In deze bijlage zijn de subsidies van IenW opgenomen. De subsidie definitie van de Algemene wet bestuursrecht wordt hierin gebruikt. Deze wet definieert een subsidie als volgt (artikel 4.21 Awb):
‘De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten’.
Per beleidsartikel zijn de subsidie(-regelingen) opgenomen. Het subsidieoverzicht sluit zoveel mogelijk aan op de Verantwoord Begroten-categorie «subsidies» in de budgettaire tabellen van de beleidsartikelen uit de begroting.
Per beleidsartikel zijn de subsidie(-regelingen) opgenomen. Het subsidieoverzicht sluit zoveel mogelijk aan op de Verantwoord Begroten-categorie «subsidies» in de budgettaire tabellen van de beleidsartikelen uit de begroting.
Art. | Naam Subsidie (regeling) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | Laatste evaluatie (1) | Volgende evaluatie (jaartal) (1) | Einddatum Subsidie (regeling) (2) | Voet noot | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 11 Integraal Waterbeleid | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
5.615 | 6.010 | 1.417 | 1.029 | 4.600 | 4.730 | 4.730 | nvt | 2026 | 2025 | ||||
Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006 (Blue Deal) | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 21 | |||||
Subsidieregeling instituten voor toegepast onderzoek (tbv NGF-project NL2120) | 1.356 | 1.752 | 1.827 | 1.800 | 1.802 | 0 | 0 | ‒ | ‒ | ‒ | 9 | ||
Subsidieregeling open calls - NGF-project NL2120 | 0 | 0 | 1.600 | 1.000 | 0 | 1.000 | 200 | 14 | |||||
Subsidieregeling stimulering opschaling watertechnologische innovaties voor testen in een pilotomgeving | 0 | 0 | 5.500 | 1.500 | 1.000 | 4.000 | 1.297 | nvt | 2028 | 2034 | 14 | ||
Subsidieregeling stimulering uitvoering van referentieprojecten ter vergroting van de markt- en exportkansen voor de Nederlandse Watertechnologiesector | 0 | 0 | 7.800 | 1.300 | 1.300 | 4.600 | 627 | nvt | 2028 | 2034 | 14 | ||
Regeling Ondernemerschapsprogramma vouchers - NGF-project GWT | 198 | 0 | 1.321 | 0 | 0 | 0 | 525 | nvt | 14 | ||||
Uitvoeringskosten subsidieregelingen NGF-project GWT | 0 | 177 | 127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | |||||
Begroting | |||||||||||||
159 | 161 | 131 | 131 | 131 | 131 | 132 | ** | ‒ | |||||
TU-Delft - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping en praktijkleren | 202 | 373 | 379 | 436 | 318 | 190 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Universiteit Twente - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping en praktijkleren | 57 | 331 | 331 | 331 | 274 | 147 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Wageningen Universiteit - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping | 193 | 384 | 426 | 450 | 337 | 199 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. IUCN Nederlands Comité - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping en -doorwerking | 215 | 215 | 215 | 215 | 215 | 120 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. Natuur en Milieu - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping en -doorwerking | 52 | 50 | 51 | 51 | 52 | 28 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Ver. Natuurmonumenten - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping, hotspots en kennisdoorwerking | 113 | 78 | 78 | 82 | 69 | 47 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. SoortenNL - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping en -doorwerking | 399 | 232 | 240 | 243 | 163 | 67 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. Ark - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping, praktijkleren en kennisdoorwerking | 86 | 104 | 87 | 60 | 56 | 44 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. De Noordzee - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping en -doorwerking | 48 | 44 | 44 | 44 | 44 | 25 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
210 | 189 | 203 | 187 | 194 | 109 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
Staatsbosbeheer - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping, hotspots en kennisdoorwerking | 120 | 106 | 107 | 85 | 63 | 53 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Vogels - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping | 72 | 65 | 68 | 65 | 65 | 37 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
119 | 170 | 182 | 119 | 117 | 79 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
Dutch Research Institute for Transitions B.V. - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping | 27 | 87 | 90 | 14 | 0 | 24 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Universiteit Utrecht - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping en praktijkleren | 137 | 302 | 287 | 287 | 169 | 131 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Hogeschool Van Hall Larenstein - NGF-project NL2120 NBS kennisdoorwerking | 131 | 120 | 179 | 160 | 160 | 83 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
HZ University of Applied Sciences - NGF-project NL2120 NBS kennisdoorwerking | 151 | 138 | 165 | 143 | 198 | 88 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Stichting Yuverta - NGF-project NL2120 NBS kennisdoorwerking | 140 | 131 | 160 | 152 | 152 | 82 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Vereniging IVN - NGF-project NL2120 NBS kennisverdieping, praktijkleren en kennisdoorwerking | 153 | 137 | 137 | 135 | 57 | 69 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
0 | ** | ** | ‒ | 30 | |||||||||
2.501 | 1.702 | 1.761 | 1.611 | 1.635 | 485 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
Stichting Wageningen Envrionmental Research - NGF-project NL2120 Kennis en netwerken | 1.713 | 1.706 | 1.659 | 1.623 | 1.186 | 876 | 0 | ** | ** | ‒ | 30 | ||
Subsidie Uitvoeringskosten RVO - NGF project NL2120 | 150 | 350 | 150 | 0 | 50 | 150 | |||||||
Subsidie Overig - NGF-project NL2120 | 276 | 38 | 0 | 200 | 37 | 0 | |||||||
3.450 | 3.450 | 3.450 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | ** | ** | ‒ | ||||
1.014 | 3.601 | 9.781 | 7.727 | 1.589 | 5.545 | 2.988 | ** | ** | ‒ | ||||
St. Water Alliance - NGF-project GWT Ondernemerschapsprogramma | 180 | 720 | 450 | 475 | 475 | 475 | 488 | ** | ** | ‒ | |||
St. TKI Watertechnologie. - NGF-project GWT Kennisteam, expert groep en innovation squad | 371 | 362 | 362 | 387 | 444 | 388 | 398 | ** | ** | ‒ | |||
St. TKI Watertechnologie. - NGF-project GWT Programmamanagement | 450 | 450 | 450 | 475 | 475 | 475 | 488 | ** | ** | ‒ | |||
18 | 63 | 32 | 32 | 55 | 52 | 32 | ** | ** | ‒ | ||||
St. Toegepast Onderzoek Waterbeheer - NGF-project GWT Programmacoördinatie | 2 | 13 | 7 | 7 | 12 | 12 | 7 | ** | ** | ‒ | |||
Stichting LTO Programma's en Projecten - Deltaplan Agrarisch Waterbeheer | 150 | 1.375 | 1.200 | 960 | 79 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Incidenteel | |||||||||||||
Vergroten NL-verdienvermogen (WTEX-10) | 730 | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
939 | 622 | 622 | 412 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Stichting Deltares - International Panel on Deltas and Coastal Areas (IPDC) | 4.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
0 | |||||||||||||
15 | 0 | * | * | ‒ | |||||||||
1.196 | 950 | 500 | 500 | 0 | |||||||||
45 | 215 | 113 | 138 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
0 | 520 | 1.105 | 1.105 | 1.090 | 600 | 0 | |||||||
Totaal artikel | 28.727 | 32.431 | 47.032 | 31.121 | 22.276 | 28.578 | 15.562 | ||||||
Artikel 13 Ruimtelijke Ontwikkeling | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
9.295 | 10.213 | 10.399 | 6.660 | 6.157 | 5.922 | 6.089 | 2027 | 2027 | |||||
Besluit | |||||||||||||
Besluit financiële bepalingen bodemsanering - Bedrijvenregeling | 9.667 | 2.275 | 14.438 | 14.286 | 6.959 | 6.666 | 6.766 | 2024 | 2024 | ||||
Besluit financiële bepalingen bodemsanering - Collectieve saneringen | 6.418 | 8.055 | 895 | 895 | 745 | 745 | 645 | 2024 | 2024 | ||||
Incidenteel | |||||||||||||
973 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Incidentele subsidies 13.04 Ruimtegebruik bodem | 135 | 393 | 150 | 150 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Totaal artikel | 26.488 | 20.936 | 25.882 | 21.991 | 13.861 | 13.333 | 13.500 | ||||||
Artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
Subsidieregeling SWOV, TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland 2019 - VVN | 4.102 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 | 2024 | 2023 | 29 | |||
Subsidieregeling SWOV, TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland 2019 - SWOV | 4.367 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 | 2024 | 2023 | 29 | |||
Subsidieregeling SWOV, TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland 2019 - Team Alert | 1.076 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 | 2024 | 2023 | 29 | |||
Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en –innovaties in transport | 4.428 | 3.500 | 3.512 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2021 | ||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en -innovaties in transport | 700 | 719 | 650 | 0 | 0 | 0 | 10 | ||||||
740 | 0 | ‒ | ‒ | ‒ | 0 | nvt | 2024 | 2024 | 29 | ||||
92.958 | 31.885 | 16.060 | 23.228 | 1.622 | 0 | 0 | nvt | 2025 | 2025 | ||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Subsidieregeling Elektrische personenauto's particulieren | 2.300 | 2.209 | 1.850 | 0 | 10 | ||||||||
30.736 | 26.559 | 13.275 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2026 | 2026 | ||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto's | 750 | 601 | 600 | 0 | 10 | ||||||||
36.772 | 40.229 | 37.170 | 47.832 | 58.874 | 40.156 | 23.443 | nvt | 2026 | 2026 | ||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel | 3.001 | 3.092 | 3.000 | 0 | 10 | ||||||||
61.382 | 55.000 | 31.590 | 0 | nvt | 2027 | 2027 | |||||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks AanZET | 2.998 | 3.000 | 1.250 | 0 | 0 | 0 | 10 | ||||||
Tijdelijke subsidieregeling onderzoek Topsector Logistiek 2022–2026 | 2.097 | 0 | 1.900 | 1.880 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2026 | 2026 | 8 | ||
0 | nvt | 2029 | 2029 | ||||||||||
- onderdeel Waterstof in mobiliteit | 11.804 | 24.327 | 14.343 | 25.000 | 30.000 | 40.000 | 62.000 | ||||||
- onderdelen publieke en private laadinfrastructuur | 4.672 | 20.045 | 73.621 | 82.537 | 60.987 | 38.620 | 12.120 | ||||||
- onderdeel rolstoelbusjes | 0 | ||||||||||||
- onderdeel h2ov | 0 | ||||||||||||
- onderdeel touringcar | 1.382 | 4.000 | 15.255 | 15.000 | 21.400 | 18.010 | 0 | ||||||
- onderdeel laadinfra bouwverkeer | 4.194 | 19.500 | 5.223 | 15.000 | 15.000 | 1.500 | 15.000 | ||||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit | 2.783 | 2.994 | 7.138 | 0 | |||||||||
Tijdelijke subsidieregeling verduurzamen mobiliteit mkb | ‒ | 1.000 | 3.384 | 2.500 | 2.500 | 0 | 0 | nvt | 2029 | 2029 | 14 | ||
Uitvoeringskosten RVO inzake Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming mobiliteit mkb | 0 | 10 | |||||||||||
Begroting | |||||||||||||
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid - Onderzoeken verkeersveiligheid | ‒ | 4.437 | 4.294 | 4.018 | 3.701 | 3.559 | 3.863 | ** | ** | ‒ | 29 | ||
Vereniging Veilig Verkeer Nederland - Activiteiten ter bevordering verkeersveiligheid | ‒ | 3.984 | 4.032 | 3.772 | 3.474 | 3.339 | 3.683 | ** | ** | ‒ | 29 | ||
Stichting Team Alert - Activiteiten ter bevordering verkeersveiligheid | ‒ | 1.045 | 1.058 | 990 | 911 | 876 | 736 | ** | ** | ‒ | 29 | ||
Stichting CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte | 150 | 157 | 157 | 157 | 156 | 0 | |||||||
VeiligheidNL | 610 | 500 | 0 | ||||||||||
Motorplatform | 50 | 50 | 50 | 50 | 0 | ||||||||
807 | 807 | 807 | 512 | 471 | 454 | 486 | ** | ** | ‒ | ||||
St. Dutch Cycling Embassy - Internationale profilering Nederland Fietsland | 441 | 441 | 441 | 441 | 441 | 441 | 441 | ** | ** | ‒ | |||
St. Landelijk Fietsplatform - Landelijke recreatieve fietsroutes | 250 | 205 | 125 | 94 | 40 | 22 | 56 | ** | ** | ‒ | |||
374 | 376 | 375 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
St. Coalitie Anders Reizen - Verduurzaming zakelijke mobiliteit werkgevers | 0 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | ** | ** | ‒ | |||
Coöperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A. - Financiële administratie en beheer DOVA | 100 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||||||
Platform Hernieuwbare Brandstoffen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 0 | 0 | ||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
Platform31 - Programma Deelmobiliteit | 960 | 1.200 | 1.080 | 1.080 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
KNMP - Adviezen rijvaardigheid bij geneesmiddelgebruik | 96 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Stichting Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur - Onderzoeken laadinfrastructuur en deelname NAL | 1.250 | 1.250 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Stichting ElaadNL - Testen nieuwe laadpalen en deelname NAL | 640 | 700 | 770 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Vereniging Elektrische Rijders ("VER") - Onderzoeken elektrisch rijden en deelname NAL | 220 | 400 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Incidenteel | |||||||||||||
0 | 420 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
1.487 | 189 | 76 | 63 | 1 | 35 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Incidentele subsidies 14.03 Slimme en duurzame mobiliteit | 519 | 520 | 400 | 6.000 | 6.000 | 5.750 | 5.313 | * | * | ‒ | |||
497 | 1.141 | 1.852 | 120 | 960 | 240 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Totaal artikel | 271.236 | 247.414 | 240.738 | 235.724 | 207.039 | 153.508 | 127.391 | ||||||
Artikel 15 | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
Subsidieregelingen Verduurzaming en innovatie | 0 | 0 | 253.000 | 329.000 | 340.000 | 390.000 | 541.946 | nvt | 27 | ||||
Totaal artikel | 0 | 0 | 253.000 | 329.000 | 340.000 | 390.000 | 541.946 | ||||||
Artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor | |||||||||||||
Wet | |||||||||||||
1.406 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | ||||||
3.150 | 2.300 | 8.300 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 3 | ||||||
4.405 | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 4.500 | 3 | ||||||
0 | 53.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | ||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | ||||||
NS Reizigers BV - OV middelen motie Bikker | 216.800 | 42.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | |||||
NS Reizigers BV - HSL-heffing | ‒ | 12.466 | 11.637 | 10.888 | 10.062 | 9.679 | 9.679 | 3 | |||||
Regeling | |||||||||||||
Tijdelijke subsidieregeling consumenteninspraak Friese Waddenveren 2022–2026 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | 0 | 2026 | 2026 | ||||
Tijdelijke subsidieregeling stimulering goederenvervoer per spoor | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2023 | ||||
Prorail - Uitvoeringskosten subsidieregeling stimulering spoorgoederenvervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 | 0 | nvt | 2026 | 2021 | 12 | |||
Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2024 | 2020 | |||
Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2024 | 2021 | |||
Uitvoeringskosten Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17 | |||||
Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2024 | 2022 | ||||
Uitvoeringskosten Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17 | |||||
Tijdelijke subsidieregeling opstellen en rangeren spoorgoederenvervoer 2023–2025 | 7.000 | 6.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2026 | 2025 | |||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Regeling specifieke uitkering transitievergoeding regionale OV-concessies 2023 | 17.990 | 15.558 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2025 | 2023 | |||
Uitvoeringskosten Regeling specifieke uitkering transitievergoeding regionale OV-concessies 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17 | |||||
Begroting | |||||||||||||
Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER) - Beleidsondersteuning | 359 | 355 | 341 | 327 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
250 | 239 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
