Base description which applies to whole site

2.1 Artikel 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte

Tabel 1 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte

11

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

106.849

131.548

238.397

Uitgaven

189.659

‒ 33.494

156.165

11.01 Verkenningen

5.791

‒ 1.791

4.000

11.02 Korte termijn mobiliteitsmaatregelen

672

‒ 672

 

11.03 Reserveringen

183.196

‒ 41.013

142.183

11.03.01 Programma's

7.001

‒ 2.000

5.001

11.03.02 Overige reserveringen

144.309

‒ 17.794

126.515

11.03.03 Reserveringen Coalitieakkoord

31.886

‒ 21.219

10.667

11.04 Generieke investeringsruimte

0

9.982

9.982

Ontvangsten

   

11.09 Ontvangsten

   

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van artikel 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte wordt in 2023 verhoogd met € 131,5 miljoen.

De mutaties bij de verplichtingen sluiten grotendeels één-op-één aan bij de toelichtingen op de uitgaven, met uitzondering van enkele verschillen. Deze worden hieronder nader geduid:

  • Het verplichtingenbudget op artikel 11.03 bij de opdracht Schoon Emissieloos Bouwen (SEB) is lager dan de geraamde uitgaven op artikel 11.03 bij SEB (€ 10,3 miljoen). De opdracht SEB wordt in 2023 verleend. Rijkswaterstaat geeft invulling aan deze opgave via de Strategie Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur, waarmee wordt bijgedragen aan de reductie van stikstof, fijnstof en broeikasgasemissies;

  • De subsidiebeschikking HOV-net Zuid-Holland Noord wordt verlaagd. Het beschikbaar gekomen bedrag van deze projecten wordt toegevoegd aan de investeringsruimte in 2026. De verplichtingen worden al in 2023 overgeboekt:

  • De actualisering van de programmering van de verplichtingen op artikel 11.01, 11.03 en 11.04 wijken af van de actualisering (kasschuiven) op de uitgaven. Dit komt door een verplichtingenschuif op 11.01 om de dekking voor de reservering van de Merwede Linge Lijn in de juiste jaren te zetten. Daarnaast vindt er in 2023 een verplichtingeschuif plaats omdat er extra verplichtingenruimte nodig is ten behoeve van de vrije investeringsruimte 11.04.

  • Tot slot vindt er een overboeking naar HXII plaats voor TVOV. De verplichtingen van € 65 miljoen zijn in het jaar 2023 aangegaan. Terwijl de kasuitgaven verspreid zijn over meerdere jaren. Zie nadere toelichting van de kasuitgaven hieronder.

Uitgaven

Artikel 11.01 Verkenningen

De verlaging van dit artikelonderdeel met € 1,8 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Overboeking naar artikel 12: A2 Den Bosch-Deil (- € 4,8 miljoen)

Dit betreft een specifieke uitkering aan de provincie Gelderland en Noord-Brabant voor de Quick Win A2 Deil-Vught. Dit budget wordt overgeboekt naar artikelonderdeel 12.03. Vanuit dit artikelonderdeel wordt de specifieke uitkering overgeboekt naar de provincies.

Kasschuiven verkenningen (€ 47,3 miljoen)

Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren. Het gaat voornamelijk om een schuif naar voren op het project OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (€ 56,9 miljoen). Deze middelen worden ingezet voor de opgave aanleg spoor en op dit artikelonderdeel in het juiste ritme gezet ter dekking van die opgave. Daarnaast wordt op het project Oude Lijn € 8 miljoen naar achteren geschoven. Deze middelen zijn niet in 2023 benodigd op dit project.

Loon- en Prijsbijstelling 2023 (€ 2,5 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Dekking herprioritering spoor(€ - 56,9 miljoen)

De opgave op aanleg spoor wordt gedekt uit het project OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer. In 2023 gaat het om € 56,9 miljoen. Dit wordt overgeboekt naar artikelonderdeel 11.04. Vanuit dit artikelonderdeel worden de middelen toegevoegd aan de opgave aanleg spoor.

Startbeslissing Oude Lijn (€ 10,1 miljoen)

In het BO MIRT 2022 van november 2022 is de startbeslissing Oude Lijn genomen. Het budget wordt om die reden overgeboekt van 11.03 (reserveringen) naar 11.01 (verkenningen).

