Base description which applies to whole site

4.4 Artikel 34: Straffen en beschermen

Deze afbeelding bestaat uit een circel met daarin een onderscheid naar de uitgaven op dit artikel en de overige uitgaven op de JenV-begroting. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals deze zijn opgenomen in onderdeel C.8 (Departementale Verantwoordingsstaat). Naast de circel is een staaf opgenomen waarbij de uitgaven op dit artikel nader zijn verdeeld naar de artikelonderdelen. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals zijn opgenomen bij onderdeel D van dit hoofdstuk (tabel Budgettaire gevolgen van beleid).

Voorkomen dat burgers (opnieuw) dader of slachtoffer worden van criminaliteit, volwassenen en kinderen beschermen die vanwege de kwetsbare positie waarin zij verkeren bedreigd of verleid worden door (herhaalde) criminaliteit of die bedreigd worden in hun ontwikkeling en bewerkstelligen dat met een straf genoegdoening wordt geboden aan het slachtoffer en aan de samenleving als geheel.

Het borgen van de veiligheid door de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties, het bevorderen van het nemen van preventieve maatregelen door burgers en bedrijven, het versterken van de positie van slachtoffers, het beschermen van jeugdigen die in hun ontwikkeling worden bedreigd in de opvoed- en leefsituatie en het realiseren van een effectieve aanpak van jeugdcriminaliteit en geweld in huiselijke kring.

De minister van Justitie en Veiligheid heeft een regisserende rol ten aanzien van de brede aanpak van ondermijning. Het programma Preventie met Gezag maakt daar onderdeel van uit. Het Landelijk kwaliteitskader effectieve jeugdinterventies is voor de inzet van de middelen Preventie met Gezag niet vrijblijvend. De minister heeft een samenwerkingsrelatie met de gemeenten, brancheorganisaties en andere publieke en private partners, bijvoorbeeld met de politie, het OM, de reclassering en uit het onderwijs en de zorg, betreffende de aanpak van High Impact Crimes (HIC). Sturing geschiedt door middel van regelgeving en kaderstelling.

De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid is verantwoordelijk voor de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties18. Daarbij heeft de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid:

  • een uitvoerende rol bij de tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen door de DJI, de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) van DJI en van geldelijke sancties door het CJIB;

  • een regisserende rol bij de forensische zorg. Zij is verantwoordelijk voor de tijdige beschikbaarheid van de juiste, kwalitatief hoogwaardige zorg, waar nodig in combinatie met afdoende beveiliging;

  • een regisserende rol bij toezicht in strafrechtelijk kader, advisering aan het OM en de rechter over justitiabelen en taakstraffen. Regie en opleggen van financiële sancties. De uitvoering is opgedragen aan drie erkende reclasseringsorganisaties. De taken van de reclasseringsorganisaties dragen bij aan het terugdringen van recidive.

De Staatssecretaris Rechtsbescherming heeft verantwoordelijkheden ten aanzien van preventie, slachtofferzorg en jeugdbescherming.

Met betrekking tot preventie:

  • draagt de Staatssecretaris Rechtsbescherming stelselverantwoorde­ lijkheid voor het kansspelbeleid, met als doel dat Nederlandse burgers op een veilige en verantwoorde manier kunnen deelnemen aan kansspelen;

  • stimuleert de Staatssecretaris Rechtsbescherming preventie door het beschikbaar stellen van integriteitsinstrumenten;

  • is hij verantwoordelijk voor de landelijke aanpak van jeugdcriminaliteit, met bijzondere aandacht voor de preventie van daderschap en herhaald daderschap, samen met de betrokken ketenpartners zoals de (jeugd)reclassering en de Raad voor de Kinderbescherming. Vanuit die rol is hij medeverantwoordelijk voor het programma Preventie met Gezag.

Met betrekking tot slachtofferbeleid draagt de Staatssecretaris Rechtsbe­ scherming beleidsverantwoordelijkheid voor de zorg – in brede zin – aan slachtoffers en nabestaanden die getroffen zijn door een strafbaar feit en is verantwoordelijk voor de uitvoering van het slachtofferbeleid. Ook heeft hij een financierende rol op het gebied van slachtofferzorg.

Ten aanzien van Jeugdbescherming 19heeft de Staatssecretaris Rechtsbescherming:

  • een regisserende rol en daarmee stelselverantwoordelijkheid voor jeugdbescherming en –reclassering (de uitvoering en financiering zijn per 1 januari 2015 gedecentraliseerd naar de gemeenten);

  • een uitvoerende rol bij de taken die belegd zijn bij de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK);

  • verantwoordelijkheid voor het stelsel op het gebied van interlandelijke adoptie en heeft daarbinnen, als Centrale Autoriteit, tevens een uitvoerende rol.

