Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 3. Woningmarkt

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Woningmarkt (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

4.532.084

60.000

4.592.084

347.833

4.939.917

788.930

315.789

301.904

331.254

          

Uitgaven

4.632.089

30.000

4.662.089

347.833

5.009.922

788.930

315.789

301.904

331.254

          

3.1 Woningmarkt

4.522.522

0

4.522.522

‒ 55.605

4.466.917

133.192

112.954

139.104

182.504

Subsidies (regelingen)

         

Bevordering eigen woningbezit

4.800

0

4.800

0

4.800

0

0

0

0

Woningmarkt

3.206

0

3.206

10.176

13.382

200

200

0

0

Opdrachten

         

Woningmarkt

3.625

0

3.625

0

3.625

0

0

0

0

Inkomensoverdrachten

         

Huurtoeslag

4.498.985

0

4.498.985

‒ 70.646

4.428.339

116.400

105.350

131.700

175.100

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

         

Woningmarkt

3.022

0

3.022

0

3.022

0

0

0

0

Bijdrage aan agentschappen

         

Dienst van de Huurcommissie

7.414

0

7.414

4.645

12.059

0

0

0

0

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

         

Financiën en Nationale Schuld (H9)

500

0

500

0

500

0

0

0

0

Infrastructuur & Waterstaat (H12)

970

0

970

220

1.190

0

0

0

0

Gemeentefonds (H50)

0

0

0

0

0

16.592

7.404

7.404

7.404

          

3.3 Woningbouw

109.567

30.000

139.567

403.438

543.005

655.738

202.835

162.800

148.750

Subsidies (regelingen)

         

Binnenstedelijke Transformatiefaciliteit

0

0

0

22.000

22.000

0

0

0

0

Caribisch Nederland

0

0

0

1.400

1.400

0

0

0

0

Opdrachten

         

Woningbouwimpuls

250

0

250

100

350

0

0

0

0

Volkshuisvestingsfonds

0

0

0

0

0

2.000

2.000

2.000

2.000

Woningbouw

0

0

0

2.120

2.120

1.750

1.750

1.750

0

Tijdelijke uitvoeringsorganisatie

0

0

0

2.000

2.000

0

0

0

0

Grootschalige woningbouwgebieden

0

0

0

0

0

0

300

300

1.000

Bijdrage aan medeoverheden

         

Woningbouwimpuls

79.084

0

79.084

280.967

360.051

18.000

0

0

0

Volkshuisvestingsfonds

0

0

0

0

0

142.500

142.500

142.500

142.500

Ouderenhuisvesting

20.000

0

20.000

0

20.000

0

0

0

0

Flexpools

0

0

0

40.000

40.000

0

40.000

0

0

Kwetsbare groepen

10.000

30.000

40.000

0

40.000

0

0

0

0

Woondeals

0

0

0

6.500

6.500

4.500

5.000

5.000

0

Grootschalige woningbouwgebieden

0

0

0

0

0

475.000

0

0

0

Flexwoningen

0

0

0

25.000

25.000

0

0

0

0

Wet Kwaliteitsborging

0

0

0

5.000

5.000

0

0

0

0

Wadden

0

0

0

5.000

5.000

0

0

0

0

          

Bijdrage aan agentschappen

         

Woningbouwimpuls

233

0

233

‒ 233

0

0

0

0

0

RVO.nl

0

0

0

8.384

8.384

7.988

7.285

7.250

2.250

RVB

0

0

0

2.200

2.200

1.000

1.000

1.000

1.000

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

         

Raad van State (H2B)

0

0

0

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

0

          

Ontvangsten

354.100

0

354.100

12.900

367.000

500

8.500

8.700

3.300

Toelichting

Van het totale uitgavenbudget op artikel 3 is 99,7% juridisch verplicht.

3.1 Woningmarkt

Subsidies (regelingen)

Woningmarkt

Dit betreffen meerdere mutaties. Er worden meerjarig middelen toegevoegd vanuit de Aanvullende Post voor de versnelling van de bouw van sociale huurwoningen (€ 3 mln.) en onrendabele toppen (€ 3,6 mln.) op de BES.

Daarnaast vindt er een reallocatie plaats van € 0,8 mln. voor de verhuurdersubsidie aan de BES eilanden vanaf het instrument inkomensoverdrachten zodat dit budget op het juiste instrument verantwoord wordt. Ook wordt in totaal € 1,6 mln. van het budget van komende jaren naar 2022 geschoven voor de versnelling van de bouw op de BES eilanden.

Ook worden middelen toegevoegd vanuit de eindejaarsmarge voor overlopende betalingen over de jaargrens heen voor huisvesting evacuees uit Afghanistan (€ 0,5 mln.) en ondersteuning bij huisvesting van arbeidsmigranten door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) (€ 0,6 mln.).

