Base description which applies to whole site

Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Omschrijving van de samenhang in het beleid

Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijksvaarwegen verantwoord. Dit betreffen de onderdelen verkeersmanagement, beheer, onderhoud en vervanging, aanleg, netwerkgebonden kosten en de investeringsruimte.

De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de Begroting van Hoofdstuk XII over 2014 en vinden hun oorsprong in de SVIR en de Nota Mobiliteit (NOMO) (Kamerstukken II, 2004/05, 29 644, nr. 6).

Het artikel Hoofdvaarwegennet op het Infrastructuurfonds is gerelateerd aan beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens op de begroting van Hoofdstuk XII.

Budgettaire gevolgen van de uitvoering van art. 15 Hoofdvaarwegennet (x € 1.000)
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Verplichtingen

679.932

1.068.372

657.706

522.073

799.376

527.405

537.322

Uitgaven

823.026

896.520

895.163

776.952

738.518

666.205

640.547

Waarvan juridisch verplicht:

   

98%

       

15.01 Verkeersmanagement

19.525

13.722

13.819

12.263

13.122

13.122

13.122

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

308.851

307.937

402.465

413.012

324.217

256.929

218.659

15.02.01 Beheer en onderhoud

136.650

159.813

187.111

206.687

275.771

216.864

217.565

15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen

110.847

           

15.02.04 Vervanging

61.354

148.124

215.354

206.325

48.446

40.065

1.094

15.03 Aanleg

237.890

331.351

251.537

134.210

184.817

178.691

192.048

15.03.01 Realisatie

226.954

327.091

234.117

121.087

127.598

112.214

65.419

15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

10.936

4.260

17.420

13.123

57.219

66.477

126.628

15.04 Geintegreerde contractvormen

           

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

256.760

255.357

238.793

227.191

225.146

223.351

221.780

15.06.01 Apparaatskosten RWS

244.421

242.391

224.559

213.672

211.561

209.649

208.078

15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

12.339

12.966

14.234

13.519

13.585

13.702

13.702

15.07 Investeringsruimte

 

– 11.848

– 11.451

– 9.724

– 8.784

– 5.888

– 5.062

Van totale uitgaven

           

– Bijdrage aan agentschap RWS

468.724

507.951

521.180

513.309

526.569

457.109

436.403

– Restant

354.302

388.569

373.983

263.643

211.949

209.096

204.143

15.09 Ontvangsten

51.704

39.210

32.113

6.676

7.530

14.510

Budgetflexibiliteit

Met uitzondering van de nog niet in uitvoering genomen aanlegprojecten worden de budgetten in 2014 als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2014. Voor de mate van verplichting van het verkenningen en planuitwerkingsprogramma tot en met 2028 wordt verwezen naar het betreffende projectoverzicht.

Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2028 toegelicht.

Bedragen x € 1.000
 

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

15

Vaarwegen

895.163

776.952

738.518

666.205

640.547

630.388

511.001

15.01

Verkeersmanagement

13.819

12.263

13.122

13.122

13.122

13.122

13.122

15.02

Beheer, onderhoud en vervanging

402.465

413.012

324.217

256.929

218.659

216.384

224.685

15.03

Aanleg

251.537

134.210

184.817

178.691

192.048

184.556

56.469

15.06

Netwerkgebonden kosten HVWN

238.793

227.191

225.146

223.351

221.780

221.623

221.578

15.07

Investeringsruimte

– 11.451

– 9.724

– 8.784

– 5.888

– 5.062

– 5.297

– 4.853

15.09

Ontvangsten

32.113

6.676

7.530

14.510

     
(vervolg) Bedragen x € 1.000
 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

15

Vaarwegen

756.949

676.297

686.616

656.883

806.010

847.536

862.488

646.753

15.01

Verkeersmanagement

13.133

13.133

13.133

13.133

13.133

13.133

13.133

13.133

15.02

Beheer, onderhoud en vervanging

242.618

247.356

247.155

267.144

238.085

238.070

235.964

230.329

15.03

Aanleg

285.973

196.473

206.852

90.785

298.518

360.314

320.335

45.851

15.06

Netwerkgebonden kosten HVWN

223.836

224.078

224.211

224.716

224.974

224.967

224.991

224.183

15.07

Investeringsruimte

–8.611

–4.743

–4.735

61.105

31.300

11.052

68.065

133.257

15.09

Ontvangsten

               
15.01 Verkeersmanagement

Motivering

De activiteiten binnen verkeersmanagement worden uitgevoerd om een vlot, betrouwbaar en veilig scheepvaartverkeer op het hoofdvaarwegennet te realiseren.