Met onderstaande activiteiten is verder gewerkt aan het behalen van de algemene doelstellingen op de gebieden van preventie, genoegdoening en beschermen.

Voorkomen

In het programma Preventie met Gezag (PmG) is de samenwerking uitgebreid, naast de 27 gemeenten, met nog eens 20 gemeenten in hun domein overstijgende, gebiedsgerichte aanpak van (georganiseerde en ondermijnende) jeugdcriminaliteit. Het programma  versterkt beschermende factoren en verlaagt risicofactoren op de thema’s onderwijs, werk en inkomen, persoonlijke en psychologische ontwikkeling. Hiertoe wisselden gemeenten en partners kennis en ervaringen uit. Wij faciliteerden kennisopbouw, innovatie en leren. Samen met partners gaven we de PmG-monitor verder vorm voor beter inzicht in de aanpak van jonge aanwas, doorgroeiers en de harde kern van de (georganiseerde) misdaad. Ook startten we een onderzoek naar de modus operandi van online ronselaars. 

Om ervoor te zorgen dat personen met verward gedrag passende zorg en ondersteuning krijgen is ook in 2024 ingezet op samenwerking tussen de zorg-, sociale en veiligheidsdomeinen. Naar aanleiding van de Parlementaire Verkenning Verward/ onbegrepen gedrag en veiligheid, zetten de departementen JenV, VWS, VRO, BZK en SZW in op een integrale en brede aanpak van personen met verward en onbegrepen gedrag. En 22 veiligheidsregio’s organiseerden een werkconferentie over hoe om te gaan met personen met verward of onbegrepen gedrag.

Genoegdoening

In de executieketen is aandacht besteed aan de capaciteitsdruk die zich in 2024 heeft doorgezet, door te weinig personeel en te weinig cellen, evenals een stijgende bezetting en noodzakelijke renovaties. De Tweede kamer is met kwartaalrapportages op de hoogte gehouden van maatregelen en recente ontwikkelingen.

Ten behoeve van betere re-integratie van gedetineerden ontwierpen we in 2024 een aangepast Detentie & Re-integratie proces. Ook zijn stappen gezet als het gaat om basisvoorwaarden zoals onderdak, zorg, schulden, werk/inkomen, ID-bewijs en sociaal netwerk. Samen met partners is onderzocht of de zorgverzekering tijdens detentie automatisch kan worden opgeschort, en welke knelpunten in de schuldhulpverlening aan gedetineerden kunnen worden aangepakt.

Beschermen

Vanwege de urgente werkdrukproblematiek bij de gecertificeerde instellingen (GI's) voor jeugdbescherming heeft het Rijk € 10 mln. extra per jaar beschikbaar gesteld aan de GI's in de jaren 2022 tot en met 2025 ten behoeve van werkdrukverlaging. Daarbij heeft het kabinet structureel € 50 mln. beschikbaar gesteld voor jeugdbescherming. De workload van jeugdbeschermers is geleidelijk gedaald tot de gewenste workload. en er is een wetsvoorstel met betrekking tot betere rechtsbescherming van kinderen en gezinnen in procedure gebracht.

De werkzaamheden voor de regeling tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg door SGM hebben zich in 2024 beperkt tot het afhandelen van bezwaar en beroep.

Tabel 24 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

  

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

Art.

Verplichtingen

2.811.367

3.530.972

3.653.603

3.991.249

4.221.711

4.064.177

157.534

         
 

Uitgaven

3.050.437

3.285.813

3.606.160

3.905.720

4.182.608

4.047.848

134.760

         
 

Apparaatsuitgaven

199.439

195.211

217.419

233.210

253.302

225.666

27.636

         

34.1

Apparaat Raad voor de Kinderbescherming

199.439

195.211

217.419

233.210

253.302

225.666

27.636

 

Personele uitgaven

157.866

152.818

169.780

179.619

196.919

177.238

19.681

 

Eigen personeel

153.365

148.712

162.158

171.186

187.343

171.083

16.260

 

Externe inhuur

3.757

3.408

6.739

7.419

8.611

4.708

3.903

 

Overig personeel

744

698

883

1.014

965

1.447

‒ 482

 

Materiële uitgaven

41.573

42.393

47.639

53.591

56.383

48.428

7.955

 

ICT

18.098

17.837

20.784

23.514

25.802

21.839

3.963

 

SSO's

17.076

16.323

14.487

18.731

18.888

17.072

1.816

 

Overig materieel

6.399

8.233

12.368

11.346

11.693

9.517

2.176

         
 

Programmauitgaven

2.850.998

3.090.602

3.388.741

3.672.510

3.929.306

3.822.182

107.124

         

