Base description which applies to whole site

5.1 De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Baten

      

Omzet

659.161

692.589

707.589

722.589

722.589

722.589

- waarvan Toezicht

444.457

465.898

480.898

495.898

495.898

495.898

- waarvan retribueerbare werkzaamheden

168.000

174.086

174.086

174.086

174.086

174.086

- waarvan overig

46.704

52.605

52.605

52.605

52.605

52.605

Financiële baten

3.200

2.000

2.000

2.000

2.000

2.000

Overige baten

16.291

15.181

15.181

15.181

15.181

15.181

Totaal baten

678.652

709.770

724.770

739.770

739.770

739.770

Lasten

      

Apparaatskosten

591.782

621.398

635.946

650.493

650.493

650.493

- Personele kosten

442.664

459.200

471.551

483.901

483.901

483.901

- waarvan eigen personeel

396.458

414.168

425.948

437.728

437.728

437.728

- waarvan externe inhuur

28.052

24.890

24.890

24.890

24.890

24.890

- waarvan overige personele kosten

18.154

20.142

20.713

21.283

21.283

21.283

- Materiële kosten

149.118

162.198

164.395

166.592

166.592

166.592

- waarvan apparaat ICT

4.870

18.136

18.463

18.789

18.789

18.789

- waarvan bijdrage aan SSO's

90.000

89.347

90.896

92.445

92.445

92.445

- waarvan overige materiële kosten

54.248

54.715

55.037

55.358

55.358

55.358

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

75.985

77.659

78.111

78.564

78.564

78.564

Rentelasten

409

400

400

400

400

400

Afschrijvingskosten

6.440

6.027

6.027

6.027

6.027

6.027

- Materieel

2.412

1.399

1.399

1.399

1.399

1.399

- waarvan apparaat ICT

256

250

250

250

250

250

- Immaterieel

4.028

4.628

4.628

4.628

4.628

4.628

Overige kosten

4.036

4.285

4.285

4.285

4.285

4.285

- waarvan dotaties voorzieningen

511

500

500

500

500

500

- waarvan bijzondere lasten

3.525

3.785

3.785

3.785

3.785

3.785

Totaal lasten

678.652

709.770

724.770

739.770

739.770

739.770

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

0

0

0

0

0

Toelichting algemeen

De NVWA streeft naar effectief, doelmatig en efficiënt toezicht binnen de gegeven financiële kaders, met adequate beheersing van budgettaire en bedrijfsmatige risico’s waarbij gestreefd wordt naar een meerjarige stabiele formatieve omvang.

Aanpassing Rijksbegrotingsvoorschriften

Door de aanpassing van de Rijksbegrotingsvoorschriften in 2025 is de indeling van de staat van baten en lasten gewijzigd. De batenkant is ingedeeld op basis van activiteiten, voorheen was dat op basis van de herkomst van de baten. In onderstaande toelichting zullen we de herkomst wél weergeven.

Aan de lastenkant is de categorie «Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten» toegevoegd. Voorheen vielen deze kosten onder de «overige materiële kosten».

De cijfers uit de begroting 2025 zijn ook volgens deze nieuwe indeling opgenomen.

Loon- en Prijsontwikkeling (LPO) en inflatie

In de meerjarenbegroting vanaf 2027 is geen rekening gehouden met LPO en inflatie.

Toelichting op de baten

Omzet Toezicht

Dit betreft de ureninzet voor het moederdepartement en de overige departementen. Onderstaande tabel laat de verdeling over het moederdepartement en de overige departementen zien.

De omzet Toezicht voor het moederdepartement stijgt ten opzichte van 2025 met € 26,8 mln. Deze stijging wordt onder meer veroorzaakt door de toekenning van extra Regeerakkoord-middelen in 2026 (€ 14 mln.), maar ook diverse andere toevoegingen aan het kader (o.a. LPO en meerwerk voor Controle Verordening (CoVo) Visserij, NIS-2 en de ontbossingsverordeningen) die voor in totaal € 19,5 mln. bijdragen aan deze stijging. Hier tegenover staan ook enkele dalingen van het kader, waaronder een lagere vergoeding voor het IV-ICT actieplan (€ 5,2 mln.) en de efficiencytaakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord (HLA) (€ 1,5 mln.).

