Base description which applies to whole site

2.2 Artikel 12 Hoofdwegennet

Toelichting

Op dit artikel is ten opzichte van de 2e suppletoire begroting (Najaarsnota) in 2024 € 98,5 miljoen minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 552,7 miljoen minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 13,7 miljoen hoger dan begroot bij de Najaarsnota 2024.

Verplichtingen

De lagere verplichtingen van € 576,5 miljoen doen zich voornamelijk voor op het artikelonderdeel 12.03 Ontwikkeling. Op dit artikelonderdeel is € 410,3 miljoen minder gerealiseerd dan begroot. Dit overschot is via het saldo van 2024 naar 2025 geschoven. De grootste saldomutaties doen zich voor bij de volgende projecten:

  • Geluidsaneringsprogramma- weg (- € 13,8 miljoen): er is minder verplicht doordat bij de gevelisolatieprojecten veel minder objecten in uitvoering komen dan was geraamd en de regio's kampen met vertragingen door onvoldoende capaciteit bij de aannemer.

  • A10 Knooppunt de Nieuwe Meer en Amstel (- € 7,5 miljoen) : dit komt met name doordat er uiteindelijk een grote wijziging met de aannemer niet is ondertekend.

  • A4-A44 Rijnlandroute (- € 15,4 miljoen): dit betreft de afdracht aan het BTW-compensatiefonds inzake de subsidie-beschikking Rijnlandroute (t.g.v. Provincie Zuid-Holland).

  • N35 Wijthmen-Nijverdal (- € 11,6 miljoen): het project is momenteel getemporiseerd wegens stikstof. Er is geen actief projectteam, projectbeheersing en financieel management.

  • A1 Apeldoorn-Azelo (- € 7,5 miljoen): er was veel onzekerheid over de nog op te treden risico's waardoor die verplichtingen niet meer zijn aangegaan in 2024.

  • Doorfietsroutes (- € 18 miljoen): voorziene opdrachten zijn niet vastgelegd in 2024.

  • Vrachtwagenheffing (- € 300 miljoen): voor exploitatie kosten programma vrachtwagenheffing schuiven de verplichtingen door. Dit komt door het gevolg van de aanbesteding voor de exploitatiefase van de vrachtwagenheffing in de periode 2026-2032 die net niet in 2024 gegund is. De werkzaamheden voor van de aanbesteding is wel in volle gang. De prognose is dat de aanbesteding in 2025 gegund wordt.

  • Het restant (- € 36,5 miljoen) wordt onder andere veroorzaakt door diverse lagere realisaties bij verschillende projecten, zoals bij de A12/A27 Ring Utrecht (- € 4,8 miljoen), A4 Haaglanden-N14 (- € 7 miljoen), realisatie Vrachtwagenheffing (- € 6,4 miljoen), Schiphol/Amsterdam/Almere (- € 4,4 miljoen) en kleine projecten (- € 5 miljoen).

Op het artikelonderdeel voor onderhoud en vernieuwing zijn € 61,4 miljoen lagere verplichtingen gerealiseerd. Daarnaast zijn de verplichtingen op het artikelonderdeel geïntegreerde contractvormen/PPS verlaagd met € 104,8 miljoen. Dit komt voornamelijk doordat bij het project A27 Houten-Hooipolder verplichtingen naar 2025 zijn geschoven. Door de laatste inzichten in de ontwerpplanning van het project wordt de afronding van de definitieve ontwerpen voor beide contracten verder naar achter geschoven. Dit betekent dat de kosten voor fase 2 pas later gerealiseerd gaan worden.

Uitgaven

12.02 Onderhoud en Vernieuwing

Op dit artikelonderdeel is € 31,4 miljoen minder gerealiseerd dan begroot bij de 2e suppletoire begroting. Dit overschot is via het saldo van 2024 naar 2025 geschoven. De grootste saldomutaties doen zich voor op het vervanging- en renovatieprogramma (- € 30,2 miljoen):

  • Vervanging en Renovatie projecten (- € 16 miljoen): bij een aantal projecten wordt budget doorgeschoven naar 2025. Onder andere bij het project N99 Kooijbrug (- € 3,8 miljoen), waarbij de planning verder naar achter is geschoven omdat de herberekeningen en het controleren van de raming langer duurde dan gepland door grote verschillen met de conceptraming van de aannemer. Ook bij de Blankenburgverbinding (- € 6,3 miljoen) en de renovatie van de N3 Papendrechtse brug (- € 1,3 miljoen) is minder gerealiseerd dan begroot.

  • Intelligente Wegkantsystemen (- € 1,2 miljoen): het project heeft vertraging opgelopen waardoor een deel van de werkzaamheden nog moet worden opgedragen, hierdoor schuift budget door.

  • Vernieuwing naar DBFM (- € 6,3 miljoen): dit betreft de decemberbrief mutatie en heeft te maken met de betaling aan Vlaardingen.

