Toelichting
Op dit artikel is ten opzichte van de 2e suppletoire begroting 2024 € 6,8 miljoen minder uitgegeven en is voor een bedrag van € 15,5 miljoen minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 2,3 miljoen hoger dan begroot bij de 2e suppletoire begroting 2024.
Verplichtingen
De lagere verplichtingen van € 15,5 miljoen hebben met name betrekking op:
– Subsidie walstroom Zeehavens (- € 12,3 miljoen): een gedeelte van de subsidie wordt in 2025 vastgelegd in plaats van in 2024, door een vertraging bij het openstellen van de aanvullende stikstofregeling. Het gaat om € 5,0 miljoen. Daarnaast betreft dit het non-AFIR deel van de klimaatregeling dat jaarlijks volledig beschikbaar wordt gesteld, totdat het budget op is. Hiervan is € 7,3 miljoen niet beschikt in 2024.
– Het Nationaal Groeifonds (NGF) (- € 2,1 miljoen): het betreft de vertraging voor het Maritiem Masterplan digitaal platform, welke bij uitgaven nader wordt toegelicht.
– Diverse kleine mutaties (€ 1,1 miljoen).
Uitgaven
1. Scheepvaart en Havens
Subsidies
De lagere uitgaven van € 5,7 miljoen hebben met name betrekking op:
– Subsidie Innovatie duurzame binnenvaartschepen (- € 3,4 miljoen): Een deel van de betalingen vanuit de subsidieregeling is vertraagd. Deze betalingen zullen in 2025 plaatsvinden.
– Het Nationaal Groeifonds (NGF) (- € 2.1 miljoen): dit betreft de vertraging bij het Maritiem Masterplan digitaal platform. De subsidieverstrekking gaat door benodigd aanvullend onderzoek in 2025 plaatsvinden in plaats van in 2024.
– Diverse kleine mutaties (€ 0,2 miljoen)
Ontvangsten
De hogere ontvangsten van € 2,3 miljoen hebben voornamelijk betrekking op terugevorderingen van subsidieverstrekkingen. die binnen zijn gekomen van RVO in de periode tot en met november 2024.