Het bevorderen van internationale samenwerking en uitwisseling ter ondersteuning en versterking van de kwaliteit van onderwijs, cultuur en wetenschap en ter verdere ontwikkeling van internationale competenties van lerenden, docenten, kunstenaars en wetenschappers.
Stimuleren
Bij het uitvoeren van de algemene doelstelling ligt de nadruk op het zoveel mogelijk stimuleren en ondersteunen van instellingen en burgers om zich op een internationale omgeving te oriënteren. Daartoe zorgt de Minister vanuit de stelselverantwoordelijkheid voor de benodigde internationaal-bestuurlijke randvoorwaarden, bijvoorbeeld door afspraken te maken over kwaliteitszorg en grensverkeer en door de uitwisseling van best practices. De Minister opereert hierbij binnen multilaterale kaders als de Europese Unie, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) en de United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (Unesco) en andere – vaak daarbij aangesloten – organisaties, alsmede via bilaterale contacten, verdragen, Memorandums of Understanding, et cetera. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van stimuleringsmaatregelen in de vorm van fondsen en beurzen en worden faciliterende en uitvoerende instanties gefinancierd, zoals Stichting Nuffic, Neth-ER en het Duitsland Instituut Amsterdam. De bevordering van internationale samenwerking is ondersteunend aan de beleidsdoelstellingen van het Ministerie van OCW. De voorgenomen activiteiten zijn dan ook voor een belangrijk deel opgenomen in de betreffende beleidsartikelen.
Indicatoren/kengetallen
Internationale – ondersteunende – maatregelen laten zich moeilijk vangen in harde cijfers en beleidsconclusies. In gevallen waar dit wel mogelijk is, bijvoorbeeld bij de bevordering van in- en uitgaande studiemobiliteit of bij de bevordering van culturele activiteiten in het buitenland, zijn relevante kengetallen te volgen op OCW in Cijfers.
De belangrijkste conclusies op het terrein van internationaal beleid worden beschreven in het onderdeel beleidsprioriteiten.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Verplichtingen | 21.359 | 15.954 | 15.706 | 25.997 | 28.293 | 21.211 | 7.082 |
Uitgaven | 12.810 | 18.688 | 19.737 | 20.802 | 24.162 | 21.578 | 2.584 |
Subsidies (regelingen) | 207 | 6.706 | 7.780 | 8.192 | 8.706 | 8.607 | 99 |
Stichting Ons Erfdeel | 0 | 185 | 185 | 185 | 185 | 185 | 0 |
Stichting Nuffic | 0 | 906 | 971 | 988 | 1.080 | 1.060 | 20 |
Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs & Training | 0 | 3153 | 4089 | 4337 | 4555 | 4.339 | 216 |
Internationalisering onderwijs | ‒ 1 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 966 | 1.136 | ‒ 170 |
Duitsland Instituut Amsterdam (DIA) | 0 | 803 | 820 | 868 | 852 | 896 | ‒ 44 |
Netherlands house for Education and Research (Neth-ER) | 0 | 600 | 599 | 667 | 686 | 667 | 19 |
Incidentele subsidies voor het uitwisselen van cultuur | 134 | 50 | 25 | 0 | 0 | 157 | ‒ 157 |
Overige incidentele subsidies | 74 | 9 | 91 | 147 | 382 | 167 | 215 |
Opdrachten | 123 | 3.646 | 3.747 | 3.787 | 5.271 | 3.205 | 2.066 |
Opdrachten | 7 | 3.646 | 3.747 | 3.787 | 5.271 | 3.205 | 2.066 |
Beleidsonderzoek en benchmarking | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Incidentele internationale activiteiten | 71 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.228 | 0 | 1.228 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.228 | 0 | 1.228 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 11.974 | 7.856 | 7.730 | 8.343 | 8.549 | 9.286 | ‒ 737 |
