Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 13 Spoorwegen

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 13 Spoorwegen

13

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

3.524.391

57.203

3.581.594

Uitgaven

3.207.074

‒ 24.204

3.182.870

13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

2.790.704

‒ 112.700

2.678.004

13.03 Ontwikkeling

188.214

88.495

276.709

13.03.01 Aanleg personenvervoer

130.273

35.699

165.972

13.03.02 Aanleg goederenvervoer

13.114

13.104

26.218

13.03.03 Optimalisering gebruik

802

802

13.03.04 Planning en studies personenvervoer

25.580

39.338

64.918

13.03.05 Planning en studies goederenvervoer

18.445

354

18.799

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

228.156

1

228.157

13.07 Rente en aflossing

   

Ontvangsten

396.518

‒ 112.428

284.090

13.09 Ontvangsten

396.518

‒ 112.428

284.090

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel Spoorwegen voor 2025 wordt met € 57,2 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

Verplichtingenschuiven Spoor (- € 53,6 miljoen)

Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om de programmering over de diverse jaren te actualiseren. De grooste verplichtingenschuiven in 2025 op dit artikel zijn: € 40,6 miljoen voor behandelen en opstellen, € 17 miljoen voor beter benutten spoor, ‒ € 9,8 miljoen voor overwegen maatwerk, ‒ € 106,4 miljoen voor maatregelenpakket HSL-Zuid en € 5 miljoen voor diverse kleinere mutaties.

De overige mutaties van het verplichtingenbudget van het artikel wordt met name veroorzaakt door mutaties die worden toegelicht onder de uitgaven en door diverse kleinere mutaties.

Uitgaven

De uitgaven van het artikel Spoorwegen voor 2025 worden met € 24,2 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

De verlaging van dit artikelonderdeel met € 112,7 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Overboeking Geïntegreerde contractvormen/PPS naar EOV (€ 8 miljoen)

Een deel van de onderhoudswerkzaamheden op de HSL wordt verantwoord op het EOV budget. Dat deel wordt daarom overgeboekt vanuit Geïntegreerde contractvormen/PPS naar EOV.

Correctie Ontwerpfout HSL-Viaducten (- € 100 miljoen)

Bij Voorjaarsnota 2025 is er € 100 miljoen toegevoegd aan het EOV budget, voor de kosten van de nieuwe ontwerpen voor 10 viaducten op de HSL sectie Noord. Deze kosten worden echter gemaakt op Ontwikkelingen. Om de kosten op het juiste artikelonderdeel te verantwoorden, worden deze middelen bij Ontwerpbegroting 2026 overgeboekt van EOV naar Ontwikkelingen.

Correctie vergoeding OV-betalen NS (- 14,7 miljoen)

NS heeft in dejaren 2015-2024 kosten gemaakt voor de invoering van OV-betalen, met als doel om betalen en reizen in het openbaar vervoer gemakkelijker te maken. NS ontvangt hiervoor in 2025 een eenmalige compensatie. De middelen ter dekking van die compensatie worden overgeboekt naar HXII artikel 16, omdat de compensatie vanuit daar als een subsidie aan NS kan worden verstrekt.

Correctie Spoorstaafschade (- € 6 miljoen)

Bij Voorjaarsnota 2025 zijn er middelen toegevoegd aan het EOV budget, voor de de problematiek betreffende Spoorschaafschade op de HSL-Zuid. Deze kosten worden echter gemaakt op Geïntegreerde contractvormen/PPS. Om de kosten op het juiste artikelonderdeel te verantwoorden, worden deze middelen bij Ontwerpbegroting 2026 overgeboekt van EOV naar Geïntegreerde contractvormen/PPS.

13.03 Ontwikkeling

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 88,5 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Correctie Ontwerpfout HSL-Viaducten (€ 100 miljoen)

Bij Voorjaarsnota 2025 is er € 100 miljoen toegevoegd aan het EOV budget, voor de kosten van de nieuwe ontwerpen voor 10 viaducten op de HSL sectie Noord. Deze kosten worden echter gemaakt op Ontwikkelingen. Om de kosten op het juiste artikelonderdeel te verantwoorden, worden deze middelen bij Ontwerpbegroting 2026 overgeboekt van EOV naar Ontwikkelingen.

Kaderruilen 2025 (€ 100 miljoen)

Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Voor dit artikelonderdeel gaat het om een kaderverhoging van € 100 miljoen. Over alle jaren is dit per saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.

Afrekening voorschotten ProRail 2024 (€ 40,3 miljoen)

Het betreft hier de terugbetaling van de te hoge bevoorschotting aan ProRail van het 2e halfjaar van 2024. Dit wordt in 2025 als ontvangst verantwoord. Om het uitgavenbudget in stand te houden zijn tegelijkertijd de uitgaven verhoogd.

