Base description which applies to whole site

3.6 Artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Budgettaire gevolgen van uitvoering

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van uitvoering artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB) (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)

Mutaties Miljoenennota (t+1)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

 

365.977

752.853

272.602

213.293

1.238.748

Uitgaven

455.830

497.350

‒ 17.648

50.755

530.457

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

  

100%

17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam

679

4.017

‒ 2.682

‒ 578

757

17.07 ERTMS

146.041

143.217

‒ 35.505

30.017

137.729

17.07.01 Aanleg ERTMS

143.633

142.401

‒ 35.922

29.972

136.451

17.07.02 Planning en studies ERTMS

2.408

816

417

45

1.278

17.08 ZuidasDok

91.541

130.988

6.762

‒ 14.903

122.847

17.10 Programme Hoogfrequent Spoorvervoer

217.569

219.128

13.777

36.219

269.124

17.10.01 Aanleg PHS

159.096

170.093

55.430

35.583

261.106

17.10.02 Planning en studies PHS

58.473

49.035

‒ 41.653

636

8.018

Ontvangsten

49.020

71.569

20.514

‒ 4.022

88.061

17.09 Ontvangsten

49.020

71.569

20.514

‒ 4.022

88.061

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget wordt bij de tweede suppletoire begroting met in totaal € 485,9 miljoen verhoogd. In de Miljoenennota is het verplichtingenbudget met € 272,6 miljoen verhoogd. De overige mutaties tweede suppletoire begroting (€ 213,3 miljoen) zorgen voor een verdere verhoging van het verplichtingenbudget. Doordat in de Miljoenennota de verplichtingenmutaties niet worden toegelicht volgt hieronder alsnog een toelichting op de grootste mutaties:

  • Verplichtingenschuif (€ 98,4 miljoen): dit betreft een verplichtingenschuif ten behoeve van de vastlegging van de opdracht voor het eerste deelproject OV-Terminal-1;

  • Het resterend bedrag wordt verklaard door de in de Miljoenennota toegelichte kasmutaties.

De overige mutaties tweede suppletoire begroting (€ 213,3 miljoen) worden hieronder toegelicht:

  • Saldo 2022 EMRTS (€ 85,5 miljoen): het vastleggen van extra verplichtingenruimte wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat er voor dit jaar aanvullende realisatiebeschikkingen worden verwacht.

  • Saldo 2022 Zuidasdok (€ 122,5 miljoen): het vastleggen van extra verplichtingenruimte wordt hoofdzakelijk verooraakt door het vastleggen van het contract OV-Terminal (€ 81,5 miljoen) en het contract knooppunt Nieuwe Meer (€ 41 miljoen);

  • Saldo 2022 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) (€ 18,5 miljoen): het vastleggen van extra verplichtingenruimte wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat er voor PHS Nijmegen West entree en tractie energievoorzieningsnet (TEV) wordt dit jaar aanvullende realisatiebeschikkingen worden verwacht.

Het saldo wordt in 2023 aan de betreffende artikelonderdelen toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Uitgaven

Het uitgavenbudget wordt bij tweede suppletoire begroting met in totaal € 33,1 miljoen verhoogd. Hiervan is € 17,6 miljoen verwerkt in de mutaties Miljoenennota en aldaar toegelicht. De overige mutaties tweede suppletoire begroting (€ 50,8 miljoen) worden hieronder toegelicht.

17.07 ERTMS

De verhoging van het uitgavenbudget voor ERTMS met € 30 miljoen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2022 (€ 43,3 miljoen) en een lagere bijdrage van derden (- € 14,6 miljoen).

Saldo 2022

Dit artikelonderdeel wordt met € 43,3 miljoen verhoogd. Dit komt met name doordat eind mei een subsidiebeschikking is afgegeven voor de ontwikkel- en testfase van project Aanbesteding Snellere Aanpak ERTMS (ASAP). Dit project was niet in de raming voor het jaar 2022 opgenomen. Daarnaast heeft in april 2022 de definitieve gunning voor de systeemleverancier van het Central Safety System (CSS) plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot hogere uitgaven in 2022 dan gepland.

Bijdrage NS

De uitgaven voor het ombouwen van treinen in het kader van ERTMS worden verrekend met de te ontvangen concessieprijs, conform de bepalingen in de vervoerconcessie. De lagere bijdrage van derden wordt hierdoor veroorzaakt. De verlaging van het bijbehorende ontvangstenbudget wordt verwerkt op artikelonderdeel 13.09 ontvangsten.

17.08 Zuidasdok

De verlaging van de overige mutaties bij de tweede suppletoire begroting met € 14,9 miljoen op dit artikelonderdeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het saldo over 2022.

Saldo 2022

Dit artikelonderdeel wordt verlaagd met € 14,9 miljoen en is voornamelijk het gevolg van lagere voorziene generieke kosten (€ 7,6 miljoen) en lagere projectorganisatiekosten (€ 7,3 miljoen) in 2022. Van de werkzaamheden aan de OV-terminal is het contract OV-Terminal-1 gegund en volop in uitvoering. Daarnaast zijn werkzaamheden ten behoeve van het verlengen en verhogen van de metrosporen en -perrons van metrolijn 52 uitgevoerd en loopt op dit moment de aanbesteding van het deelproject Zuidasdok knooppunt Nieuwe Meer. De beoordeling van de aanbiedingen vindt dit najaar plaats waarna dit deelproject zo snel mogelijk gegund zal worden.

Het saldo wordt in 2023 aan de betreffende artikelonderdelen toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

17.10 PHS

Dit artikelonderdeel wordt verhoogd met € 36,2 miljoen. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het saldo over 2022.

Saldo 2022

Dit artikelonderdeel wordt verhoogd met € 35,7 miljoen en is voornamelijk het gevolg van het naar voren schuiven van budget voor diverse PHS projecten naar 2022. De grootste budget verschuivingen naar 2022 zijn Ede (€ 14,7 miljoen), Geldermalsen (€ 7.6 miljoen) en PHS Amsterdam (€ 5.5 miljoen.

Het saldo wordt in 2023 aan de betreffende artikelonderdelen toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.

Licence