De omzet Toezicht bij de overige departementen daalt ten opzichte van 2025. Deze daling wordt veroorzaakt door een krimp van het takenpakket bij VWS (voor € 12 mln.). De toekenning van extra RA-middelen in 2026 (€ 4,2 mln.) en diverse andere toevoegingen aan het kader (o.a. LPO en meerwerk voor Vapes) voor in totaal € 2,4 mln. zorgen ervoor dat de daling per saldo € 5,4 mln. bedraagt.

Tabel 23 Omzet Toezicht (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Moederdepartement

309.471

336.261

346.761

357.261

357.261

357.261

Overige dpt.

134.986

129.637

134.137

138.637

138.637

138.637

Totaal

444.457

465.898

480.898

495.898

495.898

495.898

Omzet retribueerbare werkzaamheden

Dit betreft opbrengsten vanuit het bedrijfsleven. De stijging ten opzichte van 2025 wordt veroorzaakt door ontwikkelingen in de markt waardoor er meer retribueerbare werkzaamheden zijn gepland dan in 2025, verdeeld over diverse categorieën.

Omzet overig

Dit betreft omzet uit werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed (extern geoormerkte budgetten) zoals bijvoorbeeld aan Wageningen Food Safety Research en het RIVM. De financiering hiervan komt van het moederdepartement en overige departementen. De stijging ten opzichte van 2025 komt door hogere kosten voor het Extern Geoormerkte Budget (EGB) Real time Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (eCert) en door (lichte) kostenstijgingen voor de inzet van externe partijen voor de andere EGB’n.

Onderstaande tabel laat de verdeling over het moederdepartement en de overige departementen zien.

Tabel 24 Omzet overig
 

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Moederdepartement

18.122

20.654

20.654

20.654

20.654

20.654

Overige dpt.

28.582

31.951

31.951

31.951

31.951

31.951

Totaal

46.704

52.605

52.605

52.605

52.605

52.605

Financiële baten

Dit betreft de rente op de uitstaande middelen op de rekening-courant bij het Ministerie van Financiën. In verband met de dalende rente zijn deze baten lager begroot dan in 2025.

Overige baten

Bijdragen van het moederdepartement aan de NVWA in het kader van door de Minister besloten demping van de door de NVWA berekende kostendekkende tarieven voor retribueerbare toezichtwerkzaamheden voor het bedrijfsleven worden onder de overige baten verantwoord.

In 2026 gaat het om compensatie voor de demping Reistijd=Werktijd (€ 8,6 mln.), demping BTW WFSR en practitioners (€ 5,2 mln.) en de demping voor de kleine slagers (€ 1,4 mln.)

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De stijging van de kosten voor eigen personeel hangt samen met de groei van het aantal fte’s, nodig voor het realiseren van de aanvullende RA-opdrachten. Daardoor stijgen ook de overige personele kosten. Het streven is om meer te verambtelijken, waardoor de kosten voor externe inhuur vanaf 2026 lager zijn begroot.

Materiële kosten

De kosten voor Apparaat ICT stijgen fors, enerzijds door een verschuiving van kosten vanuit SSO’s, bijvoorbeeld voor Identity Access Management (IAM). Daarnaast door nieuwe kostendoorbelastingen vanuit het departement, bijvoorbeeld voor het lifecycle-management-traject (LCM) en Oracle Fusion.

De bijdrage aan SSO’s en de overige materiële kosten zijn vergelijkbaar in omvang aan de omvang van deze kosten in de begroting van 2025.

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

Deze categorie is toegevoegd naar aanleiding van de aanpassing van de Rijksbegrotingsvoorschriften. Hierin zijn de kosten opgenomen voor de inhuur van externe partijen voor de extern geoormerkte budgetten, evenals de kosten voor inhuur van practitioners. Voorheen vielen deze kosten onder de «overige materiële kosten».

Rentelasten

De rentelasten zijn vergelijkbaar in omvang aan de rentelasten in de begroting van 2025.

Afschrijvingskosten materieel

Deze kosten liggen naar verwachting lager dan in 2025, doordat de investeringen in materiële activa de afgelopen jaren achterbleven bij de planning.

Afschrijvingskosten immaterieel

Deze kosten zullen naar verwachting hoger zijn dan in de begroting 2025, doordat er nieuwe projecten afgerond en geactiveerd zullen worden.

