Base description which applies to whole site

Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminalititsbestrijding (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

1.240.721

110.153

1.350.874

     
 

Uitgaven

1.306.721

‒ 9.847

1.296.874

     
 

Apparaatsuitgaven

748.992

‒ 1.428

747.564

     

33.1

Apparaat Openbaar Ministerie

748.992

‒ 1.428

747.564

 

Personele uitgaven

595.821

‒ 1.501

594.320

 

Eigen personeel

540.435

‒ 2.001

538.434

 

Externe inhuur

53.813

500

54.313

 

Overig personeel

1.573

0

1.573

 

Materiële uitgaven

153.171

73

153.244

 

ICT

34.579

119

34.698

 

SSO's

50.093

0

50.093

 

Overig materieel

68.499

‒ 46

68.453

     
 

Programmauitgaven

557.729

‒ 8.419

549.310

     

33.2

Bestuur, informatie en technologie

61.151

‒ 1.001

60.150

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

416

‒ 192

224

 

Overige bijdrage ZBO's/RWT's

416

‒ 192

224

 

Bijdrage aan medeoverheden

29.980

50

30.030

 

Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC's)

25.492

0

25.492

 

Overige Bijdrage medeoverheden

4.488

50

4.538

 

Subsidies (regelingen)

26.276

1.226

27.502

 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

3.727

556

4.283

 

Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB)

22

0

22

 

Overige subsidies

22.527

670

23.197

 

Opdrachten

4.479

‒ 2.085

2.394

 

Overige opdrachten

4.479

‒ 2.085

2.394

33.3

Opsporing en vervolging

467.870

‒ 993

466.877

 

Bijdrage aan agentschappen

154.276

8.571

162.847

 

NFI

102.001

1.342

103.343

 

Justid

25.243

7.229

32.472

 

Justis

27.032

0

27.032

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

5.197

0

5.197

 

Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM)

5.197

0

5.197

 

Bijdrage aan medeoverheden

153.374

‒ 4.824

148.550

 

Caribisch Nederland (BES)

12.653

‒ 97

12.556

 

FIU.Nederland

7.507

‒ 6.950

557

 

Aanpak ondermijning

127.349

5.180

132.529

 

Overige bijdrage medeoverheden

5.865

‒ 2.957

2.908

 

Subsidies (regelingen)

7.913

‒ 937

6.976

 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

546

‒ 546

0

 

Overige subsidies

7.367

‒ 391

6.976

 

Opdrachten

144.962

‒ 3.803

141.159

 

Schadeloosstellingen

22.628

15.000

37.628

 

Onrechtmatige Detentie

6.987

1.500

8.487

 

Caribisch Nederland (BES)

375

0

375

 

Gerechtskosten

39.671

‒ 2.500

37.171

 

Verkeershandhaving OM

26.570

0

26.570

 

Afpakken

638

0

638

 

Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen

14.815

‒ 1.041

13.774

 

Overige opdrachten

33.278

‒ 16.762

16.516

 

Garanties

2.148

0

2.148

 

Faillissementscuratoren

2.148

0

2.148

33.4

Vervolging en berechting MH17-verdachten

28.708

‒ 6.425

22.283

 

Opdrachten

28.708

‒ 6.425

22.283

 

Vervolging en berechting MH17-verdachten

28.708

‒ 6.425

22.283

     
 

Ontvangsten

1.134.755

‒ 126.900

1.007.855

Budgetflexibiliteit: het juridisch verplichte deel op artikel 33 is 100%

Toelichting

Mutaties uitgaven

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

Deze post wordt grotendeels verklaard door een aantal kleinere mutaties en twee grote mutaties, namelijk:

  • De middelen die het Openbaar Ministerie in het kader van de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit heeft ontvangen konden dit jaar niet volledig worden besteed en € 13 mln. wordt teruggeboekt naar DGO.

  • In het meerjaren Informatievoorziening-plan was voor 2023 een hoger bedrag geraamd, dan beschikbaar is gesteld voor dit jaar. Aanvankelijk dacht het OM dat door vertraging van het IV-programma Emma en meevallers elders op de begroting een kasschuif voor het meerjaren IV-plan niet nodig zou zijn. Dat blijkt bij nader inzien niet het geval. Daarnaast blijven de gerechtskosten iets achter op de raming.

  • Het restant bedrag omvat een aantal kleinere mutaties.

33.3 Opsporing en vervolging

Justid Deze post bevat een aantal kleinere mutaties waaronder een tegenvaller van € 2,9 mln. vanwege een tekort op de beheerslasten Justid. En € 1,4 mln. aan kosten voor de implementatie van de Europese verordeningen voor Grenzen en Veiligheid.

FIU. Nederland Een bijdrage aan FIU-Nederland (Financial Intelligence Unit) van € 6,3 mln.

