816

850.986

Rentelasten

2.299

2.644

2.409

2.302

2.161

2.010

1.827

Afschrijvingskosten

49.801

48.024

47.343

42.428

39.347

36.407

35.363

– materieel

45.015

43.411

42.997

38.482

35.723

32.964

32.063

– waarvan ICT

7.201

6.512

6.450

5.772

5.358

4.945

4.809

– immaterieel

4.786

4.613

4.346

3 946

3.624

3.443

3.300

               

Overige kosten

             

– Dotaties voorzieningen

55.063

14.113

15.345

33.263

32.795

46.210

39.810

– Bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

2.322.401

2.320.776

2.310.870

2.195.803

2.229.922

1.999.196

1.960.618

               

Saldo van baten en lasten

– 59.240

– 4.900

– 161.100

– 39.100

– 123.200

– 4.900

0

Saldo baten en lasten als % totale baten

– 2,6%

– 2,1%

– 7,5%

– 1,8%

– 5,8%

– 0,2%

0%

Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten

De ontwikkeling in de meerjarenraming van baten en lasten wordt in belangrijke mate verklaard door de capaciteitsmutaties volgend uit het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ), het DJI-aandeel in de diverse kortingen en taakstellingen (onder andere Regeer- en Begrotingsakkoord).

Op 19 juni 2013 is de Kamer geïnformeerd over het Masterplan DJI (Kamerstukken TK, 24 587 nr. 535). In het Masterplan wordt onder meer ingezet op elektronische detentie en uitbreiding van het aantal meerpersoonscellen. De uitvoering van het Masterplan DJI heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Deze kosten worden volledig gedragen door VenJ en op de begroting ingepast door middel van een kasschuif. Vooralsnog staan de benodigde middelen gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën, zie ook de verticale toelichting (internetbijlage 2 bij de Miljoenennota) van hoofdstuk 86 aanvullende post algemeen. Doordat de benodigde middelen vooralsnog bij het Ministerie van Financiën staan gereserveerd en niet op de VenJ-begroting, ontstaat een negatief saldo van baten en lasten. Besluitvorming over het toevoegen van deze reservering aan de begroting van VenJ vindt jaarlijks plaats in de Najaarsnota.

Onderstaand wordt de beschikbare reeks voor DJI op de aanvullende post weergegeven.

Tabel 01.2 Beschikbare reeks op de aanvullende post (x € 1 mln.)
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Beschikbaar op aanvullende post

(hoofdstuk 86)

106,0

158,6

34,1

58,3

0

0

Onderstaand wordt de meerjarige begroting van baten en lasten PxQ onderbouwd.

PxQ -onderbouwing

Tabel 01.3 Overzicht opbouw volgens PxQ – benadering (x € 1 mln.)

Omschrijving

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Artikelonderdeel 34.3:

           

– Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reservecapaciteit)

1.032,1

1.005,8

978,0

968,6

972,7

968,7

– Extramurale sanctiecapaciteit

8,6

14,8

22,2

22,5

22,5

22,5

– Intramurale forensische zorg in GW

97,3

88,0

87,4

87,4

87,4

87,4

– FPC’s/forensische zorg

345,9

332,8

312,9

286,3

269,2

262,5

– Intramurale forensische zorg in GGZ-inst.

223,5

230,4

233,2

238,3

235,2

235,5

– Inkoop ambulante forensische zorg

59,2

55,0

55,0

55,0

56,0

56,0

– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reserve en aan te houden capaciteit)

142,6

116,8

81,3

65,4

65,4

65,4

Artikelonderdeel 35.3:

           

– Jeugdplaatsen (inclusief reserve en aan te houden capaciteit)

163,5

144,2

143

142

138,8

138,8

Subtotaal volgens PxQ

2.072,7

1.987,8

1.913,0

1.865,5

1.847,2

1.836,8

             

Capaciteit Caribisch Nederland (BES)

9,4

9,3

9,3

9,3

9,3

9,3

Arbeid

11,8

11,6

11,3

11,3

11,3

11,3

Verdrag België

40,1

         

Overige / diversen

48,8

48,5

48,5

48,5

48,1

48,1

Frictiekosten Masterplan DJI (personeel)

4,0

5,0

104,0

119,0

27,0

0

Frictiekosten Masterplan DJI (huisvesting/inventaris)