34.2

Preventieve maatregelen

15.542

14.121

16.812

48.797

72.153

82.259

‒ 10.106

 

Bijdrage aan agentschappen

3.897

4.810

6.166

31.518

36.346

32.763

3.583

 

Dienst Justis

3.897

4.810

6.166

31.518

36.346

32.763

3.583

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

3.130

1.656

0

0

0

0

0

 

Integriteit en kansspelen

3.130

1.656

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

2.912

2.363

4.646

11.213

24.225

36.168

‒ 11.943

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

0

0

4.589

11.182

24.225

36.055

‒ 11.830

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

2.912

2.363

57

31

0

113

‒ 113

 

Subsidies (regelingen)

3.787

3.811

4.859

4.893

10.513

5.964

4.549

 

Integriteit en kansspelen

918

690

0

0

0

0

0

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

0

937

4.445

3.997

9.262

4.767

4.495

 

Overige Subsidies

2.869

2.184

414

896

1.251

1.197

54

 

Opdrachten

1.816

1.481

1.141

1.173

1.069

7.364

‒ 6.295

 

Integriteit en kansspelen

340

299

0

0

0

0

0

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

0

203

672

893

360

5.108

‒ 4.748

 

Overige Opdrachten

1.476

979

469

280

709

2.256

‒ 1.547

34.3

Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

2.543.032

2.767.273

3.020.796

3.185.436

3.457.681

3.289.579

168.102

 

Bijdrage aan agentschappen

2.260.646

2.478.833

2.715.502

2.864.475

3.123.085

2.933.795

189.290

 

DJI - gevangeniswezen

1.158.636

1.248.279

1.373.659

1.418.685

1.571.944

1.460.741

111.203

 

DJI - Forensische zorg

971.055

1.079.684

1.174.876

1.253.199

1.335.592

1.293.666

41.926

 

CJIB

130.955

150.870

166.967

192.591

215.549

179.388

36.161

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

258.080

263.229

275.197

292.913

305.555

289.396

16.159

 

Reclassering Nederland

158.156

160.436

167.669

180.885

188.426

172.846

15.580

 

Leger des Heils

22.892

23.861

25.258

26.647

27.881

27.069

812

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ

77.032

78.826

82.270

85.381

89.248

88.858

390

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

106

0

0

0

623

‒ 623

 

Bijdrage aan medeoverheden

5.594

4.837

5.608

8.947

4.715

2.784

1.931

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

2.292

2.444

5.538

8.947

4.715

2.784

1.931

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

3.302

2.393

70

0

0

0

0

 

Subsidies (regelingen)

10.028

10.604

10.305

9.919

6.252

9.987

‒ 3.735

 

Vrijwilligerswerk gedetineerden

4.129

4.088

0

0

0

0

0

 

Terugdringen recidive

268

507

0

0

0

0

0

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

1.319

2.036

8.329

7.601

3.825

7.987

‒ 4.162

 

Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)

1.726

1.684

1.976

2.140

2.406

2.000

406

 

Overige Subsidies

2.586

2.289

0

178

21

0

21

 

Opdrachten

8.684

9.770

14.184

9.182

18.074

53.617

‒ 35.543

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

3.510

1.629

13.974

9.142

18.074

53.617

‒ 35.543

 

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

1.508

2.001

0

0

0

0

0

 

Terugdringen recidive

473

882

0

0

0

0

0

 

Overige Opdrachten

3.193

5.258

210

40

0

0

0

34.4

Slachtofferzorg

81.395

93.606

111.740

158.242

101.139

128.293

‒ 27.154

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

49.138

51.088

55.227

66.934

72.756

62.023

10.733

 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

8.890

9.995

13.740

17.237

14.744

9.959

4.785

 

Slachtofferhulp Nederland

40.248

41.093

41.487

49.697

58.012

52.064

5.948

 

Bijdrage aan medeoverheden

0

225

11

0

0

0

0

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

0

225

11

0

0

0

0

 

Subsidies (regelingen)

1.840

1.988

1.804

274

745

0

745

 

Perspectief herstelbemiddeling

1.692

1.744

0

197

0

0

0

 

Overige Subsidies

148

244

1.804

77

745

0

745

 

Opdrachten

30.417

40.305

54.698

91.034

27.638

66.270

‒ 38.632

 

Slachtofferzorg

1.618

1.490

455

115

599

33.371

‒ 32.772

 

Schadefonds Geweldsmisdrijven

28.363

38.551

53.996

90.529

26.546

30.679

‒ 4.133

 

Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen

436

264

247

390

493

2.220

‒ 1.727

34.5

Veiligheid jeugd

211.029

215.602

239.393

280.035

298.333

322.051

‒ 23.718

 