15.01.01 Verkeersmanagement

Producten

Bij verkeersmanagement gaat het voornamelijk om de volgende activiteiten:

  • Verkeersbegeleiding, bediening van objecten en vaarwegmarkering;

  • Monitoring en informatieverstrekking;

  • Vergunningverlening en handhaving;

  • Crisisbeheersing en preventie.

In het goederenvervoer over water is een groei voorzien, die deels met verkeersmanagement wordt gefaciliteerd. Daarnaast moet de betrouwbaarheid en reistijd op orde worden gebracht. Operationele beleidsdoelstellingen op het gebied van verkeersmanagement zijn:

  • Het zoveel mogelijk beperken van de gemiddelde structurele wachttijd bij sluizen in de hoofdvaarwegen;

  • Het afstemmen van de bediening van bruggen en sluizen op de vraag vanuit de markt.

Voor de bediening van sluizen en beweegbare bruggen wordt gewerkt aan de invulling van de rijkstaakstelling van 17,5 procent zoals deze voor alle uitvoerende taken van RWS wordt ingevuld. Streven is in de bestuurlijke overleggen MIRT in het najaar van 2013 met de verschillende regio’s en sector tot afspraken te komen over de nadere uitwerking van de bedientijden. Doelstelling is voor alle vaarwegen om tot een optimale invulling van de taakstelling te komen. De belangrijkste verbindingen op het internationaal kernnet goederenvervoer en de hoofdvaarwegen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR), waarover de grootste volumes worden vervoerd, hebben hierbij prioriteit.

Waar mogelijk en zinvol wordt samen met de andere overheden naar centrale bediening op vaarroutes overgeschakeld. Vanzelfsprekend wordt getracht om de bediening zodanig in te richten, dat wachttijden en stremmingen zo veel mogelijk worden beperkt. Een goede informatievoorziening hierover aan gebruikers is daarbij van groot belang,waarbij rekening gehouden wordt met de sterk toegenomen beschikbaarheid van AIS. Met het toezicht op het water dat door RWS (onder andere samen met het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD)) wordt uitgevoerd, wordt beoogd de veiligheid voor de gebruikers te borgen. Dit toezicht heeft ook een preventieve werking. Met de inwerkingtreding van de nieuwe Binnenvaartwet is meer nadruk komen te liggen op bestuursrechtelijke handhaving door IenM (in plaats van strafrechtelijke handhaving door het KLPD). In geval van calamiteiten, zoals schade en verontreinigingen, wordt hierover bericht en adequaat opgetreden. Hiervoor is een calamiteitenorganisatie operationeel.

Meetbare gegevens

Specificatie bedieningsareaal

Areaalomschrijving

Eenheid

2012

2013

2014

Begeleide vaarweg in km

km

594

594

594

Bediende objecten in aantallen

aantal

212

212

250

Toelichting

Alleen de vaarwegen die vanuit vaste verkeersposten worden begeleid, zijn in het hierboven opgenomen areaal meegeteld. De vaarwegen in beheer bij RWS die met patrouillevaartuigen worden bestreken zijn niet meegerekend. Het aantal bediende objecten zal eind 2014 zijn toegenomen doordat de vaarweg Lemmer–Delfzijl dan is overgedragen aan het Rijk (overdracht uiterlijk 1 januari 2014). Daarnaast zal de 2e schutsluis Heumen in het Maas Waalkanaal in gebruik zijn en zijn 2 schutsluizen in de omgelegde Zuid Willemsvaart naar verwachting eind 2014 gereed.

