Base description which applies to whole site

4.1 Artikel 31: Politie

Deze afbeelding bestaat uit een circel met daarin een onderscheid naar de uitgaven op dit artikel en de overige uitgaven op de JenV-begroting. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals deze zijn opgenomen in onderdeel C.8 (Departementale Verantwoordingsstaat). Naast de circel is een staaf opgenomen waarbij de uitgaven op dit artikel nader zijn verdeeld naar de artikelonderdelen. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals zijn opgenomen bij onderdeel D van dit hoofdstuk (tabel Budgettaire gevolgen van beleid).

Een veilige samenleving met behulp van een goed functionerende politieorganisatie.

De Minister heeft een financierende en regisserende rol ten aanzien van de politie en de politieacademie. Hierbij zijn drie verantwoordelijkheden te onderscheiden:

  • De eerste verantwoordelijkheid betreft de inrichting, werking en ontwik­keling van het politiebestel en van het opleidingsstelsel voor de politie;

  • De tweede verantwoordelijkheid betreft de bevoegdheden en het beheer ten aanzien van de politie. Onder deze beheersverantwoordelijkheid van de Minister13 valt het vaststellen van de begroting, de meerjarenraming, de jaarrekening, het beheersplan, het jaarverslag en de operationele sterkte. De korpschef is belast met de leiding en het beheer van de politie. De korpschef opereert binnen de kaders die de Minister stelt en legt verantwoording af aan de Minister. Die verantwoording betreft tevens de mensen en middelen die de korpschef om niet ter beschikking stelt aan de Politieacademie. De Minister kan de korpschef te allen tijde over alle beheeraangelegenheden algemene en bijzondere aanwijzingen geven;

  • Tot slot stelt de Minister vanuit haar beleidsverantwoordelijkheid, gehoord het College van procureurs-generaal en de regioburgemeesters, ten minste eens in de vier jaar de landelijke beleidsdoelstellingen van de politie vast.

De Minister heeft ten aanzien van het politie- en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) een financierende en regisserende rol. De beheersverantwoordelijkheid voor het politie- en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba, berust bij haar.14

Visie op de politiefunctie

Het veiligheidsvraagstuk verandert als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen. Belangrijke ontwikkelingen zijn meer maatschappelijke onrust, digitalisering: online criminaliteit, toenemende impact van ondermijning en een krappe arbeidsmarkt. Deze ontwikkelingen hebben impact op de politiefunctie en daarmee ook op het werk van de politie. De uitdagingen waar de politie voor staat kunnen niet door de politie alleen worden opgelost. Er moeten keuzes worden gemaakt en samenwerkingen worden vormgegeven met partners binnen en buiten het veiligheidsdomein. Hiertoe is een ontwikkelagenda politiefunctie gemaakt, waarin een koers is bepaald voor de politiefunctie en om de politie blijvend in staat te stellen met gezag op te treden. In 2024 is aangevangen met de uitwerking van deze ontwikkelagenda.

Een goed toegeruste politieorganisatie

Per 1 januari 2024 is de Landelijke Eenheid formeel gesplitst in de eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX) en de eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (LO). De transitie krijgt de komende jaren verder vorm volgens het eerder vastgestelde Korpstransitieplan. De monitoringscommissie Schneiders heeft haar eindrapportage in juli 2024 aan de minister aangeboden. De Korpschef heeft de commissie Schneiders vervolgens gevraagd om per 1 november 2024, in een gewijzigde samenstelling en met aangepaste focus, haar werk als adviescommissie rapporterend aan de Korpschef nog een jaar voort te zetten.

Versterken Forensische Geneeskunde

In 2024 is gestart om invulling te geven aan de maatregelen die door het kabinet zijn afgekondigd. Hierbij wordt ingezet op maatregelen ter versterking van het stelsel forensische geneeskunde waarbij gekeken wordt naar de opleidingen en de samenwerking in de uitvoeringspraktijk. Ook zijn in 2024 middelen beschikbaar gesteld om de dienstverlening aan te sluiten op de 10 politie-eenheden. Het programma investeert in draagvlak voor de ontwikkelopgave.

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

  

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

Art.

