Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
Omzet | 659.161 | 692.589 | 707.589 | 722.589 | 722.589 | 722.589 |
- waarvan Toezicht | 444.457 | 465.898 | 480.898 | 495.898 | 495.898 | 495.898 |
- waarvan retribueerbare werkzaamheden | 168.000 | 174.086 | 174.086 | 174.086 | 174.086 | 174.086 |
- waarvan overig | 46.704 | 52.605 | 52.605 | 52.605 | 52.605 | 52.605 |
Financiële baten | 3.200 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Overige baten | 16.291 | 15.181 | 15.181 | 15.181 | 15.181 | 15.181 |
Totaal baten | 678.652 | 709.770 | 724.770 | 739.770 | 739.770 | 739.770 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | 591.782 | 621.398 | 635.946 | 650.493 | 650.493 | 650.493 |
- Personele kosten | 442.664 | 459.200 | 471.551 | 483.901 | 483.901 | 483.901 |
- waarvan eigen personeel | 396.458 | 414.168 | 425.948 | 437.728 | 437.728 | 437.728 |
- waarvan externe inhuur | 28.052 | 24.890 | 24.890 | 24.890 | 24.890 | 24.890 |
- waarvan overige personele kosten | 18.154 | 20.142 | 20.713 | 21.283 | 21.283 | 21.283 |
- Materiële kosten | 149.118 | 162.198 | 164.395 | 166.592 | 166.592 | 166.592 |
- waarvan apparaat ICT | 4.870 | 18.136 | 18.463 | 18.789 | 18.789 | 18.789 |
- waarvan bijdrage aan SSO's | 90.000 | 89.347 | 90.896 | 92.445 | 92.445 | 92.445 |
- waarvan overige materiële kosten | 54.248 | 54.715 | 55.037 | 55.358 | 55.358 | 55.358 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 75.985 | 77.659 | 78.111 | 78.564 | 78.564 | 78.564 |
Rentelasten | 409 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Afschrijvingskosten | 6.440 | 6.027 | 6.027 | 6.027 | 6.027 | 6.027 |
- Materieel | 2.412 | 1.399 | 1.399 | 1.399 | 1.399 | 1.399 |
- waarvan apparaat ICT | 256 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
- Immaterieel | 4.028 | 4.628 | 4.628 | 4.628 | 4.628 | 4.628 |
Overige kosten | 4.036 | 4.285 | 4.285 | 4.285 | 4.285 | 4.285 |
- waarvan dotaties voorzieningen | 511 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
- waarvan bijzondere lasten | 3.525 | 3.785 | 3.785 | 3.785 | 3.785 | 3.785 |
Totaal lasten | 678.652 | 709.770 | 724.770 | 739.770 | 739.770 | 739.770 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting algemeen
De NVWA streeft naar effectief, doelmatig en efficiënt toezicht binnen de gegeven financiële kaders, met adequate beheersing van budgettaire en bedrijfsmatige risico’s waarbij gestreefd wordt naar een meerjarige stabiele formatieve omvang.
Aanpassing Rijksbegrotingsvoorschriften
Door de aanpassing van de Rijksbegrotingsvoorschriften in 2025 is de indeling van de staat van baten en lasten gewijzigd. De batenkant is ingedeeld op basis van activiteiten, voorheen was dat op basis van de herkomst van de baten. In onderstaande toelichting zullen we de herkomst wél weergeven.
Aan de lastenkant is de categorie «Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten» toegevoegd. Voorheen vielen deze kosten onder de «overige materiële kosten».
De cijfers uit de begroting 2025 zijn ook volgens deze nieuwe indeling opgenomen.
Loon- en Prijsontwikkeling (LPO) en inflatie
In de meerjarenbegroting vanaf 2027 is geen rekening gehouden met LPO en inflatie.
Toelichting op de baten
Omzet Toezicht
Dit betreft de ureninzet voor het moederdepartement en de overige departementen. Onderstaande tabel laat de verdeling over het moederdepartement en de overige departementen zien.
De omzet Toezicht voor het moederdepartement stijgt ten opzichte van 2025 met € 26,8 mln. Deze stijging wordt onder meer veroorzaakt door de toekenning van extra Regeerakkoord-middelen in 2026 (€ 14 mln.), maar ook diverse andere toevoegingen aan het kader (o.a. LPO en meerwerk voor Controle Verordening (CoVo) Visserij, NIS-2 en de ontbossingsverordeningen) die voor in totaal € 19,5 mln. bijdragen aan deze stijging. Hier tegenover staan ook enkele dalingen van het kader, waaronder een lagere vergoeding voor het IV-ICT actieplan (€ 5,2 mln.) en de efficiencytaakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord (HLA) (€ 1,5 mln.).
