Base description which applies to whole site

4.4 Artikel 4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden

Het verlenen van goede consulaire diensten aan Nederlanders in nood in het buitenland, evenals het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland. Daarnaast levert het kabinet een bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door de Nederlandse inbreng in het Europese visumbeleid en is verantwoordelijk voor de visumverlening kort verblijf.

Het versterken van de Nederlandse cultuursector door internationale uitwisseling en presentatie; verbindingen leggen met economische diplomatie en andere prioriteiten van geïntegreerd buitenlandbeleid, zoals het mensenrechtenbeleid en veiligheidsbeleid.

De strategische inzet van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ heeft als doel begrip en draagvlak te vergroten voor het geïntegreerde buitenlandbeleid (HGIS) en het eenduidig versterken van de beeldvorming over Nederland bij buitenlandse doelgroepen via de publieke band. De aanpak verstevigt het netwerk van beleidsbeïnvloeders die de besluitvorming op voor Nederland relevante beleidsterreinen kunnen beïnvloeden.

De Minister van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor:

Consulaire dienstverlening

Uitvoeren

  • Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden.

  • Afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (MVV’s) op de posten.

  • Afname van inburgeringsexamens buitenland.

  • Orange Carpet-beleid, ter bevordering van het Nederlandse bedrijfsleven.

  • Bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland.

  • Begeleiding van Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zijn.

  • Uitbrengen van reisadviezen.

  • Crisisresponse.

  • Afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten.

  • Afgifte van consulaire verklaringen en legalisaties.

Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der NederlandenDoorlooptijden visumaanvragen: percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld.

Tabel 12 Doorlooptijden visumaanvragen 2024
 

2022

2023

2024

Streefwaarde

85%

85%

85%

Realisatie

76%

52,3%

70,01%

Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken

De norm voor de doorlooptijd, het aantal dagen dat zit tussen het indienen van een visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag van visumaanvragen (Schengen), bedraagt conform de EU Visumcode (in werking getreden per 2 februari 2020) 15 kalenderdagen vanaf het moment dat de aanvraag ontvankelijk wordt verklaard. In bijzondere gevallen kan de doorlooptijd worden verlengd tot 45 kalenderdagen.

In vergelijking met vorig jaar is het percentage van de aanvragen die op tijd werden verwerkt weliswaar toegenomen, maar blijft deze nog steeds onder de norm. In 2024 is de vraag naar visa voor kort verblijf toegenomen met circa 8,5%. Deze groei is met de bestaande bezetting opgevangen en verwerkt, met als gevolg dat doorlooptijden vooral in de piekperiodes onder druk komen te staan. Normaliter kunnen achterstanden na een piekperiode binnen afzienbare tijd weer worden weggewerkt. Echter, in 2024 viel het einde van de piekperiode samen met een aantal weken waarin de (verouderde) verwerkingssystemen mede ten gevolge van verstoringen in de applicatieomgeving frequent uitvielen waardoor het proces wekelijks voor circa een dag stil kwam te liggen. Dat heeft ertoe geleid dat doorlooptijden bleven toenemen en het jaargemiddelde uiteindelijk onder de streefwaarde is uitgekomen.

Regisseren

  • Europees visum- en migratiebeleid en Caraïbisch visumbeleid.

  • Bilaterale dimensie van visum- en migratiebeleid.

Nederlandse cultuur

De uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid (ICB) is een gedeelde verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken (bij wie ook de coördinatie ligt), de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp. Het beleidskader voor het ICB wordt steeds voor een periode van vier jaar vastgesteld (beleidskader internationaal cultuurbeleid 2021–2024). De inzet op het gebied van Publieksdiplomatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken.

Stimuleren

  • Promotie van Nederlandse kunst en cultuur in het buitenland en identificatie van internationale kansen en ontwikkelingen voor de Nederlandse culturele sector en creatieve industrie.

  • Behoud, beheer en ontsluiting van gedeeld cultureel erfgoed.

Regisseren

  • Beleidsvorming en uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid.

  • Afstemming met culturele fondsen en ondersteunende instellingen over internationale activiteiten.

