Het verlenen van goede consulaire diensten aan Nederlanders in nood in het buitenland, evenals het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland. Daarnaast levert het kabinet een bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door de Nederlandse inbreng in het Europese visumbeleid en is verantwoordelijk voor de visumverlening kort verblijf.
Het versterken van de Nederlandse cultuursector door internationale uitwisseling en presentatie; verbindingen leggen met economische diplomatie en andere prioriteiten van geïntegreerd buitenlandbeleid, zoals het mensenrechtenbeleid en veiligheidsbeleid.
De strategische inzet van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ heeft als doel begrip en draagvlak te vergroten voor het geïntegreerde buitenlandbeleid (HGIS) en het eenduidig versterken van de beeldvorming over Nederland bij buitenlandse doelgroepen via de publieke band. De aanpak verstevigt het netwerk van beleidsbeïnvloeders die de besluitvorming op voor Nederland relevante beleidsterreinen kunnen beïnvloeden.
De Minister van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor:
Consulaire dienstverlening
Uitvoeren
– Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden.
– Afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (MVV’s) op de posten.
– Afname van inburgeringsexamens buitenland.
– Orange Carpet-beleid, ter bevordering van het Nederlandse bedrijfsleven.
– Bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland.
– Begeleiding van Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zijn.
– Uitbrengen van reisadviezen.
– Crisisresponse.
– Afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten.
– Afgifte van consulaire verklaringen en legalisaties.
Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der NederlandenDoorlooptijden visumaanvragen: percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld.
2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|
Streefwaarde | 85% | 85% | 85% |
Realisatie | 76% | 52,3% | 70,01% |
Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken
De norm voor de doorlooptijd, het aantal dagen dat zit tussen het indienen van een visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag van visumaanvragen (Schengen), bedraagt conform de EU Visumcode (in werking getreden per 2 februari 2020) 15 kalenderdagen vanaf het moment dat de aanvraag ontvankelijk wordt verklaard. In bijzondere gevallen kan de doorlooptijd worden verlengd tot 45 kalenderdagen.
In vergelijking met vorig jaar is het percentage van de aanvragen die op tijd werden verwerkt weliswaar toegenomen, maar blijft deze nog steeds onder de norm. In 2024 is de vraag naar visa voor kort verblijf toegenomen met circa 8,5%. Deze groei is met de bestaande bezetting opgevangen en verwerkt, met als gevolg dat doorlooptijden vooral in de piekperiodes onder druk komen te staan. Normaliter kunnen achterstanden na een piekperiode binnen afzienbare tijd weer worden weggewerkt. Echter, in 2024 viel het einde van de piekperiode samen met een aantal weken waarin de (verouderde) verwerkingssystemen mede ten gevolge van verstoringen in de applicatieomgeving frequent uitvielen waardoor het proces wekelijks voor circa een dag stil kwam te liggen. Dat heeft ertoe geleid dat doorlooptijden bleven toenemen en het jaargemiddelde uiteindelijk onder de streefwaarde is uitgekomen.
Regisseren
– Europees visum- en migratiebeleid en Caraïbisch visumbeleid.
– Bilaterale dimensie van visum- en migratiebeleid.
Nederlandse cultuur
De uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid (ICB) is een gedeelde verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken (bij wie ook de coördinatie ligt), de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp. Het beleidskader voor het ICB wordt steeds voor een periode van vier jaar vastgesteld (beleidskader internationaal cultuurbeleid 2021–2024). De inzet op het gebied van Publieksdiplomatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken.
Stimuleren
– Promotie van Nederlandse kunst en cultuur in het buitenland en identificatie van internationale kansen en ontwikkelingen voor de Nederlandse culturele sector en creatieve industrie.
– Behoud, beheer en ontsluiting van gedeeld cultureel erfgoed.
Regisseren
– Beleidsvorming en uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid.
– Afstemming met culturele fondsen en ondersteunende instellingen over internationale activiteiten.
– Ondersteuning van het buitenlandpolitieke- en economische beleid door cultuur in te zetten, bijvoorbeeld als instrument in de dialoog over mensenrechten.
Financieren
– Ondersteuning van culturele fondsen, instellingen en activiteiten binnen het beleidskader Internationaal Cultuurbeleid (2021–2024).
– Nederlands-Vlaamse samenwerking (via ondersteuning van Huis DeBuren in Brussel).