De indicator passeertijden sluizen is opgenomen in beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens in de begroting van Hoofdstuk XII.

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

Motivering

Beheer en onderhoud wordt uitgevoerd om het hoofdvaarwegennet in een staat te houden, die noodzakelijk is voor het faciliteren van vlot, betrouwbaar, veilig en duurzaam vervoer van goederen.

Producten

Het regulier beheer en onderhoud van rijksvaarwegen omvat maatregelen aan bodems, oevers, kunstwerken zoals sluizen en bruggen, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement zoals verkeerscentrales.

Vervanging en renovatie betreffen het tijdig programmeren en nemen van maatregelen aan kunstwerken en vaarwegen waarbij regulier beheer en onderhoud niet meer voldoende zijn. Voornamelijk in de eerste helft en vanaf de jaren «60 van de vorige eeuw zijn kunstwerken gerealiseerd die, mede door het intensieve gebruik, nu of in de komende decennia het moment van einde levensduur naderen. Op basis van onderzoek wordt concreet gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is.

Voor de volledigheid wordt ook verwezen naar artikelonderdeel 18.12 «Nader toe te wijzen BenO en Vervanging», waaronder middelen voor beheer en onderhoud en vervanging zijn bestemd, die nog niet aan netwerken kunnen worden toebedeeld.

In bijlage 5 is een nadere toelichting opgenomen op de wijze van aansturing van Beheer en Onderhoud, IBO, de voortgang implementatie versoberingen en efficiency, de budgettaire aspecten tot en met 2028, DBFM, areaalgroei, Vervanging en Renovaties en overige ontwikkelingen.

15.02.01 Beheer en Onderhoud

Een voorwaarde voor het optimaal gebruiken van het vaarwegennet is de bedrijfszekerheid van de infrastructuur van de vaarwegen. Deze kan alleen worden gegarandeerd, als de infrastructuur preventief wordt beheerd en onderhouden. Daarnaast vindt correctief onderhoud plaats, waarbij de beheerder geconfronteerd kan worden met onverwacht functieverlies en aan de gebruiker ongewild minder service kan worden geboden (stremmingen, beperkingen). Zowel het preventief als het correctief onderhoud valt onder Beheer en Onderhoud.

De activiteiten zijn erop gericht, om de scheepvaart (beroeps- en recreatievaart) zo goed mogelijk te faciliteren. Het betreft maatregelen om de breedte en diepte van de vaarweg te handhaven. Daarnaast betreft het maatregelen om de kunstwerken (sluizen en bruggen) en verkeersvoorzieningen te laten functioneren. Om verkeersoverlast tot een minimum te beperken, worden de werkzaamheden goed afgestemd; zowel onderling als met werkzaamheden die voortkomen uit het aanlegprogramma en/of het hoofdwatersysteem.

Kustwacht

De Kustwacht Nederland is een organisatie met eigen taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. De directeur Kustwacht maakt jaarlijks een Activiteitenplan en Begroting (APB) en legt dit voor aan de raad voor de kustwacht. De ministerraad stelt het APB vervolgens vast.

De directeur Kustwacht heeft onvoorwaardelijke zeggenschap over vier schepen, die (vrijwel) full time kustwachttaken uitvoeren. Daarnaast heeft de directeur trekkingsrechten voor een aantal dagen per jaar op schepen van de Rijksrederij en schepen, vliegtuigen en helikopters van het ministerie van Defensie.

De minister van IenM is als coördinerend minister voor Noordzee-aangelegenheden verantwoordelijk voor het proces van totstandkoming van geïntegreerd beleid en het activiteitenplan en de begroting voor de Noordzee. De overzichtsconstructie Kustwacht nieuwe stijl is als bijlage 3 aan deze begroting toegevoegd.

Overdracht Brokx-Nat

De nog over te dragen vaarwegen in het kader van Brokx-nat zijn in beeld gebracht in een eindbalans, op basis waarvan de Tweede Kamer in 2002 is geïnformeerd (Kamerstukken II, 2002/03, 28 600 XII, nr. 17). Nog slechts enkele kleinschalige verplichtingen resteren, die op dit artikel worden geboekt.

