Base description which applies to whole site

2.6 Artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

17

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

1.172.306

356.362

1.528.668

Uitgaven

349.833

200.595

550.428

17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam

1.687

‒ 476

1.211

17.07 ERTMS

1.687

136.629

138.316

17.07.01 Aanleg ERTMS

21.581

136.629

158.210

17.07.02 Planning en studies ERTMS

2.137

 

2.137

17.08 Zuidasdok

169.530

8.196

177.726

17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

154.898

56.246

211.144

17.10.01 Aanleg PHS

159.338

45.226

204.564

17.10.02 Planning en studies PHS

‒ 4.440

11.020

6.580

Ontvangsten

80.600

2.165

82.765

17.09 Ontvangsten

80.600

2.165

82.765

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel Megaprojecten Verkeer en Vervoer voor 2023 wordt met € 356,4 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

Verplichtingenschuif Zuidasdok OV-terminal (€ 218,5 miljoen)

Dit betreft een verplichtingenschuif om de middelen voor de Zuidasdok OV-terminal in het juiste ritme te zetten.

Prijsbijstelling 2023 (€ 135,3 miljoen)

Dit betreft de toegekende en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Overboeking Spoorcapaciteit 2030 naar PHS planstudie (€ 3,6 miljoen)

Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt verhoogd met € 3,6 miljoen doordat de middelen t.b.v. baanstabiliteit vanuit het Programma Spoorcapaciteit 2030 naar PHS Planuitwerking overgeheveld zijn zodat de studie baanstabiliteit DelftCampus – Schiedam kan worden uitgevoerd binnen de planstudie PHS.

Diverse kleine aanpassingen (- € 1 miljoen).

17.07 ERTMS

De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 136,6 miljoen wordt veroorzaakt door de kaderruilen 2023. Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Over alle jaren is dit per saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.

17.08 Zuidasdok

De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 8,2 miljoen wordt veroorzaakt door de toegekende prijsbijstelling van 2023.

17.10 Programma Hoofdfrequent Spoorvervoer

De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 56,2 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Kaderruilen 2023 (€ 52,5 miljoen)

Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Over alle jaren is dit per saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.

Overboeking van artikel 13: Baanstabiliteit Delft Campus-Schiedam (€ 3,6 miljoen)

Het budget voor 2023 wordt verhoogd met € 3,6 miljoen. De middelen voor baanstabiliteit Delft Campus-Schiedam wordt vanuit het Programma Spoorcapaciteit 2030 naar PHS Planuitwerking overgeboekt van artikel 13.03.

Prijsbijstelling 2023 (€ 1 miljoen)

Dit betreft de toegekende prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Diverse overige mutaties (€ -0,9 miljoen).

Ontvangsten

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 2,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door prijsbijstelling 2023.

Licence