Base description which applies to whole site

3.7 Artikel 7 Investeren in Waterkwaliteit

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel x artikelnaam (bedragen x € 1.000)

7

Investeren in waterkwaliteit

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

     

Verplichtingen

 

210.322

‒ 73.508

136.814

Uitgaven

 

147.448

‒ 53.570

93.878

waarvan juridisch verplicht

   

100%

     

7.01

Real. progr. Kaderrichtlijn water

75.292

‒ 24.707

50.585

7.01.01

Real.progr.Kaderrichtlijn water

75.292

‒ 24.707

50.585

     

7.02

Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit

37.448

‒ 17.493

19.955

7.02.01

Realisatieprogramma overige aanleg waterkwaliteit

27.113

‒ 11.154

15.959

 

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

1.700

0

1.700

7.02.02

Planuitwerking overige aanleg waterkwaliteit

10.335

‒ 6.339

3.996

 

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

3.586

44

3.630

     

7.03

Studiekosten waterkwaliteit

34.708

‒ 11.370

23.338

7.03.01

Studiekosten waterkwaliteit

34.708

‒ 11.370

23.338

 

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

7.317

604

7.921

     

Ontvangsten

 

36

528

564

Toelichting

Verplichtingen

Op het artikel Investeren in waterkwaliteit zal in 2023 ca. € -74 miljoen minder aan verplichtingen worden vastgelegd dan aanvankelijk werd gepland. De oorzaak hiervan is voor een bedrag van € -43 miljoen gerelateerd aan de hieronder toegelichte kasmutaties. Daarnaast wordt het verplichtingenbedrag met € -31 miljoen verlaagd. Dit is een correctie waarbij de meerjarige kas- en verplichtingenramingen weer met elkaar in overeenstemming worden gebracht.

Uitgaven

7.01 Real. Progr. Kaderrichtlijn water

De mutaties 2e suppletoire begroting op dit artikelonderdeel betreft de verwerking van het saldo 2023. In 2023 zal per saldo € -24,7 miljoen minder worden gerealiseerdHet uitblijven van de omgevingswet en het opnieuw rekenen aan stikstofuitstoot (aanpassen bouwvrijstelling) heeft geleid tot aanpassingen van documenten en werkwijze. Hierdoor doorlopen we een andere procedure respectievelijk een nieuwe beoordeling waardoor voor de eerste contracten een vertraging van 5 maanden ontstaat. Gevolg daarvan is een vertraging in het planstudieproces, immers: voortoetsen, MIRT-besluit en aanbesteding realisatie schuiven nu 5 maanden naar achteren. Een financiële kasschuif vanuit 2023 naar 2024 is daarom ook noodzakelijk.Uitgangspunt voor de omgevingswet was invoering op 1 januari 2023. Voor een deel van KRW betekende het uitstel van de omgevingswet dat alle rapporten/adviezen die reeds waren opgesteld herschreven moesten worden. Daarbovenop kwam vervolgens nog een capaciteitsknelpunt bij het ingenieursbureau.

7.02 Overige aanlegprojecten waterkwaliteit

De mutaties 2e suppletoire begroting op dit artikelonderdeel zijn opgebouwd uit een tweetal mutaties die per saldo leiden tot een verlaging van € -17,5 miljoen. Een verlaging als gevolg van de verwerking van het saldo 2023 € -17,1 miljoen, overboeking naar het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit € -0,4 miljoen.

Saldo 2023 (€ -17,1 miljoen)

  • PAGW Getij Grevelingen (€ -9,6 miljoen): Bij het Programma Aanpak Grote Wateren (PAGW) is sprake van vertraging. Bij het Getij Grevelingen is de eerder dit jaar verwerkte verschuiving van € -6,3 miljoen van 2023 naar 2028 wel in de verplichtingen verwerkt, maar niet in de kas. Dat wordt nu alsnog gecorrigeerd. Daarnaast wordt op de projecten Oostvaarders-oevers en IJsel-Vechtdelta € -3,3 miljoen doorgeschoven naar latere jaren