Bijdrage aan agentschappen

181.131

176.995

187.479

203.581

233.925

211.277

22.648

 

DJI - jeugd

181.131

176.995

187.479

203.581

233.925

211.277

22.648

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

15.710

16.278

13.749

17.313

17.316

16.878

438

 

LBIO

3.066

3.381

2.929

4.619

3.708

3.642

66

 

Halt

12.644

12.897

10.820

12.694

13.608

13.236

372

 

Bijdrage aan medeoverheden

3.200

9.594

1.615

5.242

4.338

11.173

‒ 6.835

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

0

0

126

2.662

2.349

3.779

‒ 1.430

 

Veiligheid sociaal domein

0

275

0

0

0

0

0

 

Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)

989

1.142

1.489

1.497

1.989

1.217

772

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

2.211

8.177

0

1.083

0

6.177

‒ 6.177

 

Subsidies (regelingen)

6.310

7.612

31.667

47.498

35.147

59.299

‒ 24.152

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

1.393

1.619

27.185

39.999

32.348

59.299

‒ 26.951

 

Jeugdaangelegenheden

868

922

0

0

0

0

0

 

Veiligheid sociaal domein

0

405

0

0

0

0

0

 

Overige Subsidies

4.049

4.666

4.482

7.499

2.799

0

2.799

 

Opdrachten

4.678

5.123

4.883

6.401

7.607

23.424

‒ 15.817

 

Risicojeugd en jeugdgroepen

630

567

0

0

0

0

0

 

Projecten jeugd straf

19

43

0

0

0

0

0

 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

2.165

2.802

3.112

3.783

4.069

4.372

‒ 303

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

269

569

1.771

2.613

3.538

19.052

‒ 15.514

 

Overige Opdrachten

1.595

1.142

0

5

0

0

0

         
 

Ontvangsten

105.896

101.062

105.133

226.328

240.372

133.178

107.194

Verplichtingen

Het verschil van € 157 mln. wordt voor een bedrag van € 135 mln. bij de uitgaven toegelicht. Het overige verschil van € 22 mln. wordt veroorzaakt doordat er meerjarige verplichtingen zijn aangegaan en dat er in een aantal gevallen het komende jaar meer kasbudget beschikbaar is dan verplichtingenbudget in 2024.

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) heeft de taak om kinderen te beschermen indien de ontwikkeling van het kind in gevaar komt. De RvdK heeft een taak op terrein van bescherming, gezag en omgang, straf en adoptie. De meerjarige productie van de Raad voor de Kinderbescherming is weergegeven in onderstaande tabel.

Tabel 25 Productiegegevens Raad voor de Kinderbescherming
 

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Realisatie 2024

Raming 2024

Verschil 2024

Bescherming Regulier

18.292

18.654

18.070

17.983

17.174

17.849

‒ 675

Bescherming Toetsing

4.693

3.976

3.240

2.973

2.684

3.791

‒ 1.107

Gezag en Omgangsonderzoek

4.524

4.835

4.165

4.114

3.840

4.367

‒ 527

Adoptie gerel. activiteiten

1.810

1.934

1.784

1.684

1.950

1.774

176

Strafonderzoek LIJ

5.942

5.686

5.329

5.391

5.745

6.031

‒ 286

Strafonderzoek + aanvulling

2.907

2.657

2.697

3.167

3.442

2.643

799

Actualisatie Straf

1.012

889

543

438

580

541

39

Strafonderzoek GBM

57

38

30

18

23

29

‒ 6

Onderzoek schoolverzuim

1.190

1.234

1.339

1.574

1.720

1.311

409

Coördinatie taakstraffen

4.127

4.861

5.495

6.628

6.161

6.273

‒ 112

Bron: Datawarehouse RvdK

In 2024 heeft de RvdK via suppletoire begrotingen aanvullende middelen ontvangen, waaronder loon- en prijsbijstelling. Hiermee zijn de stijgende personele kosten (€ 16 mln.) als gevolg van de CAO Rijk 2024 opgevangen. De inhuurkosten vielen € 3,9 mln. hoger uit dan geraamd, mede door de indexering van tarieven en de extra inzet van specialistische expertise. Daarnaast zijn de materiële kosten gestegen (€ 7,9 mln.), onder andere door algemene prijsontwikkelingen. Binnen deze post zijn tevens de doorbelaste uitgaven van diverse ondersteunende diensten (SSO’s) opgenomen, die zijn toegenomen als gevolg van de CAO Rijk.