St. Geschillencommissies voor Consumentenzaken - OV-Ombudsman | 269 | 230 | 252 | 242 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | 13 | |||
250 | 240 | 224 | 209 | 193 | 185 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
355 | 340 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||||
337 | 339 | 111 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
Incidenteel | |||||||||||||
0 | 14.700 | 1.000 | 1.410 | 395 | 411 | * | * | ‒ | |||||
Totaal artikel | 252.583 | 153.179 | 25.377 | 18.678 | 17.677 | 16.271 | 16.090 | ||||||
Artikel 17 Luchtvaart | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
Tijdelijke subsidieregeling onderwerken graanresten 2023–2024 | 1.528 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2024 | ||||
0 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | nvt | 26 | |||||
4.559 | 1.050 | 4.200 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2030 | 2026 | ||||
NGF-project LiT - Subsidieregeling LiT Strengthening ecosystem | 0 | 5.000 | 240 | 5.000 | 0 | 760 | 660 | nvt | 2030 | 2027 | 14 | ||
Uitvoeringkosten RVO inzake subsidieregelingen NGF-project LiT | 0 | 432 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | ||||||
Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (subsidie duurzame luchtvaartbrandstoffen (E-fuels)) | 0 | 0 | 2.500 | 10.250 | 15.725 | 13.787 | 14.988 | 9 | |||||
Subsidieregeling Alcohol-to-jet (ATJ) | 0 | 0 | 3.000 | 13.500 | 23.591 | 22.569 | 23.250 | nvt | 2030 | 2026 | |||
Uitvoeringskosten RVO inzake subsidieregeling Alcohol-to-jet | 0 | 350 | 350 | 350 | 350 | 200 | 650 | nvt | 10 | ||||
KTF Aandrijftechnologieen | 0 | 0 | 0 | 5.000 | 8.000 | 5.000 | 0 | ||||||
Begroting | 0 | ||||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
1.205 | 1.153 | 1.078 | 221 | 207 | 199 | 202 | |||||||
Commissies Regionaal Overleg Regionale Luchthavens van nationale betekenis - Bijdrage Activiteiten | 303 | 304 | 280 | 264 | 248 | 236 | 236 | ** | ** | ‒ | |||
50 | 50 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
Dutch Caribbean Air Navigation Service Provider - Ondersteuning luchtverkeersdienstverlening Bonaire | 286 | 310 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Dutch Caribbean Air Navigation Service Provider - AIS kosten | 408 | 200 | 200 | 200 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. Leefbaarheid Luchthaven Eindhoven - Leefbaarheidsfonds Eindhoven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
50 | 50 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
St. Leefbaarheid Luchthaven Eindhoven - Luchthaven Eindhoven Overleg | 70 | 70 | 63 | 55 | 53 | 53 | 53 | ** | ** | ‒ | |||
St. Leefbaarheid Luchthaven Eindhoven - Milieu-activiteiten ter bevordering leefbaarheid | 50 | 75 | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. Omgevingsfonds Maastricht Aachen Airport - Leefbaarheidsprojecten | 150 | 150 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. Faunabeheereenheid Noord-Holland - Coördinatie ruivangsten | 77 | 88 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
0 | 3.650 | 0 | 0 | 0 | 1.650 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
TU Delft - NGF Luchtvaart in transitie: Ondersteunend Onderzoek | 0 | 2.100 | 0 | 0 | 0 | 1.050 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) - NGF-project LiT Dutch Aviation Systems Analysis Lab (DASAL) | 4.025 | 0 | 1.150 | 1.150 | 1.150 | 1.725 | 2.300 | ** | ** | ‒ | |||
TU Delft - NGF-project LiT Dutch Aviation Systems Analysis Lab (DASAL) | 2.975 | 0 | 850 | 850 | 850 | 1.275 | 1.700 | ** | ** | ‒ | |||
Stichting Search and Rescue Saba - Bouw Kennis Platform Luchtvaartveiligheid | 350 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Incidenteel | |||||||||||||
BIA Duurzame connectiviteit | 225 | 0 | |||||||||||
DCCA event | 19 | 0 | |||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Fokker Services B.V. - NGF-project LiT H2-Ombouw Turbofan (HOT) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Fokker Next Gen N.V. - NGF-project LiT H2-Ombouw Turbofan (HOT) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
720 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
28 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
114 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
HOT fase 1 (ontvangers n.t.b.) | 254 | 2.720 | 1.360 | 0 | |||||||||
HOT fase 2 (ontvangers n.t.b.) | 6.640 | 6.640 | 3.320 | 0 | |||||||||
742 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Stichting Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) - NGF-project LiT HAPSS | 332 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
128 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
700 | 1.050 | 1.050 | 700 | 0 | |||||||||
(ontvanger n.t.b.) - NGF-project LiT ICEFlight voorw | 3.530 | 5.228 | 4.845 | 3.530 | 0 | ||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | 15 | |||
Fokker Aerostructures B.V. - NGF-project LiT Materials, manufacturing technologies and structures | 1.644 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Airborne International B.V. - NGF-project LiT Materials, manufacturing technologies and structures | 1.515 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Aniform - NGF-project LiT Materials, manufacturing technologies and structures | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Boikon - NGF-project LiT Materials, manufacturing technologies and structures | 180 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
1.275 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Dutch-Shape B.V. - NGF-project LiT Materials, manufacturing technologies and structures | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
KVE Composites B.V. - NGF-project LiT Materials, manufacturing technologies and structures | 1.290 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
1.185 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
2.279 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
690 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Technische Universiteit Delft - NGF-project LiT Materials, manufacturing technologies and structures | 3.123 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Universiteit Twente - NGF-project LiT Materials, manufacturing technologies and structures | 420 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Qlayers B.V. - NGF-project LiT Materials, manufacturing technologies and structures | 990 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Maeve Aerospace B.V. - NGF-project LiT Materials, manufacturing technologies and structures | 315 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Photonfirst - NGF-project LiT Materials, manufacturing technologies and structures | 240 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Fokker Services - NGF-project LiT Materials, manufacturing technologies and structures | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Fokker Elmo B.V. - NGF-project LiT Electrical wiring interconnection systems | 980 | 980 | 0 | 980 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
792 | 792 | 0 | 792 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
TU Delft - NGF-project LiT Electrical wiring interconnection systems | 330 | 330 | 0 | 330 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Universiteit Twente - NGF-project LiT Electrical wiring interconnection systems | 268 | 268 | 0 | 268 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
ADSE - NGF-project LiT Electrical wiring interconnection systems | 50 | 50 | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Signify - NGF-project LiT Electrical wiring interconnection systems | 60 | 60 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
PLC-tec - NGF-project LiT Electrical wiring interconnection systems | 65 | 65 | 0 | 65 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
MDE Automation - NGF-project LiT Electrical wiring interconnection systems | 174 | 174 | 0 | 174 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Parapy - NGF-project LiT Electrical wiring interconnection systems | 174 | 174 | 0 | 174 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