– Bezoekersprogramma’s.
– Subsidieregeling voor programma’s gericht op jeugd en sociale innovatie in de ring van landen grenzend aan de EU.
Publieksdiplomatie
De inzet op het gebied van publieksdiplomatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken.
Stimuleren
– Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ om de beeldvorming over Nederland in het buitenland eenduidig te versterken en het netwerk van beïnvloeders te verstevigen.
– Inkomende en uitgaande buitenlandse bezoekersprogramma’s
Regisseren
– Ondersteuning van het buitenlandpolitieke- en economische beleid door strategische inzet publieksdiplomatie, bijvoorbeeld tijdige inzet van een instrument ter bevordering van de dialoog over persvrijheid of gendergelijkheid.
– Ondersteuning communicatie tijdens belanghebbende conferenties en inzet tijdens crises.
– Ondersteuning programma’s gericht op agendering en bevordering van de Sustainable Development Goals (SDGs).
Financieren
– Gedelegeerde activiteiten publieksdiplomatie door Nederlandse ambassades.
Consulaire dienstverleningHet ontwikkelde en uitgevoerde consulaire en visumbeleid en de bijbehorende resultaten in 2024 waren conform de verwachtingen zoals opgenomen in de BZ-begroting.
Internationaal CultuurbeleidConform de doelstellingen is middels het Internationaal Cultuurbeleid in 2024, markt, publiek en zichtbaarheid in het buitenland van de Nederlandse culturele en creatieve sector gerealiseerd.Internationale culturele samenwerking zette hierdoor Nederland ook in 2024 neer als een innovatief land met vernieuwd aanbod uit de culturele en creatieve sector. Ook droegen projecten (mede) bij aan het versterken van de bilaterale relaties, en boden deze toegang tot nieuwe netwerken en publiek, ook op onderwerpen die in het buitenland beleid belangrijk zijn.
China KennisnetwerkIn 2024 werd het China Kennisnetwerk als goed voorbeeld aangehaald van interbestuurlijke samenwerking voor kennisontwikkeling en borgen van kennis bij de rijksoverheid, in het WRR rapport ‘Nederland in een fragmenterende wereldorde’ (2024). In lijn met de oproep uit het SGO-rapport vraagt de WRR aandacht voor het vanuit diverse perspectieven analyseren van complexe processen, waarbij opkomende landen en divergerende wereldbeelden om grotere aandacht vragen.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | ||
Art. | Verplichtingen | 78.029 | 72.089 | 74.139 | 68.928 | 64.052 | 63.008 | 1.044 |
Uitgaven | 80.244 | 66.116 | 60.479 | 72.838 | 72.687 | 61.491 | 11.196 | |
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 22.987 | 17.974 | 11.745 | 16.113 | 15.765 | 14.857 | 908 |
Subsidies (regelingen) | 1.858 | 2.324 | 813 | 1.204 | 2.113 | 1.830 | 283 | |
Gedetineerdenbegeleiding | 1.858 | 2.324 | 813 | 1.204 | 2.113 | 1.830 | 283 | |
Inkomensoverdrachten | 220 | 261 | 300 | 344 | 233 | 540 | ‒ 307 | |
Gedetineerdenbegeleiding | 220 | 261 | 300 | 344 | 233 | 540 | ‒ 307 | |
Opdrachten | 20.765 | 15.327 | 10.632 | 14.565 | 13.419 | 12.487 | 932 | |
Consulaire bijstand | 7.016 | 3.498 | 422 | 2.428 | 83 | 409 | ‒ 326 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 1.453 | 1.933 | 2.013 | 2.650 | 5.084 | 5.314 | ‒ 230 | |
Consulaire opleidingen | 80 | 10 | 101 | 8 | 230 | 400 | ‒ 170 | |
Consulaire informatiesystemen | 6.181 | 2.486 | 2.936 | 7.307 | 8.022 | 6.364 | 1.658 | |
Loket buitenland | 6.035 | 7.400 | 5.160 | 2.172 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 144 | 62 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Loket buitenland | 144 | 62 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.2 | Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren | 19.822 | 19.762 | 19.950 | 22.310 | 22.064 | 16.827 | 5.237 |
Opdrachten | 19.126 | 18.833 | 19.134 | 21.209 | 20.446 | 15.799 | 4.647 | |