5,1

161,3

49,8

129,7

11,1

0

             

Overig niet in PxQ begrepen 1

124,1

87,4

59,9

46,6

45,2

55,1

             

Totaal lasten

2.320,8

2.310,9

2.195,8

2.229,9

1999,2

1.960,6

1

Het kabinet heeft besloten tot een aanvullend bezuinigingspakket van structureel € 6 mld. Dit pakket is noodzakelijk om de overheidsfinanciën weer in lijn te brengen met de economische realiteit. De departementale begrotingen leveren een budgettaire bijdrage leveren ter gedeeltelijke invulling van de bezuinigingspakket. De bijdrage van VenJ hierin bedraagt € 23,6 mln. Hiervan slaat € 4,1 mln. neer bij DJI. Deze is vooralsnog verwerkt in de post «overig niet in P*Q begrepen».

Toelichting meerjarige PxQ-onderbouwing

In bovenstaande tabel is per artikelonderdeel de uitkomst volgens de PxQ-systematiek gepresenteerd. De per artikelonderdeel gepresenteerde reeks loopt parallel met de ontwikkeling van de capaciteit. Verder is rekening gehouden met de kosten verbonden aan de bewaringscapaciteit in het Caribisch Nederland. Het gaat hier om een (structureel) bedrag van € 9,3 mln. ten behoeve van de exploitatie van 125 plaatsen. De bedragen onder de posten «frictiekosten Masterplan DJI» hebben betrekking op de frictiekosten personeel en afkoop boekwaarde van justitiële inrichtingen aan de Rijksgebouwendienst. Onder de post «overig niet in PxQ begrepen» zijn met name (incidentele) kosten opgenomen en middelen voor flankerend beleid die geen onderdeel zijn van de kostprijzen.

Baten

Omzet moederdepartement

Uitvoering van de kerntaak van DJI betekent het tegen kostprijzen leveren van een gedifferentieerd aanbod van detentie-, behandel- en opvangplaatsen. De omzet moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel kengetallen per artikelonderdeel). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de omzet moederdepartement.

Omzet derden

Arbeid

Het betreft hier de (bruto) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt ten behoeve van derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen.

Verdrag België

Het verdrag regelt dat Nederland tijdelijk de penitentiaire inrichting Tilburg en het daarbij behorende personeel ter beschikking stelt aan België en het volledige beheer van de inrichting tegen betaling verzorgt. Het verdrag was in eerste instantie voor 3 jaar (2010 tot en met 2012) afgesloten, maar is vooralsnog met een jaar verlengd (tot 2014). Het gaat om 650 detentieplaatsen. Gesprekken over toekomstige verlenging hebben nog niet geresulteerd in een besluit of overeenkomst.

Overig / diversen

Het gaat hier voornamelijk om de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring en het Internationaal Strafhof, de opbrengst ESF-subsidies en de afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen.

Rentebaten

Het betreft hier rentebaten als gevolg van een positieve rekening-courant verhouding met het Ministerie van Financiën, alsmede rentebaten door het gebruikmaken van de depositofaciliteit. Bij de berekening is uitgegaan van een gemiddeld rentepercentage van 0,3%.

Lasten

Personele kosten

Tabel 01.4 Personele kosten x € 1.000

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Ambtelijk personeel:

             

– Gemiddelde loonsom (x € 1,–)

57.000

57.000

57.000

57.000

57.000

57.000

57.000

– Aantal fte’s

16.140

15.988

15.500

15.000

14.500

14.140

14.140

Ambtelijk personeel

932.121

911.339

914.507

762.194

757.953

749.528

759.495

Reiskosten woon-/standplaats

23.145

23.000

20.000

19.000

18.000

17.000

17.000

Overige personele kosten

– 5.494

49.000

46.000

141.000

154.000

59.000

32.000

Externe inhuur

59.386

42.000

39.000

35.000

33.000

30.000

30.000

Totaal

1.039.512

1.025.339

1.019.507

957.194

962.953

855.528

838.495

Toelichting

DJI heeft als beleid om een deel van het personeel flexibel (dat wil zeggen inhuur via bijvoorbeeld een uitzendbureau) aan te trekken. Op deze wijze kan worden ingespeeld op wijzigingen in vraag en aanbod van capaciteit. Ook de (incidentele) kosten in het kader van sociaal flankerend beleid en de kosten voor onder andere post-actieven geraamd.