TU Eindhoven - NGF-project LiT Electrical wiring interconnection systems | 230 | 230 | 0 | 230 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
194 | 194 | 0 | 194 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
3DValue - NGF-project LiT Electrical wiring interconnection systems | 96 | 96 | 0 | 96 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
KE-Works - NGF-project LiT Electrical wiring interconnection systems | 112 | 112 | 0 | 112 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Aeronamic B.V. - NGF-project LiT Thermic- en pneumatic systems | 1.143 | 0 | 1.143 | 1.143 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
1.123 | 0 | 1.123 | 1.123 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
800 | 0 | 800 | 800 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Universiteit Twente - NGF-project LiT Thermic- en pneumatic systems | 400 | 0 | 400 | 400 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Collins Aerospace - NGF-project LiT Thermic- en pneumatic systems | 0 | 200 | 200 | 200 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
St. Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) - NGF-project LiT Flying Vision | 945 | 365 | 0 | 0 | 365 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Dutch space, Airbus BV; Flying Vision Accelerator | 741 | 247 | 0 | 0 | 247 | 0 | |||||||
1.095 | 315 | 0 | 0 | 315 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Flying vision deel 2 (ontvangers n.t.b.) | 400 | ||||||||||||
Wijziging Human Capital Flyinjg Vision (ontvangers n.t.b.) | 640 | 0 | 640 | 320 | 0 | 0 | |||||||
900 | 0 | 1.000 | 350 | 350 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Stichting College van Belanghebbenden Luchtvaartonderwijs - NGF-project LiT Human Capital | 1.066 | 533 | 533 | 533 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
180 | 90 | 90 | 90 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
180 | 90 | 90 | 90 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
160 | 80 | 80 | 80 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
St. Luchtvaart in Transitie - NGF-project LiT Governance LiT | 1.695 | 1.495 | 1.495 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
‒ | 14.660 | 21.990 | 21.990 | 14.660 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
NGF LiT STC Materials, manufacturing technologies and structures fase 1 | 8.829 | 8.900 | 0 | ||||||||||
NGF LiT - STC Materials, manufacturing technologies and structures fase 2 | ‒ | ‒ | 9.018 | 13.527 | 13.527 | 0 | 9.218 | * | * | ‒ | |||
NGF LiT - STD1 Electrical wiring interconnection systems fase 2 | ‒ | ‒ | 5.040 | 0 | 0 | 1.260 | 0 | * | * | ‒ | |||
‒ | ‒ | 4.160 | 0 | 0 | 1.040 | 0 | * | * | ‒ | ||||
‒ | ‒ | 0 | 0 | 0 | 200 | 0 | * | * | ‒ | ||||
‒ | ‒ | 880 | 0 | 0 | 220 | 0 | * | * | ‒ | ||||
‒ | ‒ | 5.120 | 0 | 0 | 1.240 | 100 | * | * | ‒ | ||||
NGF LIT overig | 107 | 0 | 2.580 | 26 | 0 | 4.764 | |||||||
480 | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | 15 | |||
Stichting Lucht- en Ruimtevaart Nederland; SED LiT (Venture Lab Flting vision) | 680 | 0 | 1.360 | 0 | 680 | 680 | 0 | ||||||
Royal Schiphol group Elektrisch Taxieen | 0 | 0 | 0 | 4.000 | 4.000 | 2.000 | 0 | ||||||
123 | 107 | 159 | 20 | 19 | 23 | * | * | ‒ | |||||
Totaal artikel | 49.448 | 58.643 | 94.553 | 96.615 | 93.244 | 54.963 | 57.894 | ||||||
Artikel 18 Scheepvaart en havens | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
Tijdelijke subsidieregeling NWO onderzoek Topsector Logistiek 2017-2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2021 | ||||
Tijdelijke subsidieregeling duurzame binnenvaartmotoren 2020–2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2021 | ||||
Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 | 21.775 | 29.228 | 3.675 | 15.255 | 8.917 | 1.033 | 0 | 2026 | 2025 | ||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 | 0 | 0 | 450 | 450 | 450 | 450 | 0 | ||||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025 | 521 | 510 | 100 | 100 | 100 | 0 | 0 | 23 | |||||
Tijdelijke subsidieregeling onderzoek Topsector Logistiek 2022–2026 | 0 | 3.500 | 3.550 | 2.050 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2028 | 2026 | 25 | ||
3.456 | 404 | 1.138 | 0 | 407 | 0 | 0 | nvt | 2027 | 2023 | ||||
0 | 2.400 | 3.760 | 4.360 | 6.060 | 940 | 1.280 | nvt | 2032 | 2027 | ||||
Tijdelijke subsidieregeling walstroom zeeschepen klimaat 2024–2026 | 0 | 62.227 | 45.940 | 27.170 | 17.996 | 25.667 | 1.000 | nvt | 2031 | 2026 | |||
Uitvoeringskosten RVO inzake Walstroomregelingen zeevaart (stikstofregeling en klimaatregeling) | 0 | 0 | 0 | 450 | 450 | 451 | 286 | ||||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Walstroomregelingen zeevaart (stikstofregeling en klimaatregeling) | 471 | 463 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23 | |||||
‒ | 21.777 | 34.255 | 20.346 | 13.524 | 10.700 | 29.400 | nvt | 2028 | 2029 | ||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Tijdelijke subsidieregeling Maritiem Masterplan | 260 | 600 | 400 | 300 | 400 | 400 | 410 | 23 | |||||
Tijdelijke subsidieregeling haalbaarheidsstudies Green Corridors NL-VK | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2025 | 2024 | |||
Uitvoeringskosten RVO Tijdelijke subsidieregeling haalbaarheidsstudies Green Corridors NL-VK | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23 | |||||
Tijdelijke subsidieregeling elektrificatie binnenvaartschepen 2023–2027 | 4.005 | 7.397 | 3.698 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2028 | 2027 | |||
Pilot: Subsidieregeling batterij elektrisch varen zeehavens 2026-2029 | ‒ | 0 | 5.910 | 2.232 | 3.940 | 1.488 | 0 | 2032 | 2029 | ||||
Pilot waterstof bevoorradingsschepen offshore | ‒ | 0 | 0 | 9.800 | 6.050 | 2.050 | 600 | 2030 | 2028 | ||||
Pilot Elektrificatie van havenmaterieel | ‒ | 0 | 0 | 4.000 | 4.000 | 4.228 | 0 | 2032 | 2029 | ||||
Uitvoeringskosten RVO Tijdelijke subsidieregeling stikstofreductie duurzame zeevaart 3 pilots | ‒ | 152 | 350 | 350 | 350 | 48 | 0 | 23 | |||||
Tijdelijke subsidieregeling vroege opschaling energietransitie zeeschepen 2026-2030 | ‒ | 0 | 3.300 | 11.140 | 18.190 | 30.680 | 41.907 | nvt | 2031 | 2030 | |||
Uitvoeringskosten RVO Tijdelijke subsidieregeling vroege opschaling energietransitie zeeschepen 2026-2030 | ‒ | 0 | 401 | 401 | 401 | 401 | 851 | 23 | |||||
Tijdelijke subsidieregeling voor de ontwikkeling van duurzame scheepsmotoren en aandrijflijnen | ‒ | 0 | 3.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2030 | 2027 | |||
Uitvoeringskosten RVO Tijdelijke subsidieregeling voor de ontwikkeling van duurzame scheepsmotoren en aandrijflijnen | ‒ | 0 | 401 | 401 | 401 | 401 | 1.152 | 23 | |||||
Tijdelijke subsidieregeling vroege opschaling energietransitie binnenvaartschepen 2026-2030 | ‒ | 0 | 0 | 14.760 | 37.860 | 43.952 | 72.626 | nvt | 2031 | 2030 | |||
Uitvoeringskosten RVO Tijdelijke subsidieregeling vroege opschaling energietransitie binnenvaartschepen 2026-2030 | ‒ | 0 | 0 | 800 | 800 | 700 | 2.500 | 23 | |||||
Begroting | |||||||||||||
St. Waterrecreatie Nederland - Voortzetting Basisvisie Recreatietoervaart Netwerk (BRTN) | 79 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Zero Emission Services B.V. - NGF project Zero emissie binnenvaart | 15.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. Nederland Maritiem Land - NGF-project MM Inrichting en beheer digitaal platform | 840 | 900 | 910 | 920 | 930 | 940 | 3.860 | ** | ** | ‒ | |||
St. Nederland Maritiem Land - NGF-project MM programmabureau | 0 | 2.124 | 5.875 | 6.000 | 5.000 | 5.000 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. Nederland Maritiem Land - NGF-project MM Human Capital activiteiten | 235 | 1.000 | 1.700 | 2.300 | 2.300 | 2.300 | 8.030 | ** | ** | ‒ | |||
Samenwerkingsverband Condor H2 steunmaatregelen waterstof binnenvaartschepen | 0 | 250 | 550 | 550 | 550 | 550 | 550 | ** | ** | ‒ | |||
Incidenteel | |||||||||||||
3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Incidentele subsidieverstrekkingen voor innovatieve walstroomdoeleinden | 0 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