12.03 Ontwikkeling

Op dit artikelonderdeel is € 63,3 miljoen minder gerealiseerd dan begroot bij de 2e suppletoire begroting. Dit overschot is via het saldo van 2024 naar 2025 geschoven. De grootste saldomutaties doen zich voor op het aanlegprogramma (- € 46,4 miljoen):

  • Schiphol/Amsterdam/Almere (SAA) (- € 6,6 miljoen): de reservering onvoorzien van het project wordt doorgeschoven naar 2025. Dit jaar was dit bedrag gereserveerd voor de Vaststellingsovereenkomsten extreme prijsstijgingen van het project A9 Badhoevedorp (A9 BaHo), echter is later afgesproken dat het programma dit pas in 2026/2027 zal betalen.

  • Geluidsaneringsprogramma- weg (- € 11,3 miljoen): er is minder verplicht doordat bij de gevelisolatieprojecten veel minder objecten in uitvoering komen dan was geraamd en de regio's kampen met vertragingen door onvoldoende capaciteit bij de aannemer.

  • A10 Knooppunt de Nieuwe Meer en Amstel (- € 7,5 miljoen) : dit komt met name doordat er uiteindelijk een grote wijziging met de aannemer niet is ondertekend.

  • A4-A44 Rijnlandroute (- € 15,4 miljoen): dit betreft de afdracht aan het BTW-compensatiefonds inzake de subsidie-beschikking Rijnlandroute (t.g.v. Provincie Zuid-Holland).

  • Realisatie Vrachtwagenheffing (- € 8,2 miljoen): als gevolg van een vertraging in conditioneringsonderzoekenen en het komen tot detailplanningsafspraken met de uitvoeringsaannemers, zijn de in Q4-2024 geplande uitvoeringswerkzaamheden doorgeschoven naar 2025.

Op het artikelonderdeel planning- en studies is er € 8,7 miljoen minder gerealiseerd dan begroot. Dit komt voornamelijk door programma Publiek vervoer (- € 6,2 miljoen), doordat eind 2024 het initiële contract is aangegaan voor de pilot publiek vervoer Zeeland. De kosten vielen aanzienlijk lager uit. Het gevolg was dat in 2024 geen kosten werden gemaakt en de kasbudgetten doorschuiven naar 2025. In de loop van 2025 en verder zullen nieuwe contracten worden afgesloten.

Daarnaast is het artikelonderdeel optimalisering gebruik met € 8,2 miljoen verlaagd, dat komt voornamelijk doordat de betalingen van de subsidie Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit (DITM) (- € 3,2 miljoen) niet allemaal zijn doorgegaan. Dit komt doordat niet alle geplande activiteiten door de samenwerkingsverbanden in 2024 uitgevoerd zijn. Daarom schuift het bedrag door naar 2025 om alsnog tot uitputting te kunnen komen. Verder is voor de regeling Slim Veilig Duurzaam Mobiliteit minder uitgegeven doordat het maken van concrete afspraken langer duurt dan voorzien (- € 3 miljoen).

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

Op dit artikelonderdeel is € 3,8 miljoen minder gerealiseerd dan begroot bij de 2e suppletoire begroting. Dit overschot is via het saldo van 2024 naar 2025 geschoven. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende projecten:

  • Aflossing tunnels (- € 4,4 miljoen): er zjin minder uitgaven in 2024 doordat er een lagere onderhoudsvergoeding is gekregen. Dit wordt bepaald door het aantal voertuigen dat door de tunnel heen gaat.

  • SAA A9 Badhoevedorp-Holendrecht (- € 4,3 miljoen): er zijn lagere uitgaven bij het niet-DBFM deel van het contract doordat de betaling van de vergoeding voor de Schipholbrug is doorgeschoven naar 2025.

  • A27 Houten-Hooipolder (€ 5,5 miljoen): de hogere uitgaven komen door hogere engineeringskosten van de opdrachtnemer (fase 1) en hogere apparaatskosten van de opdrachtgever.

  • Het restant (€ 7 miljoen) wordt veroorzaakt door diverse hogere realisaties bij verschillende projecten, zoals bij A15 Maasvlakte-Vaanplein (- € 3,1 miljoen), A16 Rotterdam (€ 5,9 miljoen) en Blankenburgverbinding (€ 5,1 miljoen) en diverse kleinere projecten (- € 8,5 miljoen).

Ontvangsten

Op de ontvangsten is € 13,6 miljoen meer ontvangen dan begroot bij de 2e suppletoire begroting. De ontvangen bedragen zijn via het saldo van 2025 naar 2024 geschoven. Het gaat hierbij voornamelijk om de volgende projecten:

  • Vrachtwagenheffing en Tijdelijke Tolheffing (€ 13,5 miljoen): de hogere ontvangsten worden veroorzaakt door een eindafrekening van de RDW en het CJIB voor de programma's Vrachtwagenheffing en Tijdelijke Tolheffing. De niet-bestede middelen worden teruggeboekt naar het programmabudget op het Mobiliteitsfonds.

  • Het restant (€ 0,1 miljoen) wordt veroorzaakt door diverse lagere realisaties bij verschillende projecten.

Licence