Materiële kosten

Onder deze post zijn de materiële apparaatskosten opgenomen. Dit betreft met name de DJI-brede ICT-kosten, bijdragen aan SSO’s ten behoeve van huisvesting hoofdkantoor DJI en interne SSC’s van DJI. Verder vallen onder deze post ook de personeelsgebonden exploitatiekosten en bureaukosten.

Materiële programmakosten

Onder deze post zijn de materiële programmakosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen. In het algemeen geldt, dat de gepresenteerde reeks parallel loopt aan de ontwikkeling van de capaciteit.

Tabel 01.5 Materiële programmakosten x € 1.000
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Financiering particuliere inrichtingen

319.303

323.887

323.464

308.250

294.627

283.617

284.320

Bijdrage aan RGD voor Rijks Justitiële Inrichtingen

291.989

293.788

372.683

324.798

372.335

253.778

243.978

Inkoopplaatsen forensische zorg

259.334

241.937

239.432

238.713

241.910

241.921

242.188

Kosten Justitieel ingeslotenen (rijksinrichtingen)

80.970

80.000

80.000

80.000

78.000

75.000

75.000

Overige kosten (o.a. kosten arrestanten op politiebureaus)

4.905

5.500

5.500

5.500

5.500

5.500

5.500

Totaal

956.501

945.112

1.021.079

957.261

992.372

859.816

850.986

De reeks «Financiering particuliere inrichtingen» betreft vooral de bekostiging van de particuliere justitiële jeugd- en tbs-inrichtingen alsmede de tbs-contractplaatsen in de GGZ en gehandicaptenzorg. De opgenomen reeks voor huisvesting heeft met name betrekking op de aan de Rijksgebouwendienst te betalen kosten van huur- en serviceovereenkomsten voor Rijks Justitiële Inrichtingen. De grote fluctuaties tussen de jaren houdt verband met de afkoop boekwaarde van Justitiële Inrichtingen aan de Rijksgebouwendienst. Ook de kosten verbonden aan de inkoop van forensische zorg in het strafrechtelijke kader is onder de post materiële programmakosten opgenomen.

De kosten Justitieel ingeslotenen betreffen de kosten die verband houden met de detentie (voeding, bewassing, geneeskundige verzorging, hygiënische zorg, recreatie/educatie, etc.). Onder de post «overig» zijn voornamelijk de kosten van arrestanten op politiebureaus opgenomen.

Rentelasten

Voor de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen wordt in beginsel een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën. De in dit kader te betalen rente wordt zichtbaar in de staat van baten en lasten en is verdisconteerd in de dagprijs. Uitgegaan is van een gemiddelde rente van 2,3% over de gemiddelde stand van de leningen per jaar.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen. De afschrijvingen vinden stelselmatig plaats, op lineaire basis en volgens voorgeschreven termijnen per activagroep en voorts op basis van de aanname dat de restwaarde (afgezien van uitzonderingen) nul is. De gehanteerde afschrijvingspercentages gaan in beginsel uit van de volgende gemiddelde levensduur:

  • inventaris/installaties 5–10 jaar

  • computerhard- en software 3–5 jaar

  • vervoermiddelen 4–5 jaar

  • overige materiële vaste activa 2–5 jaar

  • immateriële vaste activa 2–5 jaar

Overige kosten

De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de substantieel bezwarende functies (SBF).

Kasstroomoverzicht

Tabel 01.6 Kasstroomoverzicht x € 1.000
   

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

1

Rekening Courant RHB 1 januari

160.410

41.934

113.479

119.237

119.132

112.679

106.604

                 

2

Totaal operationele kasstroom

– 68.894

88.000

25.000

25.000

25.000

30.000

35.000

                 

3a

Totale investeringen

– 64.234

– 40.500

– 36.300

– 36.300

– 36.300

– 36.300

– 36.300

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen

11.482

0

0

0

0

0

0

3

Totaal investeringskasstroom

– 52.752

– 40.500

– 36.300

– 36.300

– 36.300

– 36.300

– 36.300

4a

eenmalige uitkering aan departement

0

0

0

0

0

0

0

4b

eenmalige uitkering door departement

0

0

0

0

0

0

0

4c

aflossing op leningen

– 11.830

– 14.455

– 19.243

– 23.305

– 28.653

– 32.275

– 32.923

4d

beroep op leenfaciliteit

15.000

38.500

36.300

34.500

33.500

32.500

31.500

4

Totaal financieringskasstroom

3.170

24.045

17.058

11.195

4.848

225

– 1.423

                 

5

Rekening Courant RHB 31 december

41.934

113.479

119.237

119.132

112.679

106.604

103.882

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.