  • Ondersteuning van het buitenlandpolitieke- en economische beleid door cultuur in te zetten, bijvoorbeeld als instrument in de dialoog over mensenrechten.

Financieren

  • Ondersteuning van culturele fondsen, instellingen en activiteiten binnen het beleidskader Internationaal Cultuurbeleid (2021–2024).

  • Nederlands-Vlaamse samenwerking (via ondersteuning van Huis DeBuren in Brussel).

  • Bezoekersprogramma’s.

  • Subsidieregeling voor programma’s gericht op jeugd en sociale innovatie in de ring van landen grenzend aan de EU.

Publieksdiplomatie

De inzet op het gebied van publieksdiplomatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken.

Stimuleren

  • Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om de beeldvorming over Nederland in het buitenland eenduidig te versterken en het netwerk van beïnvloeders te verstevigen.

  • Inkomende en uitgaande buitenlandse bezoekersprogramma’s

Regisseren

  • Ondersteuning van het buitenlandpolitieke- en economische beleid door strategische inzet publieksdiplomatie, bijvoorbeeld tijdige inzet van een instrument ter bevordering van de dialoog over persvrijheid of gendergelijkheid.

  • Ondersteuning communicatie tijdens belanghebbende conferenties en inzet tijdens crises.

  • Ondersteuning programma’s gericht op agendering en bevordering van de Sustainable Development Goals (SDGs).

Financieren

  • Gedelegeerde activiteiten publieksdiplomatie door Nederlandse ambassades.

Consulaire dienstverleningHet ontwikkelde en uitgevoerde consulaire en visumbeleid en de bijbehorende resultaten in 2024 waren conform de verwachtingen zoals opgenomen in de BZ-begroting.

Internationaal CultuurbeleidConform de doelstellingen is middels het Internationaal Cultuurbeleid in 2024, markt, publiek en zichtbaarheid in het buitenland van de Nederlandse culturele en creatieve sector gerealiseerd.Internationale culturele samenwerking zette hierdoor Nederland ook in 2024 neer als een innovatief land met vernieuwd aanbod uit de culturele en creatieve sector. Ook droegen projecten (mede) bij aan het versterken van de bilaterale relaties, en boden deze toegang tot nieuwe netwerken en publiek, ook op onderwerpen die in het buitenland beleid belangrijk zijn.

China KennisnetwerkIn 2024 werd het China Kennisnetwerk als goed voorbeeld aangehaald van interbestuurlijke samenwerking voor kennisontwikkeling en borgen van kennis bij de rijksoverheid, in het WRR rapport ‘Nederland in een fragmenterende wereldorde’ (2024). In lijn met de oproep uit het SGO-rapport vraagt de WRR aandacht voor het vanuit diverse perspectieven analyseren van complexe processen, waarbij opkomende landen en divergerende wereldbeelden om grotere aandacht vragen.

Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid art. 4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

  

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

Art.

Verplichtingen

78.029

72.089

74.139

68.928

64.052

63.008

1.044

         
 

Uitgaven

80.244

66.116

60.479

72.838

72.687

61.491

11.196

         

4.1

Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland

22.987

17.974

11.745

16.113

15.765

14.857

908

 

Subsidies (regelingen)

1.858

2.324

813

1.204

2.113

1.830

283

 

Gedetineerdenbegeleiding

1.858

2.324

813

1.204

2.113

1.830

283

 

Inkomensoverdrachten

220

261

300

344

233

540

‒ 307

 

Gedetineerdenbegeleiding

220

261

300

344

233

540

‒ 307

 

Opdrachten

20.765

15.327

10.632

14.565

13.419

12.487

932

 

Consulaire bijstand

7.016

3.498

422

2.428

83

409

‒ 326

 

Reisdocumenten en verkiezingen

1.453

1.933

2.013

2.650

5.084

5.314

‒ 230

 

Consulaire opleidingen

80

10

101

8

230

400

‒ 170

 

Consulaire informatiesystemen

6.181

2.486

2.936

7.307

8.022

6.364

1.658

 

Loket buitenland

6.035

7.400

5.160

2.172

0

0

0

 