34.2 Preventieve maatregelen

Bijdrage aan agentschappen

Dienst Justis

De uitvoeringskosten en de ontvangen leges worden vanaf 2023 separaat verantwoord op dit begrotingsartikel. Voor de uitvoeringskosten ontvangt Justis een kostendekkende bijdrage van de opdrachtgever. Het verschil van € 3,6 mln. ontstaat met name door het toekennen van budget aan Justis voor het uitvoeren van de regeling kostenloze naamswijziging voor nazaten van tot slaaf gemaakten en Wet Introductie Gecombineerde Geslachtsnaam (WIGg) (€ 1,3 mln.) en het toekennen van loon- en prijsbijstelling (€ 1,9 mln.).

Een uitgebreidere toelichting is te vinden in de agentschapsparagraaf van de Dienst Justis.

Bijdrage aan medeoverheden

Aanpak criminaliteitsfenomenen

Er wordt ingezet op het voorkomen van jeugdcriminaliteit. Dit wordt vorm gegeven door in te zetten op een domeinoverstijgende en gebiedsgerichte preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit o.a. met een integrale aanpak met inzet van kansrijke en bewezen effectieve interventies en door versterking van justitiële functies in en ten behoeve van de wijk. Een geselecteerd aantal gemeenten zet zich in om deze aanpak neer te zetten in hun meest kwetsbare wijken. Met de aanvullende aanpak kan de brede aanpak meer flexibel, ook in andere gebieden en gemeenten worden ingezet. Samenwerken met private en publieke partners staat hierbij centraal. Het verschil van € 11,8 mln. wordt voornamelijk verklaard door bijdragen aan deze justitiële partners (€ 4,2 mln.), ramingsbijstelling (€ 2,5 mln.) en loon- prijsbijstelling (€ 1,9 mln.). Het restant komt voort uit de gewijzigde regelingen voor de specifieke uitkering (SPUK) die volgens het hoofdlijnenakkoord moet worden omgezet in een fondsuitkering.

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

Bijdragen agentschappen

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

DJI levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuit­ voerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan hun zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen. Het Ministerie geeft een bijdrage voor:

  • Gevangeniswezen regulier;

  • Forensische Zorg.

Tabel 26 Productiegegevens DJI volwassenen
 

Realisatie

Raming

Productie 2024

Aantal

Dagprijs in €

Aantal

Dagprijs in €

Strafrechtelijke sanctiecapaciteit (direct inzetbaar)

9.719

435

9.804

401

FPC-capaciteit

1.665

811

1.719

753

Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde bijdrage van ca. € 111 mln. bij het gevangeniswezen is het saldo van verschillende mutaties, waarvan de belangrijkste betrekking hebben op middelen ten behoeve van loon- en prijsbijstelling (€ 103,3 mln.), een mutatie in de bijdrage samenhangend met toegenomen capaciteitsbehoefte voor onder andere plaatsen op de terroristenafdeling en de afdelingen Intensief Toezicht (AIT) (€ 5,1 mln.) en een afrekening ten aanzien van meer gerealiseerde capaciteitsplekken extramurale capaciteit in 2023 (ca. € 5 mln.) In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capacitaire en financiële gevolgen verder toegelicht.

Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde bijdrage van ca. € 42 mln. bij forensische zorg is eveneens het saldo van verschillende mutaties, waarvan de belangrijkste betrekking hebben op loon- en prijsbijstelling (ca € 81,8 mln.), capacitaire ontwikkelingen (PMJ, € -43 mln.) en een mutatie ten behoeve van het tijdelijk loket patiëntgebonden coördinatiekosten (ca. € 2 mln.). In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capacitaire en financiële gevolgen verder toegelicht.

Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)

Het CJIB is het inning- en incassogezicht van de overheid en vervult een centrale rol bij de afhandeling van strafrechtelijke beslissingen. Daarnaast coördineert en informeert het CJIB binnen de executieketen. Hiermee levert het CJIB een belangrijke bijdrage aan het gezag van de overheid. In de agentschapsparagraaf van het CJIB is nadere informatie, zoals de productie gegevens, opgenomen.

De bijdrage aan CJIB is ten opzichte van de begroting bij suppletoire begrotingswetten verhoogd met € 36,2 mln. Dit betreft met name de verhoging vanwege loon- en prijsbijstelling (€ 12,2 mln.). Daarnaast waren er verhogingen vanwege uitvoering wet S&B (€ 6,2 mln.), uitvoering projecten duurzaam digitaal stelsel (€ 4,7 mln.) en diverse kleinere posten.