De omzet Toezicht bij de overige departementen daalt ten opzichte van 2025. Deze daling wordt veroorzaakt door een krimp van het takenpakket bij VWS (voor € 12 mln.). De toekenning van extra RA-middelen in 2026 (€ 4,2 mln.) en diverse andere toevoegingen aan het kader (o.a. LPO en meerwerk voor Vapes) voor in totaal € 2,4 mln. zorgen ervoor dat de daling per saldo € 5,4 mln. bedraagt.
Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Moederdepartement | 309.471 | 336.261 | 346.761 | 357.261 | 357.261 | 357.261 |
Overige dpt. | 134.986 | 129.637 | 134.137 | 138.637 | 138.637 | 138.637 |
Totaal | 444.457 | 465.898 | 480.898 | 495.898 | 495.898 | 495.898 |
Omzet retribueerbare werkzaamheden
Dit betreft opbrengsten vanuit het bedrijfsleven. De stijging ten opzichte van 2025 wordt veroorzaakt door ontwikkelingen in de markt waardoor er meer retribueerbare werkzaamheden zijn gepland dan in 2025, verdeeld over diverse categorieën.
Omzet overig
Dit betreft omzet uit werkzaamheden die aan derden worden uitbesteed (extern geoormerkte budgetten) zoals bijvoorbeeld aan Wageningen Food Safety Research en het RIVM. De financiering hiervan komt van het moederdepartement en overige departementen. De stijging ten opzichte van 2025 komt door hogere kosten voor het Extern Geoormerkte Budget (EGB) Real time Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (eCert) en door (lichte) kostenstijgingen voor de inzet van externe partijen voor de andere EGB’n.
Onderstaande tabel laat de verdeling over het moederdepartement en de overige departementen zien.
Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Moederdepartement | 18.122 | 20.654 | 20.654 | 20.654 | 20.654 | 20.654 |
Overige dpt. | 28.582 | 31.951 | 31.951 | 31.951 | 31.951 | 31.951 |
Totaal | 46.704 | 52.605 | 52.605 | 52.605 | 52.605 | 52.605 |
Financiële baten
Dit betreft de rente op de uitstaande middelen op de rekening-courant bij het Ministerie van Financiën. In verband met de dalende rente zijn deze baten lager begroot dan in 2025.
Overige baten
Bijdragen van het moederdepartement aan de NVWA in het kader van door de Minister besloten demping van de door de NVWA berekende kostendekkende tarieven voor retribueerbare toezichtwerkzaamheden voor het bedrijfsleven worden onder de overige baten verantwoord.
In 2026 gaat het om compensatie voor de demping Reistijd=Werktijd (€ 8,6 mln.), demping BTW WFSR en practitioners (€ 5,2 mln.) en de demping voor de kleine slagers (€ 1,4 mln.)
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De stijging van de kosten voor eigen personeel hangt samen met de groei van het aantal fte’s, nodig voor het realiseren van de aanvullende RA-opdrachten. Daardoor stijgen ook de overige personele kosten. Het streven is om meer te verambtelijken, waardoor de kosten voor externe inhuur vanaf 2026 lager zijn begroot.
Materiële kosten
De kosten voor Apparaat ICT stijgen fors, enerzijds door een verschuiving van kosten vanuit SSO’s, bijvoorbeeld voor Identity Access Management (IAM). Daarnaast door nieuwe kostendoorbelastingen vanuit het departement, bijvoorbeeld voor het lifecycle-management-traject (LCM) en Oracle Fusion.
De bijdrage aan SSO’s en de overige materiële kosten zijn vergelijkbaar in omvang aan de omvang van deze kosten in de begroting van 2025.
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
Deze categorie is toegevoegd naar aanleiding van de aanpassing van de Rijksbegrotingsvoorschriften. Hierin zijn de kosten opgenomen voor de inhuur van externe partijen voor de extern geoormerkte budgetten, evenals de kosten voor inhuur van practitioners. Voorheen vielen deze kosten onder de «overige materiële kosten».
Rentelasten
De rentelasten zijn vergelijkbaar in omvang aan de rentelasten in de begroting van 2025.
Afschrijvingskosten materieel
Deze kosten liggen naar verwachting lager dan in 2025, doordat de investeringen in materiële activa de afgelopen jaren achterbleven bij de planning.
Afschrijvingskosten immaterieel
Deze kosten zullen naar verwachting hoger zijn dan in de begroting 2025, doordat er nieuwe projecten afgerond en geactiveerd zullen worden.