Fries-Groningse kanalen

De hieraan gerelateerde uitgaven hebben betrekking op de Rijksbijdrage aan de provincies Groningen en Friesland voor het onderhoud van de Fries-Groningse kanalen. De Rijksbijdrage voor het onderhoud van de Fries-Groningse kanalen is vastgelegd in een convenant, dat gesloten is met de provincies Friesland en Groningen. Eind 2011 is een nieuw convenant gesloten, waarmee de verantwoordelijkheid voor de zogeheten zijtakken volledig bij de provincie is komen te liggen. Het beheer en eigendom van de hoofdvaarweg gaat uiterlijk 1 januari 2014 over naar het Rijk. Tot dit moment zijn de kanalen eigendom van deze provincies en zij zijn tot dat moment primair verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud.

Meetbare gegevens

In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de beheer- en onderhoudskosten voor kunstwerken oevers, bodems en verkeersvoorzieningen. Deze percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde.

Beheer en onderhoud kent het volgende areaal:

Areaal

Eenheid

Omvang 2014

Budget x € 1.000

2014

Vaarwegen

km

7.005

187.111

Toelichting

Het areaal bestaat enerzijds uit de hoofdtransportassen (HTA), hoofdvaarwegen (HVW) en overige vaarwegen (OVW), die voor de binnenvaart in beheer zijn bij RWS en die in totaal 3.809 kilometer meten en anderzijds het aantal kilometer zeevaartweg van in totaal 3.196 kilometer. Hierin is meegenomen dat dit areaal wijzigt door het in gebruik nemen van het nieuwe verkeersscheidingsstelsel op de Noordzee en voor de binnenvaart overdracht van vaarweg Lemmer naar Delfzijl. Daarnaast zijn de verwachte overdrachten uit het Bestuursakkoord water (BAW) van enkele kleine vaarwegen in de prognose meegenomen waarvan aangenomen wordt dat deze eind 2014 gerealiseerd zijn.

Indicatoren Beheer en Onderhoud:

Indicator

streefwaarde 2014

uren gestremd

Technische Beschikbaarheid (gehele areaal)

Hoofdtransportas

Hoofdvaarweg

Overige vaarweg

99,0%

99,6%

98,5%

99,4%

nvt

nvt

nvt

nvt

Geplande stremmingen (gehele areaal)

Hoofdtransportas

Hoofdvaarweg

Overige vaarweg

0,8%

0,3%

1,4%

0,3%

3.365

236

2.709

420

Ongeplande stremmingen (gehele areaal)

Hoofdtransportas

Hoofdvaarweg

Overige vaarweg

0,2%

0,10%

0,10%

0,40%

711

80

146

485

Toelichting

De technische beschikbaarheid geeft aan in welke mate het vaarwegennet beschikbaar is voor veilig gebruik.

De geplande en ongeplande stremmingen geven een beeld van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de sluizen en bruggen op deze vaarwegen. De percentages zijn berekend door de stremmingen af te zetten tegen de totale bedientijd van deze objecten.

Op basis van proefmetingen zijn de nieuwe streefwaarden 2014 vastgesteld. Gedurende de komende jaren zullen de daadwerkelijke prestaties worden gemonitord en worden vastgesteld of een bijstelling van de prestatieafspraken nodig is.

15.02.04 Vervanging

De veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdvaarwegennet moeten in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Door de intensieve aanleg in de eerste helft en voornamelijk ook vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw valt te verwachten dat deze problematiek geleidelijk toeneemt.

Vervangingen en renovaties van kunstwerken worden ondergebracht binnen het programma Vervanging en Renovatie. De scope van het programma omvat alle kunstwerken waar zich binnen de duur van het programma een levensduurproblematiek voordoet met mogelijke ernstige gevolgen voor de veiligheid en beschikbaarheid van het hoofdwegennet. De projecten in het Programma verlengen de levensduur van de kunstwerken zodat de veiligheid en de beschikbaarheid van de bestaande infrastructuur in stand wordt gehouden.