Duitsland Instituut Amsterdam (DIA) | 803 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting NUFFIC | 3.901 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nederlandse Taalunie | 2.850 | 7.323 | 7.125 | 7.801 | 7.964 | 7.680 | 284 |
Europa College Brugge | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 34 | ‒ 4 |
Unesco | 0 | 50 | 50 | 12 | 14 | 57 | ‒ 43 |
OESO CERI | 83 | 85 | 86 | 90 | 94 | 98 | ‒ 4 |
Fulbright Center | 368 | 368 | 420 | 410 | 422 | 410 | 12 |
Stichting Ons Erfdeel | 185 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs & Training | 3.154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EU-programma's en activiteiten | 0 | 0 | 19 | 0 | 0 | 22 | ‒ 22 |
Netherlands house for Education and Research (Neth-ER) | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdragen | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | 985 | ‒ 960 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 506 | 480 | 480 | 480 | 408 | 480 | ‒ 72 |
Vlaams-Nederlandshuis DeBuren (Hoofdstuk 5 BuZa) | 506 | 480 | 480 | 480 | 408 | 480 | ‒ 72 |
Ontvangsten | 10 | 99 | 1.031 | 1 | 91 | 99 | ‒ 8 |
De realisatie van het verplichtingenbudget is € 7,1 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Het betreft hier onder andere een bijstelling van het verplichtingenbudget van het instrument opdrachten en het instrument bijdrage aan (inter-)nationale organisaties waar in 2024 niet alleen de uitgaven voor kalenderjaar 2024 zijn verplicht, maar ook de uitgaven voor 2025. Een deel is ontstaan door het achterwege blijven van administratieve herstelboekingen van de verplichtingenramingen.
De realisatie van de uitgaven 2024 ligt € 2,6 miljoen hoger dan oorspronkelijk begroot.
Indien mutaties al bij de Eerste en Tweede Suppletoire Begroting zijn toegelicht, worden deze hier niet herhaald.
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
De realisatie is met € 0,7 miljoen achtergebeleven bij de begroting en wordt veroorzaakt door:
– diverse kleinere over- en onderbestedingen van totaal € 0,3 miljoen;
– een onderbesteding van € 1,0 miljoen voor inzet op de versterking van internationale neerlandistiek. De vormgeving voor het inzetten en aanvullen van deze middelen bij bestaande initiatieven en structuren is vertraagd.
Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Primair onderwijs (artikel 1) | 31.773 | 29.781 | 29.823 | 30.747 | 30.747 | 0 | |
Voortgezet onderwijs (artikel 3) | 10.297 | 9.592 | 9.606 | 9.904 | 9.904 | 0 | |
Hoger beroepsonderwijs (artikel 6) | 2.873 | 2.873 | 2.873 | 2.873 | 2.963 | 2.873 | 90 |
Wetenschappelijk onderwijs (artikel 7) | 54.299 | 55.289 | 54.887 | 58.133 | 59.994 | 52.157 | 7.837 |
Internationaal beleid (artikel 8) | 817 | 715 | 822 | 665 | 593 | 822 | ‒ 229 |
Cultuur (artikel 14) | 4.617 | 5.934 | 6.017 | 8.920 | 8.219 | 6.511 | 1.708 |
Onderzoek en wetenschappen (artikel 16) | 454 | 454 | 454 | 454 | 2.101 | 2.101 | 0 |
Apparaatskosten (artikel 95) | 148 | 589 | 2.405 | 2.539 | 3.203 | 4.214 | ‒ 1.011 |
Totaal | 63.208 | 107.924 | 106.831 | 113.013 | 117.724 | 109.329 | 8.395 |
Toelichting
De Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) is sinds 1997 een budgettaire constructie binnen de Rijksbegroting. In de HGIS worden de uitgaven van de verschillende ministeries (Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36411, nr. 1) gebundeld, waarmee de onderlinge samenhang geïllustreerd wordt. Dit bevordert de samenwerking en de afstemming tussen de betrokken ministeries. Bovenstaande tabel geeft een onderverdeling weer van de HGIS-middelen van het Ministerie van OCW per artikel. Vanaf 2021 geldt de asieltoerekening en daarom komen de kosten bij primair en voortgezet onderwijs erbij.