Tot slot, worden er verschillende subsidies vanuit dit budget verstrekt, namelijk:

Op grond van het Kaderbesluit BZK-subsidies ontvangt woningstichting Fundashon Cas Bonairiano (FCB) in 2022 een bijdrage van USD 8.566.566 mln. (€ 7,3 mln.) voor de versnelling van de bouw van 204 sociale huurwoningen op Bonaire.

Op grond van artikel 91 van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (hierna: Wet FinBES) kan een bijzondere uitkering worden verstrekt.

Gelet op artikel 92, lid 2, onderdeel c van de Wet FinBES kan aan Bonaire, Sint Eustatius en Saba voor het kalenderjaar 2022 een bijdrage worden toegekend voor de kosten van de verhuurdersubsidie voor de maanden april - december 2022, van respectievelijk USD 764.772 (€ 0,6 mln.), USD 162.000 (€ 0,1 mln.) en USD 71.250 (€ 0,1 mln.).

Gelet op artikel 92, lid 2, onderdeel c van de Wet FinBES kan aan Bonaire, Sint Eustatius en Saba voor de kalenderjaren 2023 en 2024 een bijdrage van in totaal USD 472.000 (€ 0,4 mln.) verstrekt worden. Zij ontvangen daar respectievelijk voor USD 236.000 (€ 0,2 mln.), USD 118.000 (€ 0,1 mln.) en USD 118.000 (€ 0,1 mln.).

Gelet op artikel 92, lid 2, onderdeel c van de Wet FinBES kan aan Sint Eustatius in 2022 een bijdrage van USD 590.000 (€ 0,5 mln.) verstrekt worden voor de renovatie van 10 sociale huurwoningen.

Inkomensoverdrachten

Huurtoeslag

Deze mutatie betreft voornamelijk de actualisatie van de raming voor de huurtoeslag. Op basis van de ramingen uit het Centraal Economisch Plan (CEP) van het CPB en de uitvoeringscijfers van de Belastingdienst is de raming voor de huurtoeslag bijgesteld. Voor 2022 vallen de uitgaven lager uit door een lager dan verwachte werkloosheid en een hogere dan verwachte inkomensontwikkeling. De hogere inflatie heeft in latere jaren een hogere huurontwikkeling tot gevolg. Hierdoor stijgen ook de uitgaven voor de huurtoeslag. Dit effect wordt gedempt door de huurbevriezing in 2024.

Daarnaast vindt er een reallocatie plaats naar het instrument Subsidies.

Bijdrage aan agentschappen

Dienst van de Huurcommissie

Dit betreft middelen aan de Dienst van de Huurcommissie (DHC) om aan haar wettelijke taak te kunnen voldoen en voor verdere afbouw van de werkvoorraad. Dit mede voor de uitwerking van de in het Coalitieakkoord aangekondigde taakuitbreiding en de vergemakkelijking van de toegang tot de Huurcommissie.

3.3. Woningbouw

Subsidies (regelingen)

Binnenstedelijke Transformatiefaciliteit

Er worden middelen overgeboekt vanaf de aanvullende post van het Ministerie van Financiën ten behoeve van de Transformatiefaciliteit. Deze faciliteit wordt beheerd door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting. De middelen zullen daar naartoe worden overgeboekt .

Caribisch Nederland

Er worden middelen overgeboekt vanaf de aanvullende post van het Ministerie van Financiën voor het afdekken van onrendabele toppen van woningbouw in Caribisch Nederland.

Opdrachten

Woningbouw

Er worden middelen overgeboekt vanaf de aanvullende post van het Ministerie van Financiën voor onderzoek om beleid verder te ontwikkelen en te evalueren. Deze middelen zullen worden ingezet om onrendabele toppen in verschillende woningbouwprojecten door Nederland af te dekken.

Tijdelijke uitvoeringsorganisatie

Dit betreft een bijdrage voor de verkenning van een tijdelijke uitvoeringsorganisatie ter ondersteuning van de realisatie van tijdige en goede huisvesting voor vluchtingen.

Bijdrage aan medeoverheden

Woningbouwimpuls

Er worden middelen overgeboekt vanaf de aanvullende post van het Ministerie van Financiën ten behoeve van de woningbouwimpuls (€ 300 mln.) Deze middelen zullen worden ingezet om onrendabele toppen in verschillende woningbouwprojecten door Nederland af te dekken. Conform het Coalitieakkoord (CA) zullen deze middelen aan gemeenten worden verstrekt in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK).