Bijdrage aan agentschappen

144

62

0

0

0

0

0

 

Loket buitenland

144

62

0

0

0

0

0

4.2

Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren

19.822

19.762

19.950

22.310

22.064

16.827

5.237

 

Opdrachten

19.126

18.833

19.134

21.209

20.446

15.799

4.647

 

Ambtsberichtenonderzoek

82

99

91

41

99

150

‒ 51

 

Visumverlening

3.022

1.746

1.276

1.773

2.540

2.858

‒ 318

 

Legalisatie en verificatie

38

42

4

47

40

80

‒ 40

 

Consulaire informatiesystemen

15.925

16.858

17.763

19.348

17.767

12.711

5.056

 

Informatie ondersteunend beslissen

59

88

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

696

929

816

1.101

1.618

1.028

590

 

Bijdragen asiel en migratie

696

929

816

1.101

1.618

1.028

590

4.3

Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur

6.133

6.496

6.638

8.306

8.908

7.500

1.408

 

Subsidies (regelingen)

4.559

4.234

3.196

4.376

4.791

4.762

29

 

Internationaal cultuurbeleid

4.559

4.234

3.196

4.376

4.791

4.762

29

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

1.574

2.262

3.442

3.930

4.117

2.738

1.379

 

Internationaal cultuurbeleid

1.574

2.262

3.442

3.930

4.117

2.738

1.379

4.4

Uitdragen Nederlandse waarden en belangen

31.302

21.884

22.146

26.109

25.950

22.307

3.643

 

Subsidies (regelingen)

8.904

7.888

8.559

8.694

8.279

8.436

‒ 157

 

Instituut Clingendael

786

800

814

791

688

2.800

‒ 2.112

 

Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid

5.911

4.777

5.184

5.265

4.818

3.058

1.760

 

Internationale manifestaties en diverse bijdragen

69

95

0

41

20

49

‒ 29

 

Publieksdiplomatie

2.059

1.969

2.437

2.040

2.270

2.229

41

 

Onderzoeksprogramma

79

247

121

352

311

100

211

 

Academische Leerstoel Anton de Kom

0

0

3

205

172

200

‒ 28

 

Opdrachten

10.198

8.896

9.868

12.287

14.193

10.612

3.581

 

Adviesraad Internationale Vraagstukken

423

392

489

497

605

597

8

 

Instituut Clingendael

2.310

2.965

2.635

3.519

4.484

1.150

3.334

 

Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties

259

202

523

770

1.012

1.000

12

 

Algemene voorlichting

2.469

917

1.071

1.335

1.144

2.790

‒ 1.646

 

Koninklijk Huis ¿ inkomende en uitgaande bezoeken, officiële ontvangsten

957

811

3.054

2.657

2.677

2.000

677

 

China-strategie

233

34

80

29

0

0

0

 

Onderzoeksprogramma

221

158

1.988

1.765

2.885

3.075

‒ 190

 

Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid

3.326

3.417

28

0

0

0

0

 

Kennisplatform Oost-Europa

0

0

0

0

1.380

0

1.380

 

Conferenties uitdragen Nederlandse waarden en belangen

0

0

0

1.715

6

0

6

 

Bijdrage aan agentschappen

3.117

1.086

1.429

2.485

598

400

198

 

Algemene voorlichting

2.217

827

1.142

2.143

598

0

598

 

Publieksdiplomatie

900

0

0

0

0

0

0

 

Verkeersnotificaties

0

259

287

342

0

400

‒ 400

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

255

0

0

0

0

0

0

 

Verkeersnotificaties

255

0

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

8.828

4.014

2.290

2.643

2.880

2.859

21

 

Europese bewustwording

546

334

20

0

0

463

‒ 463

 

Publieksdiplomatie

1.606

1.839

2.270

2.643

2.880

2.396

484

 

Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid

6.676

1.841

0

0

0

0

0

         
 

Ontvangsten

21.241

28.082

56.025

77.969

94.724

67.674

27.050

         
Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid art. 4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden (bedragen x € 1.000) Uitsplitsing ontvangsten
  

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

  

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

         

Art.