Verplichtingen

6.655.038

6.611.531

7.337.941

7.529.285

8.258.772

7.729.302

529.470

         
 

Uitgaven

6.494.298

6.635.958

7.360.357

7.560.436

8.318.627

7.755.785

562.842

         

31.2

Bekostiging politie

6.267.095

6.398.025

7.122.736

7.309.086

8.050.998

7.498.914

552.084

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

6.235.522

6.365.434

7.090.529

7.277.940

8.017.810

7.468.980

548.830

 

Politie

6.232.513

6.362.359

7.087.318

7.274.593

8.014.578

7.465.586

548.992

 

Politieacademie

3.009

3.075

3.211

3.347

3.232

3.394

‒ 162

 

Bijdrage aan medeoverheden

22.996

24.630

28.919

31.146

33.188

29.934

3.254

 

Brandweer- en politiekorps (BES)

22.996

24.630

28.919

31.146

33.188

29.934

3.254

 

Opdrachten

8.577

7.961

3.288

0

0

0

0

 

Taptolken

8.577

7.961

3.288

0

0

0

0

31.3

Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

227.203

237.933

237.621

251.350

267.629

256.871

10.758

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

209.570

217.380

219.656

230.388

241.597

237.559

4.038

 

Internationale Samenwerkingsoperaties

9.764

9.704

11.122

26.208

27.076

25.140

1.936

 

Beheer meldkamers

198.948

206.757

207.594

203.207

213.170

211.447

1.723

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

858

919

940

973

1.351

972

379

 

Bijdrage aan medeoverheden

808

1.154

1.525

1.058

1.245

927

318

 

Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

808

1.154

1.525

1.058

1.245

927

318

 

Subsidies (regelingen)

6.487

9.116

6.700

10.118

14.969

7.110

7.859

 

Opsporing

2.300

2.300

2.362

2.677

2.726

2.590

136

 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

3.473

3.473

2.673

3.173

3.424

3.918

‒ 494

 

Overige Subsidies

714

3.343

1.665

4.268

8.819

602

8.217

 

Opdrachten

10.338

10.283

9.740

9.786

9.818

11.275

‒ 1.457

 

Providers

8.367

8.318

8.124

7.860

7.903

8.747

‒ 844

 

Overige Opdrachten

1.971

1.965

1.616

1.926

1.915

2.528

‒ 613

         
 

Ontvangsten

14.858

63.418

21.243

39.066

61.862

500

61.362

         

Verplichtingen

Het verschil tussen de realisatie en budget bij de verplichtingen is nagenoeg gelijk aan het verschil bij de uitgaven, alwaar het verschil nader uiteen wordt gezet.

Uitgaven

31.2. Bekostiging Politie

Bijdrage aan ZBO's en RWT's

Politie

De politie levert een belangrijke bijdrage aan het handhaven en vergroten van de veiligheid in Nederland. De politie ontvangt daartoe bijdragen van de Minister. De algemene bijdrage wordt als lumpsumbudget ter beschikking gesteld aan de politie voor haar wettelijke taken. Het beleid is erop gericht dat de politie zoveel mogelijk flexibiliteit wordt gegeven om afgesproken doelen te realiseren. De algemene bijdrage bedroeg in 2024 € 7 mld.

Naast de algemene bijdrage zijn bijzondere bijdragen aan de politie verstrekt. Deze bijdragen dienen mede ter bekostiging van: investeringen in Politieacademie (€ 250 mln.), Basisvoorziening IV (€ 119 mln.), DSI (€ 89 mln.), Recherche Samenwerkings Teams (RST) (€ 40 mln.) en versterking landelijke eenheid (€ 23 mln.) of doelen op specifieke beleidsdoelen zoals BOTOC Bewaken en Beveiligen (€ 114 mln.) en BOTOC-NSOC (€ 40 mln.). Daarnaast ontving de politite ondermijningsmiddelen voor onder andere interceptie en versterken internationale aanpak ondermijning (€ 27 mln.). Ook ontving de politie in 2024 € 11 mln. voor NAVO-top.

Het verschil van € 549 mln. tussen begroting en realisatie betreft voornamelijk de volgende posten:

  • Loon- en prijsbijstelling (€ 518 mln.)

  • Vertraging en meerkosten PTSS (€ 41,3 mln.)

  • Recherche Samenwerkingsteam 2024 (€ 14,4 mln.)

  • Uitvoering implementatie wetboek van strafvordering (€ 13,1 mln.)

  • NAVO-top (€ 11 mln.)

  • Bewaken en beveiligen (€ 9,9 mln.)