Dotaties aan voorzieningen

Voor (schade)claims wordt, net als in 2025, een bedrag van € 0,5 mln. aan de voorziening gedoteerd.

Bijzondere lasten

Er is voor € 3,8 mln. aan bijzondere lasten begroot. Dit betreft de niet-verrekenbare omzetbelasting die de NVWA betaalt voor de inzet van practitioners voor keuringswerkzaamheden, zoals dierenartsen of keuringsassistenten. Deze kunnen niet doorberekend worden aan het bedrijfsleven. De compensatie voor deze kosten wordt verantwoord onder de overige baten.

Tabel 25 Kasstroomoverzicht over het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
  

Stand Slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

1

Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito)

65.740

66.230

85.587

84.979

83.432

79.759

75.802

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

637.000

678.652

709.770

724.770

739.770

739.770

739.770

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

-/- 593.809

-/- 671.701

-/- 703.243

-/- 718.243

-/- 733.242

-/- 733.242

-/- 733.242

2

Totaal operationele kasstroom

43.191

6.951

6.527

6.527

6.528

6.528

6.528

 

-/- totaal investeringen

-/- 4.257

-/- 11.750

-/- 10.850

-/- 10.850

-/- 10.850

-/- 10.850

-/- 10.850

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

1.374

0

0

0

0

0

0

3

Totaal investeringskasstroom

-/- 2.883

-/- 11.750

-/- 10.850

-/- 10.850

-/- 10.850

-/- 10.850

-/- 10.850

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

6.494

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

-/- 5.994

-/- 7.833

-/- 7.135

-/- 8.074

-/- 10.201

-/- 10.485

-/- 10.621

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

4.800

11.750

10.850

10.850

10.850

10.850

10.850

4

Totaal financieringskasstroom

5.300

3.917

3.715

2.776

649

365

229

5

Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4)

111.348

65.348

84.979

83.432

79.759

75.802

71.709

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Rekening-courant per 1-1-2026

Dit betreft de rekening-courant stand per 31-12-2024 plus de verwachte kasstroom in 2025. In 2025 zal het teveel aan eigen vermogen per 31-12-2024 worden teruggestort, net als de te hoge compensatie voor de cao-stijging en de compensatie in verband met de kosten van de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Daarnaast zal in 2025 een deel van de leningen versneld worden afgelost om het saldo in lijn te brengen met de boekwaarde van de onderliggende activa.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom is in 2026 vergelijkbaar met de begroting van 2025.

Investeringskasstroom

De investeringskasstroom is in 2026 € 0,9 mln. kleiner dan in 2025, doordat er minder geïnvesteerd zal worden in inventaris/installaties.

Financieringskasstroom

De financieringskasstroom is in 2026 € 0,2 mln. lager dan in de begroting van 2025. Enerzijds zal er € 0,7 mln. minder worden afgelost aan leningen. Daar staat tegenover dat het beroep op de leenfaciliteit € 0,9 mln. lager zal zijn, doordat er minder geïnvesteerd zal worden.

Rekening courant

De verwachte stand rekening-courant neemt in 2026 af met € 0,6 mln. tot € 85,0 mln.

Tabel 26 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Stand slotwet 2024

Vastgestelde begroting 2025

2026

2027

2028

2029

2030

Tarieven

       

Gemiddelde kostprijs (€/uur)

144,65

146,78

152,15

152,15

152,15

152,15

152,15

Index 2012 = € 94,07 = 100

153,76

156,03

161,74

161,74

161,74

161,74

161,74

Omzet per productgroep ( in € mln.)

       

Toezicht (moeder- en overige departementen)

404,2

444,5

465,9

480,9

495,9

495,9

495,9

retribueerbare werkzaamheden (derden)

126,7

168

174,1

174,1

174,1

174,1

174,1

Percentage meerwerk t.o.v. Jaarplan

-/- 0,39%*

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

FTE

       

Aantal FTE (excl. Externe inhuur)

3.217

3.914

4.028

4.120

4.213

4.213

4.213

Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur)

2.541/676

3.092/822

3.182/846

3.296/824

3.370/843

3.370/843

3.370/843

Salariskosten per fte

102.882

101.291

102.825

103.378

103.908

103.908

103.908

Saldo van baten en lasten

       

Saldo van baten en lasten als % van de totale baten

3,39%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

0,00%

Kwaliteit

       

Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen

85%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen)

97%

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Licence