Base description which applies to whole site

5 5.1 Artikel 97 Algemeen Departement

Op dit artikel worden de IenW-brede programma-uitgaven verantwoord.

Tabel 76 Budgettaire gevolgen van beleid art. 97 Algemeen Departement (bedragen x € 1.000)
     

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 
 

2018

2019

2020

2021

2022

2022

2022

 

Verplichtingen

105.611

142.070

38.084

209.091

37.417

32.121

5.296

1

         

Uitgaven

93.648

79.742

64.508

161.676

62.721

75.697

‒ 12.976

 
         

1 Algemeen departement

77.648

74.742

57.808

62.094

51.503

44.908

6.595

 

Opdrachten

46.928

44.134

31.038

35.009

37.060

32.630

4.430

 

Van A naar Beter

1.596

1.654

1.316

1.440

1.795

1.848

‒ 53

 

Ext. Juridische adv.

1.186

1.417

1.583

1.365

1.011

1.550

‒ 539

 

Onderzoeken PBL

3.652

5.211

6.118

5.920

5.980

2.488

3.492

2

Onderzoeken ANVS

3.150

3.208

3.921

2.667

2.212

4.369

‒ 2.157

3

DCC

8.920

7.684

6.832

7.702

7.853

7.415

438

 

Regeringsvliegtuig

21.934

21.979

8.944

13.775

15.905

9.584

6.321

4

Overige Opdrachten

6.490

2.981

2.324

2.140

2.304

5.376

‒ 3.072

5

Subsidies

1.464

1.000

1.000

250

0

395

‒ 395

 

KIS

1.290

1.000

1.000

250

0

0

0

 

Overige subsidies

174

0

0

0

0

395

‒ 395

 

Bijdragen aan agentschappen

24.129

24.481

25.770

26.835

14.443

11.883

2.560

 

Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

2.631

2.706

2.806

2.874

3.223

2.876

347

 

Waarvan bijdrage aan KNMI

2.583

2.583

2.608

2.673

2.436

223

2.213

6

Waarvan bijdrage aan ILT

12.471

12.718

13.118

13.404

0

0

0

 

Dienstverlening RIVM

6.444

6.474

7.238

7.884

8.784

8.784

0

 

Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

5.127

5.127

0

0

0

0

0

 
         

2 Sanering Thermphos

16000

5.000

6.700

0

0

0

0

 

Subsidies

16000

5.000

6.700

0

0

0

0

 

Sanering Thermphos

16000

5.000

6.700

0

0

0

0

 
         

3 COVID-19 Testen

0

0

0

99.582

11.218

30.789

‒ 19.571

 

Opdrachten COVID-19

0

0

0

99491

11.218

30789

‒ 19.571

7

Subsidies COVID-19

0

0

0

91

0

0

0

 
         

Ontvangsten

3167

944

2.772

6.231

20.813

1.101

19.712

8

Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument en de verplichtingen een toelichting gegeven op de verschillen (de mutaties) tussen de begroting en de realisatie. Zie voor de gehanteerde norm de toelichting ‘normering jaarverslag’ zoals opgenomen in de leeswijzer.

  • 1. De hogere verplichtingen zijn met name het gevolg van onderstaande toelichtingen op de uitgaven. Het verschil wordt nagenoeg geheel veroorzaakt door de negatieve verplichtingen bijstelling als gevolg van de verrekende Vennootschapsbelasting 2021 (€ 8,6 miljoen) en de bij NJN en SW naar MINFIN terugboekte (uit 2021) kasgelden (-/- € 19,4 miljoen) voor COVID-19 waarvoor de verplichtingen in eerdere jaren zijn aangegaan. Het overige verschil betreft overlopende verplichtingen waarvan de uitgaven pas in 2023 plaatsvinden.

