Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Verplichtingen | 280.987 | 281.530 | 310.337 | 364.027 | 433.858 | 395.426 | 38.432 |
Uitgaven | 280.933 | 281.554 | 306.653 | 367.257 | 432.050 | 395.426 | 36.624 |
Personele uitgaven | 209.866 | 212.310 | 242.670 | 300.166 | 365.321 | 329.287 | 36.034 |
Eigen Personeel | 202.862 | 204.681 | 229.634 | 281.271 | 331.825 | 316.914 | 14.911 |
Externe inhuur | 4.185 | 5.330 | 11.032 | 16.934 | 31.273 | 7.710 | 23.563 |
Overige personele uitgaven | 2.819 | 2.299 | 2.004 | 1.961 | 2.223 | 4.663 | ‒ 2.440 |
Materiële uitgaven | 69.661 | 67.740 | 62.408 | 65.183 | 64.832 | 66.139 | ‒ 1.307 |
ICT | 12.414 | 17.941 | 15.992 | 20.054 | 11.350 | 7.275 | 4.075 |
Bijdrage aan SSO's | 22.553 | 22.088 | 26.246 | 21.641 | 23.627 | 24.490 | ‒ 863 |
Overig Materieel | 34.694 | 27.711 | 20.170 | 23.488 | 29.855 | 34.374 | ‒ 4.519 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 1.406 | 1.504 | 1.575 | 1.908 | 1.897 | 0 | 1.897 |
Begrotingsreserve Schatkistbankieren | 1.406 | 1.504 | 1.575 | 1.908 | 1.897 | 0 | 1.897 |
Ontvangsten | 3.192 | 3.653 | 2.590 | 2.933 | 4.706 | 567 | 4.139 |
Ontvangsten | 1.786 | 2.149 | 1.015 | 1.025 | 2.809 | 567 | 2.242 |
Begrotingsreserve schatkistbankieren | 1.406 | 1.504 | 1.575 | 1.908 | 1.897 | 0 | 1.897 |
Het Ministerie van OCW heeft de apparaatskosten technisch verdeeld naar instrumenten (Personeel en Materieel) op basis van de realisatiecijfers van voorgaande jaren. Het Ministerie van OCW stuurt op het totaal toegewezen budget aan de organisatieonderdelen en niet per instrument.
Indien mutaties al bij de Eerste Suppletoire Begroting of Tweede Suppletoire Begroting zijn toegelicht, worden deze hier niet herhaald.
Verplichtingen
De verplichtingen voor de apparaatskosten van het Ministerie van OCW zijn in 2024 € 38,4 miljoen hoger dan de vastgestelde begroting.
Uitgaven
De uitgaven voor de apparaatskosten van het Ministerie van OCW zijn in 2024 € 36,6 miljoen hoger dan de vastgestelde begroting. De hogere realisatie van externe inhuur ten opzichte van de begroting wordt veroorzaakt door gestegen prijzen en doordat de verdeling van de begroting over de instrumenten niet meer de juiste was. Deze zijn dan ook vanaf de Tweede Suppletoire Begroting 2024 structureel aangepast. Daarnaast heeft een intern onderzoek plaatsgevonden waarbij uitgaven zijn verschoven van materieel naar personeel-externe inhuur omdat deze verkeerd geboekt waren.
Ontvangsten
De realisatie van de ontvangsten is in 2024 € 4,1 miljoen hoger dan geraamd.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | |
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie | 280,9 | 281,6 | 306,7 | 367,3 | 432,0 | 395,4 | 36,6 |
Kerndepartement | 160,8 | 168,0 | 182,1 | 213,7 | 259,3 | 265,8 | ‒ 6,5 |
Rijksdienst Cultureel Erfgoed | 42,0 | 39,9 | 42,8 | 51,0 | 57,9 | 42,2 | 15,7 |
Inspectie van het Onderwijs | 66,7 | 63,7 | 71,2 | 89,9 | 99,6 | 76,5 | 23,1 |
Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed | 3,7 | 3,9 | 3,9 | 4,8 | 6,4 | 5,1 | 1,3 |
Onderwijsraad | 2,4 | 2,2 | 2,4 | 2,5 | 3,1 | 2,7 | 0,4 |
Raad voor Cultuur | 4,0 | 2,5 | 2,9 | 3,7 | 4,0 | 2,5 | 1,5 |
Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid | 1,3 | 1,4 | 1,4 | 1,7 | 1,7 | 0,6 | 1,1 |
Totaal apparaatskosten agentschappen | 366,0 | 399,2 | 430,8 | 504,6 | 562,3 | 466,2 | 96,1 |
Dienst Uitvoering Onderwijs | 324,0 | 356,4 | 385,0 | 446,3 | 489,9 | 406,8 | 83,1 |
Nationaal Archief | 42,0 | 42,8 | 45,8 | 58,3 | 72,4 | 59,4 | 13,0 |
Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT's | 384,6 | 462,2 | 323,7 | 40.448,0 | 42.425,7 | 40.829,8 | 1.821,3 |
Stichting Cito1 | ‒ | ‒ | ‒ | 33 | 36,6 | 35,2 | 1,4 |
Stichting SLO1 | ‒ | ‒ | ‒ | 10,6 | 10,9 | 10,9 | 0 |