Aanpak ondermijning

  • In de tweede suppletoire begroting is ruim € 69 mln. euro aan ondermijningsmiddelen geretourneerd. Dit zijn middelen die eerder aan de partners zijn verstrekt in het kader van de strijd tegen de georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Het geretourneerde bedrag heeft betrekking op de onderstaande posten:⬧ De Nationale politie retourneert een bedrag van € 13,5 mln. betreffende eerder verstrekte middelen ten behoeve van het Multidisciplinair Interventieteam (MIT). Het MIT is in 2022 overgegaan naar de Nationale Samenwerking tegen Ondermijnende Criminaliteit (NSOC), wat een scherpere focus tot gevolg had. De eerder ter beschikking gestelde middelen (tot en met 2022) zijn hierdoor niet volledig benut.⬧ Het Openbaar Ministerie retourneert een bedrag van € 13 mln. De onderbesteding heeft met name betrekking op meerdere deelopgaven en wordt veroorzaakt door een vertraagde instroom van nieuwe medewerkers⬧ De Dienst Justitiële Inrichtingen retourneert een bedrag van € 11,5 mln. met als belangrijkste oorzaak de krapte op de arbeidsmarkt.⬧Het oorspronkelijke bestedingsplan van de NSOC is naar beneden bijgesteld op basis van de realisatiegegevens in de eerste twee tertalen van 2023. De onderbesteding van € 11 mln. is het gevolg van de vertraagde instroom van medewerkers en de lagere bijbehorende additionele kosten ⬧ De resterende € 20 mln. is geretourneerd door 12 verschillende partners, ieder voor een klein deel. Ook hierbij geldt dat de krapte op de arbeidsmarkt, de vertraagde instroom en verhoogde uitstroom van medewerkers, de belangrijkste redenen zijn voor het niet volledig besteden van de middelen.

  • Voor de geretourneerde ondermijningsmiddelen is geen alternatieve aanwending binnen de aanpak van ondermijning mogelijk in 2023. Om die reden wordt het ondermijningsbudget met € 47 mln. neerwaarts bijgesteld. Met de overige € 22 mln. van deze geretourneerde middelen was al rekening gehouden bij de neerwaartse bijstelling van het ondermijningsbudget bij de suppletoire begroting Prinsjesdag 2023. 

  • Een technische overboeking van € 9,8 mln. tussen programmakosten DGO en apparaatsuitgaven DGO. De budgetten voor de projecten SKC en verwijsportaal bankgegevens stonden bij het programmabudget terwijl de kosten vallen bij het personeelsbudget.

SchadeloosstellingenDe uitgaven voor schadeloosstellingen in de loop van een jaar zijn niet voorspelbaar. Het gaat onder meer om toewijzingen door de rechter aan burgers wanneer zij door overheidshandelen schade hebben geleden. De geraamde tegenvaller hiervoor bedraagt € 15 mln.

Overige opdrachten

  • Op het budget uitvoering Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS) om de ketensamenwerking verder te ontwikkelen en structureel te borgen is een meevaller van € 8,8 mln.

  • Aangezien de invoering van het nieuwe Wetboek van Strafvordering is uitgesteld, zijn er voor de implementatie minder kosten in 2023 (€ 4 miljoen) gemaakt. De noodzaak van de implementatie blijft onverminderd hoog en derhalve zal het budget voor de komende begrotingsjaar/jaren benodigd zijn. Daarnaast wordt door vertragingen met uitvoer van ketenprojecten een meevaller van € 1 miljoen verwacht. De totale meevaller bedraagt € 5 mln.

33.4 Vervolging en berechtiging MH17 -verdachten

Opdrachten vervolging en berechtiging MH-17 verdachtenVanaf 30 juli 2023 hebben de nabestaanden van de MH17-slachtoffers recht op een voorschot. Aangezien er sprake is van een geweldsmisdrijf is er een ongemaximeerd voorschot aan de nabestaanden uitbetaald. Hier is circa € 17 mln. mee gemoeid. De uitvoeringskosten van de voorschotregeling en de afbouwende werkzaamheden van de verschillende organisaties rondom MH17 vallen in 2023 naar verwachting lager uit dan eerder geraamd. Dit zorgt voor een meevaller van € 6,4 mln.

Mutaties verplichtingenHet verplichtingenbudget voor aanpak ondermijning wordt verhoogd met € 120 mln. Met deze ophoging wordt ruimte gecreëerd om onder andere de verplichtingen voor preventie en de verplichtingen in het kader van de mainports aan te gaan.

Mutaties ontvangsten

  • Afpakken: De ontvangsten op het gebied van afpakken vallen € 284,4 mln. lager uit dan geraamd. De lagere afpakopbrengsten worden voornamelijk verklaard doordat een grote schikking vooralsnog is uitgebleven.

  • Boeten en Transacties: De ontvangsten boeten en transacties zijn € 157,5 mln. hoger dan begin van dit jaar geraamd. Dit lijkt het gevolg van een autonome groei na afloop van de corona-periode.

Licence