  • 2. De hogere realisatie van € 3,5 miljoen is het gevolg van bijdragen voor onderzoeksopdrachten aan PBL ten behoeve van o.a. de Europese Commissie (onderzoeksprogramma’s CLIMA, COMMIT, CRESCENDO, NAVIGATE, etc.) (€ 1,0 miljoen), van DGMi aan de monitoring en sturing van het Werkprogramma Circulaire Economie 2022 (€ 1,6 miljoen) en extra capaciteit luchtwerkzaamheden i.h.k.v de KEV 2022 (€ 0,1 miljoen). Daarnaast zijn bijdrage ontvangen van de Watergezant in het onderzoek «Geography of Future Water Challenges» (€ 0,2 miljoen), EZK ter financiering van de Rekenmeesterfunctie (€ 0,4 miljoen) en van LNV voor de derde evaluatie Natuurpact (€ 0,2 miljoen).

  • 3. Lagere uitgaven door ANVS zijn voornamelijk het gevolg van vertraging door capaciteitgebrek. Daarnaast hadden leveranciers minder capaciteit beschikbaar waardoor het werk vertraagd is. Ook zijn de vaststelling van het technisch werkprogramma met de nieuwe Technical Support Organisation (TSO) en de besluitvorming Pallas vertraagd waardoor voorbereidende werkzaamheden voor toezicht op de bouw van Pallas niet hebben plaatsgevonden (€ 2,2 miljoen).

  • 4. De hogere uitgaven voor het Regeringsvliegtuig zijn het gevolg van de nahefing BTW over de aanschafprijs van het nieuwe vliegtuig.

  • 5. Lagere Overige opdrachten worden overwegend veroorzaakt door vertraging bij diverse communicatie-campagnes a.g.v. de capaciteitsinzet elders voor o.a. de Stikstofcrisis (€ 1,1 miljoen, bijdragen aan OCW voor Kennisprogramma Effecten van Mijnbouw, het project Tradities en gedrag, de rijksbrede kennisagenda van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (€ 0,9 miljoen) en een bijdrage voor extra inzet om aan de toenemende vraag naar advies op basis van Participatie te kunnen voldoen (€ 1,1 miljoen).

  • 6. Naar aanleiding van de vastgestelde offerte wordt er vanuit Rijkswaterstaat budget beschikbaar gesteld voor de verstrekte maatwerkopdracht die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht (€ 2,2 miljoen).

  • 7. Het generaal beschikbaar gestelde budget voor COVID-19 reizigerstesten, dat vorig jaar is doorgeschoven om de overlopende facturen te kunnen voldoen, is niet volledig uitgeput. Het overschot is deels bij Najaarsnota teruggegeven aan het generale beeld (€ 15,0 miljoen). Daarnaast zijn nog niet alle facturen voor de reizigerstesten afgehandeld, omdat er nog onderzoek nodig is voor een aantal ingediende declaraties (€ 4,4 miljoen) en een deel van het budget overgeboekt is naar het DDC Serviceteam (€ 0,1 miljoen).

  • 8. De hogere ontvangsten betreffen nagenoeg geheel de finale afrekening van het «oude Agentschap ILT» (€ 18,1 miljoen) en de niet voorziene teruggave, ná vaststelling van een eerder verstrekte subsidie, i.h.k.v. de Sanering van het Thermphos terrein.

1 Algemeen departement

Opdrachten

Van A naar Beter

Het betreft de uitgaven voor beleidscommunicatie voor de grote publiekscampagne van A naar Beter.

Externe juridische advisering

Om de kosten voor het inhuren van juridische expertise, voornamelijk voor het inschakelen van de Landsadvocaat, (en andere advocaten) beheersbaar te houden, worden opdrachten hiertoe centraal gegeven voor de Bestuurskern. Dit om de kwaliteit te bewaken en tevens wordt hiermee voorkomen dat er meerdere malen vanuit verschillende diensten dezelfde vragen worden uitgezet.

