Base description which applies to whole site

3.2 Artikel 13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van uitvoering (Slotwet begroting 2019) (bedragen x € 1.000)

13 Spoorwegen

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3)

Mutaties Slotwet

Realisatie 2019 (5)=(1) t/m (4)

Verplichtingen

1.610.625

1.843.321

1.916.477

‒ 66.595

1.849.882

Uitgaven

2.009.388

2.053.171

1.940.173

‒ 8.602

1.931.571

13.02 Beheer, onderhoud en vervanging

1.379.109

1.398.157

1.448.999

8.827

1.457.826

13.03 Aanleg

460.265

484.548

327.792

‒ 8.306

319.486

13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer

352.049

325.041

286.483

‒ 5.738

280.745

13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer

41.301

13.151

17.487

‒ 1

17.486

13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer

58.991

135.580

23.519

‒ 2.567

20.952

13.03.05 Verk. en planuitw. goederenvervoer

7.924

10.776

303

0

303

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

160.024

160.476

153.392

‒ 9.123

144.269

13.07 Rente en aflossing

9.990

9.990

9.990

0

9.990

13.08 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

Ontvangsten

195.388

204.162

205.127

‒ 1.501

203.626

Toelichting

Verplichtingen

De per saldo lagere verplichtingen in 2019 bestaan voornamelijk uit de volgende projecten:

- Station Grubbenvorst, Maastricht Noord 2, station Hoogkerken, Programma Overwegen (- € 67,6 miljoen). Station Grubbenvorst is komen te vervallen en de projecten Maastricht Noord 2, station Hoogkerken Programma Overwegen hebben enige vertraging naar 2020.

- Maatregelenpakket HSL-Zuid (- € 2,9 miljoen). Een deel van de verplichtingen van het Maatregelenpakket HSL-Zuid schuift door naar 2020. Dit heeft voornamelijk betrekking op het ontwerp van de geluidsmaatregelen en het aanbrengen van schakelaars in spanningssluizen.

Uitgaven

13.02 Beheer, onderhoud en vervanging

De verhoging van € 8,8 miljoen is het gevolg van de afrekening voorschotten ProRail over het jaar 2018.

13.03 Aanleg

De verlaging van € 8,3 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2019.

Saldo 2019

Per saldo is op Aanleg € 8,3 miljoen minder uitgegeven dan verwacht. Dit wordt met name veroorzaakt door:

  • Kleine stations (- € 5,7 miljoen): Station Grubbenvorst is komen te vervallen en de projecten Maastricht Noord 2, station Hoogkerken hebben enige vertraging naar 2020.

  • Studie en innovatie (- € 1,1 miljoen): dit betreft een schuif van 2020 naar 2019 in verband met een subsidie voor de inzet ProRail bij gebiedsonderzoeken en bereikbaarheidsprogramma's.

  • Overwegenaanpak (- €1,4 miljoen): het afgeven van subsidiebeschikkingen is afhankelijk van het bereiken van overeenstemming met derden (regionale overheden). Bij de najaarsnota was uitgegaan van een iets hogere kas- en verplichtingenrealisatie voor 2019. Het overleg met derden duurde langer dan vooraf ingeschat, dit is de oorzaak dat er minder verplichtingen zijn aangegaan en ook minder aan kas is uitgegeven.

  • Maatregelenpakket HSL-Zuid (- € 6,4 miljoen): Een deel van de uitgaven van het Maatregelenpakket HSL-Zuid schuift door naar 2020. Het betreft voornamelijk uitgaven voor het ontwerp van de geluidsmaatregelen en het aanbrengen van schakelaars in spanningssluizen.

  • Na 2e suppletoire begrotingswet was er sprake van een overprogrammering van € 6,9 miljoen. Deze overprogrammering schuift door naar 2020, waardoor een tekort van € 6,9 miljoen ontstaat.

Het voordelig saldo wordt in 2020 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

De verlaging van € 9,1 miljoen wordt veroorzaakt door de verewrking van het saldo 2019.

Saldo 2019

Een deel van de verwachte te verrekenen bedragen met Infraspeed schuift door naar 2020 (€ 9,1 miljoen). Het saldo wordt in 2020 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Licence