Daarnaast worden middelen geschoven naar 2023 voor de stimuleringsregeling ouderenhuisvesting. Hiermee wordt dit budget in het juiste kasritme gezet.

Flexpools

Er worden middelen overgeboekt vanaf de aanvullende post van het Ministerie van Financiën voor flexpools. De middelen zullen aan gemeenten worden verstrekt in de vorm van een specifieke uiterking (SPUK). Hiermee zorgt het Rijk voor flexibele capaciteit die regionaal ingezet kunnen worden, voorwaardelijk voor het versnellen van woningbouw en herstructurering.

Woondeals

Er worden middelen overgeboekt vanaf de aanvullende post van het Ministerie van Financiën voor woondeals. De middelen voor de woondeals worden verstrekt aan gemeenten in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK). De specifieke uitkeringen in het kader van de woondeals zien toe op de realisatie van prestatieafspraken medeoverheden.

Daarnaast worden middelen vanuit de eindejaarsmarge toegevoegd voor een bijdrage aan de gemeente Amsterdam voor onderzoek als onderdeel van de woondeal met de Metropoolregio Amsterdam. Dit onderzoek wordt in 2022 afgerond waardoor de uitgaven in 2022 plaats vinden.

Flexwoningen

Er worden middelen overgeboekt vanaf de aanvullende post van het Ministerie van Financiën voor flexwoningen. De stimuleringsbijdrage flexwoningen ziet toe op het op korte termijn realiseren van tijdelijke woningen. De middelen zullen aan gemeenten worden verstrekt in de vorm van een specifieke uiterking (SPUK).

Wet Kwaliteitsborging Bouw

Er worden middelen overgeboekt vanaf de aanvullende post van het Ministerie van Financiën om gemeenten te compenseren voor de incidentele implementatiekosten voor de Wet kwaliteitsborging Bouw (WKB). De middelen zullen aan gemeenten worden verstrekt in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK).

Wadden

Er worden middelen overgeboekt vanaf de aanvullende post van het Ministerie van Financiën voor het afdekken van onrendabele toppen van woningbouw op de Waddeneilanden. De middelen zullen aan gemeenten worden verstrekt in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK).

Bijdrage aan agentschappen

RVO.nl

Dit betreft een reallocatie naar het juiste intrument ten behoeve van de uitvoerings en beheerskosten van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voor de woningbouwimpuls. Daarnaast worden middelen overgeboekt vanaf de aanvullende post van het Ministerie van Financien voor de uitvoeringskosten van het expert team en de beheerskosten van de woningbouwimpuls die de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland uitvoert.

Daarnaast worden middelen vanuit de eindejaarsmarge toegevoegd voor een bijdrage aan de uitvoeringskosten van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voor de regelingen van de ouderenhuisvesting, het volkshuisvestingfonds en kwetsbare groepen.

RVB

Er worden middelen toegevoegd voor de uitvoeringskosten van opvang van Oekraïense vluchtingen. Vanwege de opgave in het kader van de huisvesting van statushouders verkent het Rijksvastgoedbedrijf welke bijdrage zij zouden kunnen leveren op het gebied van huisvesting voor statushouders door middel van een pilot. Een onderdeel hiervan is het inzetten van kennis, inkoopkracht en vastgoed om te komen tot het (laten) realiseren van maximaal 100 (flex)woningen.

Daarnaast wordt budget toegevoegd van de aanvullende post van het Ministerie van Financiën voor de kwartiermakerfase van een ontwikkeleenheid. Deze fase richt zich op het doen van onderzoek naar de mogelijke inzet van nieuw instrumentarium en de daarbij behorende risico's en eventuele alternatieven.

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

Raad van State (H2B)

Er worden middelen overgeboekt vanaf de aanvullende post van het Ministerie van Financiën voor extra capaciteit voor de Raad van State ten behoeve van de Omgevingskamer.

Ontvangsten

Op basis van de ramingen van het Centraal Planbureau (CPB) en de uitvoeringscijfers van de Belastingdienst is de raming voor de huurtoeslag bijgesteld. In verband met COVID-19 waren de (dwang)invorderingen voor alle toeslagschulden vanaf maart 2020 gepauzeerd. In navolging hiervan zijn ook de belasting- en invorderingsrente tijdelijk verlaagd van 4% naar 0,01%. De gepauzeerde invorderingen worden inmiddels weer opgestart en er is besloten om de invorderingsrente op deze invorderingen nog voor een langere tijd laag te houden. Dit leidt tot derving van de ontvangsten bij de huurtoeslag. Het weer hervatten van de gepauzeerde terugvorderingen leidt er toe dat er de eerste jaren per saldo sprake is van hogere ontvangen als gevolg van een inhaalslag.

Licence