Base description which applies to whole site

3.8 Art.nr. 12. Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten

A. Algemene doelstelling

De tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten zorgt ervoor dat leerlingen vanaf 18 jaar in het voortgezet onderwijs (vo) en studenten aan een lerarenopleiding de financiële mogelijkheden hebben om onderwijs te volgen.

B. Rol en verantwoordelijkheid

De Minister is verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van het onderwijs in Nederland.

Financieren: De Minister financiert het stelsel waarbij de financiële toegankelijkheid is gewaarborgd. De leerling (voortgezet onderwijs) of student (lerarenopleiding) kan in aanmerking komen voor een tegemoetkoming bestaande uit een maandelijkse basistoelage, een eventuele inkomensafhankelijke bijdrage in de schoolkosten en een eventuele inkomensafhankelijke bijdrage in het les- of cursusgeld.

Indicatoren/kengetallen

Voor indicatoren/kengetallen over de WTOS wordt verwezen naar Onderwijs in Cijfers

Tabel 12.1 Normbedragen WTOS in euro’s (per maand, tenzij anders vermeld)
 

Schoolkosten

Les- of cursusgeld

Basistoelage thuiswonend

Basistoelage uitwonend

Leerlingen in het vo vanaf 18 jaar:

       

vo onderbouw

81,25

     

niet bekostigd vo onderbouw

111,24

97,33

115,23

268,67

vo bovenbouw

88,95

 

115,23

268,67

niet bekostigd vo bovenbouw

118,99

97,33

115,23

268,67

vso

53,97

 

115,23

268,67

vavo

118,99

97,33

115,23

268,67

Tegemoetkoming studenten 18+ deeltijd en vavo 18+ deeltijd:1

       

bij 540 of meer lesminuten per week

320,23

369,60

   

tussen 270 en 540 minuten per week

215,75

246,40

   

Lerarenopleidingen1

748,43

567,23

   

Peildatum schooljaar 2019/2020

1

Bedragen per schooljaar

Toelichting:

De normbedragen zijn gedifferentieerd naar schoolsoort en naar fase (boven- en onderbouw) op basis van kostenverschillen. Havo 4 en 5 en vwo 4, 5 en 6 worden tot de vo bovenbouw gerekend, de andere schoolsoorten in het vo tot de onderbouw.

C. Beleidswijzigingen

Er zijn voor dit artikel geen beleidswijzigingen voorzien.

D. Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit

Tabel 12.2 Budgettaire gevolgen van beleid art. 12 (bedragen x € 1.000)
 

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Verplichtingen

80.481

80.381

77.439

75.767

74.654

73.117

71.699

Totale uitgaven

80.481

80.381

77.439

75.767

74.654

73.117

71.699

Waarvan juridisch verplicht (%)

   

100%

       
               

Inkomensoverdracht

75.006

75.027

71.987

70.299

69.178

67.641

66.241

 

Minderjarige deelnemers bol (R)

8

0

0

0

0

0

0

 

Tegemoetkoming lerarenopleiding (tlo) (R)

3.611

3.611

3.611

3.611

3.611

3.611

3.611

 

Deeltijd vo (R)

2.238

2.238

2.238

2.238

2.238

2.238

2.238

 

Volwassenenonderwijs (vavo) (R)

6.423

6.320

6.181

6.008

5.850

5.700

5.548

 

Meerderjarige scholieren vo (R)

58.883

59.163

56.400

54.941

54.027

52.730

51.568

 

Meerderjarige scholieren vso (R)

3.843

3.695

3.557

3.501

3.452

3.362

3.276

Leningen

3.025

3.025

3.025

3.025

3.025

3.025

3.025

 

STOEB/ALR (NR)

3.025

3.025

3.025

3.025

3.025

3.025

3.025

Bijdrage aan agentschappen

2.450

2.329

2.427

2.443

2.451

2.451

2.433

 

Dienst Uitvoering Onderwijs (R)

2.450

2.329

2.427

2.443

2.451

2.451

2.433

Ontvangsten

4.227

4.043

3.872

3.777

3.714

3.629

3.552

 

Minderjarige deelnemers bol (R)

84

0

0

0

0

0

0

 

Tegemoetkoming lerarenopleiding en deeltijd vo (R)

215

215

215

215

215

215

215

 

Meerderjarige scholieren v(s)o en vavo (R)

3.928

3.828

3.657

3.562

3.499

3.414

3.337

Toelichting: R = relevant, NR = niet-relevant

In tabel 12.2 «Budgettaire gevolgen voor beleid en budgetflexibiliteit» is vanaf dit jaar gekozen om de post STOEB/ALR (NR) onder het instrument «lening» te boeken, omdat dit bedrag niet relevant is en daarmee geen inkomensoverdracht is.

Budgetflexibiliteit

Van het totale budget voor artikel 12 is voor 2020 100 procent juridisch verplicht op basis van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten. Alternatieve aanwending vereist wijziging van wet- en regelgeving. De geraamde DUO-uitgaven zijn volledig benodigd voor de uitvoering van de Wet.

E. Toelichting op de financiële instrumenten

Inkomensoverdracht

Onderstaande aantallen geven een indicatie van het gebruik van de diverse regelingen. Er zijn geen basiswaarden en streefwaarden vastgesteld. Uitgangspunt is dat de WTOS wordt benut door de groepen voor wie deze bedoeld is.

Tabel 12.3 Aantal gebruikers per regeling (vanaf 2019 afgeronde raming)
 

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Aantal gebruikers tegemoetkoming lerarenopleiding en deeltijd vo

6.891

6.900

6.900

6.900

6.900

6.900

6.900

Aantal meerderjarige gebruikers v(s)o en vavo

36.338

35.000

33.400

32.600

32.000

31.200

30.500

Bron 2018: realisatiegegevens DUO; Bron 2019–2024: ramingsmodel SF

Leningen

Sinds deze begroting wordt het onderdeel STOEB/ALR als lening verantwoord. Dit komt doordat dit bedrag niet-relevant is. Het zijn onterecht ontvangen bedragen op de WTOS die weer terug worden gevorderd. Dit kan als het ware worden gezien als lening.

Bijdrage aan agentschappen

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW en levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten en informatievoorziening. Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.

Ontvangsten

De geraamde ontvangsten hebben betrekking op te veel of ten onrechte uitgekeerde WTOS-uitkeringen.

Licence