Investeringskasstroom

Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in gebouwelijke voorzieningen, installaties en inventaris alsmede computer hard- en software.

In 2014 zijn de volgende investeringen gepland:

Tabel 01.7 Investeringen 2014 x € 1.000

Omschrijving

Vervanging

Uitbreiding

Totaal

Verbouw en nieuwbouw

10.000

1.900

11.900

Inventaris/installaties

9.800

1.700

11.500

Automatisering

9.600

1.000

10.600

Vervoermiddelen

2.000

300

2.300

Overige materiële activa

– 

– 

– 

Totaal

31.400

4.900

36.300

Financieringskasstroom

Het saldo van deze reeks heeft betrekking op het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën voor investeringen en de hierop betrekking hebbende aflossingen.

Tabel 01.8 Publiek Private Samenwerking (PPS) x € 1 mln.

Omschrijving

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Detentiecentrum Rotterdam

13,0

10,3

10,3

10,3

10,3

10,3

10,3

Justitieel Complex Schiphol

1,3

5,5

6,0

6,0

6,0

6,0

6,0

Penitentiaire inrichting Zaanstad 1

– 

– 

– 

– 

n.n.b.

n.n.b.

n.n.b.

Totaal

14,3

15,8

16,3

16,3

16,3

16,3

16,3

1

De ingebruikname van deze inrichting staat gepland in 2016. Gelet op de stand van zaken (onder andere aanbestedingsprocedure) kan nog geen kostenindicatie worden gegeven.

Toelichting

De kosten van het detentiecentrum Rotterdam worden geraamd op € 10,3 mln. bij een geraamd aantal ingeslotenen van ruim 500. In dit bedrag zijn naast de kosten voor huisvesting ook de facilitaire kosten, de kosten voor de verzorging en afschrijvingen opgenomen. De personele kosten vormen geen onderdeel van de PPS-constructie.

In het Justitieel Complex Schiphol is naast een detentiecentrum van DJI ook een aanmeldcentrum (IND) en een rechtbank gehuisvest. Het pand is eind 2012 in gebruik genomen. De aandeel in de kosten voor DJI wordt geraamd op € 6,0 mln. (exclusief huur grond en mijlpaalbetalingen).

Kengetallen per doelstelling

Capaciteiten en prijzen

Als belangrijkste indicator voor zowel de rijks- als particuliere inrichtingen alsmede de inkoopplaatsen geldt de capaciteitseenheid (plaats, bed) ten behoeve van gedetineerden, pupillen en tbs-gestelden. Op basis hiervan en aan de hand van de overeengekomen prijs per capaciteitseenheid vindt bekostiging (in termen van PxQ) van DJI plaats.

Artikelonderdeel 34.3

Tabel 01.9 Overzicht intramurale sanctiecapaciteit
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2014

12.166

11.915

11.484

11.496

11.482

11.530

11.530

Verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– strafrechtelijke sanctiecapaciteit

11.430

11.212

11.094

11.101

11.086

11.132

11.132

– inbewaringgestelden op politiebureaus

57

20

20

20

20

20

20

– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen

96

114

114

114

114

114

114

Reservecapaciteit

583

569

256

261

262

264

264

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag

             

– operationele capaciteit (x € 1,–)

259

246

244

237

235

235

234

– reserve capaciteit (x € 1,–)

113

66

66

66

66

66

66

               

Totaal kader PxQ (x € 1 mln.)

             

– operationele en reservecapaciteit

1.110,0

1.032,1

1.005,8

978,0

968,6

972,7

968,7

               

Bezettingsgraad (in %) 1

89,6

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

1

betreft het percentage van de direct inzetbare capaciteit exclusief inbewaringgestelden op politiebureaus.