Bijdragen ZBO’s en RWT’s

Reclasseringsorganisaties

In Europees Nederland zijn drie erkende reclasseringsorganisaties (3RO) actief: Reclassering Nederland (RN), de Stichting Verslavingsreclassering (SVG) en het Leger des Heils Jeugd bescherming en Reclassering (LJ&R). In de praktijk werken de drie organisaties nauw met elkaar samen, met elk hun eigen aandachtsgebied:

  • De SVG richt zich vooral op cliënten met verslavingsproblematiek;

  • Het Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering heeft als doelgroep met name de dak- en thuisloze cliënten binnen de reclassering;

  • Reclassering Nederland kent geen specifieke doelgroep, mar bedient alle andere cliënten.

De reclasseringsorganisaties kennen vier hoofdproductgroepen: adviezen, toezicht, werkstraffen en elektronische monitoring. De geraamde productie voor 2024 van de vier productgroepen van de drie reclasseringsorganisaties is weergegeven in onderstaande tabel.

Tabel 27 Productiegegevens1 Reclasseringsorganisaties
 

Realisatie aantal

realisatie prijs (€)

Raming aantal

Raming prijs (€)

Adviezen

49.838

€ 1330,55

49.167

€ 1.257,97

Toezichten*

5.867.749

€ 27,91

6.007.069

€ 26,39

Electronische monitoring*

243.466

€ 26,16

267.422

€ 24,73

Werkstraffen

27.095

€ 1.193,67

29.190

€ 1.128,55

Bron: IRIS-informatiesysteem van de 3RO, voorlopige cijfers d.d. januari 2025.

1

(*) Bij toezichten en electronische monitoring betreffen het aantallen dagen. In het nieuwe kostprijsmodel gelden voor toezichten en werkstraffen iets andere prijzen voor LJ&R en SVG dan voor RN; in de tabel zijn de kostprijzen voor RN weergegeven.

De hogere prijs per eenheid product is het gevolg van de toegepaste compensatie voor de loon- en prijsbijstelling.

De meeruitgaven op de artikelen voor de 3RO van € 17 mln. bestaan onder meer uit de vergoeding voor de uitgekeerde loon- en prijsbijstelling (€ 15,6 mln.), vanuit de ondermijningsaanpak toevoeging van middelen voor reclasseren in de PI (€ 4,2 mln.) en toevoeging van € 3,6 mln. voor reclasseringsinzet voor gemeenten in het kader van preventie met gezag. Daarnaast waren er minder uitgaven als gevolg van doorschuif van een bedrag van € 7 mln. naar 2025 voor vervanging van het primair processysteem.

Opdrachten

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

Onder dit artikel vallen opdrachten op het terrein van forensische zorg, intra- en extramurale sanctie uitvoering, verbetering van tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen en terugdringen van recidive. In zijn totaliteit waren de uitgaven op dit artikel € 35,5 mln. lager dan ten tijde van het opstellen van de begroting was geraamd. Hiervan is bij de eerste suppletoire begroting € 30,7 mln. overgeboekt naar de uitvoering. Het overige wordt grotendeels veroorzaakt door de WetSenB en de PJ-rapporteurs. De voortgang van de implementatie van de WetSenB is afhankelijk van uitvoeringstoetsen en daaropvolgende beleidskeuzes. Het is daardoor lastig om bij het opstellen van de begroting in te schatten hoeveel uitgegeven gaat worden. Voor de PJ rapporteurs is een bedrag van circa € 3 mln. begroot aangezien de verwachting was dat de besluitvorming over nieuwe tarieven en aantal declarabele uren in 2024 afgerond zou zijn. Omdat de besluitvorming over dit onderwerp nog niet afgerond is hebben deze kosten zich niet voorgedaan in 2024.

34.4 Slachtofferzorg

Bijdragen ZBO’s en RWT’s

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

De commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven krijgt jaarlijks een bijdrage vanuit het Ministerie voor de bureaukosten.Deze bureaukosten zijn toegenomen over de jaren heen. Dit heeft voornamelijk te maken met de inzet van extra FTE, uitloop van projecten en de stijgingen van de lonen/prijzen. De budgetten vallen hierdoor ook hoger uit.

Slachtofferhulp Nederland (SHN)

Slachtofferhulp Nederland biedt gratis juridische, praktische en emotionele ondersteuning aan slachtoffers, getuigen of nabestaanden na een misdrijf, verkeersongeluk of calamiteit. Het verschil van € 5,9 mln. wordt veroorzaakt door ontvangen loon- en prijsbijstelling van € 2,8 mln. en toegekende projectsubsidies toegevoegd vanuit bestaande beleidsbudgetten.