Het resterende deel van het Plan van Aanpak Beheer en Onderhoud (Impuls) en het programma NOMO achterstallig onderhoud vaarwegen (NOMO AOV) is in het programma vervangingen en renovaties opgenomen en onderdeel van onderstaande tabel met een overzicht van objecten die worden aangepakt.

Vaarweg

Objecten/maatregel

gereed

Rotterdam–België/ Zeeland

IMPULS: Rotterdam–België/ Zeeland: renovatie o.a. Volkeraksluizen en baggeren (impuls)

2013

Utrecht

IMPULS/NOMO AOV: Renovatie stalen boogbruggen Amsterdam-Rijnkanaal

2016

Zeeland

NOMO AOV: Onderhoud damwanden en vaarwegen Zeeland

2017 1

Amsterdam-Rijnkanaal

NOMO AOV: Oevers Amsterdam-Rijnkanaal (damwanden en meerplaatsen)

2016

Noordzeekanaal

NOMO AOV: Renovatie Havenhoofden IJmuiden

2015

Diverse

NOMO AOV: Achterstallig basisonderhoud diverse regio’s

2016

Brabantse kanalen

NOMO AOV: Onderhoud oevers en bodems Brabantse kanalen

2015

Zuid-Holland

NOMO AOV: Onderhoud Oevers en bodems vaarwegen Zuid Holland

2016

Limburg en IJsselmeergebied

NOMO AOV: Renovatie kunstwerken Limburg en IJsselmeergebied

2014

Maasroute

NOMO AOV: Onderhoud Oevers en bodems Maasroute

2016

Noord-Holland

NOMO AOV: Aanpassing bodembescherming, sluizen en bruggen en overige kunstwerken i.v.m. hogere belasting Noord-Holland

2016

Oost-Nederland

NOMO AOV: Onderhoud vaargeulen NederRijn, IJssel, Twentekanalen/Meppelerdiep en Zwarte Water

2016

IJsselmeergebied

V&R: Nijkerkerbrug

2015 2

Noord-Brabant

V&R: Wilhelminakanaal/Dr. Deelenbrug

20152

Utrecht

V&R: RINK-maatregelen Utrecht

20162

Limburg

V&R: RINK-maatregelen Limburg

20162

Noordzee

V&R: Berging Baltic Ace

20152

Zeeland

V&R: RINK-maatregelen Zeeland

20162

1

Nomo AOV (Zeeland): mijlpaal schuift op naar 2017 (vorig jaar: 2016) als onderdeel van de bezuinigingen op het Infrastructuurfonds.

2

Vervanging en renovatie: Deze projecten betreffen de maatregelen die het afgelopen jaar zijn toegevoegd aan het Vervanging en renovatie programma.

15.03 Aanleg

Motivering

Onder dit programma vallen alle activiteiten die noodzakelijk zijn voor de aanleg- en planuitwerking activiteiten bij het hoofdvaarwegen netwerk.

15.03.01 Realisatie

Mijlpalen Realisatieprojecten

Producten

In 2014 wil IenM de volgende mijlpalen realiseren:

Mijlpaal

Project

Oplevering

– Dynamisch Verkeersmanagement

– Walradar Noordzeekanaal

– diverse projecten in het kader van Quick-wins regeling Binnenhavens

– diverse projecten in het kader van de ZIP-regeling (Zeehaven Innovatie Project voor duurzaamheid).

Start realisatie

– Lichteren buitenhavens IJmuiden

- Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde (aanbesteding start in 2014, schop-in-de-grond in 2016)

De belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

  • In 2013 is in het kader van de derde tranche Quick-wins binnenhavens € 5 mln subsidie beschikbaar gesteld voor een nieuwe insteekhaven in Waalwijk.