Toelichting intramurale sanctiecapaciteit

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling in de intramurale sanctiecapaciteit weer. Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2013 is de productietaakstelling bijgesteld in verband met de uitvoering van het Masterplan DJI en de PMJ-uitkomsten 2014. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 66,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn. De prijsdaling ten opzichte van 2012 houdt verband met het realiseren van reservecapaciteit in meerpersoonsvariant (MPC) in plaats van eenpersoonsvariant (EPC).

Tabel 01.10 Overzicht extramurale sanctiecapaciteit
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2014

401

455

625

800

800

800

800

Verdeeld naar:

             

(B)PP met of zonder ET 1

401

455

0

0

0

0

0

Elektronische Detentie

0

0

625

800

800

800

800

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

47

52

65

76

77

77

77

               

Totaal kader PxQ (x € 1 mln.)

6,9

8,6

14,8

22,2

22,5

22,5

22,5

1

Het betreft hier het aantal door DJI uitgevoerde penitentiaire programma’s (PP), eventueel in combinatie met een aanvullende maatregel als elektronisch toezicht (ET).

Toelichting extramurale sanctiecapaciteit

Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2013 is de productietaakstelling bijgesteld op grond van de invoering van elektronische detentie (ED). De (gewogen) gemiddelde prijs bestaat uit de prijs van een lichte, een midden en een uitgebreide variant van ED, met een oplopende mate van toezicht en controle.

Tabel 01.11 Overzicht intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in Gevangeniswezen
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2014

692

680

620

620

620

620

620

               

Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

399

392

389

386

386

386

386

Totaal kader PxQ (x € 1 mln.)

100,8

97,3

88,0

87,4

87,4

87,4

87,4

Toelichting PPC plaatsen

Op grond van het Masterplan DJI is de capaciteitstaakstelling neerwaarts bijgesteld.

Tabel 01.12 Overzicht FPC’s / Forensische zorg
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2014

2.077

1.858

1.730

1.630

1.491

1.389

1.339

Verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– rijks FPC’s

392

373

362

362

145

145

145

– Tbs-capaciteit bij particuliere instellingen

1.584

1.485

1.368

1.268

1.346

1.244

1.194

Reservecapaciteit (rijk/part.)

101

0

0

0

0

0

0

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag:

             

operationele capaciteit (x € 1,–)

496

510

527

526

526

531

537

reservecapaciteit (x € 1,–)

173

           
               

Totaal kader PxQ (x € 1 mln.)

             

– operationele capaciteit

364,1

345,9

332,8

312,9

286,3

269,2

262,5

               

Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (in %) 1

90,0

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

1

betreft percentage direct inzetbare capaciteit

Toelichting FPC’s

Op grond van het Masterplan DJI is de capaciteitstaakstelling neerwaarts bijgesteld. De gemiddelde prijs daalt als gevolg van tariefmaatregelen en stijgt als gevolg van de gefaseerde invoering van de normatieve huisvestingscomponent (NHC).

Tabel 01.13 Overzicht intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ instellingen/ Gehandicaptenzorg 2012
   

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2014

1.546

1.620

1.835

1.836

1.871

1.805

1.802

Verdeeld naar:

             

Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader

1.337

1.410

1.625

1.626

1.661

1.643

1.640

Inkoop forensische zorg voor gedetineerden

209

210

210

210

210

162

162

               

Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

329

378

344

348

349

357

358

               

Totaal kader PxQ (x € 1 mln.)

185,7

223,5

230,4

233,2

238,3

235,2

235,5

Toelichting intramurale inkoopplaatsen GGZ

De ontwikkeling van de dagprijs daalt als gevolg van taakstellingen en efficiencykortingen maar stijgt als gevolg van de Normatieve Huisvestingscomponent (NHC) en loon- en prijsbijstellingen in het particuliere (zorg)veld (OVA).

Naast de inkoop van de in bovenstaande tabel genoemde intramurale plaatsen, is in 2014 € 55 mln. beschikbaar voor de inkoop van ambulante zorg voor personen met een strafrechtelijke titel. Dit bedrag loopt op naar € 56 mln. per 2017. De mutaties op het beschikbare bedrag houden onder meer verband met het honoreren van autonome groei, tariefmaatregelen op grond van het Masterplan DJI en extra middelen voor de opbouw van ambulante forensische zorg (zoals For-FACT) op basis van de Meerjarenovereenkomst Forensische Zorg 2013–2017.

