Base description which applies to whole site

3.2 Artikel 98 Apparaatsuitgaven Kerndepartement

Op dit artikel is ten opzichte van de Najaarsnota in 2021 € 41,1 miljoen minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 30 miljoen minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 6,9 miljoen hoger dan begroot bij Najaarsnota.

Verplichtingen

De lagere verplichtingen hangen samen met onderstaande toelichtingen op de uitgaven. Het verschil betreft verplichtingenschuiven van 2022 naar 2021.

Personele uitgaven

De lagere personele uitgaven zijn voornamelijk het gevolg van:

  • vacatureruimte o.a. door vertraging bij de invulling van vacatures en er is sprake van vertraagde facturering van de uitlenende partijen voor in- gedetacheerde medewerkers (€ 2,0 miljoen);

  • minder afgesloten contracten voor interne dienstverlening hier staan ook lagere ontvangsten tegenover (€ 1,1 miljoen);

  • niet gebruikte middelen m.b.t. de kosten voor de Vrachtwagenheffing en ERTMS zijn teruggeboekt naar het Mobiliteitsfonds (€ 1,0 miljoen);

  • vertraging in de facturering waardoor er minder is uitgegeven (€ 1,2 miljoen);

  • een noodzakelijke herschikking vanuit externe inhuur t.b.v. project Tijdelijk Tolheffing (-/- € 0,6 miljoen);

  • diverse mee- en tegenvallers als gevolg van Corona (€ 0,5 miljoen).

De uitgaven voor externe inhuur zijn lager dan voorzien als gevolg van:

  • vertragingen bij de facturering waardoor bedragen niet meer in 2021 tot betaling zijn gekomen maar overlopen naar 2022 (€ 7,1 miljoen);

  • opgetreden vertraging bij de ontwikkeling van het project Opvolging Bedrijfsvoering systeem SAP (OBS, € 0,8 miljoen);

  • niet gebruikte apparaat middelen t.b.v. Beter Benutten. Deze zijn teruggeboekt naar het Mobiliteitsfonds (€ 0,9 miljoen);

  • een herschikking naar eigen personeel t.b.v. project Tijdelijk Tolheffing (€ 0,6 miljoen);

  • voor overige personele uitgaven zijn lager omdat door verzekeringsmaatschappijen minder kosten in rekening zijn gebracht dan voorzien voor aanspraken van oud- werknemers (€ 1,7 miljoen);

  • diverse mee- en tegenvallers o.a. t.b.v. Open Overheid (€ 0,7 miljoen) .

Materiële uitgaven

De lagere uitgaven voor ICT worden voor een groot deel veroorzaakt door:

  • het late moment van toekenning in het jaar van de fiches in het kader van programma Open Overheid waardoor deze niet meer konden worden uitgegeven (€ 4,0 miljoen);

  • vertraging in de facturatie waardoor uitgaven die waren voorzien in 2021 pas in 2022 worden gedaan (€ 2,4 miljoen);

  • opgetreden vetraging bij de Ontwikkeling Bedrijfsvoering systeem SAP (OBS € 1,5 miljoen);

  • lagere uitgaven aan Rijksbrede SSO's betreft voornamelijk de overlopende factuur van Logius t.b.v. het Standaard Platform waardoor betaling pas in 2022 plaatsvindt, minder uitgaven voor thuiswerkvoorzieningen dan voorzien (€ 0,6 miljoen) en lagere uitgaven voor huisvesting en facilitaire zaken a.g.v. COVID;

  • diverse mee- en tegenvallers (€ 0,2 miljoen).

De lagere materiële uitgaven betreft met name:

  • het niet gebruikte deel van de centrale reservering ter dekking van de thuiswerkvergoeding en CAO- afspraak (€ 8,8 miljoen);

  • lagere uitgaven onder andere doordat de factuur van Logius lager uitviel dan was geraamd, er minder uitgaven gedaan zijn voor Open Overheid dan gepland en er sprake was van overlopende facturen naar 2022 (€ 2,3 miljoen);

  • diverse (buitenlandse) projectmeetings, seminars en congressen zijn komen te vervallen als gevolg van COVID (€ 0,2 miljoen);

  • de kosten voor integrale beveiliging waren lager dan voorzien (€ 0,4 miljoen);

  • er zijn minder adviezen afgegeven door De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur dan verwacht (€ 0,3 miljoen);

  • diverse mee- en tegenvallers (€ 1,3 miljoen).

Ontvangsten

De hogere ontvangsten betreft voornamelijk:

  • overlopende ontvangsten uit 2020 voornamelijk van ILT (€ 8,0 miljoen);

  • minder afgesloten contracten voor interne dienstverlening, hiertegenover staan ook minder personele uitgaven (-/- € 1,1 miljoen).

Licence