Projectoverzicht behorende bij 15.03.01: Realisatieprogramma Hoofdvaarwegennet

Totaal

Budget in € mln

Oplevering

Projectomschrijving

huidig

vorig

t/m 2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

later

huidig

vorig

Projecten Nationaal

                       

Quick Wins Binnenhavens

81

87

54

1

5

12

10

     

2009–2015

eind 2012

Dynamisch verkeersmanagement

89

88

28

41

15

4

       

2014

2014

Subsidieprogramma Zeehaveninnovatieproject voor Duurzaamheid (ZIP)

5

5

3

2

1

         

2014

 

Walradarsystemen

24

24

14

2

3

2

 

3

   

divers

divers

Beter Benutten

12

11

 

2

7

2

           

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

                       

Amsterdam-Rijnkanaal, verwijderen keersluis Zeeburg

14

14

1

5

5

3

0

     

2015

2015

De Zaan (Wilhelminasluis)

13

13

10

 

3

         

2015

2015

Walradar Noordzeekanaal

26

26

20

4

1

0

       

2014

2012

Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen

17

17

8

     

2

2

2

2

2016

na 2013

Projecten Zuidvleugel

                       

Verbreding Maasgeul

2

2

2

0

           

2012

Projecten Brabant

                       

Wilhelminakanaal Tilburg

79

78

2

6

21

24

9

16

   

2016

2016

Zuid-Willemsvaart; Maas-Veghel

452

447

164

131

95

20

42

     

2015

2015

Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6

54

54

54

             

2011

Projecten Limburg

                       

Bouw 4e sluiskolk Ternaaien

10

9

9

 

0

         

2015

2015

Maasroute, modernisering fase 2

648

643

330

74

67

57

52

41

10

18

2018

2018

Projecten Oost Nederland

                       

Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis)

53

52

5

11

10

7

12

1

8

 

2016

2015

Projecten Noord-Nederland

                       

Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va

282

281

158

23

38

33

 

13

10

8

2017

2015

Verdieping vaarweg Harlingen-Kornwerderzand (Boontjes)

4

4

2

1

0

0

0

0

0

0

2013

 

Overige projecten

                       

Amendement ligplaatsen

6

6

1

5

           

divers

divers

Kleine projecten

92

92

92

             

nvt

nvt

Afronding

                       

Totaal uitvoeringsprogramma

1.963

956

310

272

163

128

77

30

28

   

Realisatieuitgaven op Infrastructuurfonds 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten

     

3

5

0

           

Programma Realisatie (Infrastructuurfonds 15.03.01)

     

313

276

164

128

77

30

28

   

Budget Realisatie (Infrastructuurfonds 15.03.01)

     

327

234

121

128

112

65

28

   

Overprogrammering (–)

     

14

– 43

– 43

35

35

   
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen

  • Voor het project Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis wordt het tracébesluit in 2014 verwacht;

  • Voor het project Maasroute, modernisering fase 2, verbreding Julianakanaal was door complexiteit nader onderzoek naar verkeersmaatregelen nodig. Het uitvoeringsbesluit wordt eind 2013 verwacht;

  • Het project Verdieping vaarweg Harlingen-Kornwerderzand (Boontjes) is eind 2012 van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase gegaan;

  • Voor het project Capaciteit Volkeraksluizen is in april 2013 besloten enkele kleine technische maatregelen te nemen in 2015 om de schuttijd te verkorten. Structurele maatregelen zijn voorzien na 2020;

  • Door procedurele oorzaken en bezuinigingen is vertraging in oplevering ontstaan voor het project Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel;

  • Het project Toekomstvisie Waal (overnachtingshaven Lobith) is getemporiseerd door bezuinigingen. De aanpak van de havenmond voor overnachtingshaven Haaften wordt in 2014 voorzien;

  • De projecten Verruiming Twentekanalen fase 2 en Uitbreiding sluis Eefde zijn vertraagd vanwege nader onderzoek en onderhandelingen met de regio over het budgettekort bij de Twentekanalen.

  • Het project capaciteitsuitbreiding overnachtingsplaatsen Merwede is vertraagd door de herijking van het aantal benodigde ligplaatsen en door de langere bestemmingsplanprocedure dan verwacht.