Tabel 01.14 Overzicht capaciteit vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2014

2.076

2.009

1.762

1.179

933

933

933

Verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

1.751

1.691

1.522

1.179

933

933

933

– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw)

166

168

50

50

50

50

50

– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw)

1.382

1.361

1.352

1.009

763

763

763

– inbewaringgestelden op politiebureaus

1

1

0

0

0

0

0

– uitzetcentra

202

161

120

120

120

120

120

Reservecapaciteit

325

318

240

0

0

0

0

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct

             

inzetbare capaciteit (x € 1,–)

196

193

191

189

192

192

192

               

Totaal kader PxQ (x € 1 mln.)

             

– direct inzetbare capaciteit

125,3

119,1

106,1

81,3

65,4

65,4

65,4

– reservecapaciteit

14,8

13,8

10,7

       
               

Bezettingsgraad (in %) 1

59,0

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

1

betreft direct inzetbare capaciteit exclusief inbewaringgestelden politiebureaus en uitzetcentra.

Toelichting capaciteit vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2013 is de (samenstelling van de) productietaakstelling per 2014 gewijzigd als gevolg van het reduceren van de capaciteit conform het Masterplan DJI.

De reservecapaciteit wordt tot 2015 gefinancierd tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 119,– per plaats/per dag). Indien deze capaciteit moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.

Tabel 01.15 Overzicht in stand te houden capaciteit
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2014

700

395

0

0

0

0

0

Verdeeld naar:

             

In stand te houden capaciteit korte termijn inzetbaar

330

330

         

In stand te houden capaciteit lange termijn inzetbaar

370

65

         
               

Totaal kader PxQ (x € 1 mln.)

13,6

9,7

         

Toelichting in stand te houden capaciteit vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

Bovenstaande tabel geeft de in stand te houden capaciteit weer. Het gaat hier om (over)capaciteit die slechts zeer beperkt gefinancierd is (onder andere kosten huurcontract). Vanaf 2014 zal de in stand te houden capaciteit worden verlaagd naar nul, conform Masterplan DJI.

Artikelonderdeel 35.3

Tabel 01.16 Overzicht Jeugdplaatsen
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2014

950

950

777

777

777

689

689

verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– rijks jeugdinrichtingen

358

358

319

319

319

257

257

– particuliere jeugdinrichtingen

442

442

331

331

331

343

343

Reservecapaciteit

150

150

127

127

127

89

89

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag

             

operationele capaciteit (x € 1,–)

552

528

600

595

591

588

588

reservecapaciteit (x € 1,–)

132

135

135

135

135

135

135

               

Totaal kader PxQ (x € 1 mln.)

             

– operationele en reserve capaciteit

168,4

154,2

142,4

141,2

140,2

128,8

128,8

               

Bezettingsgraad (in %)

72,8

90,0

90,0

90,0

90,0

90,0

90,0

Toelichting capaciteit jeugdplaatsen

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van het aantal plaatsen in de JJI’s weer. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig wederom moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.

Met ingang van 2017 is de operationele capaciteit van de sector JJI van DJI teruggebracht tot 600. Er blijven 89 reserveplaatsen beschikbaar om een eventueel stijgende instroom te kunnen opvangen. Een te lage bezetting in de JJI’s is risicovol voor de kwaliteit van het werk in de inrichtingen. Ten gevolge van de taakstelling voor de sector JJI (Masterplan DJI) wordt een tweetal reeds buitengebruik gestelde Rijksgebouwen in 2014 definitief afgekocht.

Tabel 01.17 Overzicht in stand te houden capaciteit
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Stand ontwerpbegroting 2014

252

188

36

36

36

202

202

               

Totaal kader PxQ (x € 1 mln.)

12,1

9,3

1,8

1,8

1,8

10,0

10,0

Toelichting in stand te houden capaciteit jeugd

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteiten weer. In het kader van het Regeerakkoord (en Masterplan DJI) wordt de in stand te houden capaciteit verder gereduceerd. Vanaf 2017 neemt het aantal weer toe als gevolg van de terug in gebruik name van verhuurde capaciteitsplaatsen.

Licence