Base description which applies to whole site

2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2)

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

181.396

‒ 4.042

177.354

     
 

Uitgaven

181.396

‒ 4.042

177.354

     

3.0

Wetgeving en controle Tweede Kamer

181.396

‒ 4.042

177.354

 

Institutionele inrichting

128.718

‒ 3.997

124.721

 

Apparaat Tweede Kamer

127.410

‒ 3.994

123.416

 

Onderzoeksbudget

1.308

‒ 3

1.305

 

Materiële uitgaven

52.678

‒ 45

52.633

 

Drukwerk

2.126

0

2.126

 

Fractiekosten

43.101

0

43.101

 

Uitzending leden

517

0

517

 

Parlementaire enquêtes

4.553

‒ 45

4.508

 

Bijdrage ProDemos

2.381

0

2.381

     
 

Ontvangsten

8.339

0

8.339

     

Toelichting mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag

Institutionele inrichting

CAO-middelen

De kabinetsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling 2023 is hoger dan eerder geraamd. Daarnaast zijn de premielasten gedaald. Het incidentele verschil ten opzichte van CEP 2022 blijft, voor zover nog niet in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken opgenomen, beschikbaar voor arbeidsvoorwaarden door middel van een kasschuif naar 2024. (circa € 1,3 mln.)

Kasschuif Tweede Kamer

Door een vertraging in de aanbesteding van het nieuwe informatiesysteem zullen de uitgaven niet in 2023 maar in 2024 plaats gaan vinden. Daarnaast is voor het uitvoeren van de motie vergaderen in crisistijd (Kamerstukken II, 2022/23, 35322, nr. 43) nader onderzoek nodig. Ook hiervoor schuiven de kosten (circa € 2,8 mln.) door naar 2024.

Licence