Overboeking constructiefouten HSL viaducten (€ 13,6 miljoen)

Als gevolg van constructiefouten in tien viaducten op de HSL-Zuid zijn er snelheidsbeperkingen van kracht. De geconstateerde constructiefouten moeten worden hersteld, zodat de snelheid weer kan worden verhoogd. Bij het viaduct Zuidweg bij Rijpwetering speelt naast de constructiefout ook de zettingenproblematiek, met verplaatsing van de ondergrond en verminderde baanstabiliteit tot gevolg. Financiering van de werkzaamheden is geraamd op artikel 13.04 maar de werkzaamheden worden uitgevoerd door ProRail via de MIRT-systematiek. Daarom wordt reservering overgeboekt naar artikel 13.03.01.

Overboekingen Verkenningen Oude Lijn (€ 8 miljoen)

Dit betreft een overboeking van € 8 miljoen naar artikelonderdeel 13.03.04 voor de Verkenning Oude Lijn. De overboeking is ten behoeve van een aanvullende subsidieaanvraag, op basis van het Plan van Aanpak voor de inzet van ProRail, in deze fase van de MIRT-Verkenning Oude Lijn.

Loon- en prijsbijstelling 2025 (€ 0,5 miljoen)

Dit betreft de verwerking van de loon- en prijsbijstelling 2025.

Kasschuiven Spoorwegen (- € 152,7 miljoen)

Om binnen een modaliteit tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk.

Overboeking naar HXII Decentraal Spoor (- € 20,9 miljoen)

Dit betreft een overboeking naar HXII van € 20,9 miljoen ten behoeve van de exploitatie bijdragen decentraal spoor in 2025. Dit bedrag zal in 2025 aan provincies worden beschikt via een SPUK. Het gaat om de provincies Overijssel (€ 11,9 miljoen), Drenthe (€ 2,4 miljoen), Limburg (€ 0,3 miljoen) en Utrecht (€ 6,3 miljoen).

Diverse kleinere mutaties (- € 0,3 miljoen)

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 0,001 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Kasschuiven Spoorwegen (€ 15,6 miljoen)

Om binnen een modaliteit tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk.

Correctie Spoorstaafschade (€ 6 miljoen)

Bij Voorjaarsnota 2025 is er € 24 miljoen toegevoegd aan het EOV budget, voor de de problematiek betreffende Spoorschaafschade op de HSL-Zuid. Deze kosten worden echter gemaakt op Geïntegreerde contractvormen/PPS. Om de kosten op het juiste artikelonderdeel te verantwoorden, worden deze middelen bij Ontwerpbegroting 2026 overgeboekt van EOV naar Geïntegreerde contractvormen/PPS.

Overboeking constructiefouten HSL viaducten (- € 13,6 miljoen)

Als gevolg van constructiefouten in tien viaducten op de HSL-Zuid zijn er snelheidsbeperkingen van kracht. De geconstateerde constructiefouten moeten worden hersteld, zodat de snelheid weer kan worden verhoogd. Bij het viaduct Zuidweg bij Rijpwetering speelt naast de constructiefout ook de zettingenproblematiek, met verplaatsing van de ondergrond en verminderde baanstabiliteit tot gevolg. Financiering van de werkzaamheden is geraamd op artikel 13.04 maar de werkzaamheden worden uitgevoerd door ProRail via de MIRT-systematiek. Daarom wordt reservering overgeboekt naar artikel 13.03.01.

Overboekingen Verkenningen Oude Lijn (- € 8 miljoen)

Dit betreft een overboeking van € 8 miljoen naar artikelonderdeel 13.03.04 voor de Verkenning Oude Lijn. De overboeking is ten behoeve van een aanvullende subsidieaanvraag, op basis van het Plan van Aanpak voor de inzet van ProRail, in deze fase van de MIRT-Verkenning Oude Lijn.

Ontvangsten

13.09 ontvangsten

De lagere ontvangsten van € 112,4 miljoen worden veroorzaakt door de volgende mutaties:

Afrekening voorschotten ProRail 2024 (€ 40,3 miljoen)

Het betreft hier de terugbetaling van de te hoge bevoorschotting aan ProRail van het 2e halfjaar van 2024. Dit wordt in 2025 als ontvangst verantwoord. Om het uitgavenbudget in stand te houden zijn tegelijkertijd de uitgaven verhoogd.

Bijstelling ontvangsten concessie HSL (- € 152,7 miljoen)

De verwachting is dat de ontvangsten van de concessie HSL in 2025 € 121,7 miljoen lager zijn dan geraamd. De geraamde ontvangsten worden doorgeschoven naar 2026.

Licence