95 | 0 | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Totaal artikel | 49.760 | 131.287 | 118.135 | 122.783 | 126.624 | 130.429 | 159.539 | ||||||
Artikel 19 Uitvoering Internationaal- en Milieu Beleid | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
57 | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2020 | ||||||
600 | 213 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2025 | 2024 | ||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Interreg regelingen | 829 | 828 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14 | |||||
Begroting | |||||||||||||
Universiteit Utrecht - Verduurzaming stedelijke ontwikkeling in Afrika | 335 | 335 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Incidenteel | |||||||||||||
Incidentele subsidies 19.02 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
Totaal artikel | 997 | 576 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Artikel 21 Duurzaamheid | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
Demonstratie Energie-en Klimaatinnovatie Circulaire Economie | 908 | 3.215 | 7.738 | 9.768 | 7.825 | 2.025 | 1.125 | nvt | 2021 | 28 | |||
Uitvoeringskosten RVO inzake Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en –innovaties in transport | 120 | 312 | 312 | 312 | 312 | 312 | 312 | ||||||
4.765 | 4.023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2025 | 2025 | ||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Subsidieregeling Circulaire Economie | 847 | 847 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
2.608 | 3.513 | 2.276 | 1.504 | 431 | 0 | 0 | 9 | ||||||
Uitvoeringskosten RVO inzake subsidieregeling - Energie en Klimaat Onderzoek en Ontwikkeling Circulaire economie | 647 | 487 | 100 | 100 | 100 | 0 | 0 | ||||||
Tijdelijke subsidieregeling circulair implementeren en opschalen | 0 | 3.831 | 4.310 | 1.077 | 958 | 0 | 0 | nvt | 2029 | 2029 | 25 | ||
Uitvoeringskosten RVO inzake subsidieregeling circulair implementeren en opschalen | 0 | 715 | 600 | 300 | 300 | 0 | 0 | ||||||
3.128 | 13.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 14 | |||||
Uitvoeringskosten RVO inzake tijdelijke subsidiergeling omschakeling plasticverwerkers | 100 | 1.204 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Regeling Energie en Klimaat Onderzoek en Ontwikkeling Circulaire Plastics | 0 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 14 | ||||
Uitvoeringskosten RVO inzake tijdelijke subsidiergeling EKOO circulaire plastics | 0 | 486 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Tijdelijke subsidieregeling circulair doen en gedrag | 889 | 860 | 2.610 | 2.610 | 3.560 | 3.510 | 3.250 | nvt | 14 | ||||
Uitvoeringskosten RVO inzake tijdelijke subsidiergeling circulair doen en gedrag | 100 | 476 | 476 | 476 | 476 | 476 | 476 | ||||||
Begroting | |||||||||||||
St. TKI CICKNL - Programma CIRCO | 700 | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. Repair Café - Ondersteuning betere infrastructuur voor repair | 67 | 67 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. Het Groene Brein - Versnellingshuis Nederland Circulair! | 550 | 550 | 550 | 550 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
VNO-NCW - ondersteuning MKB | 539 | 550 | 550 | 550 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Stichting DSFW Foundation - Consumenteninformatie Duurzame Mode | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
St. Milieu Centraal - Basisactiviteiten consumentenvoorlichting | 1.640 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | ** | ** | ‒ | |||
St. Milieu Centraal - Focusactiviteiten consumentenvoorlichting | 1.822 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | ** | ** | ‒ | |||
60 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
Incidenteel | |||||||||||||
RVO - Opzetten en uitvoering SBIR voor NABB | 0 | 80 | 100 | 0 | 320 | 0 | 0 | * | * | ‒ | |||
0 | 318 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
0 | 214 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
1.325 | 1.125 | 0 | 9.849 | 4.602 | 2.008 | 2.254 | * | * | ‒ | ||||
Totaal artikel | 19.031 | 38.056 | 24.034 | 29.808 | 21.596 | 11.443 | 10.529 | ||||||
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico's | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
Subsidieregeling versterking omgevingsveiligheid BRZO-sector | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2021 | nvt | 2021 | 28 | ||
Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2025 | 2021 | |||
Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 detailhandel 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2025 | 2022 | |||
Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2025 | 2022 | |||
Tijdelijke subsidieregeling versterking omgevingsveiligheid industriële activiteiten 2022–2027 | 1.092 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2026 | 2026 | |||
Uitvoeringskosten RVO inzake Tijdelijke subsidieregeling versterking omgevingsveiligheid industriële activiteiten 2022–2027 | 429 | 416 | 416 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | |||||
Begroting | |||||||||||||
Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting - Fonds Asbestdaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.500 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Vereniging Omgevingsdienst Nederland - Meerjarenagenda versterking omgevingsveiligheid 2021 ‒ 2024 | 1.120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Stichting Veiligheid Nederland - Onderzoek en voorlichting vuurwerk | 260 | 260 | 260 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Vereniging Omgevingsdienst Nederland - Meerjarenagenda versterking omgevingsveiligheid 2025 ‒ 2028 | 0 | 898 | 898 | 898 | 898 | 898 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Vereniging Nederlandse Gemeenten - Meerjarenagenda versterking omgevingsveiligheid 2025 ‒ 2028 | 0 | 1.280 | 1.188 | 741 | 600 | 952 | 0 | * | * | ‒ | |||
Vereniging Omgevingsdienst Nederland | 0 | 0 | 6.250 | 6.250 | 6.250 | 6.250 | 0 | * | * | ‒ | |||
Incidenteel | * | * | ‒ | ||||||||||
5.950 | 7.762 | 2.178 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
Stichting Nederland Onderneemt Maatschappelijk! - Safety Delta Nederland | 370 | 328 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Vereniging OmgevingsdienstNL - Interbestuurlijk programma verbetering VTH-stelsel | 0 | 1.029 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Vereniging Nederlandse Gemeenten - Meerjarenagende versterking omgevingsveiligheid 2021 ‒ 2024 | 640 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Incidentele subsidies 22.03 Veiligheid bedrijven en transport | 65 | 1.638 | 1.623 | 2.804 | 445 | 2.593 | 2.991 | * | * | ‒ | |||
Totaal artikel | 9.497 | 15.195 | 14.397 | 10.693 | 10.693 | 10.693 | 2.991 | ||||||
Artikel 97 Algemeen Departement | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 | nvt | 2021 | |||||
18 | 18 | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | ||||
Incidenteel | |||||||||||||
0 | 11 | 11 | 10 | 10 | 10 | 10 | * | * | ‒ | ||||
Totaal artikel | 18 | 29 | 29 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Art. | Naam Subsidie (regeling) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | Laatste evaluatie (1) | Volgende evaluatie (jaartal) (1) | Einddatum Subsidie (regeling) (2) | Voet noot | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 12 Hoofdwegennet | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
1.673 | 1.673 | 1.673 | 1.673 | 1.673 | 1.673 | 0 | ‒ | ‒ | ‒ | 9 | |||
Incidenteel | |||||||||||||
7.427 | 7.427 | 5.513 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ‒ | ||||
Uitvoeringskosten RVO inzake NGF DITM/Brainport Eindhoven | 78 | 78 | 78 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Totaal artikel | 7.505 | 7.505 | 5.591 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Artikel 13 Spoorwegen | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
1.875 | 1.250 | 625 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2026 | 2026 | ||||
Uitvoeringskosten Stichting Connekt inzake subsidieregeling stimulering modal shift van weg naar water of van weg naar spoor 2023–2026 (deel van weg naar spoorr) | 167 | 130 | 43 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Totaal artikel | 2.042 | 1.380 | 668 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