Ambtsberichtenonderzoek | 82 | 99 | 91 | 41 | 99 | 150 | ‒ 51 | |
Visumverlening | 3.022 | 1.746 | 1.276 | 1.773 | 2.540 | 2.858 | ‒ 318 | |
Legalisatie en verificatie | 38 | 42 | 4 | 47 | 40 | 80 | ‒ 40 | |
Consulaire informatiesystemen | 15.925 | 16.858 | 17.763 | 19.348 | 17.767 | 12.711 | 5.056 | |
Informatie ondersteunend beslissen | 59 | 88 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 696 | 929 | 816 | 1.101 | 1.618 | 1.028 | 590 | |
Bijdragen asiel en migratie | 696 | 929 | 816 | 1.101 | 1.618 | 1.028 | 590 | |
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 6.133 | 6.496 | 6.638 | 8.306 | 8.908 | 7.500 | 1.408 |
Subsidies (regelingen) | 4.559 | 4.234 | 3.196 | 4.376 | 4.791 | 4.762 | 29 | |
Internationaal cultuurbeleid | 4.559 | 4.234 | 3.196 | 4.376 | 4.791 | 4.762 | 29 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.574 | 2.262 | 3.442 | 3.930 | 4.117 | 2.738 | 1.379 | |
Internationaal cultuurbeleid | 1.574 | 2.262 | 3.442 | 3.930 | 4.117 | 2.738 | 1.379 | |
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 31.302 | 21.884 | 22.146 | 26.109 | 25.950 | 22.307 | 3.643 |
Subsidies (regelingen) | 8.904 | 7.888 | 8.559 | 8.694 | 8.279 | 8.436 | ‒ 157 | |
Instituut Clingendael | 786 | 800 | 814 | 791 | 688 | 2.800 | ‒ 2.112 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 5.911 | 4.777 | 5.184 | 5.265 | 4.818 | 3.058 | 1.760 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 69 | 95 | 0 | 41 | 20 | 49 | ‒ 29 | |
Publieksdiplomatie | 2.059 | 1.969 | 2.437 | 2.040 | 2.270 | 2.229 | 41 | |
Onderzoeksprogramma | 79 | 247 | 121 | 352 | 311 | 100 | 211 | |
Academische Leerstoel Anton de Kom | 0 | 0 | 3 | 205 | 172 | 200 | ‒ 28 | |
Opdrachten | 10.198 | 8.896 | 9.868 | 12.287 | 14.193 | 10.612 | 3.581 | |
Adviesraad Internationale Vraagstukken | 423 | 392 | 489 | 497 | 605 | 597 | 8 | |
Instituut Clingendael | 2.310 | 2.965 | 2.635 | 3.519 | 4.484 | 1.150 | 3.334 | |
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 259 | 202 | 523 | 770 | 1.012 | 1.000 | 12 | |
Algemene voorlichting | 2.469 | 917 | 1.071 | 1.335 | 1.144 | 2.790 | ‒ 1.646 | |
Koninklijk Huis ¿ inkomende en uitgaande bezoeken, officiële ontvangsten | 957 | 811 | 3.054 | 2.657 | 2.677 | 2.000 | 677 | |
China-strategie | 233 | 34 | 80 | 29 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoeksprogramma | 221 | 158 | 1.988 | 1.765 | 2.885 | 3.075 | ‒ 190 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 3.326 | 3.417 | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kennisplatform Oost-Europa | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.380 | 0 | 1.380 | |
Conferenties uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 0 | 0 | 0 | 1.715 | 6 | 0 | 6 | |
Bijdrage aan agentschappen | 3.117 | 1.086 | 1.429 | 2.485 | 598 | 400 | 198 | |
Algemene voorlichting | 2.217 | 827 | 1.142 | 2.143 | 598 | 0 | 598 | |
Publieksdiplomatie | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeersnotificaties | 0 | 259 | 287 | 342 | 0 | 400 | ‒ 400 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 255 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeersnotificaties | 255 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 8.828 | 4.014 | 2.290 | 2.643 | 2.880 | 2.859 | 21 | |
Europese bewustwording | 546 | 334 | 20 | 0 | 0 | 463 | ‒ 463 | |
Publieksdiplomatie | 1.606 | 1.839 | 2.270 | 2.643 | 2.880 | 2.396 | 484 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 6.676 | 1.841 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 21.241 | 28.082 | 56.025 | 77.969 | 94.724 | 67.674 | 27.050 | |
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | 2024 | ||
Art. | Ontvangsten | 21.241 | 28.082 | 56.025 | 77.969 | 94.724 | 67.674 | 27.050 |
