Base description which applies to whole site

ARTIKEL 3: WETGEVING EN CONTROLE TWEEDE KAMER

A. Algemene doelstelling

Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: het controleren van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de grondwetsartikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetgeving), 105 (begrotingen), 137 en 138 (Grondwetgeving) en enkele andere grondwet- en wetsartikelen.

De ambtelijke diensten

De ambtelijke organisatie van de Tweede Kamer heeft als missie het ondersteunen van het constitutioneel proces. De ambtelijke organisatie wil dit verder versterken door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden en de fractie organisatie in alle facetten van het werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteit, zoals door de Kamer bepaald, is daarbij leidend voor de ambtelijke organisatie.

In onderstaand overzicht zijn in meerjarig perspectief (2009–2012) de uitgaven per artikelonderdeel binnen dit artikel als totaal en als gemiddelde per Kamerzetel opgenomen.

Tabel 3.1 Gemiddelde uitgaven per Kamerzetel
 

2009

2010

2011

2012

– apparaatskosten

64.918

67.408

66.862

69.926

– onderzoeksbudget

755

814

677

281

– drukwerk

3.075

3.814

3.042

3.689

– fractiekosten

22.186

27.040

27.959

25.597

– uitzending leden

303

230

176

334

– enquêtes

   

1 085

673

totaal artikel 3

91.237

99.306

99.801

100.501

gemiddeld per zetel

608

662

665

670

B. Rol en verantwoordelijkheid

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal en van de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de aan dit beheer te geven inhoud bestaan afspraken (de zogenaamde beheersafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.3

C Beleidswijzigingen

Het artikelonderdeel fractiekosten is voor het jaar 2015 en 2016 verlaagd met € 2 miljoen per jaar in verband met verschuiving van de Tweede Kamerverkiezingen naar maart 2017. Voor de jaren 2017 en 2018 worden de fractiekosten verhoogd met resp. € 3 miljoen en € 1 miljoen als gevolg van de voornoemde verkiezingen.

D Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 3.1 Wetgeving/controle TK

(x € 1.000)

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Verplichtingen

98.521

95.746

93.051

92.403

92.320

95.312

93.328

                 

Uitgaven:

100.501

95.746

93.051

92.403

92.320

95.312

93.328

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

   

90

       
                 

3.1

Apparaat TK

69.926

66.847

64.628

63.751

63.945

63.937

63.953

3.2

Onderzoeksbudget

281

2.501

2.485

2.468

2.468

2.468

2.468

                 

3.3

Drukwerk

3.688

2.160

2.160

2.165

2.165

2.165

2.165

                 

3.4

Fractiekosten

25.597

23.797

23.344

23.591

23.314

26.314

24.314

                 

3.5

Uitzending leden

334

441

434

428

428

428

428

                 
 

Ontvangsten

6.749

4.966

4.966

4.966

4.966

4.966

4.966

E Toelichting artikelonderdeel

Gegeven de algemene doelstelling worden jaarlijks accenten gelegd. De speerpunten voor 2014 worden hieronder voorgesteld:

  • 1. Onderzoek naar inzetten van nieuwe technologie ten behoeve van het parlementaire werk, waaronder onderzoek naar de mogelijkheid van het inzetten van elektronisch stemmen. Zo wordt onderzocht of en welke apps ontwikkeld kunnen worden die de leden ondersteunen in hun werk. Een voorbeeld is een app voor het indienen van schriftelijke vragen. Onderzocht wordt om in 2014 het digitale archief doorzoekbaar te maken zodat ook op trefwoorden gezocht kan worden. Het Presidium wil de mogelijkheden onderzoeken van de invoering van een elektronisch stemsysteem. Het elektronisch stemmen maakt individueel stemgedrag van de leden beter zichtbaar en vergroot de transparantie van het parlementair proces;

  • 2. Verdere uitvoering inspanningsverplichting. De Kamer kent en erkent de druk op de overheidsfinanciën. Het realiseren van de inspanningsverplichting legt een zwaar beslag op de organisatie. Een nieuwe taakstelling zoals neergelegd in het nieuwe regeerakkoord legt een extra druk op de financiën en de ondersteuning van de Tweede Kamer. Voorstellen hiervoor worden voorgelegd aan de Kamer bij de behandeling van de raming 2015;

  • 3. 200 jaar Staten-Generaal. In 2015 bestaan de Staten-Generaal in de huidige vorm 200 jaar. De eerste voorbereidende activiteiten om hieraan aandacht te besteden zijn inmiddels begonnen. Zo is er opdracht gegeven voor het schrijven van een herdenkingsboek over de geschiedenis van de Tweede Kamer. De overige activiteiten zijn nog in voorbereiding. De nadruk van de viering/herdenking ligt op de voorlichting en educatie waarbij het belang van een volwaardige parlementaire democratie voorop staat;

  • 4. De ontvangsten hebben betrekking op de werkzaamheden voor andere Hoge Colleges van Staat. U kunt denken aan beveiliging van de Eerste Kamer maar ook verzorgt de Tweede Kamerorganisatie ondersteuning bij de financiële administratie van de Algemene Rekenkamer en de Nationale ombudsman.

3

CW artikel 19:

sub 5.Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal en van de begroting van de colleges, genoemd in artikel 1, eerste lid, onder g .

sub 6.De colleges, genoemd in artikel 1, eerste lid, onder e tot en met h , voeren het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel.

sub 7.Over de aan dit beheer te geven inhoud maakt Onze betrokken Minister afspraken met de onderscheiden colleges, waarin recht wordt gedaan aan hun staatsrechtelijke positie

Licence