  • Handhaving lachgas (€ 8,4 mln.)

  • Overheveling 112 aannametaak ( (€ -8,3 mln.)

  • Bijdrage organisaties aan duurzaam digitaal stelsel (€ -8,2 mln.)

  • Kasschuif wet politiegegevens (€ -8 mln.)

Verder betreft het diverse «kleinere posten» zoals Financial Intelligence Unit(€ 6,9 mln.), mainport politie (€ 5,3 mln.), uitvoering projecten duurzaam digitaal stelsel ( € 3,9 mln.) en de wet uitbreiding slachtofferrechten verschijningsplicht ( € 2,9 mln.)

Daarnaast voert de politie een aantal taken uit die onder de verantwoordelijkheid vallen van het departement. Zo voert de landelijke meldkamerorganisatie (LMS) van de politie het beheer over C2000, het communicatienetwerk van de hulpdiensten. Tevens verzorgt de politie de uitzending van politiefunctionarissen naar crisisgebieden. Deze taken worden apart begroot en verantwoord onder artikelonderdeel 31.3.

Tabel 10 Besteding van de bijdragen
 

Realisatie

Begroting

Realisatie

 

2024

2024

2023

Personeel

5.845

5.684

5.478

Rente

‒ 33

1

‒ 30

Huisvesting

473

423

492

Vervoer

257

235

234

Informatievoorziening

803

706

677

Overige operationele en beheerskosten

633

550

517

totaal besteding

7.978

7.599

7.368

Bron: concept jaarverslag politie 2024

De politie voert een batenlastenstelsel. De personeelskosten voor de politie bedroegen in 2024 circa € 5,8 mld (2023: € 5,5 mld). Het overgrote deel zijn reguliere salariskosten van het operationele en niet-operationele personeel. De materiële kosten bedroegen in 2024 circa € 1,5 mld (2023: € 1,4 mld). Hiervan zijn de grootste posten huisvesting, vervoer, beheer en verbindingen en automatisering. De hogere realisatie wordt voornamelijk verklaard door tegenvallende (meer dan begrote) kosten op gebied van personele voorzieningen, informatievoorziening en huisvesting.

Tabel 11 Kengetal lasten en operationele sterkte politie
 

Realisatie

Begroting

Realisatie

 

2024

2024

2023

Lasten (in %)

   

Personeel / totale lasten

73,3%

74,8%

74,3%

Opleiding / totale lasten

1,3%

1,1%

1,3%

Verbinding en automatisering / totale lasten

10,1%

9,3%

9,2%

Huisvesting / totale lasten

5,9%

5,6%

6,7%

    

Bezetting (fte)

2024

2024

2023

Operationele bezetting

51.610

52.008

50.939

Waarvan aspiranten

4.633

4.974

4.863

Niet-operationele bezetting

13.278

11.835

12.437

Bron: concept jaarverslag politie 2024

De operationele bezetting (incl. aspiranten) bedroeg ultimo 2024 51.610 fte, waarvan 4.633 fte aspiranten. De gemiddelde operationele bezetting (incl. aspiranten) was in 2024 398 fte lager dan door de Politie begroot en ultimo 2024 671 fte hoger dan ultimo 2023. De operationele formatie is in 2024 gestegen, alhoewel minder dan in de begroting was verwacht. De bezetting van de operationele sterkte (OS) (het aantal fte dat ook daadwerkelijk in dienst is) is in 2024 meer toegenomen dan de formatie. Deze stijging is onder andere het gevolg van een hogere zijinstroom dan begroot. Vooral de vakgebieden Intake & Service, Meldkamer, Beveiliging en Operationeel Specialismen laten een hogere instroom zien dan begroot.

De politie heeft vanaf 2019 een levensfase-uren regeling (verlofsparen) die in de jaarverantwoording als mogelijk risico op de bezetting wordt genoemd. Het financiële effect is conform het Besluit Financieel Beheer Politie (gedeeltelijk) in de «niet in de balans opgenomen verplichtingen» verantwoord ter hoogte van € 779 mln. (2023: € 667 mln).

De definitieve Jaarverantwoording politie 2024 wordt als separate bijlage met het departementaal jaarverslag 2024 Justitie en Veiligheid meegezonden.