Artikel 11.03 Reserveringen

De verlaging van dit artikelonderdeel met € 41 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Kasschuiven reserveringen (- € 52,1 miljoen)

Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren. Voor veel reserveringen is minder kasbudget in 2023 nodig dan eerder voorzien. De grootste schuiven vinden plaats op:

  • Reservering Slimme en Duurzame mobiliteit (- € 35,4 miljoen): De middelen zijn niet benodigd in 2023 en schuiven door naar 2024;

  • Stedelijk OV Den Haag/Rotterdam (- € 5,4 miljoen): De middelen van de bijdrage BZK voor CID Binckhorst zijn naar verwachting in 2026 benodigd en schuiven weg uit 2023;

  • Brainport Eindhoven (- € 2,9 miljoen): voor het project Brainport Eindhoven zijn in 2023 minder middelen benodigd dan voorzien;

  • Lelylijn (- € 2,8 miljoen): voor het project Lelylijn zijn in 2023 minder middelen benodigd dan voorzien.

Loon- en Prijsbijstelling 2023 (€ 5,7 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Opgave herprioritering Spoorwegen (€ 16 miljoen)

Op dit artikelonderdeel is een reservering getroffen voor de voortzetting gebiedsprogramma's (€ 6 miljoen) en voor de reserving modaliteit specifieke keuzes (€ 10 miljoen). De middelen worden overgeboekt uit artikelonderdeel 11.04.

Opgave herprioritering vaarwegen (€ 3 miljoen)

De reservering modaliteitspecifieke keuzes is aangevuld met € 3 miljoen. De middelen worden overgeboekt uit artikelonderdeel 11.04.

Startbeslissing Oude Lijn (€ -10,1 miljoen)

In het BO MIRT 2022 van november 2022 is de startbeslissing Oude Lijn genomen. Het budget wordt om die reden overgeboekt van 11.03 (reserveringen) naar 11.01 (verkenningen).

Overboeking artikel 13: knooppuntontwikkeling OV (- € 5 miljoen)

Voor een incidentele specifieke uitkering voor de gemeente Nijmegen in het kader van knooppunontwikkeling OV is € 5 miljoen overgeboekt naar artikelonderdeel 13.03. Vanuit dit artikelonderdeel wordt de specifieke uitkering overgeboekt naar de gemeente Nijmegen.

Tot slot is de som van de overige mutaties gelijk aan € 1,5 miljoen.

Artikel 11.04 Generieke Investeringsruimte

De verhoging van dit artikelonderdeel met circa € 10 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende mutaties:

Kasschuiven investeringsruimte (€ 70 miljoen)

Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren. Dit is het gevolg van de verwerking herprioritering en de invulling taakstelling. Hierdoor was in 2023 een tekort ontstaan van € 70 miljoen. Middels een kasschuif is dit tekort opgelost.

Loon- en Prijsbijstelling 2023 (€ 33,1 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Overboeking naar artikel 12: Opgave herprioritering Hoofdwegennet (- € 2 miljoen)

Voor de voortzetting gebiedsprogramma's wordt € 2 miljoen overgeboekt naar artikel 12.

Overboekingen naar artikel 15 en 11.03: Opgave herprioritering Hoofdvaarwegennet (- € 26 miljoen):

Vanuit de herprioritering zijn middelen vrijgemaakt voor diverse projecten met budgettekorten. Het gaat om de Averijhaven (Energiehaven) IJmuiden, voor de PFAS-kosten NST, voor de bruggen Prinses Margrietkanaal en de Tegenvaller project MOC Kustwacht. Deze middelen worden overgeboekt naar artikel 15. Daarnaast wordt de modaliteitspecifieke reservering voor vaarwegen aangevuld op artikelonderdeel 11.03.

Overboeking naar artikel 12: Prijsstijgingen A24 Blankenburg verbinding en A16 Rotterdam (- € 15 miljoen)

Dit betreft aanvullende budget voor de projecten A24 Blankenburg verbinding en A16 Rotterdam, die te maken hebben gehad met excessieve prijsstijgingen. De middelen worden in meerdere tranches uitgekeerd. De middelen worden toegevoegd aan artikelonderdeel 12.04.

Overboeking naar artikel 12: Capaciteit beheer en onderhoud (- € 5,6 miljoen)

In 2023 wordt er € 5,6 miljoen toegevoegd aan de apparaatkosten RWS om de capaciteit op gebied van beheer en onderhoud te verhogen. De middelen worden toegevoegd aan artikelonderdeel 12.06.

Overboeking naar artikel 12: Toevoeging Planstudiebudget voor stikstof (- € 5,9 miljoen)

Dit betreft een toevoeging van middelen aan het Planstudiebudget ter compensatie van extra planstudiekosten als gevolg van stikstofproblematiek. De middelen worden toegevoegd aan artikelonderdeel 12.03.

Overboeking naar HXII voor TVOV (- € 38,4 miljoen)

Het betreft de overboeking naar Hoofdstuk XII voor de bijdrage Transitievangnet OV (TVOV). Deze middelen worden op artikel 16 van Hoofdstuk XII betaald aan de vervoerders.

Tot slot is de som van de overige mutaties gelijk aan circa € 0,2 miljoen.

Licence