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 7.381 | 13.975 | 10.689 | 11.836 | 20.525 | 21.000 | ‒ 475 |
Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 7.381 | 13.975 | 10.689 | 11.836 | 20.525 | 21.000 | ‒ 475 | |
Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 7.381 | 13.975 | 10.689 | 11.836 | 20.525 | 21.000 | ‒ 475 | |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 13.448 | 13.768 | 44.962 | 65.779 | 72.348 | 45.600 | 26.748 |
Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 13.448 | 13.768 | 44.962 | 65.779 | 72.348 | 45.600 | 26.748 | |
Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 13.448 | 13.768 | 44.962 | 65.779 | 72.348 | 45.600 | 26.748 | |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 74 | 74 | 74 | 0 | 1.500 | 874 | 626 |
Doorberekening Defensie diversen | 74 | 74 | 74 | 0 | 1.500 | 874 | 626 | |
Doorberekening Defensie diversen | 74 | 74 | 74 | 0 | 1.500 | 874 | 626 | |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 338 | 265 | 300 | 354 | 351 | 200 | 151 |
Ontvangsten verkeersnotificaties | 338 | 265 | 300 | 354 | 351 | 200 | 151 | |
Ontvangsten verkeersnotificaties | 338 | 265 | 300 | 354 | 351 | 200 | 151 |
Verplichtingen
Geen toelichting nodig.
Uitgaven
Artikelonderdeel 4.1De realisatie van het uitgavenbudget Consulaire informatiesystemen Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland valt hoger uit. In de eerste suppletoire begroting is een verhoging gemeld van EUR 1 miljoen als gevolg van betalingen uit 2023 die zijn doorgeschoven naar 2024. Een verdere verhoging van het budget voor informatiesystemen is gemeld in de tweede suppletoire begroting.
Artikelonderdeel 4.2De realisatie van het uitgavenbudget Consulaire Informatiesystemen Vreemdelingenbeleid valt EUR 5,1 miljoen hoger uit. Deze stijging is deels het gevolg van het uitstellen van betalingen uit 2023 naar 2024 (zie eerste suppletoire begroting). Daarnaast bleek EUR 3,8 miljoen extra budget nodig om het oude consulaire informatiesysteem in de lucht te houden omdat het nieuwe systeem nog niet gereed was (zie tweede suppletoire begroting).
Artikelonderdeel 4.3De realisatie van het uitgavenbudget voor Intenationaal Cultuurbeleid is EUR 1,4 miljoen hoger dan begroot door de organisatie van de UNESCO Conferentie in 2024 en is reeds gemeld in de eerste suppletoire begroting.
Artikelonderdeel 4.4De realisatie op het uitgavenbudget Uitdragen Nederlandse waarden en belangen valt per saldo hoger uit. Dit wordt met name veroorzaakt door:
– Instituut Clingendael en Kennisplatform Oost-Europa: in de eerste suppletoire begroting is een ophoging van EUR 300.000 gemeld voor een opdracht voor het inwinnen van kennis via het China Kennisnetwerk en de Rusland/Oost-Europa Kennis Alliantie van Clingendael. In de tweede suppletoire begroting is een ophoging van het budget Instituut Clingendael voor het Progress 2.0 programma gemeld en is het Kennisplatform Oost-Europa zichtbaar op de begroting gemaakt (viel voorheen onder de algemene gelden voor onderzoek van Clingendael).
– Verhoging uitgavenbudget Programma Ondersteuning Buitenland Beleid (POBB): vanwege het toegenomen belang meer te investeren in de bilaterale relaties door de veranderende geopolitieke situatie is het budget ten tijde van de eerste suppletoire begroting verhoogd met EUR 2 miljoen.
– In de eerste suppletoire begroting is een verlaging van het uitgavenbudget Algemene voorlichting opdrachten gemeld door een verschuiving van het financiële instrument opdrachten naar het instrument bijdragen agentschappen.
OntvangstenHet ontvangstenbudget valt EUR 27 miljoen hoger uit dan begroot, met name omdat er meer paspoort en visa aanvragen zijn gedaan. Stijgingen van de ontvangstenbudgetten zijn gemeld in de eerste suppletoire begroting, de tweede suppletoire begroting en in de Decemberbrief.