Base description which applies to whole site

3.2 Artikel 12 Hoofdwegennet

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 12 Hoofdwegennet

12

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

6.379.371

15.811

6.395.182

Uitgaven

4.028.883

‒ 5.751

4.023.132

12.01 Exploitatie

6.791

1.231

8.022

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

6.791

1.231

8.022

12.02 Onderhoud en vernieuwing

1.384.835

32.980

1.417.815

12.02.01 Onderhoud

1.100.896

26.081

1.126.977

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

1.100.896

26.081

1.126.977

12.02.04 Vernieuwing

283.939

6.899

290.838

12.03 Ontwikkeling

836.754

‒ 91.323

745.431

12.03.01 Aanleg

394.249

‒ 41.162

353.087

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

3.200

3.200

12.03.02 Planning en studies

248.195

72.277

320.472

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

12.320

‒ 269

12.051

12.03.03 Optimalisering gebruik

194.310

‒ 122.438

71.872

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

1.013.177

‒ 4.049

1.009.128

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

787.326

55.410

842.736

12.06.01 Apparaatskosten RWS

672.201

33.447

705.648

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

672.201

33.447

705.648

12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

115.125

21.963

137.088

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

115.125

21.963

137.088

Ontvangsten

166.287

‒ 48.112

118.175

12.09 Ontvangsten

166.287

‒ 48.112

118.175

12.09.01 Ontvangsten

37.308

6.149

43.457

12.09.02 Tolopgave

128.979

‒ 54.261

0

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel Hoofdwegennet voor 2025 wordt met € 15,8 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

Overboeking Vrachtwagenheffing (- € 10,7 miljoen)

RWS krijgt opdracht voor het uitvoeren en realiseren van wegbeheerderstaken in de periode januari tot en met december 2025 op basis van afspraken die zijn vastgelegd in de uitvoeringsovereenkomst realisatie vrachtwagenheffing IenW-RWS.

Overboeking Laadinfra voor Schoon Emissieloos Bouwen (€ 13,4 miljoen)

Dit betreft een overboeking uit het Klimaatfonds aan het landelijke taken budget van RWS. Dit betreft laadinfra batterijsystemen op de bouwplaats en onderzoekskosten.

Loon- en prijsbijstelling 2025 (€ 165 miljoen)

Het verplichtingenbudget wordt in 2025 verhoogd met € 101,8 miljoen als gevolg van de toegekende loon- en prijsbijstelling 2025.

Overboekingen binnen artikelonderdeel (€ 100,5 miljoen)

Dit betreft voornamelijk overboekingen van de reservering voor onderhoud en vernieuwing naar realisatie op artikelonderdeel 12.02 voor o.a. de renovatie N3 Papendrechtsebrug.

Verplichtingenschuiven Hoofdwegennet (- € 243,8 miljoen)

Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om over de diverse jaren aan te sluiten op de programmering. De grootste verplichtingenschuiven in 2025 op dit artikel zijn: ‒ € 300 miljoen voor de exploitatie Vrachtwagenheffing die vanuit de minregel op het Mobiliteitsfonds voorgefinancierd was en nu terug wordt geboekt doordat betaald en verplicht gaat worden vanuit Hoofdstuk HXII artikel 15, € 114,7 miljoen voor A27 Houten-Hooipolder, € 10,9 miljoen voor de reservering Vernieuwing & Renovatie, ‒ € 93,1 miljoen voor Intelligente Wegkantsystemen, ‒ € 16,4 miljoen voor A12/A27 Ring Utrecht, ‒ € 24,6 miljoen voor Geluidsaneringprogramma – weg, ‒ € 10,6 miljoen voor SAA A9 Badhoevedorp-Holendrecht, € 21,2 miljoen voor doorfietsroutes, ‒ € 17,7 miljoen voor de Vrachtwagenheffing, € 39,2 miljoen voor Alternatieve Laad-Tankinfrastructuur, ‒ € 16 voor Kennis en Innovatie Schoon Emissieloos Bouwen, € 117,2 voor Tolvrij Westerscheldetunnel, ‒ € 61,7 voor de regeling Schoon Emissieloos Bouwen, € 8,5 miljoen voor maatregelenpakket A15 Papendrecht-Gorinchem, € 11,7 miljoen voor de werksporen Maatregelpakket draaiend houden ringen en - € 27,1 miljoen voor diverse kleinere mutaties.