Opdrachten

Slachtofferzorg

Middelen van het opdrachtenartikel worden verstrekt aan (inter)nationale organisaties en medeoverheden ten behoeve van slachtofferzorg. Het gaat hierbij om de volgende thema’s:

  • 1. praktische uitvoering slachtofferrechten

  • 2. bescherming van slachtoffers

  • 3. informeren van slachtoffers

  • 4. herstel door erkenning van leed

Het verschil van € 32,7 mln. betreft een toekenning aan DJI voor het onderdeel verschijningsplicht verdachten als gevolg van de Wet Uitbreiding Slachtofferrechten (€ 2,6 mln.). Voor het programma Informeren en Raadplegen van Slachtoffers in de tenuitvoer­leggingsfase is er een bedrag van € 3,2 mln. toegekend aan onder meer het CJIB. Voor de voorbereidingen voor de implementatie van het Amendement Van Wijngaarden met betrekking tot de privacy van slacht­offers in het strafrechtsdossier is er projectsubsidie toegekend aan onder meer Slachtoffer Hulp Nederland (SHN) voor € 1,7 mln. Dit is door middel van overboekingen aan andere begrotingsartikelen gedaan. Voor € 21,9 mln. is er een andere bestemming binnen de begroting gevonden voor actuele problematiek.

Tegemoetkomingen Schadefonds Geweldsmisdrijven

Onder deze post zijn de financiële uitkeringen verantwoord voor slachtoffers die een opzettelijk geweldsmisdrijf hebben meegemaakt en hierdoor ernstig psychisch of fysiek letsel hebben opgelopen, nabestaanden van slachtoffers van een geweldsmisdrijf of dood door schulddelict en naasten van slacht­ offers die door een geweldsmisdrijf ernstige en blijvende lichamelijk of psychisch letsel hebben opgelopen en deze schade niet op andere wijze vergoed krijgen. Deze tegemoetkomingen zijn verstrekt via het Schadefonds Geweldsmisdrijven.

Voorschotregeling en schadevergoedingsmaatregel

Indien de rechter een schadevergoedingsmaatregel oplegt is de voorschot­ regeling van toepassing op zowel misdrijven als overtredingen. De voorschotregeling houdt in dat als de dader binnen acht maanden na onherroepelijk worden van een vonnis niet (volledig) aan zijn betalingsverplichting jegens het slachtoffer heeft voldaan, de Staat het resterende bedrag uitkeert aan het slachtoffer. Het voorschot is gemaximeerd tot € 5000,-- maar ongemaximeerd voor slachtoffers van een gewelds- of zedenmisdrijf. De Staat zet vervolgens de inning op de dader voort. Als blijkt dat de vordering op de dader oninbaar is, komt het restant voor rekening van JenV.

34.5 Veiligheid Jeugd

Bijdragen Agentschappen

DJI-Jeugd

DJI zorgt voor de tenuitvoerlegging van straffen en vrijheidsbenemende maatregelen die na een beslissing van een rechter zijn opgelegd. Voor jeugdigen vindt deze tenuitvoerlegging plaats in een justitiële jeugdin­ richting (JJI) of een Kleinschalige voorziening justitiële jeugd (KVJJ).

Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde bijdrage (€ 22,6 mln.) wordt voornamelijk verklaard door loon- en prijsbijstelling (€ 13,8 mln.) en een terugontvangen bijdrage van het Ministerie van OCW (ca. € 8,5 mln.). Dit laatste in verband met de sluiting van aan Justitiële Jeugdinrichtingen verbonden scholen, als gevolg van de reductie van de direct inzetbare capaciteit. In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capacitaire en financiële gevolgen verder toegelicht.

Tabel 28 Productiegegevens DJI jeugd
 

Realisatie

Raming

Productie 2024

Aantal

Dagprijs in €

Aantal

Dagprijs in €

Capaciteit justitiële jeugdinrichtingen (direct inzetbaar)

550

984

608

968

Bijdragen ZBO’s en RWT’s

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage (LBIO)

Het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage verricht in opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wettelijke taken op het gebied van onderhoudsbijdragen (inning kinder- en partneralimentatie en inning inter­ nationale alimentatie).

Tabel 29 Productiegegevens LBIO
 

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Realisatie 2024

Aantallen producten

    

Alimentatie

23.211

23.004

21.931

21.394

Internationale alimentatie

3.910

4.000

3.954

3.841

Kosten per geïnde euro (€)

    

Alimentatie

0,09

0,11

0,11

0,12

Internationale alimentatie

0,19

0,2

0,21

0,21

Bron: concept jaarverslag LBIO (TRESA automatiseringssysteem van softwareleverancier SAP)

De productiegegevens van het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage zijn volgend aan de instroom zoals die op het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage afkomt. Er is sprake van een licht dalende trend.