  • Waterzuivering medicijnresten (€ -2,5 miljoen): Bij de waterzuivering medicijnresten hadden voor de 1e tranche van de bijdrageregeling zich twaalf rwzi’s (rioolwater zuiveringsinstallaties) aangemeld, die volgens planning dit jaar gereed zouden zijn met de projecten. Echter, door uitgelopen realisatietijden en opstartproblemen van de installaties treedt vertraging op, waardoor installaties nog niet functioneel in bedrijf konden worden genomen en de bijdrage dus niet kan worden uitgekeerd. Om deze reden is besloten om de waterschappen een jaar extra te geven om een beroep te kunnen doen op 1e tranche. Op basis hiervan wordt € -2,5 miljoen doorgeschoven naar 2024.

  • DAW Projecten (€ -5,0 miljoen): De DAW-regeling is tot stand gekomen, maar door onrust in de agrarische sector (o.a. als gevolg van discussies rond landbouwakkoord), is er sprake van een lager aantal aanvragen.

Overboeking naar het ministerie LNV (€ -0,4 miljoen)

Het betreft een overboeking vanuit PAGW budget voor een laatste bijdrage aan de financiering van het project Verlengde Fase 1. Marker Wadden.De bijdrage zal samen met eigen middelen PAGW op de LNV begroting worden benut om te voldoen aan de financiële afspraken zoals vastgelegd in de «Derde aanvulling op samenwerkingsovereenkomst Eerste Fase Marker Wadden d.d. 13 maart 2014»

7.03 Studiekosten waterkwaliteit

De mutaties 2e suppletoire begroting op dit artikelonderdeel zijn in hoofdzaak opgebouwd uit een tweetal mutaties die per saldo leiden tot een verlaging van € -11,4 miljoen. Een verlaging als gevolg van de verwerking van het saldo 2023 € -10,8 miljoen, overboekingen ministeries € 0,4 miljoen. Daarnaast zijn er diverse kleinere mutaties van per saldo een bedrag van € -1,0 miljoen.

Saldo 2023 (€ -10,8 miljoen)

De uitvoering van verschillende onderzoeken is vertraagd. De oorzaken zijn zowel gelegen in beperkte of gewijzigde personele bezetting (Beleidstafel grondwater, Nutriënten en gewasbescherming, RWS Delta aanpak waterkwaliteit en Onderzoek microplastic) als technische vertraging bij het uitvoeren van het onderzoek (Microplastics). Dit betreft de volgende onderzoeken:

  • Beleidstafel Grondwater € -1,1 miljoen

  • Duurzame Blauwe Economie € -0,3 miljoen

  • Onderzoek microplastic € -1,7 miljoen

  • Delta-aanpak waterkwaliteit € -3,7 miljoen

  • MIRT-onderzoek € -2,0 miljoen

  • Onderzoek Nutriënten en Gewasbeschermingsmiddelen € -2,1 miljoen

De bedragen worden doorgeschoven naar 2024 zodat deze voor de betreffende onderzoeken beschikbaar blijven.

Overboeking ministeries (€ 0,4 miljoen)

Van en naar het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wordt per saldo € 0,6 miljoen aan het Deltafonds toegevoegd. Dit betreft:

  • Het betreft een overboeking naar het ministerie VWS voor het uitvoeren van het programma Gezondheidseffecten Microplastics. IenW draagt in de financiering hiervan € -0,5 miljoen bij.

  • Het betreft een bijdrage ad € 1,1 miljoen van VWS voor het PFAS onderzoeksprogramma. Het onderzoek beantwoordt de vraag: Hoe kan de PFAS blootstelling in Nederland verlaagd worden? Het onderzoek leidt tot handelingsperspectieven om de blootstelling van mens en milieu aan PFAS verder te verminderen.

Aan het ministerie LNV wordt € -0,2 miljoen overgeboekt. Dit betreft een additionele bijdrage aan LNV voor 'Koeien & Kansen Bedrijfswaterwijzer.

Licence