0 | |||||||||||||
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet | 0 | ||||||||||||
Regeling | 0 | ||||||||||||
1.027 | 1.969 | 2.746 | 1.728 | 1.208 | 0 | 0 | nvt | 2026 | |||||
Uitvoeringskosten Stichting Connekt inzake subsidieregeling stimulering modal shift van weg naar water of van weg naar spoor 2023–2026 (deel van weg naar water) | 240 | 413 | 240 | 195 | 115 | 77 | 24 | 2025 | |||||
‒ | ‒ | 9 | |||||||||||
Totaal artikel | 1.267 | 2.382 | 2.986 | 1.923 | 1.323 | 77 | 24 | ‒ | |||||
Artikel 17 | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
0 | 5.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 6.000 | 0 | 2022 | ||||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Subsidieregeling ERTMS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 0 | ‒ | ‒ | 4 | ||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ | ‒ | ‒ | 4 | |||
Totaal artikel | 100 | 5.100 | 10.100 | 10.100 | 10.100 | 6.100 | 0 | ‒ |
Art. | Naam Subsidie (regeling) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | Laatste evaluatie (1) | Volgende evaluatie (jaartal) (1) | Voet noot | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 1 Investeren in Waterveiligheid | Einddatum Subsidie (regeling) (2) | ||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ | ‒ | 9 | ||||
Incidenteel | ‒ | ||||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Totaal artikel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorzieningen | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
Tijdelijke subsidieregeling bevaarbaarheid jachthavens en vaargeulen IJsselmeergebied | 40 | 290 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2025 | ||||
Uitvoeringskosten RVO inzake Tijdelijke subsidieregeling bevaarbaarheid jachthavens en vaargeulen IJsselmeergebied | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2025 | |||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ | ‒ | 9 | ||||
Incidenteel | ‒ | ||||||||||||
Incidentele subsidies 02.02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | ||||
Totaal artikel | 40 | 290 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ | |||||
Artikel 3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ | ‒ | 9 | ||||
Incidenteel | ‒ | ||||||||||||
800 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.005 | 0 | 0 | * | * | |||||
Totaal artikel | 800 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.005 | 0 | 0 | ‒ | |||||
Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ | ‒ | 9 | ||||
Totaal artikel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ | |||||
Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit | |||||||||||||
Regeling | |||||||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ | ‒ | 9 | ||||
Subsidieregeling stimulering uitvoering maatregelen Deltaplan Agrarisch Waterbeheer | 1.874 | 7.326 | 3.490 | 2.713 | 5.560 | 0 | 0 | nvt | 2028 | ‒ | |||
Subsidieregeling stimulering verwijdering medicijnresten eerste tranche | 15.286 | 5.726 | 33.834 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | 2029 | 2028 | |||
Begroting | 2029 | ||||||||||||
Stichting LTO Programma's en Projecten - Deltaplan Agrarisch Waterbeheer | ‒ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ||||
It Fryske Gea - Beheer- en onderhoud PAGW-maatregelen Makkumernoordwaard | ‒ | 325 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Stichting Aeres - Project e-DNA KRW maatlat vis | 325 | 520 | 520 | 520 | 225 | 0 | 0 | ** | ** | ‒ | |||
Incidenteel | ‒ | ||||||||||||
150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | * | * | |||||
Totaal artikel | 17.635 | 13.897 | 37.844 | 3.233 | 5.785 | 0 | 0 | ‒ | |||||
Deltafonds | |||||||||||||
40.152 | 40.152 | 40.152 | 40.152 | 40.152 | 40.152 | 0 | ‒ | ‒ | 9, 31 | ||||
‒ | |||||||||||||
Totaal Subsidies Deltafonds | 58.627 | 55.539 | 79.196 | 44.585 | 46.942 | 40.152 | 0 |
Toelichting
– 1 Een * in deze kolom betreft een incidentele subsidie, een ** een begrotingssubsidie. Voor deze subsidies geldt geen periodieke evaluatieplicht.
– 2 Bij de subsidies die aangegeven zijn als Begrotingssubsidies en Incidentele Subsidies is geen einddatum aangegeven. Deze posten betreffen diverse subsidies die conform de Awb artikel 4:23 derde lid sub c en sub d worden verleend. Hieraan ligt derhalve geen subsidieregeling aan ten grondslag; een einddatum is niet aan de orde. Bij de Europese Regelingen zijn de evaluatiemomenten en einddatum niet van toepassing. Bij subsidies die rechtstreeks zijn gebaseerd op een formele wet is geen einddatum aangegeven omdat op grond van de vigerende Comptabiliteitswet 2001 geen horizonbepaling is verplicht.
– 3 Deze subsidie heeft, hoewel rechtstreeks gebaseerd op de Wet Personenvervoer 2000, een incidenteel karakter. Evaluatiemomenten zijn daarom niet opgenomen.
– 4 Deze twee regelingen hebben vanwege het karakter van de regeling geen einddatum.
– 8 In de regeling per abuis geen horizonbepaling opgenomen. Dit zal in de loop van 2025 worden hersteld.
– 9 Deze subsidie wordt verstrekt op grond van een subsidieregeling van EZ. Voor eventuele evaluaties wordt verwezen naar de informatie van het Ministerie van Economische Zaken.
– 10 Deze uitvoeringskosten worden niet op het subsidieartikel geadministreerd.
– 12 Evaluatie wordt meegenomen als onderdeel van de evaluatie op de Subsidieregeling stimulering modal shift van weg naar water en van weg naar spoor 2023-2025.
– 13 OV-Ombudsman, voorheen OV-Klachtenloket.
– 15 De organisatie die deze activiteiten gaat uitvoeren is nog niet gekozen.
– 17 De uitvoeringkosten worden verantwoord op artikel 98, deze betreffen namelijk externe inhuur. Uitvoeringskosten voor latere jaren worden nader bepaald.
– 20 De uitvoeringskosten voor de subsidieregelingen ten behoeve van het NGF-project Groeiplan Watertechnologie zijn nog niet bekend.
– 21 Deze subsidie is verstrekt op grond van de Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006. Voor eventuele evaluaties wordt verwezen naar de informatie van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
– 23 De uitvoeringskosten staan voor 2022 en 2023 deels onder de agentschapsbijdragen en deels onder de opdrachten opgenomen. Dit betreft het deel dat op de Agentschapsbijdrage staat.
– 24 De grondslag voor 2024 wordt opgenomen in de incidentele suppletoire begroting 2024.
– 25 De uitvoeringskosten voor deze regeling worden verantwoord door EZ.
– 26 Deze regeling zal in 2025 worden gepubliceerd.
– 27 De netto-opbrengst van de Vrachtwagenheffing wordt ingezet voor verduurzaming en innovatie van de sector. In overleg met de sector wordt besproken welke subsidieregelingen het meest geschikt en doelmatig zijn.
– 28 Er wordt een opvolger van deze regeling verwacht in de komende jaren
– 29 Met ingang van 2025 worden deze subsidies verstrekt als begrotingssubsidies in plaats van onder de inmiddels beëindigde subsidieregeling.
– 30 De subsidie voor deze twee ontvangers is verstrekt onder de Subsidieregeling Instituten voor Toegepast Onderzoek.
– 31 Deze subsidie loopt via het agentschap RWS; een verdeling naar de verschillende artikelen kan niet worden gegeven.
– 32 De subsidie wordt verstrekt via de penvoerder Nederland Maritiem Land
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht geldt dat in het algemeen subsidie wordt verleend op grond van een wettelijk voorschrift. Uit de Algemene wet bestuursrecht volgt dat één van de uitzondering hierop subsidies vormen waarvan zowel de subsidieontvanger als het maximale bedrag in de begroting worden vermeld. In de tabellen «budgettaire gevolgen van beleid» bij de verschillende beleidsartikelen in deze begroting zijn in de regel <Verplichtingen> verplichtingen inbegrepen die betrekking hebben op dergelijke subsidies. Voor de subsidieverplichtingen die specifiek in onderstaande tabel worden vermeld geldt dat deze begrotingsvermelding de wettelijke grondslag vormt zoals bedoeld in artikel 4.23, derde lid, onder c, van de Algemene wet bestuursrecht. Hieronder is een overzicht van de subsidies met een wettelijke grondslag in de begroting opgenomen.