Politieacademie

De Politieacademie is verantwoordelijk voor het verzorgen van het politieonderwijs, de uitvoering van wetenschappelijk onderzoek en de invulling van de kennisfunctie. Het budget van de Politieacademie betreft de personele kosten van de leiding en de kosten voor extern onderzoek. Het overige personeel en de middelen zijn ondergebracht bij de politie. Deze bekostiging is opgenomen in de algemene bijdrage aan de politie.

Bijdrage medeoverheden

BES brandweer en politiekorps

De Minister is korpsbeheerder van het Brandweerkorps Caribisch Nederland (BKCN) en het Korps Politie Caribisch Nederland (KPCN). Ter bekostiging van de personele en materiële uitgaven van deze korpsen wordt een bijdrage verstrekt.

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Internationale samenwerkingsoperaties

In opdracht van de Minister voert de politie activiteiten uit in het kader van internationale politiesamenwerking en de uitzending van politiefunctionarissen naar internationale (civiele) missies en operaties. De politie en de Koninklijke Marechaussee (KMar) maken waar mogelijk gebruik van elkaars faciliteiten. Politie en KMar hebben een gezamenlijk liaisonnetwerk. De KMar levert een eigenstandige bijdrage aan de internationale politiesamenwerking en draagt vanuit Defensie bij aan uitzendingen. In 2024 is de politiesamenwerking met de andere landen binnen het koninkrijk versterkt en wordt hiermee voorzien in de ICT voorzieningen voor de rechtshandhavingsketen in het Caribisch deel van het Koninkrijk. Ook zijn in 2024 diverse (bilaterale) internationale samenwerkingsprojecten uitgevoerd.

Beheer meldkamers

De politie voert het beheer voor de verschillende multisystemen van de meldkamerorganisatie, waaronder C2000 en het geïntegreerd meldkamersysteem (GMS). Gebruikers van deze systemen zijn met name politie, brandweer, ambulance, Koninklijke Marechaussee en de douane. De politie voert dit beheer uit binnen de governance van het multi-domein. Dit brengt met zich mee dat er steeds meer vanuit een multidisciplinaire invalshoek integrale afwegingen plaatsvinden over het beschikbare budget. Om de systemen te laten voldoen aan de vereisten vanuit wet- en regelgeving en technologische ontwikkelingen, vindt op de systemen continue doorontwikkeling plaats.

Bijdrage aan medeoverheden

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

Dit budget wordt gebruikt voor de ondersteuning van de regioburgemeesters in hun rol als overleg- en adviesorgaan voor de Minister in het kader van de Politiewet 2012.

Subsidies

Opsporing

Deze subsidie wordt verstrekt aan de onafhankelijke Stichting Meld Misdaad Anoniem voor de exploitatie van de meldlijn Meld Misdaad Anoniem, zodat burgers anoniem een bijdrage kunnen leveren aan de bestrijding van criminaliteit in Nederland.

Stichting Arbeidsmarkt en opleidingsfonds Politie (SAOP)

De Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie, het A&O fonds voor de sector politie, subsidieert, adviseert en registreert scholings-, arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsprojecten. Het primaire doel van de SAOP is het bevorderen van het goed functioneren van de arbeidsmarkt van de politie en het stimuleren van opleidingsactiviteiten. Dit doet de SAOP met behulp van een subsidie die zij op basis van arbeidsvoorwaardelijke afspraken ontvangt van de Minister.

Overige subsidies

Dit betreft voornamelijk de subsidie voor GGD GHOR voor de versterking forensische geneeskunde (€ 8,3 mln.). De financiering loopt via het instrument subsidies, de middelen zijn met de Voorjaarsnota overgeboekt van het instrument Bijdrage ZBO/RWT's.

Opdrachten

Providers

Op grond van hoofdstuk 13 van de Telecommunicatiewet zijn telecomaanbieders verplicht om hun netwerken en diensten aftapbaar te maken en mee te werken aan aftappen en gegevensverstrekkingen over hun klanten. De Staat vergoedt bepaalde kosten die aanbieders in dit verband maken.

Ontvangsten

Het verschil in ontvangsten is grotendeels het gevolg van herverdeling van de bestaande financiering van de politie om deze beter te laten aansluiten op de doelstellingen. Hiertoe zijn er een aantal bijzondere bijdragen teruggevorderd. Voor een deel zijn deze middelen opnieuw toegekend aan de Politie.

13

Vastgelegd in de Politiewet 2012

14

Veiligheidswet BES (Stb. 2010, 362)

Licence