Base description which applies to whole site

Artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Omschrijving van de samenhang met het beleid

In deze begroting is een onderscheid gemaakt tussen de Megaprojecten Verkeer en Vervoer en niet-Verkeer en Vervoer. Onder artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer vallen:

  • Westerscheldetunnel

  • Betuweroute

  • Hogesnelheidslijn-Zuid

  • Project Mainportontwikkeling Rotterdam

Megaprojecten betreffen projecten die door de Tweede Kamer zijn aangewezen als Groot Project. Dit productartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 16 Spoor en 18 Scheepvaart en havens in het jaarverslag van Hoofdstuk XII.

Overzicht van budgettaire gevolgen van uitvoering (x € 1.000)

17. Megaprojecten verkeer en vervoer

       

Realisatie

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Verschil

 
 

2009

2010

2011

2012

2013

2013

2013

 

Verplichtingen

66.515

41.807

61.057

22.247

14.159

35.060

– 20.901

1

Uitgaven

171.066

133.708

518.182

463.739

14.761

54.157

– 39.396

 

17.01 Westerscheldetunnel

1.140

435

53

290

183

0

183

 

17.02 Betuweroute

44.754

31.831

4.105

9.147

6.044

4.699

1.345

 

17.03 Hoge snelheidslijn

32.881

53.577

67.313

16.329

4.345

0

4.345

2

17.03.01 Realisatie HSL-zuid

32.881

53.577

67.313

16.329

4.345

0

4.345

 

17.04 Anders betalen voor mobiliteit

42.726

33.659

877

0

0

0

0

 

17.05 Zuiderzeelijn

18

0

0

0

0

0

0

 

17.06 Project Mainportontwikkeling R'dam

49.547

14.206

445.834

437.973

4.189

49.458

– 45.269

3

17.09 Ontvangsten

14.714

5.286

4.090

1.901

2.346

3.000

– 654

 

Toelichting

Ad 1) De onderuitputting op het verplichtingenbudget wordt deels veroorzaakt doordat (on)voorziene risico’s zich in 2013 niet hebben voorgedaan op het project Mainportontwikkeling Rotterdam. Voor een ander deel wordt dat veroorzaakt door het niet aangaan van verplichtingen voor de Realisatie HSL-Zuid. Dit verplichtingenbudget is niet meer nodig.

Ad 2) Op artikelonderdeel 17.03 is sprake van € 4 miljoen overbesteding in 2013. Dit houdt verband met het uitvoeren van werkzaamheden die reeds in 2012 waren begroot. Het restant van het saldo uit 2012 (€ 4 miljoen) is bij najaarsnota 2013 doorgeschoven naar 2014.

Ad 3) De lagere kasuitgaven worden met name veroorzaakt doordat (on)voorziene risico’s zich in 2013 niet hebben voorgedaan op het project Mainportontwikkeling Rotterdam.

17.02 Realisatie Betuweroute

Producten

Artikel 17.02: realisatie Betuweroute

Begroting 2013

Realisatie 2013

Verschil

Nazorg Betuweroute

4.699

6.044

1.345

Totaal artikel 17.02

4.699

6.044

1.345

Toelichting

Op artikelonderdeel 17.02 is sprake van € 1 miljoen overbesteding in 2013. Dit houdt verband met het uitvoeren van werkzaamheden die reeds in 2012 waren begroot. Het restant van het saldo uit 2012 (€ 3 miljoen) is bij najaarsnota 2013 doorgeschoven naar 2014.

17.03 Realisatie HSL-Zuid

Producten

Artikel 17.03: realisatie HSL-Zuid

Begroting 2013

Realisatie 2013

Verschil

EMC/VIRM1-materieel

0

2.330

2.330

Afwikkeling infrastructurele zaken

0

886

886

Afwikkeling schadevergoedingen

0

852

852

Afwikkeling grondzaken

0

76

76

Overige projectkosten

0

201

201

Totaal artikel 17.03

0

4.345

4.345

Toelichting

Op artikelonderdeel 17.03 is sprake van € 4 miljoen overbesteding in 2013. Dit houdt verband met het uitvoeren van werkzaamheden die reeds in 2012 waren begroot. Het restant van het saldo uit 2012 (€ 4 miljoen) is bij najaarsnota 2013 doorgeschoven naar 2014.

In 2013 is er € 10 miljoen uit de risicoreservering HSL-Zuid overgeheveld naar artikelonderdeel 17.03 in verband met de pilot geluid (miljoenennota 2014). Hiervan is € 7 miljoen weer overgeheveld naar artikelonderdeel 13.04 (najaarsnota 2013), omdat Infraspeed deze maatregelen uitvoert binnen het bestaande contract (zie hiervoor ook de toelichting bij artikelonderdeel 13.04). De resterende € 3 miljoen is bij najaarsnota 2013 doorgeschoven naar 2014.

In 2013 is er € 2 miljoen uit het wegenbudget overgeheveld naar artikelonderdeel 17.03 (miljoenennota 2014) in verband met schadevergoedingen die verband houden met de A4/A16, welke door het Schadevergoedingsschap HSL-Zuid worden afgewikkeld. Dit bedrag is in 2013 nog niet uitbetaald en daarom doorgeschoven naar 2014.

Over de realisatie van de uitgaven in 2013 (en de stand van de budgetten per eind 2013) wordt de Tweede Kamer ook geïnformeerd via de separate Voortgangsrapportage HSL-Zuid nummer 34.

17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam

Producten

Project Mainportontwikkeling Rotterdam (17.06) (bedragen in € 1 mln)
 

Kasbudget 2013

Oplevering

 

Projectomschrijving

Begroting

Realisatie

Verschil

Begroting 2013

Huidig

 

Project Mainportontwikkeling Rotterdam

           

Uitvoeringsorganisatie

1

1

0

 

pm

 

750 ha

     

pm

pm

 

Groene verbinding

     

2011

2011

 

Bestaand Rotterdams Gebied (BRG)

     

2021

2021

 

Landaanwinning

           

Voorfinanciering FES monitoringsprogramma

     

2007

2007

 

Voorfinanciering FES natuurcompensatie

5

4

– 1

pm

pm

1

Landaanwinning

     

2013

2013

 

BTW Buitencontour

     

2013

2013

 

Onvoorzien

44

0

– 44

pm

pm

2

Afrondingsverschillen

 

– 1

– 1

     

Programma

50

4

– 46

     

Toelichting

Ad 1) Door lagere uitgaven voor nadeelcompensatie is niet het volledige beschikbare budget in 2013 besteed.

Ad 2) De reden van onderuitputting is dat (on)voorziene risico’s zich in 2013 niet hebben voorgedaan op het project Mainportontwikkeling Rotterdam.

17.09 Ontvangsten HSL-Zuid

Producten

Artikel 17.09: ontvangsten HSL-Zuid

Begroting 2013

Realisatie 2013

Verschil

BTW-afrekeningen

0

1.763

1.763

Grondverkopen

0

217

217

Overige

0

365

365

Totaal artikel 17.09

0

2.345

2.345

Toelichting

In 2013 is € 2 miljoen meer ontvangen dan geraamd. Dit bedrag hangt voornamelijk samen met BTW-afrekeningen van RWS uit het verleden. Deze € 2 miljoen wordt toegevoegd aan de projectuitgaven HSL-Zuid.

Over de realisatie van de ontvangsten in 2013 (en de stand van de budgetten per eind 2013) wordt de Tweede Kamer ook geïnformeerd via de separate Voortgangsrapportage HSL-Zuid nummer 34.

Licence