Onderzoeken Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)

Dit betreft uitgaven ten behoeve van onderzoeksactiviteiten van PBL, zoals de aanschaf van databestanden, ontwikkeling van modellen, uitbesteding van onderzoek en vervaardiging van (web)publicaties. Een deel van deze uitgaven wordt door externe opdrachtgevers vergoed. Voor nieuws en publicaties van het PBL, zie de website van het PBL (www.pbl.nl).

Onderzoeken Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS)

Het betreft uitgaven voor opdrachten aan (inter)nationale technische supportorganisaties (waaronder de dienstverlening door agentschappen) inzake technische ondersteuning, advisering en onderzoek op terreinen van nucleaire veiligheid, stralingsbescherming alsmede beveiliging en waarborging (safeguards). Daarnaast worden ook de uitgaven die verband houden met samenwerking tussen ANVS en internationale organisaties (zoals bijvoorbeeld HERCA, OECD/NEA en IAEA) inzake voornoemde terreinen op dit artikel verantwoord.

Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC)

DCC is verantwoordelijk voor een effectief crisisbeheersingsbeleid en een professionele aanpak van crises. De uitgaven betreffen o.a. de financiering van assets en programma’s, het jaarlijkse IenW opleidings-, trainings- en oefeningsprogramma, kosten van het aansluiten van nationale kennisinstituten op het crisis expert team milieu en drinkwater (CET-md) en het 24/7 beschikbaar houden van de daarvoor noodzakelijke kennis en kunde.Tevens is het DCC is verantwoordelijk voor de inrichting, werking en kwaliteit van het CET-md en systeemverantwoordelijk voor de Milieuongevallendienst (MOD) van het RIVM en het beheer en onderhoud van meetapparatuur. en het beschikbaar maken bij het RIVM van expertise op het gebied van monstername, metingen en analyses, verspreidingsberekeningen en toxicologie.

Regeringsvliegtuig

Dit betreft de uitgaven van IenW voor het onderhoud, exploitatie en aanschaf van het regeringsvliegtuig.

Overig opdrachten

Dit betreft uitgaven voor communicatie, voor opdrachten op het gebied van strategisch advies en voor analyses van mobiliteit en mobiliteitsbeleid door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) die doorwerken in de beleidsafwegingen. Soms worden deelonderzoeken uitbesteed, omdat expertise op een bepaald deelonderwerp niet in huis is.

Subsidies

Deze uitgaven hangen samen met subsidies die IenW verstrekt, met name aan de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek voor het programma SURF (Smart Urban Regions in the Future), Urban Futures en het programma Duurzame Logistiek.

Bijdragen aan agentschappen

KNMI

Dit betreft de bijdrage aan het KNMI voor afname van meteorologische producten en diensten relevant voor de uitvoering van diverse taken door RWS waaronder gladheidbestrijding en afname van maatwerk dienstverlening door ANVS.

RWS

Dit betreft de bijdrage aan RWS voor de capaciteitsinzet in het kader van beleidsondersteuning en advies en de capaciteitsinzet van het DCC.

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)

Het RIVM is de vaste partner van de ANVS voor een aantal taken op het terrein van stralingsbescherming. Dit zijn taken als beleidsondersteuning bij stralingsbescherming, ondersteuning bij stralingsinspecties, het beheer van de ongeval-organisatie, het in stand houden van het Radionucliden laboratorium alsmede het beheer van het Nationaal Meetnet Radioactiviteit en de stralingsmeetwagens. De bijdrage aan het RIVM hangt hiermee samen.

3 Covid19 testen reizen

Opdrachten

Het Kabinet heeft, naar aanleiding van de aangenomen motie van het lid Sjoerdsma (D66), een bedrag beschikbaar gesteld voor het aanbieden van gratis testen via de reisbranche en OpenHouse.

Ontvangsten

Hierop worden de ontvangsten geraamd die IenW ontvangt voor het gebruik van het Regeringsvliegtuig en voor onderzoeken van het PBL.

Licence