Maximum bedrag | Ontvanger1 | Toelichting | Artikelonderdeel |
---|---|---|---|
Artikel 11 Integraal Waterbeleid | Totaal subsidieverplichtingen met begrotingsgrondslag in regel <Verplichtingen> 2026: | € 145.000 | |
€145.000 | provincie Friesland | De jaarlijkse bijdrage voor het Omgevingsberaad Waddengebied (OBW), het adviesorgaan voor het Bestuurlijk Overleg Waddengebied. | 11.01 Algemeen Waterbeleid |
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid | Totaal subsidieverplichtingen met begrotingsgrondslag in regel <Verplichtingen> 2026: | € 15.940.000 | |
€ 4.295.000 | Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid | Voor het verrichten van wetenschappelijk onderzoek als input voor verkeersveiligheidsbeleid van IenW en alle overige stakeholders. | 14.02 Verkeersveiligheid |
€ 1.058.000 | TeamAlert | Voor het leveren van een actieve bijdrage aan het reduceren van het aantal verkeersslachtoffers onder jongeren. | 14.02 Verkeersveiligheid |
€ 4.032.000 | Veilig Verkeer Nederland | Voor het leveren van een actieve bijdrage aan het reduceren van het aantal verkeersslachtoffers onder met name kinderen en volwassenen. | 14.02 Verkeersveiligheid |
€ 157.000 | Stichting CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte | Voor activiteiten ter ondersteuning van decentrale overheden bij het risicogestuurd werken ten behoeve van de verkeersveiligheid. | 14.02 Verkeersveiligheid |
€ 100.000 | Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie | Het formuleren en actueel houden van rijvaardigheidsadviezen bij medicijnen op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten. | 14.02 Verkeersveiligheid |
€ 500.000 | VeiligheidNL | Voor het verzamelen en beschikbaar stellen van ambulancedata voor ongevalsonderzoek voor verkeersveiligheidsbeleid van IenW en medeoverheden. | 14.02 Verkeersveiligheid |
€ 50.000 | Motorplatform | Voor activiteiten ter bevordering van de verkeersveiligheid van motorrijders en hun omgeving. Het Motorplatform is ontstaan nadat er vanuit motorrijders en het departement de behoefte ontstond om meer structureel beleid over (veiligheid van) motorrijden te kunnen voeren. | 14.02 Verkeersveiligheid |
€ 807.000 | Vereniging Fietsersbond | Voor de belangenbehartiging voor fietsen. | 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit |
€ 441.000 | St. Dutch Cycling Embassy - Internationale profilering Nederland Fietsland | Voor de internationale profileringvan Nederland als fietsland | 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit |
€ 125.000 | St. Landelijk Fietsplatform - Landelijke recreatieve fietsroutes | Voor de coördinatie en monitoring van de landelijke recreatieve fietsroutes. | 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit |
€ 375.000 | St. Wandelnet - Landelijk wandelroutenetwerk | Voor de coördinatie en monitoring van het landelijk wandelroutenetwerk en de belangenbehartiging voor wandelen en lopen. | 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit |
€ 250.000 | St. Coalitie Anders Reizen - Verduurzaming zakelijke mobiliteit werkgevers | Voor ondersteunende activiteiten ten behoeve van het verduurzamen van zakelijke mobiliteit van werkgevers. | 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit |
€ 100.000 | Platform Hernieuwbare Brandstoffen | Het Platform is een onafhankelijk kennis- en innovatieplatform dat een belangrijke functie vervult in de inzet van hernieuwbare brandstoffen in de mobiliteitssector. | 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit |
€ 1.400.000 | Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur | NKL is het onafhankelijke kennisinstituut van de laadinfrastructuur sector. Ze ontwikkelt en distribueert kennis die niet vanuit de markt ontstaat voor gemeenten, netbeheerders en marktpartijen. | 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit |
€ 770.000 | Vereniging Elektrische Rijders | De VER ontwikkelt nieuwe kennis door het uitvoeren van onderzoeken binnen haar ledennetwerk. Hierdoor is de VER de onafhankelijke informatiebron over elektrisch rijden voor de burger. | 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit |
€ 400.000 | ElaadNL | ElaadNL is een initiatief van de gezamenlijke Nederlandse netbeheerders en voert onderzoeken uit die Nederland ondersteunen in het behouden van de voortrekkersrol in elektrische mobiliteit en laadinfrastructuur. | 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit |
€ 1.080.000 | Platform31 - Programma Deelmobiliteit | Het nationaal samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit beoogt het gebruik van deelmobiliteit te stimuleren. Dit gebeurt in samenwerking met regionale partners en gemeenten. Het programma richt zich primair op het uniformeren en harmoniseren van beleid, het doen van gezamenlijk onderzoek, het uitvoeren van projecten van gezamenlijk belang en het breed delen van kennis en kunde. | 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit |
Artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor | Totaal subsidieverplichtingen met begrotingsgrondslag in regel <Verplichtingen> 2026: | € 928.000 | |
€ 341.000 | Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) | Voor beleidsondersteuning aan Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover). | 16.02 OV en Spoor |
€ 252.000 | Stichting geschillencommissies voor consumentenzaken. | Voor het in stand houden van het tweedelijns OV klachtenloket . | 16.02 OV en Spoor |
€ 224.000 | Stichting CROW, kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte | Voor de uitvoering van de OV Klantenbarometer 2025. De OV-Klantenbarometer is het nationale klanttevredenheidsonderzoek voor het openbaar vervoer in Nederland. Het omvat het regionale stads- en streekvervoer en sinds 2018 ook het personenvervoer op het hoofdrailnet en de Friese Waddenveren. | 16.02 OV en Spoor |
€ 111.000 | Trans Link Systems B.V. | Voor de verdere doorontwikkeling en realisatie van de informatiehuishouding van het openbaar vervoer aan Trans Link Systems B.V. | 16.02 OV en Spoor |
Artikel 17 Luchtvaart | Totaal subsidieverplichtingen met begrotingsgrondslag in regel <Verplichtingen> 2026: | € 3.941.000 | |
€ 1.078.000 | Maatschappelijke raad Schiphol | IenW draagt financieel bij aan de activiteiten van de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS). Dit onafhankelijke overleg- en adviesorgaan verenigt bewoners, maatschappelijke- en brancheorganisaties, en experts met als doel om de dialoog te faciliteren over het Schipholbeleid, het ministerie en Schiphol gevraagd en ongevraagd te adviseren en belangen en perspectieven van de omgeving te kanaliseren. | 17.01 Luchtvaart |
€ 65.000 | De Commissies regionaal overleg bij de luchthaven van Lelystad | Voor de versterking, professionalisering en opleiding van deelnemers van de overlegorganen bij de regionale burgerluchthavens van nationale betekenis. Het maximale bedrag per commissie bedraag €68.000 | 17.01 Luchtvaart |
€ 70.000 | De Commissies regionaal overleg bij de luchthaven van Eelde | Voor de versterking, professionalisering en opleiding van deelnemers van de overlegorganen bij de regionale burgerluchthavens van nationale betekenis. Het maximale bedrag per commissie bedraag €70.000 | 17.01 Luchtvaart |
€ 70.000 | De Commissies regionaal overleg bij de luchthaven van Maastricht | Voor de versterking, professionalisering en opleiding van deelnemers van de overlegorganen bij de regionale burgerluchthavens van nationale betekenis. Het maximale bedrag per commissie bedraag €70.000 | 17.01 Luchtvaart |