De overige mutaties van het verplichtingenbudget van het artikel wordt met name veroorzaakt door mutaties die worden toegelicht onder de uitgaven en door diverse kleinere mutaties.

Uitgaven

De uitgaven van het artikel Hoofdwegennet voor 2025 worden met € 5,8 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

12.01 Exploitatie

De verhoging van de uitgaven met € 1,2 miljoen in 2025 voor dit artikelonderdeel wordt veroorzaakt door diverse kleine mutaties.

12.02 Onderhoud en vernieuwing

De verhoging van de uitgaven met € 33 miljoen in 2025 voor dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:

Loon- en prijsbijstelling 2025 (€ 25,6 miljoen)

Dit betreft de verwerking van de loon- en prijsbijstelling 2025.

Verkeersveiligheid N18 (€ 5,8 miljoen)

Het resterende budget van € 5,8 miljoen van het amendement Koerhuis en van der Graaf uit december 2022 (Kamerstuk 36 200 A, nr. 55) wordt geïnvesteerd in de N18. Hierdoor kan het plaatsen van de verkeersregelinstallatie (VRI) op het kruispunt Lichtenvoordseweg gecombineerd worden met het opheffen van het kruispunt Landstraat. Daarnaast worden de resterende delen van de berm veiliger gemaakt. Na deze maatregelen is de N18 volledig veilig ingericht volgens de eisen voor Rijks-N-wegen.

Diverse kleinere mutaties (€ 1,6 miljoen).

12.03 Ontwikkeling

De verlaging van de uitgaven met € 91,3 miljoen in 2025 voor dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:

Kaderruilen 2025 (- € 150 miljoen)

Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Over alle jaren is dit per saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.

Kasschuiven Ontwikkeling (€ 32,7 miljoen)

Om binnen een modaliteit tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk.

Correctie overboeking ViA15 (€ 25,4 miljoen)

Dit betreft een correctie overboeking binnen artikel 12 voor de ViA15. Bij de voorjaarsnota 2025 heeft de overheveling naar het DBFM project geleid tot een negatieve stand. Met deze correctie wordt wat er teveel was overgeheveld weer teruggeboekt bij het aanlegproject.

Loon- en prijsbijstelling 2025 (€ 12,7 miljoen)

Dit betreft de verwerking van de loon- en prijsbijstelling 2025.

Overboeking voor Aanpak Draaiend houden Ringen fase 1 (- € 8,5 miljoen)

Dit betreft de overboeking voor de opdracht aan RWS voor fase 1 van de aanpak voor het draaiend houden van de Ringen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag.

Diverse kleinere mutaties (€ 3,6 miljoen).

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

De verlaging van de uitgaven met € 4 miljoen in 2025 voor dit artikelonderdeel wordt veroorzaakt door diverse mutaties.

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

De verhoging van de uitgaven met € 55,4 miljoen in 2025 voor dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:

Overboeking Laadinfra voor Schoon Emissieloos Bouwen (€ 13,6 miljoen)

Dit betreft een overheveling uit het Klimaatfonds aan het landelijke taken budget van RWS. Dit betreft laadinfra batterijsystemen op de bouwplaats en onderzoekskosten.

Overboeking voor Aanpak Draaiend houden Ringen fase 1 (€ 6,5 miljoen)

Dit betreft de overboeking voor de opdracht aan RWS voor fase 1 van de aanpak voor het draaiend houden van de Ringen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag.

Loon- en prijsbijstelling 2025 (€ 29,6 miljoen)

Dit betreft de verwerking van de loon- en prijsbijstelling 2025.

Diverse kleinere mutaties (€ 5,7 miljoen).

Ontvangsten

De lagere ontvangsten van € 48,1 miljoen in 2025 wordt voornamelijk veroorzaakt door:

Ontvangsten tol (- € 54,3 miljoen)

Dit betreft de actualisatie van de tolontvangsten voor voornamelijk de A24 Blankenburgverbinding die sinds 7 december 2024 in gebruik is genomen.

Diverse kleinere mutaties (€ 6,2 miljoen)

Dit betreft ontvangsten voor onder andere aanlegprojecten zoals A27 Houten-Hooipolder, A20 Nieuwerkerk a/d IJssel-Knooppunt Gouwe, Veilige N-wegen, A2 Het Vonderen-Kerensheide en diverse kleinere projecten.

Licence