Base description which applies to whole site

Artikel 17. Megaprojecten verkeer en vervoer

Omschrijving van de samenhang in het beleid

In dit jaarverslag is een onderscheid gemaakt tussen Megaprojecten Verkeer en Vervoer en niet-Verkeer en Vervoer.

Onder het artikel Megaprojecten Verkeer en Vervoer vallen:

  • Westerscheldetunnel (RWS)

  • Betuweroute

  • Hogesnelheidslijn-zuid (RWS)

  • Anders betalen voor Mobiliteit.

  • Zuiderzeelijn

De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de begroting 2010 van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII). Het projectartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen:

Artikel 32: Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit;

Artikel 34: Robuust mobiliteitssysteem van sterke netwerken, sterke modaliteiten, voorspelbare reistijden en goede bereikbaarheid;

Artikel 35: Mainports en logistiek.

17. Megaprojecten verkeer en vervoer

             

Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN

Verschil a.g.v. uitvoering

 

Slotwetmutaties

         

Realisatie

Begroting

Verschil

       
 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

2011

2011

 

2011*

Verplichtingen

213 388

116 126

66 515

41 807

61 057

132 220

– 71 163

– 71 163

1

– 107 874

Uitgaven

341 871

275 348

121 519

119 502

72 348

0

72 348

72 348

 

1 351

17.01 Westerscheldetunnel

123

614

1 140

435

53

0

53

 

53

2

– 5 094

17.02 Betuweroute

154 260

124 180

44 754

31 831

4 105

0

4 105

 

4 105

3

– 3 644

17.03 Hoge snelheidslijn

178 436

135 536

32 881

53 577

67 313

0

67 313

 

67 313

 

10 113

17.03.01 Realisatie HSL-zuid

166 378

135 536

32 881

53 577

67 313

0

67 313

 

67 313

4

10 113

17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen

1 421

0

0

0

0

0

0

 

0

 

0

17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen

10 637

0

0

0

0

0

0

 

0

 

0

17.04 Anders betalen voor mobiliteit

7 468

14 832

42 726

33 659

877

0

877

 

877

5

– 24

17.05 Zuiderzeelijn

1 584

186

18

0

0

0

0

 

0

 

0

Van totale uitgaven:

             

 

 

   

– Apparaatsuitgaven

   

32 407

19 637

332

34 600

– 34 268

 

     

– Bijdrage aan baten-lastendienst

17 125

55 302

5 716

2 000

0

0

0

 

   

– Restant

324 746

220 046

83 396

97 865

72 016

– 34 600

106 616

 

 

17.09 Ontvangsten

8 347

45 851

14 714

5 286

4 090

0

4 090

 

4 090

6

1 590

*

Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de kolom Slotwetmutaties 2010, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Tweede Kamer is aangeboden.

1

Voor Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM)was in de ontwerpbegroting 2011 132,2 mln aan verplichtingenbudget opgenomen. Door het stopzetten van de activiteiten voor ABvM zijn hiervoor geen verplichtingen meer aangegaan en is het budget bij Miljoenennota 2012 afgeboekt. Bij Voorjaarsnota 2011 werden de voordelige verplichtingensaldi toegevoegd voor Westerscheldetunnel 5,2 mln, Betuweroute 71,6 mln en HSL 91,2 mln. Voor de Westerscheldetunnel en Betuweroute zijn 2011 geen verplichtingen aangegaan.

2

Door middel van het voordelig saldo uit 2010 is bij Voorjaarsnota ruim € 5,1 mln toegevoegd aan het jaar 2011 voor de schade afwikkeling van het dossier Westerscheldetunnel. Op deze gelden is in 2011 slechts in beperkte mate een beroep gedaan.

3

Bij voorjaarsnota is het voordelig saldo uit 2010 toegevoegd, bij najaarsnota is deze deels verschoven naar de jaren 2013, 2014 en 2015. Belangrijkste activiteit is de gevelisolatie te Rozenburg ter beperking geluidsoverlast Calandbrug. Daarnaast zijn er onder meer werkzaamheden verricht aan tunneltechnische installaties en t.b.v. het veiligstellen van de bovenleiding voor de brandweer. Totaal beliepen deze activiteiten een bedrag van 4,1 ml. Dit is geheel gefinancierd uit het voordelig saldo uit 2010.