College voor Toetsen en Examens1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒2 | ‒ | ‒ |
Nederlands Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) | 4,6 | 4,1 | 4,3 | 5 | PM3 | 3,74 | 1,35 |
Landelijk Centrum Studiekeuze (voorheen Studiekeuze 123)1 | ‒ | ‒ | 1,7 | 2,1 | PM3 | 3,64 | ‒ 1,55 |
Nationaal Agentschap Erasmus+1 | ‒ | ‒ | ‒ | 4,3 | PM3 | ‒6 | ‒6 |
Nuffic1 | ‒ | ‒ | ‒ | 8,9 | PM3 | 9,44 | ‒ 0,55 |
Netherlands house for Education and Research (Neth-er)1 | ‒ | ‒ | ‒ | 0,5 | PM3 | 0,54 | 0,05 |
Stichting Fonds voor de Podiumkunsten | 7,1 | 6,6 | 7,4 | 6,2 | PM3 | 8,54 | ‒ 2,35 |
Stichting Fonds voor Cultuurparticipatie | 5,6 | 6,1 | 5,9 | 6,5 | PM3 | 6,94 | ‒ 0,45 |
Stichting Mondriaanfonds | 3,5 | 5,1 | 6,5 | 6 | PM3 | 7,84 | ‒ 1,85 |
Stichting Nederlands Filmfonds | 4,9 | 5,1 | 6,1 | 4,8 | PM3 | 6,44 | ‒ 1,65 |
Stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie | 2,8 | 3,6 | 4,1 | 4 | PM3 | 4,64 | ‒ 0,65 |
Stichting Nederlands Letterenfonds | 3,2 | 3,2 | 3,5 | 4,7 | PM3 | 5,14 | ‒ 0,45 |
Bureau Architectenregister | 0 | 1 | 1 | 0,6 | PM3 | 0,34 | 0,35 |
Commissariaat voor de Media (CvdM) | 4,8 | 4,9 | 5,3 | 7 | PM3 | 7,04 | 0,05 |
Nederlandse Publieke Omroep (NPO) | 2,6 | 2,7 | 2,9 | 106,9 | PM3 | ‒6 | ‒6 |
Stichting Regionale Publieke Omroep (RPO) | 1 | 1,2 | 1,8 | 2,2 | PM3 | 44 | 45 |
Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) | 53,9 | 79,3 | 82,4 | 170,9 | PM3 | 163,84 | 7,15 |
Koninklijke Bibliotheek (KB) | 60,2 | 60,0 | 59,2 | 58,0 | PM3 | 61,24 | ‒ 3,25 |
Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) | 214,5 | 225,2 | 71,1 | 101,0 | PM3 | 1244 | ‒ 23,05 |
Stichting Participatiefonds | 2,0 | 2,6 | 2,0 | 0,4 | PM3 | 14 | ‒ 0,65 |
Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) | 15,3 | 56,6 | 60,9 | 82,0 | PM3 | 76,74 | 5,35 |
Stichting Vervangingsfonds7 | 2,7 | 2,0 | 2,7 | 0,3 | PM3 | 0,44 | ‒ 0,15 |
Stimuleringsfonds voor de Journalistiek | 0,5 | 0,6 | 0,7 | 1,4 | PM3 | 2,24 | ‒ 0,85 |
Instellingen die onder de Erfgoedwet vallen1 | ‒ | ‒ | ‒ | 260,4 | 286,2 | 247,9 | 12,5 |
Bevoegde gezagsorganen primair onderwijs1 | ‒ | ‒ | ‒ | 14.695,3 | 14.769,2 | 14.033,9 | 735,3 |
Bevoegde gezagsorganen voortgezet onderwijs1 | ‒ | ‒ | ‒ | 10.115,6 | 11.050,8 | 10.512,3 | 538,5 |
Regionale opleidingscentra, argrarische opleidingscentra en vakinstellingen1 | ‒ | ‒ | ‒ | 4.179,8 | 4.333,9 | 4.332,6 | 1,3 |
Instellingsbesturen hogescholen1 | ‒ | ‒ | ‒ | 4.474,6 | 4.537,3 | 4.335,9 | 201,4 |
Instellingsbesturen universiteiten1 | ‒ | ‒ | ‒ | 6.264,7 | 6.556,5 | 6.242,8 | 313,7 |
Academische ziekenhuizen1 | ‒ | ‒ | ‒ | 802,8 | 844,4 | 804,3 | 40,1 |
Het personeel van het CvTE bestaat uit rijksambtenaren, de apparaatskosten van het CvTE zijn dan ook opgenomen in het apparaatsuitgaven van het kerndepartement. De realisatie voor 2024 bedraagt € 9,5 miljoen.
De gegevens over zbo's worden gebaseerd op de laatste vastgestelde jaarrekeningen. In dit geval betreft het 2023.
Om de vergelijking met de begroting te maken, wordt de begroting uit het jaar gebruikt dat correspondeert met de laatst bekende jaarrekening. In dit geval 2023.
Het verschil wordt berekend door de begroting van een jaar te vergelijken met de realisatie cf. jaarrekening. In dit geval betreft het 2023.
Voor de begrote apparaatskosten is er geen vergelijkbare informatie beschikbaar. Daardoor kan ook het verschil tussen de realisatie en begroting niet berekend worden.
Op 20 februari 2020 is een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer om de verplichte aansluiting bij het Vervangingsfonds af te schaffen. Op 14 September 2021 is het wetsvoorstel ‘’beëindiging vervangingsfonds en modernisering Participatiefonds’’ met algemene stemming aangenomen. Het Participatiefonds zal gedeeltelijk de taken van het Vervangingsfonds overnemen.