  • De projectbeslissing capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek is vertraagd doordat meer tijd nodig is voor de bestemmingsplanprocedure.

  • Om onzekerheid over mijlpalen uit te drukken is conform vermelde brief bij openstelling een bandbreedte opgenomen. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de Leeswijzer.

Bedrag x € 1 mln
 

Budget

 

Planning

 

Projectomschrijving

huidig

vorig

PB of TB

Openstelling

Verplicht

       

Realisatieuitgaven op Infrastructuurfonds 15.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten

– 21

– 4

nvt

nvt

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

       

Zeetoegang IJmond

594

585

2015

2019

Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis

216

216

2014

2020

Projecten Zuidwestelijke Delta

       

Grote zeesluis in het kanaal Gent-Terneuzen

174

171

2015

nnb

Max. bijdr. aan Vlaanderen kanaalaanp. tbv zeesluis

155

153

nvt

nvt

Projecten Limburg

       

Maasroute, modernisering fase 2, verbreding Julianakanaal

32

32

 

2018

Projecten Noord-Nederland

       

Vaarweg Lemmer–Delfzijl fase 2

102

102

2014

2023

Verruiming vaarweg Eemshaven–Noordzee

42

42

2014

2017

Gebonden

       

Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

       

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam–Lemmer

6

6

2025–2027

Lichteren buitenhaven IJmuiden

65

65

2014

2017

Vaarweg IJsselmeer–Meppel

36

36

2023

Projecten Zuidvleugel

       

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek

3

3

2015

2016

Capaciteitsuitbreiding overnachtingplaatsen Merwedes

29

29

2016

2017

Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil

10

10

 

2025–2027

Projecten Zuidwestelijke Delta

       

Capaciteit Volkeraksluizen

157

   

2024–2026

Projecten Oost-Nederland

       

Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen)

36

36

 

2026–2028

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel

28

28

2016

2018–2020

Toekomstvisie Waal

131

131

2015

2019–2021

Verruiming Twentekanalen fase 2

27

26

2015

2018–2020

Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde

72

71

2014

2018–2020

Projecten Nationaal

       

Bijdrage aan agentschap tbv planuitwerkingen

67

66

nvt

nvt

Bestemd

343

476

Projecten in voorbereiding

       

Projecten Zuidwestelijke Delta

       

Kreekraksluizen

     

2026–2028

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Rijn-Scheldeverbinding

   

2014

2015

Projecten Noord-Nederland

       

Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Lemmer–Delfzijl

     

2025–2027

Projecten Oost-Nederland

       

Verkenning IJssel fase 2

     

2028

Overige projecten

       

Beheer, Onderhoud en Vervanging nieuwe aanleg (LCC)

       

Gesignaleerde risico's

       

Totaal programma planuitwerking en verkenning

2.303

     

Begroting 15.03.02

2.303

     

Onderstaand is de budgetflexibiliteit voor de periode 2013–2028 weergegeven voor aanleg planuitwerkingen en verkenningen door inzicht te verstrekken in de opbouw van de MIRT-budgetten tot en met 2028.

Verk./Planuitw. Vaarwegen (Periode 2013–2028)

Verk./Planuitw. Vaarwegen (Periode 2013–2028)
15.04 Geïntegreerde contractvormen

Motivering

Bij infrastructuurprojecten waar sprake is van PPS hanteert RWS de contractvorm DBFM (Design, Build, Finance en Maintain), waarbij de overheid pas na oplevering betaalt voor een dienst (beschikbaarheid) in plaats van mijlpalen voor een product tijdens de bouwfase. DBFM garandeert een efficiënte en effectieve beschikbaarheid van de noodzakelijke capaciteit om, rekening houdend met de aspecten van veiligheid en leefomgeving, een betrouwbaar netwerk te realiseren. In bijlage 3 van de nota Prioritering Investeringen Mobiliteit en Water is een lijst van in totaal 32 potentiële DBFM-projecten opgenomen. In de Voortgangsrapportage DBFM(O) wordt hierover periodiek gerapporteerd.