4

De gerealiseerde uitgaven bij de HSL hebben betrekking op doorgeschoven werkzaamheden. Dit betreft voornamelijk de afwikkeling van spoortechnische systemen en indienststelling van het vervoerssysteem.

5

Per 1 januari 2011 is de projectorganisatie Anders Betalen voor Mobiliteit opgeheven. De gemaakt kosten betreffen betalingen van verplichtingen die in 2010 zijn aangegaan.

6

De ontvangsten betreffen een bijdrage van de EU voor de Betuweroute (2,3 mln), ontvangsten HSL voor het afstoten van restgronden (1,1 mln) en diverse ontvangsten HSL (0,8 mln).

Overeenkomstig het gestelde in de leeswijzer en conform mijn eerdere toezegging aan de Kamer met betrekking tot meer transparantie te betrachten, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in het verslagjaar aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. Deze zijn voorzien van een toelichting.

Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer

 

artikel 17.01

artikel 17.02

artikel 17.03

artikel 17.04

artikel 17.05

Uitgaven

artikel 17.09

saldo

 

Ontwerpbegroting 2011

 

0

0

0

0

0

0

0

0

 
                     

Begroting 2011

 

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Overboeking van/naar art 12 Hoofdwegennet

Intensivering/Extensivering

     

20 019

 

20 019

 

20 019

1

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

 

0

11 000

0

 

11 000

 

11 000

2

Saldo 2010

Intertemporeel

5 147

19 749

42 346

– 16 678

 

50 564

 

50 564

3

Mutaties voorjaarsnota 2011

 

5 147

19 749

53 346

3 341

0

81 583

0

81 583

 
                     

Stand eerste suppletoire wet 2011

 

5 147

19 749

53 346

3 341

0

81 583

0

81 583

 

Overboekingen binnen artikel 17 Megaprojecten VenV

Neutraal

 

2 500

     

2 500

– 2 500

0

4

Overboeking van/naar art 13 Spoorwegen

Intensivering/Extensivering

   

37 000

   

37 000

 

37 000

5

Mutaties miljoenennota 2012

 

0

2 500

37 000

0

0

39 500

– 2 500

37 000

 
                     

Stand ontwerpbegroting 2012

5 147

22 249

90 346

3 341

0

121 083

– 2 500

118 583

 

Overboeking van/naar art 12 Hoofdwegennet

Intensivering/Extensivering

     

– 2 440

 

– 2 440

 

– 2 440

6

Saldo 2011

Intertemporeel

 

– 14 500

– 33 146

   

– 47 646

 

– 47 646

7

Mutaties najaarsnota 2011

 

0

– 14 500

– 33 146

– 2 440

0

– 50 086

0

– 50 086

 
                     

Stand tweede suppletoire wet 2011

5 147

7 749

57 200

901

0

70 997

– 2 500

68 497

 

Saldo 2011

Intertemporeel

– 5 094

– 3 644

10 113

– 24

 

1 351

– 1 590

– 236

7

Mutaties slotwet 2011

 

– 5 094

– 3 644

10 113

– 24

0

1 351

– 1 590

– 236

 
                     

Realisatie 2011

53

4 105

67 313

877

0

72 348

– 4 090

68 261

 
1

Dit betreft een overboeking uit artikel 12 voorvloeiend uit het Regeerakkoord (A22 Niet invoeren kilometerheffing).

2

Door het ministerie van Financiën zijn uit de aanvullende post via het bijdrage artikel 19 gelden aan de begroting toegevoegd ter compensatie van de BTW uitgaven (op de projecten HSL en Betuweroute).

3

Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2010 aan de begroting 2011. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2010 naar 2011.

4

Dit betreft een bijdrage van de EU voor de Betuweroute.

5

Dit betreft de overheveling vanuit artikel 13 Spoorwegen uit de risicoreservering HSL/BR voor EMC problematiek, conform de Voortgangsrapportage nr. 26.

6

Dit betreft een terugboeking naar artikel 12 van de niet benodigde gelden ten behoeve van het project Anders Betalen voor Mobiliteit.

7

Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2011 aan de begroting 2012. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2011 naar 2012.

Licence