Bijdrage medeoverheden

BES Voogdijraad

De BES Voogdijraad heeft civielrechtelijke en strafrechtelijke taken (onderzoeks- en adviestaken en rekestrerende taken en coördinatie bij strafzaken) die zij uitvoert in Caribisch Nederland, namelijk op Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

Overige bijdragen medeoverheden

De onderuitputting houdt met name verband met het feit dat diverse bestedingen niet zijn verricht als bijdrage aan medeoverheden, maar als subsidie. Dit was met name het geval op het gebied van rechtsbescherming en de uithuisplaatsingen kinderopvangtoeslagaffaire (UHP KOT).

Subsidies

Jeugdbescherming en jeugdsancties

Naar aanleiding van een bestuurlijk akkoord tussen het Rijk en de VNG over een landelijk tarief voor de jeugdbescherming en de jeugdreclassering, is € 30 mln. overgeheveld naar het Gemeentefonds. Dit als onderdeel van de € 50 mln. die het kabinet bij Voorjaarsnota 2023 structureel beschikbaar heeft gesteld voor de jeugdbescherming. Op het gebied van rechtsbescherming en jeugdreclassering is € 7,3 mln. minder uitgegeven dan begroot in verband met de tijd benodigd voor beleids- en methodiekontwikkeling op deze terreinen. Voor UHP KOT was in de begroting nog geen rekening gehouden met een bijdrage van het ministerie van Financiën en een overheveling uit 2023, beide toegekend bij Voorjaarsnota 2024. In verband hiermee is € 5,8 mln. meer uitgegeven dan begroot. Het saldo betreft daarnaast een aantal kleine verschillen tussen begroting en realisatie, en een herverdeling van de budgetten binnen het artikelonderdeel 34.5.

Opdrachten

Jeugdbescherming en jeugdsancties

Vanuit de € 50 mln voor jeugdbescherming is een bijdrage van € 10 mln. overgeheveld naar de RvdK voor verdere verlaging van de wachtlijsten, kortere doorlooptijden en andere vormen van kwaliteitsverbetering. Er is € 1,1 mln. overgeheveld naar het CJIB ten behoeve van de ontwikkeling van een systeem waarmee de politie in staat is om te handhaven op opgelegde contact- en locatieverboden. Er is minder uitgegeven aan opdrachten ten opzichte van de begroting op het gebied van familierecht, onder andere door vertraging van de wetstrajecten rondom draagmoederschap en omgang grootouders. Het saldo betreft daarnaast een aantal kleine verschillen tussen begroting en realisatie, en een herverdeling van de budgetten binnen het artikelonderdeel 34.5.

Ontvangsten

Tabel 30 Ontvangsten artikel 34 (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

  

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

         

Art.

Ontvangsten

105.896

101.062

105.133

226.328

240.372

133.178

107.194

         
 

Leges Dienst Justis

0

0

0

35.215

64.707

46.739

17.968

 

Verhaal administratiekosten CJIB

66.761

69.389

69.494

72.646

68.420

70.347

‒ 1.927

 

Overige ontvangsten

38.565

31.673

35.639

118.467

107.245

16.092

91.153

De belangrijkste structurele ontvangsten op dit artikel betreffen de ontvangen administratiekostenvergoedingen (voornamelijk op verkeersboetes). Met ingang van 2023 worden ook de ontvangen leges van de producten van de Dienst Justis op dit begrotingsartikel verantwoord. Dit zijn met name ontvangen leges n.a.v. aangevraagde en verstrekte Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG).

Het verschil tussen de oorspronkelijke begroting en de realisatie van per saldo € 107 mln. is voornamelijk het gevolg van incidentele ontvangsten n.a.v. lagere vaststellingen van bijdragen over 2023 (€ 78,7 mln. van DJI), een ramingsbijstelling van € 11,9 mln. op het terrein van Justis voor de legesontvangsten 2023, hogere legesopbrengsten van Justis van € 6 mln. ontvangen en doorgestorte boetes vanuit de Kansspelautoriteit (€ 7 mln.) en een lagere opbrengst aan administratiekosten CJIB (-€ 1,9 mln.), als gevolg van minder boetes dan geraamd.

18

De wettelijke grondslag wordt onder meer gegeven door het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering, de Penitentiaire beginselenwet, de Beginselenwet verpleging terbeschikking­ gestelden, de Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen en de Vreemdelingenwet.

19

De wettelijke grondslag voor de verantwoordelijkheden van de Staatssecretaris Rechtsbe­ scherming op het terrein van jeugdbescherming is de jeugdwet, artikel 77 Wetboek van Strafrecht en artikel 553 Wetboek van Strafvordering. De wettelijke grondslag voor de verantwoordelijkheden van de Staatssecretaris Rechtsbescherming op het terrein van adoptie is opgenomen in de Wet opneming buitenlandse kinderen ter adoptie (Wobka)

Licence