€ 70.000 | De Commissies regionaal overleg bij de luchthaven van Rotterdam | Voor de versterking, professionalisering en opleiding van deelnemers van de overlegorganen bij de regionale burgerluchthavens van nationale betekenis. Het maximale bedrag per commissie bedraag €70.000 | 17.01 Luchtvaart |
€ 50.000 | Stichting AviAssist | Voor het verbeteren van de luchtvaartveiligheid in de regio Zuidoost Afrika. IenW heeft het initiatief genomen om te zorgen dat in die regio kennis over luchtvaartveiligheid wordt gedeeld, maar vooral goed gebruikt. Hiermee wordt invulling gegeven aan de doelstellingen ten aanzien van luchtvaartveiligheid zoals neergelegd in het State Safety Programme. | 17.01 Luchtvaart |
€ 50.000 | Stichting Advisering Bewonersvertegenwoordigers Regionale Luchthavens (ABReL) | Voor de inhuur van externe ondersteuning door bewonersvertegenwoordigingen. IenW vindt het van belang dat bewonersorganisaties die zitting hebben in de Commissies regionaal overleg (CRO’s) en het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) een bijdrage kunnen leveren aan de uitwerking van (beleids-)vraagstukken uit de Luchtvaartnota. De Stichting ABReL draagt bij aan de regionale verkenningen rond de regionale luchthavens, de bijdrage aan landelijke (beleids-)vraagstukken en deelname aan de nationale luchtvaarttafel (als uitwerking van de Luchtvaartnota). | 17.01 Luchtvaart |
€ 63.000 | Stichting Leefbaarheid Luchthaven Eindhoven | Voor de instandhouding van het Luchthaven Eindhoven Overleg. | 17.01 Luchtvaart |
€ 75.000 | Stichting Leefbaarheid Luchthaven Eindhoven | Voor milieugerelateerde activiteiten ter bevordering van de leefbaarheid in de omgeving van de luchthaven Eindhoven. | 17.01 Luchtvaart |
€ 150.000 | Stichting Omgevingsfonds Maastricht Aachen Airport | Voor leefbaarheidsprojecten in de omgeving van de luchthaven Maastricht Aachen Airport. | 17.01 Luchtvaart |
€ 200.000 | Dutch Carribbean Air Navigation Service Provider (DC-ANSP) | Voor AIS -en ARO kosten voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba, om te voldoen aan ICAO annex 15 | 17.01 Luchtvaart |
€ 1.150.000 | St. Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) - NGF-project LiT Dutch Aviation Systems Analysis Lab (DASAL) | 17.01 Luchtvaart | |
€ 850.000 | TU Delft - NGF-project LiT Dutch Aviation Systems Analysis Lab (DASAL) | 17.01 Luchtvaart | |
Artikel 18 Scheepvaart en Havens | Totaal subsidieverplichtingen met begrotingsgrondslag in regel <Verplichtingen> 2026: | € 48.815.000 | |
€ 7.560.000 | Stichting Nederland Maritiem Land (NML) | Voor de inrichting en het beheer van een programmabureau ten behoeve van het Maritiem Masterplan. De activiteiten worden uitgevoerd van 2024 tot en met 2033. | 18.01 Maritiem |
€ 21.875.000 | Stichting Nederland Maritiem Land (NML) | Voor het ontwerpen, operationaliseren en beheren van een digitaal platform ten behoeve van het Maritiem Masterplan. De activiteiten worden uitgevoerd van 2024 tot en met 2029. | 18.01 Maritiem |
€ 16.630.000 | Stichting Nederland Maritiem Land (NML) | Voor de uitvoering van de programmalijnen Human Capital (HC) waarbij een learning community wordt opgezet en een regeling wordt beoogd voor onderwijsinstellingen zijn voorbereidende werkzaamheden nodig gedurende de looptijd van het MMP. De werkzaamheden worden uitgevoerd van 2024 tot en met 2030. | 18.01 Maritiem |
€ 2.750.000 | Samenwerkingsverband Condor dan wel een penvoerder van het samenwerkingsverband dan wel een nog op door het samenwerkingsverband op te richten entiteit | Er is een samenwerkingsverband, genaamd CONDOR, tussen partijen die het varen op waterstof willen bevorderen. Hierin participeren scheepseigenaren, havens, decentrale overheden, leveranciers van waterstof en componenten en scheepswerven. Het samenwerkingsverband wil een entiteit oprichten, zodat zij activiteiten kunnen uitvoeren die de Vroege Fase Opschaling van waterstof in de binnenvaart bevorderen. Het betreft o.a. het standaardiseren van benodigde apparatuur, het voldoen aan technische eisen en veiligheidsvoorschriften, het borgen van voldoende beschikbaarheid van infrastructuur en hardware en de beschikbaarheid van (groene) waterstof. In 2024 is gestart met voorbereidende werkzaamheden. De werkzaamheden worden uitgevoerd van 2025 tot en met 2030. | 18.01 Maritiem |
Artikel 21 Circulaire Economie | Totaal subsidieverplichtingen met begrotingsgrondslag in regel <Verplichtingen> 2026: | € 3.900.000 | |
€ 1.800.000 | Stichting Milieu Centraal | Voor het uitvoeren van de basisactiviteiten gericht op de kerntaak van consumentenvoorlichting en het zijn van een onafhankelijke vraagbaak voor consumenten en media op verschillende duurzaamheidsthema’s, zoals circulaire economie, omgevingsveiligheid, het voorkomen van milieurisico's, klimaatadaptatie en duurzame mobiliteit. Milieu Centraal dient hiervoor een gefundeerde kennisbasis op te bouwen, deze te ontsluiten en te onderhouden. | 21.05 Duurzame productketens |
€ 2.100.000 | Stichting Milieu Centraal | Voor nadere focusactiviteiten gericht op consumentenvoorlichting, zoals circulaire leefstijl, groene tuinen, houtstook, biociden en gewasberschermingsmiddelen, elektrisch vervoer, asbestdaken en andere toepassingen. | 21.05 Duurzame productketens |
€ 1.100.000 | Stichting het Groene Brein | Voor het Versnellingshuis Nederland Circulair! in samenwerking met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) Nederland. | 21.05 Duurzame productketens |
€ 1.100.000 | VNO-NCW/MKB-Nederland | Voor het Versnellingshuis Nederland Circulair! in samenwerking met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) Nederland. | 21.05 Duurzame productketens |
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico's | Totaal subsidieverplichtingen met begrotingsgrondslag in regel <Verplichtingen> 2026: | € 36.459.291 | |
€ 260.000 | Stichting Veiligheid Nederland | Voor de monitoring veiligheid vuurwerk bij de jaarwisselingen en een lesprogrammaomtrent veiligheid vuurwerk voor basisscholen. | 22.03 Veiligheid bedrijven en transport |
€ 25.000.000 | Vereniging Omgevingsdienst NL | Deze subsidie is voor het versterken van het VTH-stelsel. Er wordt onder andere ingezet op het verbeteren van kennis, het uitvoeren van visitaties en het beheer van diversen IBP producten. Omgevingsdienst NL zal voor deze onderdelen werkzaamheden uitvoeren. De werkzaamheden worden uitgevoerd van 2026 tot en met 2029. De invulling van de subsidie moet passen in de (uitgangspunten van de) Meerjarenagenda Versterking VTH-stelsel. | 22.03 Veiligheid bedrijven en transport |
Deltafonds Artikel 2 Investeren in Zoetwatervoorziening | Totaal subsidieverplichtingen met begrotingsgrondslag in regel <Verplichtingen> 2026: | €11.199.291 | |
€11.199.291 | provincie Friesland | Voor het uitvoeren van het maatregelenpakket Versterken Friese IJsselmeerkust. Dit is het verstrekte subsidiebedrag minus de cumulatieve bestedingen (opgevraagd bij Friesland): € 12.642.000 -\- € 1.442.709. | DF 2.02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening |
Deltafonds Artikel 7 Investeren in Waterkwaliteit | Totaal subsidieverplichtingen met begrotingsgrondslag in regel <Verplichtingen> 2026: | € 323.855 | |
€323.855 | It Fryske Gea | Betreft een bijdrage voor het project Herinrichting Makummernoordwaard, dat doorschuift van 2025 naar 2026. | DF 7.02 Ontwikkeling Waterkwaliteit |