Ontvangsten

21.241

28.082

56.025

77.969

94.724

67.674

27.050

         

4.10

Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland

7.381

13.975

10.689

11.836

20.525

21.000

‒ 475

 

Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland

7.381

13.975

10.689

11.836

20.525

21.000

‒ 475

 

Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland

7.381

13.975

10.689

11.836

20.525

21.000

‒ 475

4.20

Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen

13.448

13.768

44.962

65.779

72.348

45.600

26.748

 

Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen

13.448

13.768

44.962

65.779

72.348

45.600

26.748

 

Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen

13.448

13.768

44.962

65.779

72.348

45.600

26.748

4.40

Doorberekening Defensie diversen

74

74

74

0

1.500

874

626

 

Doorberekening Defensie diversen

74

74

74

0

1.500

874

626

 

Doorberekening Defensie diversen

74

74

74

0

1.500

874

626

4.41

Ontvangsten verkeersnotificaties

338

265

300

354

351

200

151

 

Ontvangsten verkeersnotificaties

338

265

300

354

351

200

151

 

Ontvangsten verkeersnotificaties

338

265

300

354

351

200

151

Verplichtingen

Geen toelichting nodig.

Uitgaven

Artikelonderdeel 4.1De realisatie van het uitgavenbudget Consulaire informatiesystemen Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland valt hoger uit. In de eerste suppletoire begroting is een verhoging gemeld van EUR 1 miljoen als gevolg van betalingen uit 2023 die zijn doorgeschoven naar 2024. Een verdere verhoging van het budget voor informatiesystemen is gemeld in de tweede suppletoire begroting.

Artikelonderdeel 4.2De realisatie van het uitgavenbudget Consulaire Informatiesystemen Vreemdelingenbeleid valt EUR 5,1 miljoen hoger uit. Deze stijging is deels het gevolg van het uitstellen van betalingen uit 2023 naar 2024 (zie eerste suppletoire begroting). Daarnaast bleek EUR 3,8 miljoen extra budget nodig om het oude consulaire informatiesysteem in de lucht te houden omdat het nieuwe systeem nog niet gereed was (zie tweede suppletoire begroting).

Artikelonderdeel 4.3De realisatie van het uitgavenbudget voor Intenationaal Cultuurbeleid is EUR 1,4 miljoen hoger dan begroot door de organisatie van de UNESCO Conferentie in 2024 en is reeds gemeld in de eerste suppletoire begroting.

Artikelonderdeel 4.4De realisatie op het uitgavenbudget Uitdragen Nederlandse waarden en belangen valt per saldo hoger uit. Dit wordt met name veroorzaakt door:

  • Instituut Clingendael en Kennisplatform Oost-Europa: in de eerste suppletoire begroting is een ophoging van EUR 300.000 gemeld voor een opdracht voor het inwinnen van kennis via het China Kennisnetwerk en de Rusland/Oost-Europa Kennis Alliantie van Clingendael. In de tweede suppletoire begroting is een ophoging van het budget Instituut Clingendael voor het Progress 2.0 programma gemeld en is het Kennisplatform Oost-Europa zichtbaar op de begroting gemaakt (viel voorheen onder de algemene gelden voor onderzoek van Clingendael).

  • Verhoging uitgavenbudget Programma Ondersteuning Buitenland Beleid (POBB): vanwege het toegenomen belang meer te investeren in de bilaterale relaties door de veranderende geopolitieke situatie is het budget ten tijde van de eerste suppletoire begroting verhoogd met EUR 2 miljoen.

  • In de eerste suppletoire begroting is een verlaging van het uitgavenbudget Algemene voorlichting opdrachten gemeld door een verschuiving van het financiële instrument opdrachten naar het instrument bijdragen agentschappen.

OntvangstenHet ontvangstenbudget valt EUR 27 miljoen hoger uit dan begroot, met name omdat er meer paspoort en visa aanvragen zijn gedaan. Stijgingen van de ontvangstenbudgetten zijn gemeld in de eerste suppletoire begroting, de tweede suppletoire begroting en in de Decemberbrief.

Licence