Producten

Op dit moment zijn nog geen DBFM projecten op het hoofdvaarwegennet. In 2013 is het DBFM Sluizenprogramma in werking gesteld waar de volgende projecten in ondergebracht zijn:

Sluis Limmel, 3e Kolk Beatrixsluis, Sluis bij Eefde, Zeetoegang IJmond en Kanaalzone Gent–Terneuzen.

De aanbesteding van Sluis Limmel als het eerste project uit het DBFM Sluizenprogramma, zal in 2013 gaan starten en daaropvolgend de komende één à twee jaar de projecten: Sluis bij Eefde, Zeetoegang IJmond, 3e Kolk Beatrixsluis en Kanaalzone Gent–Terneuzen.

Voor 2014 wordt voorzien, dat het DBFM-contract voor Sluis Limmel wordt afgesloten en mogelijk ook de Sluis bij Eefde. De betalingen voor de beschikbaarheid zullen niet eerder opspelen tot na de beschikbaarheidskoming vermoedelijk in 2016 omdat vooralsnog geen tussentijdse eenmalige betaling is vastgesteld voor Sluis Limmel, noch voor Sluis bij Eefde.

Vanuit de lijst met 32 potentiele DBFM projecten is een aantal projecten geïdentificeerd waar PPC meerwaardetoetsen voor zijn gepland of reeds lopende te weten: Toekomstvisie Waal en Capaciteitsuitbreiding Volkeraksluizen.

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

Motivering

Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (incl. afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd.

Rijksrederij

De Rijksbrede Civiele Rijksrederij is een organisatie die nautische diensten levert aan andere overheden zoals EZ, Financiën (Douane), IenM en de Kustwacht. De Rijksrederij valt onder de verantwoordelijkheid van RWS. De kerntaken van de Rijksrederij zijn:

  • Het ter beschikking stellen van vaartuigen voor een bepaalde tijdsduur (al dan niet met nautische bemanning) met een door de opdrachtgever gespecificeerd dienstverleningsniveau;

  • Het leveren van kennisintensief advies aan overheidsinstellingen bij beheer, ontwerp en aanbesteding van vaartuigen;

  • Het leveren van kennisintensief advies op het gebied van eisen aan bemanningen, veiligheidsmanagement en scheepsuitrustingen.

15.07 Investeringsruimte

Motivering

Op dit artikel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord.

In mijn brief van 13 februari 2013 over de invulling van de bezuinigingen op het Infrastructuurfonds (Kamerstukken II, 2012/13, 33 400 A, nr. 48) is per sector de ruimte afgeleid voor nieuwe investeringen en risico’s. Bij Voorjaarsnota 2013 zijn hiertoe vervolgens per modaliteit aparte artikelonderdelen «Investeringsruimte» geïntroduceerd.

De belangrijkste (budgettaire) aanpassingen betreffen de volgende zaken:

  • Een risicoreservering voor de BTW Zeetoegang IJmond (€ 24 mln)

  • IenM dekt in de ontwerpbegroting over 2014 het budgettaire probleem dat is ontstaan door het niet uitkeren van de prijsbijstelling uit de resterende Investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasritmeprobleem. IenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk eerder bij een eerstvolgende herijking van het Investeringsprogramma.

15.07 Inv.ruimte Vaarwegen
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Investeringsruimte

                 

Kaseffect verwerking index2013

– 11.848

– 11.451

– 9.724

– 8.784

– 5.888

– 5.062

– 5.297

– 4.853

– 8.611

Totaal

– 11.848

– 11.451

– 9.724

– 8.784

– 5.888

– 5.062

– 5.297

– 4.853

– 8.611

(vervolg) 15.07 Inv.ruimte Vaarwegen
 

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Totaal

Investeringsruimte

   

65.839

39.018

18.755

76.082

24.090

223.784

Kaseffect verwerking index2013

– 4.743

– 4.735

– 4.734

– 7.718

– 7.703

– 8.017

109.168

0

Totaal

– 4.743

– 4.735

61.105

31.300

11.052

68.065

133.258

223.784

Licence