Dotaties aan voorzieningen
Voor (schade)claims wordt, net als in 2025, een bedrag van € 0,5 mln. aan de voorziening gedoteerd.
Bijzondere lasten
Er is voor € 3,8 mln. aan bijzondere lasten begroot. Dit betreft de niet-verrekenbare omzetbelasting die de NVWA betaalt voor de inzet van practitioners voor keuringswerkzaamheden, zoals dierenartsen of keuringsassistenten. Deze kunnen niet doorberekend worden aan het bedrijfsleven. De compensatie voor deze kosten wordt verantwoord onder de overige baten.
Stand Slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 65.740 | 66.230 | 85.587 | 84.979 | 83.432 | 79.759 | 75.802 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 637.000 | 678.652 | 709.770 | 724.770 | 739.770 | 739.770 | 739.770 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | -/- 593.809 | -/- 671.701 | -/- 703.243 | -/- 718.243 | -/- 733.242 | -/- 733.242 | -/- 733.242 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 43.191 | 6.951 | 6.527 | 6.527 | 6.528 | 6.528 | 6.528 |
-/- totaal investeringen | -/- 4.257 | -/- 11.750 | -/- 10.850 | -/- 10.850 | -/- 10.850 | -/- 10.850 | -/- 10.850 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 1.374 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Totaal investeringskasstroom | -/- 2.883 | -/- 11.750 | -/- 10.850 | -/- 10.850 | -/- 10.850 | -/- 10.850 | -/- 10.850 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 6.494 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | -/- 5.994 | -/- 7.833 | -/- 7.135 | -/- 8.074 | -/- 10.201 | -/- 10.485 | -/- 10.621 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 4.800 | 11.750 | 10.850 | 10.850 | 10.850 | 10.850 | 10.850 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | 5.300 | 3.917 | 3.715 | 2.776 | 649 | 365 | 229 |
5 | Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4) | 111.348 | 65.348 | 84.979 | 83.432 | 79.759 | 75.802 | 71.709 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Rekening-courant per 1-1-2026
Dit betreft de rekening-courant stand per 31-12-2024 plus de verwachte kasstroom in 2025. In 2025 zal het teveel aan eigen vermogen per 31-12-2024 worden teruggestort, net als de te hoge compensatie voor de cao-stijging en de compensatie in verband met de kosten van de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Daarnaast zal in 2025 een deel van de leningen versneld worden afgelost om het saldo in lijn te brengen met de boekwaarde van de onderliggende activa.
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom is in 2026 vergelijkbaar met de begroting van 2025.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom is in 2026 € 0,9 mln. kleiner dan in 2025, doordat er minder geïnvesteerd zal worden in inventaris/installaties.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom is in 2026 € 0,2 mln. lager dan in de begroting van 2025. Enerzijds zal er € 0,7 mln. minder worden afgelost aan leningen. Daar staat tegenover dat het beroep op de leenfaciliteit € 0,9 mln. lager zal zijn, doordat er minder geïnvesteerd zal worden.
Rekening courant
De verwachte stand rekening-courant neemt in 2026 af met € 0,6 mln. tot € 85,0 mln.
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tarieven | |||||||
Gemiddelde kostprijs (€/uur) | 144,65 | 146,78 | 152,15 | 152,15 | 152,15 | 152,15 | 152,15 |
Index 2012 = € 94,07 = 100 | 153,76 | 156,03 | 161,74 | 161,74 | 161,74 | 161,74 | 161,74 |
Omzet per productgroep ( in € mln.) | |||||||
Toezicht (moeder- en overige departementen) | 404,2 | 444,5 | 465,9 | 480,9 | 495,9 | 495,9 | 495,9 |
retribueerbare werkzaamheden (derden) | 126,7 | 168 | 174,1 | 174,1 | 174,1 | 174,1 | 174,1 |
Percentage meerwerk t.o.v. Jaarplan | -/- 0,39%* | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
FTE | |||||||
Aantal FTE (excl. Externe inhuur) | 3.217 | 3.914 | 4.028 | 4.120 | 4.213 | 4.213 | 4.213 |
Verhouding FTE direct/indirect (exclusief externe inhuur) | 2.541/676 | 3.092/822 | 3.182/846 | 3.296/824 | 3.370/843 | 3.370/843 | 3.370/843 |
Salariskosten per fte | 102.882 | 101.291 | 102.825 | 103.378 | 103.908 | 103.908 | 103.908 |
Saldo van baten en lasten | |||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 3,39% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Kwaliteit | |||||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen | 85% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen) | 97% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |